MajorAndy Svart 8.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2008 Min er en "gammel" model: D6-310 A model fra 2004 med kun 320 timer. Men Bittelitens er jo helt ny??? Andy Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 8.Juni.2008 Del på Facebook Svart 8.Juni.2008 Har ikke hatt av lokket på sjøvannsfilteret ennå, men fikk beskjed av mekanikeren at det er av "rette typen". Motor D6-350 produsert 2007. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 14.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2008 En - desværre trist status på dette: Min motor havde flere garantisager, der ikke var udbedret af de tidligere ejere. Volvo har nu svaret mig om hvad de vil dække: Søvandsfilter og intercooler-dæksel er dækket 100% Men drev-sagerne: Hydraulikslanger, styrecylindere og kavitationsskader på propellen vil de IKKE dække - på trods af at det drejer sig om velkendte materialefejl, der er blevet udbedret på garantien på de fleste andre. Volvo skyder skylden på de tidligere ejere, der burde have sørget for at deres værksteder havde ordnet det og siger, at jeg skal gøre krav gældende overfor dem... Surt show, som vi siger i Danmark Andy Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Juni.2008 Del på Facebook Svart 15.Juni.2008 Jeg ville ikke uten videre godtatt dette. Ville sjekket med en god advokat om VP gjør rett her. Koster kanskje et par tusen - men det tror jeg det er verdt. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 14.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2010 (redigert) Opdatering på denne lidt ældre tråd: Jeg var ude og teste båden i dag inden den skal sælges. Efter mine dårlige erfaringer tidligere tester jeg nu altid at søvandsfilteret er tæt. Og i dag var der "bingo". Igen. Over 2000 RPM stod vandet ud af filteret. Igen. Det samme skete sidste forår, hvor jeg (igen) fik et nyt filterlåg (på garantien). Og nu altså igen. Med opbydelsen af alle mine kræfter fik jeg strammet filteret så meget, at det nu er tæt igen. Men jeg synes at det er mystisk, at det nu er sket tre år i træk om våren! Det er som om kulde måske påvirker filteret til at blive utæt? Nogle gode teorier her? Dette ment som en lille advarsel til jer med D-motorer og gamle søvandsfiltre. Husk at tjekke om de er tætte efter vinteren! Andy Redigert 14.April.2010 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Hva skjer med filterlokket? Sprekker det ? Det er vel ingen pakning der, så det kan vel ikke skyldes at pakningen ryker i løpet av vinteren heller. Har aldri hatt noe trøbbel med mitt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Jeg strammet alltid mine gamle lokk så mye at jeg ikke fikk de opp igjen uten bruk av verktøy. Nå har jeg den nye typen gjennomsiktige lokk. Merk at det er et serienummer på disse lokkene som er godkjent av VP. Jeg har tidligere lagt ut dette nummer her. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 14.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2010 Ingen synlig deformation eller sprækker. Men jeg oplever, at det ikke går at stramme dækslet helt så meget med håndkraft som sidste år. Måske får det kolde vand (4 grader i dag) hele filteret til at trække sig sammen så det ikke går at stramme helt til og derfor bliver utæt? Hele sommeren sidste år var der ingen problemer. Men der var der også 20 grader i både vand og luft... Andy Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 plast utvider seg normalt når det er varmt. Kan være at beholderen med sjøvann er varm og plastlokket kaldt - dermed går tolleransene feil vei. Bytt til de nye lokk på din nye båt. Be NW gjøre det før du overtar. Det bør de gi deg som en ekstra service. Det koster ikke dem stor med penger. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 15.April.2010 Del på Facebook Svart 15.April.2010 Mulig teorien om kvaldt vann kan ha noe for seg. Jeg kan imidlertid vanskelig se for meg at dette kan skape så store variasjoner at det fosser vann inn? Det må jo være milimetre i forskjell. Det må da være snakk om drypp, eller hva, Andy? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.April.2010 Del på Facebook Svart 15.April.2010 på vår båt var det definitivt ikke snakk om drypp. Det var ingen lekkasje opptil 2000rpm - men på høyere turtall sprutet vannet ut. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 15.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2010 Der er tale om dryp eller helt tæt op til et vist turtal - cirka 2000-2200. Herefter fosser vandet ind med samme hast som 3-4 almindelige vandhaner. Det absurde er, at da det lykkedes mig at dreje låget 2-3 mm ekstra, så holdt det helt op! Så forskellen mellem "fos" og "helt tæt" er marginal! Andy Sitér dette innlegget Link to post
bm 850 Svart 15.April.2010 Del på Facebook Svart 15.April.2010 Har hatt det samme på min D4. Lekkasjen kommer rundt 2800rpm. Har nå montert ny type lokk som festes med fire skruer fra toppen i en clamp som blir festet på eksisterende filterhus. Dette fungerer 100%. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 15.April.2010 Del på Facebook Svart 15.April.2010 Heisann !! Har forstått slik hen at filteret er plassert etter sjøvannspumpen! Men hvorfor oppstår lekkasjen? For høyt trykk eller dårlig tetningspatent? For høyt mottrykk vil jo tilsi delvis forstoppelse i en kjøler eller kanal! Hva med å montere et manometer slik at man kan ha en viss kontroll på mottrykket og evt. tilstoppelse av fremmedlegemer/groe ?? Bare en tanke! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
MajorAndy Svart 15.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2010 (redigert) mateco: Min egen første tanke (hvis du læser tråden fra starten) var netop en forstoppelse i søvandskredsen. Men jeg fik intercooler og det hele renset, så det var ikke synderen. Jeg tror at problemet er løst gennem de nye filterdæksler som bm 850 nævner. VP har jo en konstruktion hvor impelleren BLÆSER vandtryk lige op i låget på filteret. Der skal altså mere til at holde det tilbage end et vinglete plastiklåg. Alternativet kunne måske have været at lave en bugtning på røret der fører vandet fra impellerhuset op til filteret for på den måde at tage noget at det direkte tryk af? Andy Redigert 15.April.2010 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 15.April.2010 Del på Facebook Svart 15.April.2010 ..............Men hvorfor oppstår lekkasjen? For høyt trykk eller dårlig tetningspatent?For høyt mottrykk vil jo tilsi delvis forstoppelse i en kjøler eller kanal! Hva med å montere et manometer slik at man kan ha en viss kontroll på mottrykket og evt. tilstoppelse av fremmedlegemer/groe ??............. mateco: Min egen første tanke (hvis du læser tråden fra starten) var netop en forstoppelse i søvandskredsen. Men jeg fik intercooler og det hele renset, så det var ikke synderen. Jeg tror at problemet er løst gennem de nye filterdæksler som bm 850 nævner. Andy Heisann Andy!! Resonementet blir da en dårlig tetningspatent fra VP's side!! Nå må jeg nevne at mitt innlegg over ikke var myntet spesifikt på ditt problem, mere generelt for alle som har filter etter sjøvannspumpen! Og det viser seg jo at du ikke er alene om dette problemet! Teknikken med å benytte manometer som indikator på groe/tilstopning i sjøvannskretsen er en velkjent sak blant oss maskinister som har seilt noen år! mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
MajorAndy Svart 15.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2010 ERKENDT dårligt patent. Se sprængskitsen her http://www.marinepartseurope.com/da/volvo-...10-26-6738.aspx Gammelt lågtype (mit) udgået og erstattet med ny type med fire fingerskruer (del nummer 8) Andy Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 På min motor (2008) er det skrutype lokk og har spørt om det skal byttes. I følge VP skal det ikke byttes. Dvs at det finnes to typer produserte lokk (og eventuelt hel filtersats). Om det skulle være noen som hindrer sjøvannutstrømmingen i motoren så vil lokket være det svakeste punktet. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 Jeg har også skrulokk på min 07 mod D6-310. Bør / skal dette byttes ? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 16.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2010 Godt spørgsmål - som Volvo Penta burde kunne svare på! ** hey! Mit inlæg nummer 1000 ! ** Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 (redigert) Da ble du også belønnet med ny dekorasjon på skulderen (eller er det en vimpel) Redigert 16.April.2010 av mhemil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 17.April.2010 Del på Facebook Svart 17.April.2010 Interessant at små marginer på noen milimeter kan utgjøre en forskjell på "drypp" og "fire fossende kraner". Aldri hatt en dråpe lekkasje fra filteret. Hos meg er det et transparant lokk som ligger under skrulokket. Er dette løsningen også på de filterne som lekker? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.April.2010 Del på Facebook Svart 17.April.2010 Jeg tror det er produksjonsfeil på en serie som er problemet. Sjekker man at man har rett serienummer på lokket bør dette være OK. Og VP bytter lokk med feil nummer på garanti Sitér dette innlegget Link to post
bm 850 Svart 17.April.2010 Del på Facebook Svart 17.April.2010 Dette er nok en generell svakhet uavhengig av serienummer, da volvo har valgt å gå over til den nye typen lokk med 4 skruer på de nye motorene som leveres i dag. Dette er jo bra, da det er en uting å få sjøvann i maskinrommet, med de følgeskader det kan medføre på litt lenger sikt. Slike skader kan også være vanskelig å dokumentere den opprinnelige årsaken til. (f.eks lagerhavari på dynamo, starter etc.) etter at garantien har gått ut..... Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 17.April.2010 Del på Facebook Svart 17.April.2010 På denne tegningen er lokket påført med serienummer 3889146 som forøvrig er ute av produksjon. Lokket som er merket med 8 ser ut til å være det nye. Jeg har gammel type. Finnes det muligens et nytt lokk av den gamle typen som fungerer? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.