Jump to content

Tungstartet Volvo TMD40


Wiskey

Recommended Posts

Hver enkelt glødeplugg trekker rundt 14-17A (varierer etter hvilken glødepluggtype du har men greit nok som en tomelfingerregel) når de er kalde og i løpet av ca 10 sekund faller strømmen til rundt 6-8A. Forutsetter da at det ikke er de gamle pluggene som må glødes i 30-40 sekund, de trekker noe mindre strøm.

 

Skinnen mellom pluggene skal IKKE bli varm. I den grad der blir en liten lunk i den skal det i alle fall ikke være varmt ved koblingene, da har du dårlig kontakt og mister effekt i glødingen.

 

Det eneste sikre er å måle strømforbruket men folk flest har ikke instrumenter som klarer mer enn 10A. Jeg bruker en strømshunt til slikt. Strømmen til glødepluggene kobles gjennom shunten og du måler da med voltmeter over shunten. Går der 50A måler du 50mV enkelt og greit.

 

Det kan også være lurt å skru ut pluggene og teste de en og en, da får du se at de gløder i tuppen men det er lett å ødelegge de når de monteres igjen. Tilkoblingsbolten tåler ikke så mye...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Da har jeg lest side opp og side ned om tungstartede volvoer så øyet er stort og rødt.. :smiley:

det jeg har å gjøre er:

Måle glødepluggene, enten ved å skru dem helt ut og da samtidig å få se om tuppen blir rosa, eller

ohme en og en å se om de er kortsluttet.

Skinnen/tilkoblingen til pluggene skal ikke bli varm.

Hvor mye strøm de trekker avhenger av type plugg, men kan generelt sies å ligge samlet på ca 120-160A

som raskt synker når pluggene blir varm. (gjelder TMD40)

Noe jeg har glemt?

 

Ja, hvor får jeg kjøpt nye (billige) som passer i min volvo TMD40?

Link to post
Ja, hvor får jeg kjøpt nye (billige) som passer i min volvo TMD40?
Skulle forundre meg om ikke Biltema har til kr 65.- Er ikke sikker på hva som står i 40 motoren men kanskje disse likner?

glodeplugg.jpg

Om disse ikke passer så kanskje 75-918?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

De pluggene jeg foreslår er bare gjetting, ta med de gamle til Biltema og sammenlign. Finner du rette sorten så gi gjerne tilbakemelding her slik at andre kan dra nytte av det :smiley:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

En enkel måte å sjekke glødepluggene er:

Fjern skinna/tilkoblingen til pluss-polene på glødepluggene, det er ikke nødvendig å skru dem ut. Koble en lyspære mellom pluss-polen på batteriet og til pluss-polen på glødepluggen(e). Lyser pæra er glødepluggen OK. Lyser den ikke, er den defekt.

(Sakset fra service-manualen til Volvo 40 motorene).

Link to post
  • 1 år senere...
  • 2 uker senere...

Da kan jeg meddele at jeg har prøvd biltema sine plugger som er til Renault master og traffic med godt resultat. Motoren(TAMD40B) startet med en gang mot tidligere litt turning. Forskjellen på pluggene var at Biltema sin var litt kortere spiss på og det jeg er litt engstelig for er holdbarheten på nettopp spissen. Knekker denne og detter inn i forkammeret får jeg et problem. VP forhandler skal ha ca. 700kr pr plugg mot BT som kostet 54,90kr. Jeg har nå tatt en gammel plugg(Bosch) med hjem og saumfart NGK sine sider på nettet og omsider fant jeg ut at

Bosch nr. 0 250 200 053 blir erstattet med NGK Y-909R. Disse koster etter min undersøkelse ca. 270kr ordinært. Altså mange penger å spare og jeg føler meg tryggere mot at noe skal skje med pluggene inni motoren. Har du da startproblem så er det da billigere å skifte alle enn det var før for å forsikre seg om at glødingen er optimal. Andre råd er vær flink å skifte filter slik at du har optimal diesel tilgang og. Dette ble jeg selv lurt av ifjor da motoren plutselig var veldig tungstartet. Men dagens gode nyhet er altså NGK Y-909R! :smiley:

Redigert av cosmo (see edit history)
Link to post
  • 4 måneder senere...
  • 11 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...