bm 850 Svart 17.April.2010 Del på Facebook Svart 17.April.2010 Hei! Den nye typen lokk m skruer pos. 8 koster ca 1400,- Dette er en "billig" forsikring inn til Volvo finner ut om de skal levere denne typen lokk på garantien eller ikke.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Svart 17.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2010 Jeg tror det er produksjonsfeil på en serie som er problemet. Sjekker man at man har rett serienummer på lokket bør dette være OK. Og VP bytter lokk med feil nummer på garanti Sorry, Bitteliten, men det kan ikke være tilfældet. Jeg har nu haft tre låg, og der har været problemer med dem begge alle Det samme gælder flere andre herinde. Og VP har inddirekte erkendt dette: Først skiftede de bare de "fejlbehæftede" låg til nye af samme type, men nu er den gamle konstruktion udgået og erstattet af en helt ny. Det er en tilståelsessag og det er en decideret fejlkonstruktion. Se på tegningen: En virkelig kraftig pumpe, der skyder en vandsøjle direkte op i et plastlåg. Det går aldrig godt. Nyt låg er løsningen og det burde alle få skiftet ( på VP's regning!) Andy Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 17.April.2010 Del på Facebook Svart 17.April.2010 (redigert) For å si som Microsoft - "feil bruker" mulig det er en konstruksjonsfeil. Det er rart - for det er samme konstruksjonen på KAD motorene - men lokket er annerledes. Mulig pumpen er sterkere på D4/D6. Få deg de nye lokkene Major Andy - NordWest fikser nok det om du spør pent. Det er enklere for dem enn at du med 3 havarerte lokk skal fylle motorrommet med vann. Sjekk om det er lensepumpealarm på 390'en slik det er på 420'en. I så fall blir du varslet i god tid. Vi har 2 lensepumper i motorrommet. En riktig stor med nivåbryter og alarm og en liten som styres manuelt. Alarmen hylte godt da vi hadde lekkasje. Redigert 17.April.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Svart 21.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2010 Jeg har fundet ud af problemet med disse låg! Efter lang tids forsøg og "trial and error"!! Beklage mine amatøragtige skitser lavet i PowerPoint. Men konstruktionen ser meget groft således ud: Det indre lågs opgave er at sikre at vandet ikke kommer ud. Det ydre lågs opgave er kun at holde det indre låg på plads. Men det ydre er ikke tæt i sig selv. For at holde det indre låg på plads er der to forhøjede ringe på indersiden af yderlåget: Disse forhøjede ringe skal holde siderne og midten af inderlåget nede mod gummipakningen. Jeg forsøgte på den ene og den anden måde at få dette låg tæt. Blandt andet lagde jeg et stykke stof imellem de to låg for at tvinge det ned mod inderlåget. Det blev det kun værre af! Så gennemskuede jeg problemet: Den inderste forhøjning er på en eller anden måde højere end den yderste. Så når man strammer låget meget (som jeg fik besked på at min mekaniker) så tvinger man midten af inderlåget ned - og det får ydersiderne til at vippe op. Ikke meget - og så længe trykket er relativt lavt, så er filteret tæt. Men når trykket stiger med omdrejningerne så åbner siderne af inderlåget som en ventil og slipper vandet ud! Min løsning var at finde et stykke plastomviklet metalsnor af den type man bruger til at hænge gardiner op i. En sådan elastisk metalfjeder, ikke? Den klippede jeg til i passende længde og lagde langs med den ydre ring. Det fik den ydre ring til at være lige den smule større som gjorde at filteret var 100% tæt. Og dette kun gennem at spænde det med hånden - ikke ved brug af noget værktøj eller lignende. Problem solved! Altid en glæde at finde årsagen til et problem og kunne ordne det selv. Jeg tror nu nok at jeg vil skifte til de nye låg i min kommende båd med to D6'ere.... Andy Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Svart 22.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2011 Krydspost: Nyt i denne sag!: https://baatplassen.no/i/topic/32015-troebbel-med-volvo-penta-d-serie/page__view__findpost__p__1112023 Andy Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Faxen Svart 22.Mars.2011 Del på Facebook Svart 22.Mars.2011 De har nok tenkt å avverge det jeg en gang har opplevd ==> En impeller som raste og sendte 14 deler av ulik størrelse inn i sjøvannskretsen. Ugrei jobb å finne igjen alle sammen. På mine VP 60A motorer har jeg sjøvannsfilteret før impeller pumpe. Impelleren fant jeg i småbiter, men hvor havnet de? Utgangen av pumpa går via et tykt rør til første oljekjøler, så der lå restene. Det er faktisk umulig å få impellerdeler forbi oljekjøleren. Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.