Jump to content

Nøyaktighet på Plotter + Sjøkart


Krimart

Recommended Posts

Jeg vet ikke om dette er kjent stoff, men som alle(?) vet er selve GPS-enheten meget nøyaktig for alle moderne kartplottere (og alle GPS'er). Dvs. at merker man av et WayPoint i karplotteren /GPS'en finner man tilbake til samme punkt med stor nøyaktighet, gjerne innenfor 5-10 m. når man har DGPS, og det er gjerne denne nøyaktigheten produsenten oppgir. Likevel avhenger dette av satelittene + landbasen og flere har sikker opplevd at kartplotterne plutselig "hopper" over til en annen posisjon før den "hopper tilbake - med relativt store avvik. Men nøyaktigheten ved navigering med kart og kartplotter er også avhenig av kartet, og det kan ligge store avvik i det elektroniske kartet. Dette har flere årsaker. For det første kan (papir) sjøkartet som det elektroniske kartet er laget av ha store avvik. Nøyaktigheten står merket på kartene og de nyeste har vel +/- 50 m, dvs. et toleranseområde på 100 m. I tillegg kommer mulige feil ved vektorisering/digitalisering. Merket for en grunne på 1:50000 -kart dekker jo ca 1 mm2 på kartet, dvs. 500m2 i "terrenget" - Men er grunna i senter av dette merket? Når vi så zoomer inn på et vektorisert kart... Jeg antar at flere grunnstøtinger vi har sett i det siste skyldes manglende forståelse for dette.

 

Følgende betrakning gjelder vel forsatt, der anbefales sikkerhetsmargin på 500 m: http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...84?OpenDocument

Har selv opplevd å seile gjennom Hankøsundet med en Navman plotter med C-Map - der kartet viste at vi seilte langt inne på landjorda, sikkert 200 m. avvik (NEI det var ikke p.g.a av feil kartdatum - det er noen år siden, det er vel blitt bedre på de nyeste kartene).

 

Jeg aner ikke om det er forskjell mellomg de forskjellige produsentene, f.eks Navionics og C-map - men antar et forskjellen er liten. de følger vel omtrent samme prosess ved vektroiseringen og utgangspunktne er vel uansett statens kartverk?

 

Man kunne håpe at Statens Kartverk kunne prøve å produsere mer nøyaktige sjøkart, tilpasset en digital verden. På landjorden finnes det jo meget nøyaktige kart. Men det kan vi vel bare drømme om?

Link to post
Share on other sites

Jeg opplevde at jeg på plotteren gikk på nordsiden av Seiboen ytterst i Larviksfjorden mens jeg vitterlig gikk på sørsiden.... hadde "staken" om styrbord side, men bildet tatt av plotteren viser at jeg hadde den om babord side.. og jeg sneiet ikke staken, men avstanden til staken var nok en rundt 30 meter vil jeg tro.. Plotter var Raymarine A65, som jeg heldigvis ikke eier mere... sist sommer brukte jeg pc og c-map og fant ikke noen avvik.

 

s5.jpg

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Flytende sjømerker kan som dere vet flytte seg ganske mye avhengig av vind og strøm, igjen avhengig av hvilke dybde de er ankret opp på. Det kan forklare noen av avvikene som oppleves der flytende sjømerker er referansepunkt.

 

Personlig har jeg aldri opplevd noe i nærheten av de avvikene som er nevnt i innledningen her.

Link to post
Share on other sites

Personlig har jeg aldri opplevd noe i nærheten av de avvikene som er nevnt i innledningen her.

 

Jeg sliter ikke med det jeg heller. Eneste feilen er utenfor Orust. Der fikk jeg opp 4 staker i en klynge som ikke er der.

Har gitt beskjed om det.

 

Har papirkartet ved siden av og synes det stemmer bra.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Vær også obs på at når det er store eletromagnetiske forstyrrelser, p.g.a stor aktivitet på Sola, så pleier GPS signalene å bli påvirket. de kan da være veldig mye feil, flere hundre meter har jeg selv opplevd.

les mer her.

http://www.dcs.lancs.ac.uk/iono/aurorawatc...troduction.html

 

eller på trømsø universitet. de har også en hjemmeside som viser når det er stor aktivitet.

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Har vel vist denne ad nauseam:

 

brattholmen2.jpg

 

Dette er to layers fra to turer med ukers mellomrom.

Jeg gikk i leia mellom staken og øya, mens kartmaskinen plasserte meg svært nær grunna.

I begge tilfeller hadde jeg god HDOP og gode korreksjoner fra Færder som ikke er langt unna.

Her er det en klar feil i kartet. Og de er det mange av.

Kartet er et gammelt kart i skala 1:50000 som er digitalisert. Det er vanlig med gamle kart at øyer, grunner ol er godt tegnet, men på feil sted.

Som det går fram, så er informasjonen i det elektroniske kartet god, men posisjonen som GPS angir i kartet er på trynet.

Moralen er: Gå aldri, aldri, aldri på GPS posisjon i et elektronisk kart innaskjærs.

Link to post
Share on other sites

Førde - Sandnessjøen med ny kartbrikke Navionics (Gold), og ny båt 2006. Virket å være helt korrekt, inkl. på Hustadvika med mange øyer, holmer og skjer. Papirkartene kom desverre ikke sammen med bagasjen, så der hadde vi et problem med oversikten pga. for liten skjerm på plotteren: 6". Forsøkte å zoome ut, men da mistet vi detaljene. 6" skjerm er OK med papirkartene ved siden av (noe som selvfølgelig SKAL være ombord).

 

Plotter: Lowrance 5000C

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har den der møkkaplotteren fra Raymarine - det er vel 435 eller no' den heter. Med denne ser det ofte ut som om jeg er på tytterbærtur når jeg seiler i trangt farvann - viser meg langt oppå landjorda. Ikke spesielt imponert over nøyaktigheten på denne nei. Garmin som satt i den forrige båten derimot - den kunne jeg tråkle meg frem over stokk og småstein med og den visste alltid hvor jeg egentlig befant meg.

Ny plotter står på ønskelista.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

GPS Nøyaktighet og sannsynlighet

 

Ofte omtaler vi kartplottere med en viss nøyaktighet på x meter uten og si noe mer. Jeg mener at GPS er oppgitt til bedre en 10m nøyaktighet i 90 % av tiden. Det betyr at en kartplotter kan vise flere hunder meter feil uten at noen kan si at det er noe feil.

 

Satellittene sender ut data som beskriver den banen den vil komme til å ha, og mottakeren må da beregne seg frem (på bakgrunn av flere slike satellittbaner) til hvor den befinner seg. Etter en viss tid kommer satellittene med nye beskrivelser og da må mottakerene jobbe litt før de kan tolke dette riktig. Siden det ikke er uendelig mange satellitter vil man noen ganger ha ikke ha nok satellitter med gode data for å beregne en riktig posisjon.

 

Høre en gang en fra kartverket som spurt om hva som er best:

 

1 m nøyaktighet i 50 % av tiden

 

eller

 

10 m nøyaktighet i 100 % av tiden

 

Så vi må ikke bare snakke om nøyaktighet på x meter, men også om hvor stor sannsynlighet det er for at denne posisjonen stemmer.

Link to post
Share on other sites

Jeg har den der møkkaplotteren fra Raymarine - det er vel 435 eller no' den heter. Med denne ser det ofte ut som om jeg er på tytterbærtur når jeg seiler i trangt farvann - viser meg langt oppå landjorda.

 

Der er jeg ikke enig med deg, tuffff.

Har nå brukt denne i 2 år, og den har vært meget korekt. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja, pokker vet, bao. Jeg fikk ikke med så mye som en stavelse når jeg kjøpte båten, så det kan godt hende jeg ikke helt kan bruke denne plotteren, men min er i hvert fall lite nøyaktig - og særlig når jeg sammenlikner med den Garmin som stod i gammelbåten. Dessuten synes jeg det blir et sant kaos av kryss og tegn når jeg zoomer inn, så jeg mister helt oversikten. Har du en bruksmanual på norsk, så ville jeg blitt mer enn glad for en kopi, for sånn det er nå så trykker jeg på knappene sånn litt i vilska uten at jeg helt skjønner hva jeg gjør. Og plotteren oppfører seg på samme måten hele tiden.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en kombiplotter fra Eagle m/Navionics kartbrikke. Denne har vært i båten gjennom 400 driftstimer de siste 2 år, og har vært benyttet i hele Oslofjordområdet, samt kanaler i Sverige og langt kysten fra Gøteborg og oppover. Denne oppgir til enhver tid antatt "maks feimargin", og denne ligger stort sett på 30 fot til enhver tid. Hvis man ser bort i fra et området i Vrengensundet (hvor plotteren alltid mister signal) synes jeg at plotteren fungerer nesten skremmende nøyaktig. Selvfølgelig må man bruke et slikt hjelpemiddel i kombinasjon med "de små grå", men både jeg og andre båtvenner blir imponert over denne lille saken. Selv langt utenfor oppgitt dekningsområde (b.a. øverst oppe i Dalslands kanal) er den nøyaktig ned mot få meter, og jeg har ved flere ganger kjørt båt "i blinde" (les mørke/tåke) i trange farvann - og da har den vært av uvurderlig hjelp - men dette siste selvfølgelig i sakte fart, med dobbelt "utkikk" og med kart/kompass backup. Eneste negative jeg har av erfaringer med den modellen som jeg har er at 5" skjerm blir noe for lite når man har behov for "overblikk/planlegging". Så på vårens "Sjøen for alle" blir det å bytte til samme merke og kartsystem, men med større skjerm.

Redigert av terron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dessuten synes jeg det blir et sant kaos av kryss og tegn når jeg zoomer inn, så jeg mister helt oversikten

 

 

Jeg har også denne plotteren RC 435i og har lest brukermanualen. Tror ikke det er mye å gjøre med kryssene som dekker hele skjermen når man zoomer ut (viser stort området). Noen påstår at det går ann og oppgradere softwaren og at det er det eneste som hjelper.

 

 

Noen som kjenner til dette?

Link to post
Share on other sites

Har du en bruksmanual på norsk, så ville jeg blitt mer enn glad for en kopi, for sånn det er nå så trykker jeg på knappene sånn litt i vilska uten at jeg helt skjønner hva jeg gjør. Og plotteren oppfører seg på samme måten hele tiden.

 

mvh tuffff

 

Har ikke brukermanual på norsk men har på engelsk.

Den finner du her under manuals & docs: http://raymarine.com/ProductDetail.aspx?SI...mp;PRODUCT=1717

 

mvh

bao

Link to post
Share on other sites

Har du en bruksmanual på norsk, så ville jeg blitt mer enn glad for en kopi, for sånn det er nå så trykker jeg på knappene sånn litt i vilska uten at jeg helt skjønner hva jeg gjør.

mvh tuffff

 

 

Her finner du svensk brukermanual til Ray 425 og den er vel ikke helt ulik.

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post
Share on other sites

C-map lager ingen navigasjonsprogram. Kun kart.

Er dette helt sant da, jeg har noe som heter CMapEcs på pc'en som er et navigasjonsprogram i allefall... men særdeles lite brukervennlig er det i allfall. Men om det er C-map som har programmert det vet jeg intet om....

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...