Jump to content

Mercury Optimax 150 2004 mod. - erfaringer


20 Fot

Recommended Posts

Har i kikkerten en båt med en Mercury 150 Optimax 2004 modell påmontert. Har lest litt forskjellig her på forumet om denne motoren, men er det noen som har konkrete erfaringer og opplevelser med denne type motor. Tips og råd om hva jeg bør se etter, eller være oppmerksom på tas imot med glede.

MVH 20 Fot

Link to post
Share on other sites

Hadde en 90 optimax for et par år siden,så det blir jo galt å sammenligne med en 150 opti som jo er en sekssylindret motor,men det er iallefall noen spreke motorer.Nå må det vel sies at 75-90-115 hk. har en snillere lyd i forhold til 150 hk.,for den bråker atskilig mere.Har en nabo som har en slik motor, og den høres ganske så heftig støymessig når han drar på gassen, så noen stillegående motor er det ikke.Jeg gikk over til firetakter igjen,som jeg føler har en roligere og vibrasjonsfri gange, i forhold til den 90 optimaxen som jeg hadde, den hadde adskillig mer vibrasjon, særlig på lavere turtall. Men bevar meg vel, 150hk. er jo en uhyre sterk motor med topp akselrasjon.

Link to post
Share on other sites

Hei `20`fot, Tror ikke du skal være redd for å gå for Optimax 150. Har selv 115 Optimax som er en 3- sylinder. Den har en meget behagelig vibrasjonsfri gange. Har kun positive erfaringer med min motor, siden høsten 2003. Vurderer selv en 150hk Optimax på min Ryds 620 dc.

Når det gjelder ditt valg av motor , ville jeg sjekket historikken på motoren du skal kjøpe. Forlang en utskrift av computeren for motoren du skal kjøpe. Du vil da få antall timer den har gått, hvordan den er kjørt, turtall etc.

Mercury Optimax, har bevist sin styrke og utholdenhet ved absolutt topplasseringer i "Rouen 24 timers race". :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Har 135'en. Mener dette er mer eller mindre samme motor, bare med mindre effekt. Litt lyd er det, særlig hvis man sammenligner med 4-taktere. Nå synes jeg jo det er en fin lyd, og koser meg hver gang jeg drar på... Veldig spenstig motor. Akseptabelt forbruk også. Løp og kjøp.

You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge

Link to post
Share on other sites

Sjekk om tennpluggene har alle gjengene sine. Om du tør.....

Gjengene i topplokket på disse motorene er svake. Har veldig lett for å bli ødelagt hvis en drar til pluggene litt for mye, eller entrer pluggen feil. Det skal veldig lite til før det kan skje. I tillegg kan det bli en del sot på gjengene på pluggen, slik at den blir vond å få ut. Da kan også gjengene ryke. Sjekk spesielt den ene pluggen nederst på motoren. Det er en av pluggene som er vrien å komme til, dette ser du med en gang når du tar av motordekselet. er trangt som fy, nedi der.

 

Bortsett fra dette, virker det som en kurant motor med god respons og drag.

Link to post
Share on other sites

Sjekk om tennpluggene har alle gjengene sine. Om du tør.....

Tennplugger sier du ?

Er ikke gjengepartiet for langt hvis det kommer ut på innsiden av toppen ? Men flott at du tipser om det :yesnod: . Skal be selgeren skru ut den nederste pluggen, jeg :smiley: .

 

Ellers så har jo Helicoil et supert system for reparasjon av tennplugg-gjenger.

MVH 20 Fot

Link to post
Share on other sites

Sjekk om tennpluggene har alle gjengene sine. Om du tør.....

Gjengene i topplokket på disse motorene er svake. Har veldig lett for å bli ødelagt hvis en drar til pluggene litt for mye, eller entrer pluggen feil. Det skal veldig lite til før det kan skje. I tillegg kan det bli en del sot på gjengene på pluggen, slik at den blir vond å få ut.

Bortsett fra dette, virker det som en kurant motor med god respons og drag.

 

Hei, har skiftet plugger 2 ganger på min 3- sylinder Optimax uten noen problemer. Det anbefales pluggskifte etter 100 timer. Ellers nevner du at det kan bli sot på "GJENGENE" på pluggen slik at den" blir vond å få ut". Dette høres ut som en ren "skremselspropaganda" unnskyld uttrykket. Har hatt mange "vanlige" totaktere opp igjennom årene, men aldri opplevd at sot (koksing) av gjengene har vært noe problem.

Nå er ikke Optimax`n en vanlig 2-takter med oljeblandet bensin inn i sylinderen. Kun bensin/luft blir sprøytet inn ved hjelp av en kompressor. Oljen blir tilført vitale smørepunkter via et separat smøresystem. :wink:

Link to post
Share on other sites

Men oljen blir forbrent den også etter en liten stund, men det er resirkulasjonslanger og slikt så man får maks utnyttelse av den før den blir forbrent.....

Har selv heller aldri opplevd problemer med at sot i gjengene har vært noe problem på noen motor overhodet og tviler sterkt på at det kommer til og sje her......

Link to post
Share on other sites

Det vil jo altid være mer sot på tennpluggene på en totakter, kontra en firetakter. Jeg hadde Mercury Optimax (90hk. i to sesonger, og jeg følte også at tennpluggene var veldig sotete når jeg hadde dem ute for innspeksjon.I forhold til den firetakteren jeg hadde før(60efi) ,og den jeg har i dag (115efi), så er ikke sot på pluggene et problem i det hele tatt.Litt røyk og sot må man vel regne med pga oljen i en totakter, selv på nye moderne motorer..

Redigert av LM 605 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men oljen blir forbrent den også etter en liten stund, men det er resirkulasjonslanger og slikt så man får maks utnyttelse av den før den blir forbrent.....

 

Du har selvfølgelig rett i dette `csvirus`. Det må nødvendigvis bli noe oljedamp fra veivhuset som blir forbrent.

Derfor er det meget viktig etter min mening å benytte spesialoljen (DFI OIL) for Optimax motorer, som reduserer utslippet vesentlig. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Men oljen blir forbrent den også etter en liten stund, men det er resirkulasjonslanger og slikt så man får maks utnyttelse av den før den blir forbrent.....

Er det slik at det er resirkulering på uforbrent olje eller er det resirkulering av eksosgass lik det som er på biler ?? EGR-system= Exhaust Gas Recirculation. Dette systemet har de aller fleste (kanskje alle) bilene i dag, og det er ikke et ukjent problem at dette kan skape problemer med koksing og avleiringer i innsugsystemet. Det finnes også problemer med at det blir tilbakeført for mye eksosgasser i innsugssystemet at man får uønskete problemer med gangen på motoren.

MVH 20 Fot

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte også DFI oljen til min Optimax Det ene året brukte jeg båten lite,så jeg mener og huske at det gikk ca 3,5l olje til ca 175l bensin. Det blir vel nokså nøyaktig to prosent innblanding.

 

Vedrørende oljeforbruk på min 115 Optimax, har jeg fått oppgitt følgende fra Importør/forhandler : 0,75 til 1,5 ltr pr. 100 ltr bensin er normalt, avhengig av hvilke turtallområde man beveger seg i. :wink:

Link to post
Share on other sites

Det kan sikkert stemme det Chagall, som du fikk oppgitt i fra forhandler andgående oljeforbruket.De tallene jeg refererer til tror jeg var første sesongen på min Optimax, da den var ny. I forbindelse med innkjøringsperioden blir det jo tilsatt noe mere olje automatisk, så det er vel derfor jeg brukte litt i overkant av gjennomsnittet.(ca to prosent).

Link to post
Share on other sites

Er det slik at det er resirkulering på uforbrent olje eller er det resirkulering av eksosgass lik det som er på biler ?? EGR-system= Exhaust Gas Recirculation. Dette systemet har de aller fleste (kanskje alle) bilene i dag, og det er ikke et ukjent problem at dette kan skape problemer med koksing og avleiringer i innsugsystemet. Det finnes også problemer med at det blir tilbakeført for mye eksosgasser i innsugssystemet at man får uønskete problemer med gangen på motoren.

Det er resirkulasjon av olje, om det er resirkulasjon av eksosgass tviler jeg på, da 2-t får lufta gjennom veivhuset....

Link to post
Share on other sites

Hei, har skiftet plugger 2 ganger på min 3- sylinder Optimax uten noen problemer. Det anbefales pluggskifte etter 100 timer. Ellers nevner du at det kan bli sot på "GJENGENE" på pluggen slik at den" blir vond å få ut". Dette høres ut som en ren "skremselspropaganda" unnskyld uttrykket. Har hatt mange "vanlige" totaktere opp igjennom årene, men aldri opplevd at sot (koksing) av gjengene har vært noe problem.

Det kan være at det var montert feil plugger på den motoren vi fikk inn på verkstedet. Og etter det jeg har erfart ihvertfall, så er det stort sett V6'ern som har disse "problemene" med svake gjenger i topplokket. Men det var ganske vanlig at minst en av pluggene var trege å få ut, og gjengene dårlige. Det hendte det holdt med å friske opp gjengene med en gjengetapp, men av og til måtte det inn "løsgjenger".

Ikke for å skremme noen, men en må være særs forsiktig ved pluggskifte på disse motorene. Og det er da ikke verdens undergang om gjengene ryker heller. Det går an å fikse sånt noe i dag. :smiley:

 

Og det er som du skriver, det er ikke noe problem å skifte plugger på vanlige totaktere. Men Optimax V6 bør en være forsiktig med. Sånn er det bare.

Ellers er det en fin motor, med tøff lyd.

Link to post
Share on other sites

arnstein156: Hvilket forbruk og fart har du med den motoren på din båt. Full- og marsfart ?? PFT (På forhånd takk :smiley: )

 

Vel, husker ikke helt eksakt, men er vel oppgitt til å bruke rundt 50 l pr time på bånn gass, og rundt en 16-18 l pr time på marsj.

You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge

Link to post
Share on other sites

Det kan være at det var montert feil plugger på den motoren vi fikk inn på verkstedet. Og etter det jeg har erfart ihvertfall, så er det stort sett V6'ern som har disse "problemene" med svake gjenger i topplokket. Men det var ganske vanlig at minst en av pluggene var trege å få ut, og gjengene dårlige. Ikke for å skremme noen, men en må være særs forsiktig ved pluggskifte på disse motorene.

Ellers er det en fin motor, med tøff lyd.

 

Hei, ble litt nysgjerrig på den motoren du nevner. Var dette en gammel Optimax v6, eller en av nyere dato.?

Hvorfor jeg spør, er at jeg vurderer en 150 Optimax selv. Hvis det er "svake" gjenger i topplokket, må vel dette være en reklamasjonssak. Etter det du sier, virker det ikke som det bare har vært et engangstilfelle?

Ellers er det viktig å bruke riktig moment, når man trekker til pluggene. Det er vel få av oss som benytter momentnøkkel, når vi monterer plugger, men et tips jeg fikk var å skru pluggen inn for hånd og deretter en 1/2 "turn" med pluggnøkkel. :wink:

Link to post
Share on other sites

Motoren var ikke ny, men slett ikke gammel heller. Husker ikke sikkert lenger, men 2-3 år elns. kanskje.

Tror neppe det nytter å reklamere på sånt. Blir vanskelig å bevise hva som er den egentlige feilen, tror jeg.

 

Hvis et autorisert merkeverksted skifter plugger og gjengene følger med ut bør det være merkeverkstedets ansvar.

Mener du virkelig at kunden skal belastes for utgifter i forbindelse med pluggskifte? Dette bør merkeverksted eventuellt få refundert fra importør, hvis gjenger i topplokk er for svake. Vi har jo noe som heter reklamasjonsrett i Norge. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei "Chagall". Jeg ser du vurderer en 150 Optimax på båten.Ikke for å si noe stygt om motoren , men støymessig tror jeg du blir skuffet i forhold til 115hk. du har i dag. Jeg har en nabo som kjøpte seg en ny Uttern 66 i fjord vår med en 150 Optimax, men han solgte båten samme høst igjen på grunn av motorstøyen! Båten var han veldig fornøyd med, men han angret som en hund på at han ikke kjøpte båten med en Verado i stedet.Det er klart hvis du liker en grom lyd (særlig den yngre garde), så er jo Optimaxen en virkelig sprek motor, men for oss med en del år på baken , så teller det at en motor er stillegående like mye. Så personlig ville jeg heller sett på en Verado.

Link to post
Share on other sites

Vi har hatt to Optimax motorer; 135 og 175HK. Grovt sett samme motor som 150HK.

 

Her er min erfaring:

Motoren har et enormt dreiemoment, gir veldig god akselrasjon.

Bruker lite bensin.

 

Støyen ble for oss ankepunktet hvorfor vi byttet. Den er generelt vesentlig kraftigere enn 115 hesteren.

Vi syntes støyen var lav i krypefart, mens på fullfart kunne vi akseptere det høye støynivået. Da hadde vi jo vind og vannstøy i tillegg. Problemet for oss var hastighetsomrodet rett over planefart. Da syntes vi det ble alt for mye motorstøy.

 

Men, hadde vi hatt denne båten (Askeladden 605 Explorer) som en båt nr. 2 for vannleker og moro, hadde vi nok likt denne motoren. Må jo innrømme at det "snerrende" lydbildet er helt rått!

Link to post
Share on other sites

Hei "Chagall". Jeg ser du vurderer en 150 Optimax på båten.Ikke for å si noe stygt om motoren , men støymessig tror jeg du blir skuffet i forhold til 115hk. Så personlig ville jeg heller sett på en Verado.

 

Takker for tipset `LM 605`. Nå har det seg sånn at jeg alltid har vært fascinert av 2-taktere og spesiellt etter at Evinrude ,Mercury og Tohatsu kom med sine DFI systemer.

Ellers enig med deg at Optimax 150 gir fra seg vesentlig mer lyd enn 115 hk ved høyere turtall. Den nye Verado`n har blitt vesentlig forbedret med hensyn til forbruk og holdbarhet, men det var dette med 4-taktere da. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...