Jump to content

Næsten-havari: Overtryk i Søvand (D6-310-A)


MajorAndy

Recommended Posts

En - desværre trist status på dette:

 

Min motor havde flere garantisager, der ikke var udbedret af de tidligere ejere. Volvo har nu svaret mig om hvad de vil dække:

 

Søvandsfilter og intercooler-dæksel er dækket 100%

 

Men drev-sagerne: Hydraulikslanger, styrecylindere og kavitationsskader på propellen vil de IKKE dække - på trods af at det drejer sig om velkendte materialefejl, der er blevet udbedret på garantien på de fleste andre.

 

Volvo skyder skylden på de tidligere ejere, der burde have sørget for at deres værksteder havde ordnet det og siger, at jeg skal gøre krav gældende overfor dem...

 

Surt show, som vi siger i Danmark :nonod:

 

Andy

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Opdatering på denne lidt ældre tråd:

 

Jeg var ude og teste båden i dag inden den skal sælges. Efter mine dårlige erfaringer tidligere tester jeg nu altid at søvandsfilteret er tæt. Og i dag var der "bingo". Igen. Over 2000 RPM stod vandet ud af filteret. Igen. Det samme skete sidste forår, hvor jeg (igen) fik et nyt filterlåg (på garantien). Og nu altså igen.

 

Med opbydelsen af alle mine kræfter fik jeg strammet filteret så meget, at det nu er tæt igen. Men jeg synes at det er mystisk, at det nu er sket tre år i træk om våren! Det er som om kulde måske påvirker filteret til at blive utæt? Nogle gode teorier her?

 

Dette ment som en lille advarsel til jer med D-motorer og gamle søvandsfiltre. Husk at tjekke om de er tætte efter vinteren!

 

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingen synlig deformation eller sprækker. Men jeg oplever, at det ikke går at stramme dækslet helt så meget med håndkraft som sidste år. Måske får det kolde vand (4 grader i dag) hele filteret til at trække sig sammen så det ikke går at stramme helt til og derfor bliver utæt? Hele sommeren sidste år var der ingen problemer. Men der var der også 20 grader i både vand og luft... :confused:

 

Andy

Link to post
Share on other sites

plast utvider seg normalt når det er varmt. Kan være at beholderen med sjøvann er varm og plastlokket kaldt - dermed går tolleransene feil vei.

 

Bytt til de nye lokk på din nye båt. Be NW gjøre det før du overtar. Det bør de gi deg som en ekstra service. Det koster ikke dem stor med penger.

Link to post
Share on other sites

Der er tale om dryp eller helt tæt op til et vist turtal - cirka 2000-2200. Herefter fosser vandet ind med samme hast som 3-4 almindelige vandhaner.

 

Det absurde er, at da det lykkedes mig at dreje låget 2-3 mm ekstra, så holdt det helt op! Så forskellen mellem "fos" og "helt tæt" er marginal!

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Heisann !!

 

Har forstått slik hen at filteret er plassert etter sjøvannspumpen! Men hvorfor oppstår lekkasjen? For høyt trykk eller dårlig tetningspatent?

 

For høyt mottrykk vil jo tilsi delvis forstoppelse i en kjøler eller kanal! Hva med å montere et manometer slik at man kan ha en viss kontroll på mottrykket og evt. tilstoppelse av fremmedlegemer/groe ??

 

Bare en tanke!

 

:flag_bp:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

mateco: Min egen første tanke (hvis du læser tråden fra starten) var netop en forstoppelse i søvandskredsen. Men jeg fik intercooler og det hele renset, så det var ikke synderen.

 

Jeg tror at problemet er løst gennem de nye filterdæksler som bm 850 nævner. VP har jo en konstruktion hvor impelleren BLÆSER vandtryk lige op i låget på filteret. Der skal altså mere til at holde det tilbage end et vinglete plastiklåg.

 

Alternativet kunne måske have været at lave en bugtning på røret der fører vandet fra impellerhuset op til filteret for på den måde at tage noget at det direkte tryk af?

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

..............Men hvorfor oppstår lekkasjen? For høyt trykk eller dårlig tetningspatent?

For høyt mottrykk vil jo tilsi delvis forstoppelse i en kjøler eller kanal! Hva med å montere et manometer slik at man kan ha en viss kontroll på mottrykket og evt. tilstoppelse av fremmedlegemer/groe ??.............

 

 

mateco: Min egen første tanke (hvis du læser tråden fra starten) var netop en forstoppelse i søvandskredsen. Men jeg fik intercooler og det hele renset, så det var ikke synderen.

 

Jeg tror at problemet er løst gennem de nye filterdæksler som bm 850 nævner.

Andy

 

Heisann Andy!!

 

Resonementet blir da en dårlig tetningspatent fra VP's side!!

 

Nå må jeg nevne at mitt innlegg over ikke var myntet spesifikt på ditt problem, mere generelt for alle som har filter etter sjøvannspumpen! Og det viser seg jo at du ikke er alene om dette problemet!

 

Teknikken med å benytte manometer som indikator på groe/tilstopning i sjøvannskretsen er en velkjent sak blant oss maskinister som har seilt noen år!

 

 

mvh

:flag_bp:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

På min motor (2008) er det skrutype lokk og har spørt om det skal byttes. I følge VP skal det ikke byttes. Dvs at det finnes to typer produserte lokk (og eventuelt hel filtersats).

 

Om det skulle være noen som hindrer sjøvannutstrømmingen i motoren så vil lokket være det svakeste punktet.

Link to post
Share on other sites

Interessant at små marginer på noen milimeter kan utgjøre en forskjell på "drypp" og "fire fossende kraner". Aldri hatt en dråpe lekkasje fra filteret. Hos meg er det et transparant lokk som ligger under skrulokket. Er dette løsningen også på de filterne som lekker?

Link to post
Share on other sites

Dette er nok en generell svakhet uavhengig av serienummer, da volvo har valgt å gå over til den nye typen lokk med 4 skruer på de nye motorene som leveres i dag.

Dette er jo bra, da det er en uting å få sjøvann i maskinrommet, med de følgeskader det kan medføre på litt lenger sikt. Slike skader kan også være vanskelig å dokumentere den opprinnelige årsaken til. (f.eks lagerhavari på dynamo, starter etc.) etter at garantien har gått ut.....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...