Jump to content

Mercury Optimax 150 2004 mod. - erfaringer


20 Fot

Recommended Posts

Takker for tipset `LM 605`. Nå har det seg sånn at jeg alltid har vært fascinert av 2-taktere og spesiellt etter at Evinrude ,Mercury og Tohatsu kom med sine DFI systemer.

Ellers enig med deg at Optimax 150 gir fra seg vesentlig mer lyd enn 115 hk ved høyere turtall. Den nye Verado`n har blitt vesentlig forbedret med hensyn til forbruk og holdbarhet, men det var dette med 4-taktere da. :yesnod:

:cool:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en 2003 Mercury 150 Optimax og jeg var veldig fornøyd. Jeg hadde motoren på en Askeladden 565 Wasper og denne kombinasjonen fungerte greit synes jeg, båten gjorde tross alt 48 knop. Til å være en to takter så er den veldig snill på forbruket, med vanlig økonomikjøring i 30 knop så brukte den minimalt med bensin. Motoren var også veldig sterk og responsvillig, båten spratt opp i plan og gikk ut av vannet med fullt gasspådrag. Med Smart Craft system så kan man også holde øye med motorens forbruk og lignende.

 

Det eneste som kan være plagsomt med denne motoren er at det er utrolig knotete å skifte plugger, man kommer nesten ikke til der hvor pluggene sitter. Støyen var også et problem, den kunne nok ha støyet litt mindre selv om lyden var ganske så herlig med fullt på drag.

 

En ting er i alle fall sikkert, 150 Optimax kan ikke måles med 150 Verado effekt messig. Jeg "ræv"kjørte en med Verado 150 på helt lik båt til min.

(x)Whit 10 9,9 hk (x)Askeladden 565 Wasper

(x)Uttern D68 (x) Scand 7600 Dynamic

 

Har nå Askeladden Z7

Link to post
Share on other sites

Er det slik at alle Optimax leveres med Smart Craft instrumenter ?? Og kan du lese av (korrekt) gangtid på motoren på systemet ??

 

Hei, Optimax motorene kan leveres med Smart Craft instrumenter, men det koster noen "tusener" ekstra. Da kan du blandt annet lese av korrekt gangtid på motoren. Ellers får du lest av dette hos de fleste Mercury forhandlere som vanligvis har computer for dette. Koster noen hundrelapper å få utført jobben. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Askeladden leverer smart-craft som standard på sine 07 modeller.Tror det er ifra 16-17fot og oppover. I tillegg til de runde innstrumentene har du to digitale avlesninger. Tachometer Display Screen: Engine Break-in, Engine Temperature, Oil PSI, Oil Pressure, Trim and Water Pressure, Water Pressure, Battery Voltage and Engine Hours, Fuel Flow and Fuel Used,% Fuel Remaining, RPM, Depth, Speed/Sea Temp. Speedometer Display Screen:Speed, Fuel Used, Cog/sog-if there is a GPS input, Distance and Fuel to Waypoint, Clock, Air/Sea temp. Instr. and Avg.Fuel economy, Trip Odometer, Fuel Tank Levels, Oil Tank Levels, Fresh Water Levels, Waste Water Levels.

Link to post
Share on other sites

Kan jo legge til at der også naturlighvis er alarmer i tillegg til all informasjon som du kan få frem . Går det en alarm så vises jo det i displayet:Battery, Engine-Data Bus, Fault-Horn, Fault-ignition,Fault-Injector, Fault- Oil-Pump, Fault Sensor, Fault- Water-Temp. Low Fuel, Low Oil, Oil Temp, Oil psi, Overheat, Over speed, Pressure, Reserve Oil, Water in Fuel, MAP, MAT, TPS.

Link to post
Share on other sites

Askeladden leverer smart-craft som standard på sine 07 modeller.Tror det er ifra 16-17fot og oppover. I tillegg til de runde innstrumentene har du to digitale avlesninger. Tachometer Display Screen: Engine Break-in, Engine Temperature, Oil PSI, Oil Pressure, Trim and Water Pressure, Water Pressure, Battery Voltage and Engine Hours, Fuel Flow and Fuel Used,% Fuel Remaining, RPM, Depth, Speed/Sea Temp. Speedometer Display Screen:Speed, Fuel Used, Cog/sog-if there is a GPS input, Distance and Fuel to Waypoint, Clock, Air/Sea temp. Instr. and Avg.Fuel economy, Trip Odometer, Fuel Tank Levels, Oil Tank Levels, Fresh Water Levels, Waste Water Levels.

 

Hmm - her får man ikke mulighet til å nyte turen engang - skal man følge med på alt dette tøyset.... :wink:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Vedrørende alarmer --ja, men når det gjelder muligheten til å hente ut mengder av data som egentlig ikke kan tolkes på en fornuftig måte av folk flest --Nei!

 

- De begynner å lete etter feil med motoren når instrumentene begynner å nærme seg grenseverdiene i instruksjonsboken på en ellers helt i orden motor, knotter og trykker når de er på tur for å bevise overfor intetanende passasjerer at her er båteieren med det mest høyteknologiske utstyret, vet du -- og slår om seg med utrykk som de ikke helt vet hva betyr... Vet de forresten at instrumentene i alle tilfeller gir helt rett verdi? Hva med givere til disse og aldring? På verksteder må instrumenter kalibreres og PCér oppdateres/oppgraderes....

 

- For ikke å snakke om da stakkars Droll skal begynne å reparere på 30<40år gammel can-bus teknologi........ :wink:

 

Min mening er at dette har tatt helt av.... :crazy:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Som "Rago" sier : Dette har tatt helt av. Jeg er egentlig enig med deg fullt og helt i det du kommenterer angående Smart-Craft. For meg personlig har det ingen betydning om jeg kan ta ut hundrevis av data ifra motoren, men det er nå slik at kjøper du en ny båt m. motor i dag , så er jo slike ting standardutstyr på de fleste nyere båtmodeller. Jeg kan vel ikke bare ta en kniv og kutte kabelen og si at dette vil jeg ikke ha? Det er jo det samme som går igjen på nye biler også i dag, mer og mer elektronikk, som de fleste ikke skjønner en døyt av.

Link to post
Share on other sites

Jada, hjertesukket går rett og slett på dét at konstruktørene legger opp til for mange muligheter i stedet for å kanskje se nødvendigheten av å kanskje begrense dette litt. Yamaha er ikke bedre enn amerikanerne her. Et ellers meget bra produkt blir nedvurdert i forhold til eller tvinges til å hive seg med på galloppen.

 

Hjertesukket går imidlertid ikke på muligheten til å kunne lese av, men hvor åpent systemet skal være for "real-time" verdier fremfor å kunne lagre avvikshistorikk.

 

På personbiler er man enig om OBD II - her er det ikke mye å hente ut for menigmann - I nye lastebiler kan man hente ut info om hvor mange omdreininger veiva har gått siden den forlot fabrikken - hva man enn skal med det :crazy: - og antall ganger man har vridd tenningsnøkkelen helt til "start" før diagnoserutinen til kjøretøyet har vært fullført av bilen selv før startmotoren skal aktiviseres... Og dette er dessverre bare "blandt annet" :lol:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Askeladden leverer smart-craft som standard på sine 07 modeller.Tror det er ifra 16-17fot og oppover.

 

Om dette er standard på nye båter fra Askeladden tviler jeg nok ikke på, men prisen på Smart Craft har De nok "bakt" inn i båtpakken. Alle nyere Mercury motorer er klargjort for Smart Craft. Dersom man syntes det blir for mye å "holde styr"på, er det bare å nappe ut kontakten bak på motoren. Man behøver ikke bruke kniv. :lol:

Link to post
Share on other sites

Det kan kanskje bli litt for mye av det gode med alle disse mulighetene smartcraft tilbyr, er kanskje ikke noe jeg hadde betalt så allverdens ekstra for, men vis ikke det koster noe særlig ekstra; kjekt og ha :wink:

 

På e-tecen min har jeg det jeg trenger, varsel for: lite olje, ingen olje, for høy tempratur og til slutt for "motorfeil" som kan innebære det meste vil jeg tro... Ellers har jeg det jeg trenger, turtall, trim, knop og volt, kanskje vanntrykk og? hva skal man med mer??

Link to post
Share on other sites

Må jo si meg enig `csvirus`. Jeg har ikke installert Smart Craft på min Mercury Optimax, da jeg syntes jeg har det jeg trenger av varslinger ved eventuelle feil. Det eneste jeg savner er en timeteller, men det løser seg ved å stikke innom en forhandler som kan lese av dette ved en datautskrift. Kan være greit å ha som dokumentasjon ved eventuellt salg. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Var montert SmartCraft i vår båt, og ja; man kan få ut det meste av info. Men det blir ikke brukt... I tillegg har jeg all info på plotteren som også støtter SmartCraft (Northstar 657) (bruker ikke det heller...)

 

Når det gjelder lyd, fant jeg et klipp på youtube. Gir et LITE inntrykk av lydbilde...

You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge

Link to post
Share on other sites

Etter det jeg har hørt om "lydbilde" på Optimax 150, ble jeg ikke akkurat skremt av videoen. Kunne faktisk høre at de snakket sammen. :lol:

 

...det er min erfaring også med 135'en. Men den har et annet lydbilde enn andre motorer (4-takt, og 115 optimax)

You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...