Jump to content

Næsten-havari: Overtryk i Søvand (D6-310-A)


MajorAndy

Recommended Posts

Og filteret er for svagt og er erstattet af en nyere version.

.

.

Hvis Volvo VED, at der er en mulig defekt i filteret

Det var det da... Sannsynligvis blir det samme problemstilling som med Kad42/43. Volvo sier at 43 er en forbedring, men det betyr på ingen måte at 42 er dårlig eller mangelfull.

Link to post
Share on other sites

Vel, hvis filteret er erstattet av en kraftigere versjon så ligger det en innrømmelse idet. En annen ting er at en filterkopp IKKE er en slitedel, derfor er den forventet å vare lengre enn 3 år. Hvordan står det til med Dansk forbrukerlovgivning da Andy?

 

I Norge ville man kunne benytte kjøpsloven i dette tilfellet. Filterholderen er forventet å holde lengre enn den garantien produsenten oppgir, og da gjelder kjøpsloven med 5 års garanti. (jeg har benyttet kjøpsloven på både dieselpumpe til Ford og hjullager på volvo. Begge importører var uvillige, men ga seg når de ble opplyst at lignende saker hadde vært oppe i det Norske "Forbrukertvistutvalget" tidligere)

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ja - der er sikekrt muligheder for at vride arm på forskellige måder hvis det bliver nødvendigt.

 

Men jeg undrer mig stadig. Er der nogen der ved om der nogensinde har været et "recall" af både/motorer? Altså parallelt med det vi kender fra mange bilmærker, hvor en hel serie skal til tjek fordi bremserne svigter eller bilen kan bryde i brand?

 

Jeg har ikke hørt om det på båd-siden - og det undrer mig. I dette tilfælde burde en ansvarlig producent vel tilbagekalde den serie motorer, der har et svagt filter og sørge for at det blev udskiftet? Hvis der fx sker en alvorlig ulykke på grund af denne fejl vil Volvo vel risikere en voldsom erstatningssag hvis det viser sig, at de har siddet inde med viden om at en motorserie var defekt - men ikke har tilbagekaldt den?

 

Eller - sådan BURDE det efter min mening være. Men virkeligheden er ikke altig sådan.

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Fik også denne IM i dag fra et BP-medlem, der gerne vil være anonym:

 

"Hadde samme problem på min D4-210 2004 modell (og det skjedde flere ganger). Kan virke som dette er et større problem enn volvo inrømmer.

 

Du må få skyllet motoren med ferskvann og få på korrosjonsolje. Hvis ikke blir det rust (meget rust). Var det meg, så ville jeg fått et volvo verksted til å gjøre det om du fremdeles har garanti på motoren.

 

Er noe skikkelit "dritt" dette. "

Link to post
Share on other sites

enkelt tilfeller som det du opplever Major Andy ser jeg ingen grunn til å tilbakekalle en hel motorserie på. Det er antakelig en feil ved en del i båten din.

 

Tilbakekalling er nå en ting. Men selv om du er lykkelig VP-eier, mener du ikke at VP burde sirkulere info. om kjente svakheter (selv om de har lav hyppighet) til sine autoriserte verksteder slik at de kan ta en ekstra sjekk og evt. fikse feilen på service? Jeg er ingen VP-hater, men jeg blir litt skremt og småforbannet av historier som i det minste antyder forbrukerforakt, spesielt når det gjelder produkter som er avgjørende for liv og helse.

Link to post
Share on other sites

Det kan være at der er et semantisk issue her.

 

Når jeg siger "tilbagekalder" så mener jeg at VP - hvis de konstaterer:

 

AT en komponent gentagne gange har fejlet

OG at denne komponent kan resultere i en potentielt farlig situation som fx. vandindtrængen, pludseligt og uforudset motorstop burde:

 

  • Advisere autoriserede værksteder så de kan informere ejere af både med pågældende motorer
  • Advisere bådværfter, der har leveret både med de pågældende motorer - så DE kan kontakte de ejere, de har kontaktinfo på
  • Advisere offentligheden gennem en bulletin på deres website og evt. gennem forums som dette.

 

Ovenstående er IKKE indviklet, ikke tidskrævende og skaber efter min mening IKKE badwill overfor Volvo - tværtimod.

 

Vi taler om produkter, der koster mange mange hundrede tusinde kroner og hvor fejl KAN have lange større konsekvenser end tilsvarende fejl på bilmotorer. Og i dette tilfælde har:

 

  • Det autoriserede værksted IKKE reageret - på trods af at jeg gav dem motornummeret og de "slog det op i Volvos database" (Dette er selvsagt ikke VP's fejl)
  • Værftet er tilsyneladende IKKE orienteret da jeg skrev til dem og specifikt spurgte om der var problemer jeg skulle tage højde for i forbindelse med service.

 

 

Nå.

 

Mit blodtryk ER ved at vende tilbage til normalt og alt bliver sikkert godt igen...men det var en skikkelig forskrækkelse at se et motorrum fuld af vand og det påvirker ekstra stærkt når man ved, at det kunne have været undgået gennem simpel information, der havde kostet INGENTING.

 

Men jeg kommer mig - vi danskere er jo muntre og optimistiske af gemyt - jeg tager en Hof og så falder er ro på... :flag_da:

Link to post
Share on other sites

Uansett ville jeg flyttet filteret til sugesiden av pumpa. Gjerne med en gjennomsiktig armert slange mellom filter og pumpe, slik at man kan se at den ikke suger luft etter at filteret har vært rengjort.

 

Blir intr. å høre hva Volvo sier. Har ingen tro på at de vil vedkjenne seg at filteret, og/eller måten det er montert på, er kritikkverdig. Da ville de ha underrettet kundene.

Link to post
Share on other sites

Synes kanskje det er lurt å sjekke med VP før man følger Ingars råd. For det Ingar faktisk oppfordrer til, er å bygge om virkemåten på motoren.

 

Tviler på om VP dekker noe som helst, om eksempelvis impeller-deler kommer inn i motoren og påfører denne skade. Dersom filteret er fjernet.

 

Jeg er ser absolutt faren i kombinasjonen av dårlig filterkvalitet og dennes plassering, men det er en helt annen del av historien.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kort update:

 

Var på havnen og tjekket i dag. Værkstedet har været i kontakt med VP og de har "så-godt-som-lovet" at de ville dække i hvert fald en del af omkostningerne ved at udskifte søvandsfilter og dæksel til intercooler, der åbenbart er utæt. Oven i købet havde værkstedet på eget initiativ udskiftet filteret. :smash: Det var fint, synes jeg.

 

Så nu er status at motoren kører, er næsten tæt og jeg kan da i det mindste sejle i båden! Motoren er skyllet flere gange med ferskvand og oversprøjtet med WD-40 på de steder, der viser små tegn på rust.

 

Så vi er da halvt i mål. Hvis/når Volvo Penta påtager sig en del af ansvaret (og regningen) så skriver jeg igen og cementerer min ros. :smiley:

 

Fik i øvrigt at vide, at der er yderligere en "sag´" på denne motor: Problemer med hydraulikslangerne til drevet, der skal tjekkes når båden kommer på land engang i løbet af våren. Nå, men jeg kommer da rundt omkring i hjørnerne i denne sag.

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Sjekket med "mitt" VP verksted i dag. De opplyser at de sjøvannfiltrene som kan innebære en risisko (det er en spesiell serie fra en underleverandør), skille seg ut ved at det ikke står noe delenr. innpreget i lokket. Dvs. det står bare Volvo Penta.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

En lille "mellemtid" her:

 

 

Som jeg nævnte er der også et problem med dækslet til Intercooleren. I de første versioner er det lavet af plastic (!) og det holder ikke tæt. Derfor skal det udskiftes til et dæksel af metal.

 

Under processen med at gøre dette måtte VP-værkstedet jo skille intercooleren ad. Og da de åbner den, er den fuld af skidt, søgræs, ruer og muslinger mm!

 

Så min helt oprindelig teori om at søvandssystemet har været næsten tilstoppet har måske været rigtig. Nu må vi jo se hele kredsen efter for at se om der er forstoppelse andre steder.

 

Jeg har faktisk været ret flittig med at rengøre og tømme søvandsfilteret i den tid, jeg har haft båden. Så det må være fra den tidligere ejer. Men det virker alligevel mærkeligt at der kan komme så meget skidt ind når der ER et filter på.

 

Er det normalt? Kender I noget til det fra samme eller andre motorer?

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Jeg drar opp en litt eldre tråd som jeg tror vi har en opplevelse som har relevans.

 

Vi kjørte Bitteliten IV til NordWest på onsdag/torsdag. Torsdag kvled dro vi fra verftet med Bitteliten V til Gullholmen og overnattet der. Et av våre yndlingssteder :smiley:

 

I morges foretok jeg "morgensjekk" av motorene. Det krever litt akrobatikk - men jeg fikk sjekket remmer, olje og sjøvannsfilter. Da vi kjørte mot Lysekil hylte en alarm etter ca 20 minutter. Etter noen sekunders forvirring fant vi ut at det var alarm for de automatiske lensepumpene. Åpnet motorrommet og fant ut at det var en hel del liter med vann her. Smakte på det - og det var salt :eek: Konstaterte at stb motor hadde en del vann rundt vannpumpa/sjøvannsilteret - men kunne ikke se noen lekkasje mens motoren gikk på lavt turtall.

 

Det er nasjonaldag i Sverige i dag - så det er ikke så mange som jobber. Men NordWest svingte seg bra og etter en times tid fikk jeg telefon fra sjefen på Drevia i Lysekil. Vi gikk dit i rolig tempo. Vi sjekket da lokket til sjøvannsfilteret - og det så ut til å være litt skjevt satt på. Dette er noe jeg har gjort minst 100 ganger før uten problemer så jeg stusset litt. Men det ble nå satt sammen skikkelig og vi gikk ut. Hadde motorromsluken åpen da vi gå på til 3000 rpm - og da sprutet vannet ut :headbang: Men da var i hvertfall feilen funnet. Etter et par timer møtte vi service sjefen til NordWest på Gullholmen - han kom med nytt lokk. Det er en kjent sak at en viss serie av disse lokkene har defekter og at de byttes på garanti. Nytt lokk på plass - full gass med lukene åpne - og nå var motoren tett :yesnod:

 

Det ekle er at dette ikke synes før det er skikkelig trykk på kjølevannet - dvs ved minst 2500 rpm - og da må man ha motorene i gir for å se det - dvs at man må se på motoren mens båten kjører fort.

 

Det lokket som er defekt har serienummer 3889146. Vil oppfordre alle VP eiere å sjekke det.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kan fortælle at mit kølesystem nu er tæt! (indtil videre....)

 

TRE utætheder er nu fixet: Låget til søvandsfilteret, dæksel til intercooleren og senest overgangen ind til oliekøleren. Jeg har lige sejlet fra Helsingør til Marstrand og retur uden at der kom så meget som en kop vand ind i motorrummet.

 

Så nu er motorrummet rent, tørt og efter mange behandlinger med ferskvand og WD-40 også helt frit for smårust her og der. Men jeg mistænker stadig hele konstuktionen for at være problematisk og ser derfor efter hver gang jeg har sejlet.

 

En alarm når lænsepumpen går i gang er en rigtig god ide! Det vil jeg også installere. Er der nogle, der har en ide til hvordan det lettest gøres?

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Har hørt om at noen av de første D-maskinene hadde en feil i sjøvannsfilteret og at de ble skiftet slik du har fått gjort. Hvilken årsmodell er motorene til dere som har opplevd dette (Major Andy, Bitteliten og Blue Dragono)? Hos meg er det potta tett og filterlokket enkelt å skru på etter at det gjennomsiktige lokket som danner vakuum er satt på plass.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...