Wiskey Startet 4.Februar.2008 Del på Facebook Startet 4.Februar.2008 Har en VolvoPenta TMD40 som er svært tungstartet når det er kaldt. I varmt vær er det ikke noe problem. Har en ide om at det kan være noe med glødepluggene. Hvordan sjekker jeg om alle glødepluggene er i orden? Skal forbindelsen mellom glødepluggene bli varm? Noen som har andre ideer til hva jeg bør sjekke? Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 Klikk her så finner du noen tråder ang glødeplugger . Velkommen til BP Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 nei , forbindelses skinna\ledningen mellom pluggene skal ikke bli varm.. har du noe å måle volt og ohm med? eller aller beste ampere tang så er det enkelt å måle om dine plugger funker.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
SveinHa Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 Hver enkelt glødeplugg trekker rundt 14-17A (varierer etter hvilken glødepluggtype du har men greit nok som en tomelfingerregel) når de er kalde og i løpet av ca 10 sekund faller strømmen til rundt 6-8A. Forutsetter da at det ikke er de gamle pluggene som må glødes i 30-40 sekund, de trekker noe mindre strøm. Skinnen mellom pluggene skal IKKE bli varm. I den grad der blir en liten lunk i den skal det i alle fall ikke være varmt ved koblingene, da har du dårlig kontakt og mister effekt i glødingen. Det eneste sikre er å måle strømforbruket men folk flest har ikke instrumenter som klarer mer enn 10A. Jeg bruker en strømshunt til slikt. Strømmen til glødepluggene kobles gjennom shunten og du måler da med voltmeter over shunten. Går der 50A måler du 50mV enkelt og greit. Det kan også være lurt å skru ut pluggene og teste de en og en, da får du se at de gløder i tuppen men det er lett å ødelegge de når de monteres igjen. Tilkoblingsbolten tåler ikke så mye... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Wiskey Svart 5.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 Da har jeg lest side opp og side ned om tungstartede volvoer så øyet er stort og rødt.. det jeg har å gjøre er: Måle glødepluggene, enten ved å skru dem helt ut og da samtidig å få se om tuppen blir rosa, eller ohme en og en å se om de er kortsluttet. Skinnen/tilkoblingen til pluggene skal ikke bli varm. Hvor mye strøm de trekker avhenger av type plugg, men kan generelt sies å ligge samlet på ca 120-160A som raskt synker når pluggene blir varm. (gjelder TMD40) Noe jeg har glemt? Ja, hvor får jeg kjøpt nye (billige) som passer i min volvo TMD40? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 Ja, hvor får jeg kjøpt nye (billige) som passer i min volvo TMD40?Skulle forundre meg om ikke Biltema har til kr 65.- Er ikke sikker på hva som står i 40 motoren men kanskje disse likner? Om disse ikke passer så kanskje 75-918? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Wiskey Svart 5.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 Takker og bukker! Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 De pluggene jeg foreslår er bare gjetting, ta med de gamle til Biltema og sammenlign. Finner du rette sorten så gi gjerne tilbakemelding her slik at andre kan dra nytte av det Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Bramin Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 En enkel måte å sjekke glødepluggene er: Fjern skinna/tilkoblingen til pluss-polene på glødepluggene, det er ikke nødvendig å skru dem ut. Koble en lyspære mellom pluss-polen på batteriet og til pluss-polen på glødepluggen(e). Lyser pæra er glødepluggen OK. Lyser den ikke, er den defekt. (Sakset fra service-manualen til Volvo 40 motorene). Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 8.November.2009 Del på Facebook Svart 8.November.2009 Hvordan gikk dette med å skaffe alternative/rimeligere glødeplugger til TMD 40? Noen som har noen tips? Vil veldig gjerne ha rimeligere en hos VP pusher Skal ha tilsvarende: Bosch 11V 824 0 250 200 053 Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 18.November.2009 Del på Facebook Svart 18.November.2009 (redigert) Da kan jeg meddele at jeg har prøvd biltema sine plugger som er til Renault master og traffic med godt resultat. Motoren(TAMD40B) startet med en gang mot tidligere litt turning. Forskjellen på pluggene var at Biltema sin var litt kortere spiss på og det jeg er litt engstelig for er holdbarheten på nettopp spissen. Knekker denne og detter inn i forkammeret får jeg et problem. VP forhandler skal ha ca. 700kr pr plugg mot BT som kostet 54,90kr. Jeg har nå tatt en gammel plugg(Bosch) med hjem og saumfart NGK sine sider på nettet og omsider fant jeg ut at Bosch nr. 0 250 200 053 blir erstattet med NGK Y-909R. Disse koster etter min undersøkelse ca. 270kr ordinært. Altså mange penger å spare og jeg føler meg tryggere mot at noe skal skje med pluggene inni motoren. Har du da startproblem så er det da billigere å skifte alle enn det var før for å forsikre seg om at glødingen er optimal. Andre råd er vær flink å skifte filter slik at du har optimal diesel tilgang og. Dette ble jeg selv lurt av ifjor da motoren plutselig var veldig tungstartet. Men dagens gode nyhet er altså NGK Y-909R! Redigert 18.November.2009 av cosmo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 18.November.2009 Del på Facebook Svart 18.November.2009 Jeg endte med å kjøpe Bosch plugger av en ny type, og betalte 270 + mva. Byttet to, men det hjalp ikke noe merkbart på starvillighet. Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 18.November.2009 Del på Facebook Svart 18.November.2009 (redigert) Bytt alle pluggene, skift finfilter, sjekk fødepumpa(nikkepumpa), Etter at du har fått start kan du ta å lyse på dyserøra til dysene og sjekke at det ikke drypper fra noen av klemmene . En annen mulighet er å levere inn dysene for rens og justering. Det blir dårlig start uten skikkelig forstøving. Redigert 18.November.2009 av cosmo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 18.November.2009 Del på Facebook Svart 18.November.2009 Jeg kjøpte glødeplugger til vår motor (TAMD40A) i fjor, og betalte ca. 250,- pr. stk. hos Volvo Truck. Holmen Slipp (VP dealer) skulle faktisk ha noe mindre. 700,- pr. stk hørtes veldig mye ut. Var muligens det for alle, selv om det da ble VELDIG billig ??! Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 23.November.2009 Del på Facebook Svart 23.November.2009 Nei, det var pr. stk. inkl. mva. dette var originale bosch plugger. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 Noen som vet om de har plugger til Tmd 40 på Biltema? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Deiligerfjorden Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 Vanskelig å finne noe der... for så langt jeg vet finnes det ikke noe overgangsliste. Så da blir det litt "gjettning" er jeg redd. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 Tenkte kanskje noen hadde gjettet riktig. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Polarn Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 Noen som har testet disse? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Motor/Te...EUGEOT-RENAULT/ Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Polarn Svart 1.April.2011 Del på Facebook Svart 1.April.2011 Stemme det at Bosch nr. 0 250 200 053 er erstattet med NGK Y-909R? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Gullfisk Svart 2.April.2011 Del på Facebook Svart 2.April.2011 Vet ikke, men de jeg kjøpte heter Bosch Duraterm 0 250 201 034-4nb. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 2.April.2011 Del på Facebook Svart 2.April.2011 Ja var ikke velykket handlerunde i dag, skal teste en diesel-elektro sjappe på kjeller på mandag. Står Bosch nr. 0 250 200 053 på mine og trenger kun 1. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Gullfisk Svart 2.April.2011 Del på Facebook Svart 2.April.2011 Stod det samme på mine gamle. Ny type den i forrige innlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 2.April.2011 Del på Facebook Svart 2.April.2011 ok, da tar jeg med nr til dine nye Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Birchwood 320 Svart 2.April.2011 Del på Facebook Svart 2.April.2011 Etter det eg finner er NGK Y-909R Glow Plug en erstatning. Kan dette stemme?? Koster $ 16.04 incl. tax stk.. Link Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.