Jump to content

Nøyaktighet på Plotter + Sjøkart


Krimart

Recommended Posts

Hei

Når det gjelder GPS og nøyaktighet er det viktig å ha med seg at forholdendene kan variere veldig i løpet av en dag. Signalene kan variere veldig innfor 5 minutt selv om en befinner seg i samme punkt.

Som kart plotter slik vi bruker den er det som oftest bra nok. Sattelitter plasser rett opp er ikke brukende for å bestemme posisjon.

Satelittene bør befinne seg langst ned mot horisonten og i alle retninger (NORD -SØR- ØST-VEST) for å gi best mulig uttelling for GPS utregning av posisjon.

OBS. GPS har også misvisning i forhold til utregnet posisjon.

 

Hilsen Smaapala

Link to post
Share on other sites

Generelt er nøyaktigheten 15m i 95% av tiden.

Varierer litt fra mottaker til mottaker. En dye er vanligvis bedre enn en billig.

Med forskjellige former for korreksjoner EGNOSS, IALA, o.l. ligger den rundt 5 m.

Spesialkorreksjoner som Skyfix og spesialprosessering får den ned på halvmeteren.

 

Men det er viktig å få med seg dette med 95% av tiden. Sommestundes går det helt på bærtur.

HDOP sier noe om hva man kan forvente som resultat av konstellasjonen. Går den over 8, bør man være forsiktig.

Link to post
Share on other sites

Satelittene bør befinne seg langst ned mot horisonten og i alle retninger (NORD -SØR- ØST-VEST) for å gi best mulig uttelling for GPS utregning av posisjon. OBS. GPS har også misvisning i forhold til utregnet posisjon.

Nå er det vel ikke helt korrekt at de satellittene som er nærmest horisonten gir mest pålitelig resultat. Jeg mener bestemt at de beste signalene får en med mange plassert horisonten rundt med ca. 45 graders elevasjon. Og det med missvisning forsto jeg ikke. Dette har jo ingenting med en magnetisk nordpol som flytter på seg eller lokale magnetiske forhold i grunnen.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvor mye vekt skal en legge på slike avvik... de er jo vanligvis mindre enn en båtlengde (båten min er 12x4m), og da kommer jo gps'en plassering i båten inn i bildet.. I trange og uvoresiktlige farvann så er det greit med visuelle krysspeilinger av posisjonen i kartet.... stemmer ikke de så bør man i allefall være på vakt, enten er kartet feil eller så er det gps'en...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

GPS gir det mest riktige resultatet med signal fra satelitter i ca 45 graders høyde. En skal derimot være oppmerksom på at refleksjoner på satelittsignalet fra fjellvegger og store skutesider kan gi en feilposisjon på mer enn det dobbelte av avstanden til refleksjonen. Et sted som ofte gir store feil er området innenfor Jomfruland som jo er trangt nok i seg selv.

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post
Share on other sites

Hvor mye vekt skal en legge på slike avvik... I trange og uvoresiktlige farvann så er det greit med visuelle krysspeilinger av posisjonen i kartet....

 

En skal derimot være oppmerksom på at refleksjoner på satelittsignalet fra fjellvegger og store skutesider kan gi en feilposisjon på mer enn det dobbelte av avstanden til refleksjonen.

 

Hvor stor vekt man skal legge på slike avvik, må bli opp til den enkelte.

Jeg har stor moro og nytte av å leke med kompass, linjal, passer, blyant og kart når jeg er underveis på lengre strekk.

Men uansett hvor nøyaktig jeg er, har jeg enda ikke klart å slå nøyaktigheten til gps`en, selv om den kanskje skulle ha en dårlig dag. De færreste greier på litt avstand å krysspeile egen posisjon innenfor en 50 m-radius, så kanskje er selv en unøyaktig gps fremdeles best, forutsatt at den brukes med vett og forstand.

Inntil Egnos (eller tilsvarende korreksjonssatelitter) er i stabil driftsmodus, kan millimeter-navigering med gps derfor være russisk rulett. Og den dagen Egnos sørger for nøyaktighet ned til 1,5 meter, vil jeg fremdeles bruke øynene da kartverket fremdeles ikke er perfekt.

 

Refleksjoner kan påvirke pgs, men med en god gps skal ikke dette være noe problem.

De største påvirkningene får du når gps står stille med høye og "harde" omgivelser, f.eks. kvartaler av høybygg inne i en storby. Dersom en passerende skuteside eller en lokal fjellvegg slår ut med feildata på gps`en, ville en ny og adskillig bedre gps stå på min "need"-liste umiddelbart.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I trange og uvoresiktlige farvann så er det greit med visuelle krysspeilinger av posisjonen i kartet.... stemmer ikke de så bør man i allefall være på vakt, enten er kartet feil eller så er det gps'en...

I hvert fall om natten, bør en være obs på feilmarginen. Det skal mye til for at en ikke kan stole på kartene, dersom disse ikke er for gamle. Er en ute i åpent farvann betyr jo ikke feilmarginen så mye.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg tar med litt mer om feilkilder:

 

Feilkildene innen GPS kan være flere og påvirke/ forsterke hverandre, men ut fra normalt gode driftforhold ligger GPS i dag på en nøyaktighet innen typisk 8-13 meter.

15 meter blir alikevel regnet som "norm", men pr idag ligger nøyaktigheten i snitt under dette.

Dette vil endres betydelig den dagen Egnos blir satt i kontinuerlig driftsmodus.

En god Egnos-(gps)-mottager vil kunne forvente å få nøyaktighet ned mot 1,5 meter ved normalt gode forhold.

 

Vær klar over at flere feilkilder varierer med brukssted. F.eks. vil "multipath effects" (refleksjoner mellom høye

bygninger, fjell, "harde omgivelser" osv) ikke påvirke gps i noen grad på sjøen. Denne feilkilden kan du derfor stort sett

se bort i fra for oss som ferdes på sjøen. Denne feilkilden kan være relatert til en dårlig gps, så hvis dette oppleves i båt, vil jeg vurdere alder på - og om gps`en har god nok teknologi.

 

Hvis vi skiller mellom "systemavhengige feilkilder" og "eksterne feilkilder", så er de systemmessige minst, men disse

er imidlertid ganske konstante. Dette utgjør alikevel ikke mer enn maksimum +/- 3 meter, og stort sett langt bedre enn dette på gode gps`er.

 

Tenk over at det som alt annet er gode og dårlige gps`er og at kvalitet som alt annet ofte følger pris.

De største feilkildene som skyldes gps`en i seg selv, vil du derfor som regel oppleve med den billigste og enkleste teknologien. Har du økonomiutgaven, så forvent ikke millimeterpresisjon.

 

De eksterne feilkildene som forårsakes av vær, atmosfære, omgivelsene rundt navigatoren, osv, er adskillig større,

men moderne gps`er har blant annet filtersystemer som kan kompensere for noen av disse (f.eks. Kalmanfilter).

En nyere god navigator vil derfor kunne være mer nøyaktig (da snakker vi om innenfor noen få meter) enn en

"økonomimodell" som har noen år på baken.

 

Etter at SA-koden ble skrudd av permanent i 2000 er dette i hovedsak de forhold som påvirker gps-signalet:

 

 

Systemmessige:

 

Feil i satelittens "klokkefunksjon"

(gps er som kjent i enkelhet basert på forholdet tid/ vinkel/ avstand) :

+/- inntil ca. 2 meter

 

Numerisk/ matematiske feil i satelittberegningen, osv. :

+/- inntil ca. 1 meter eller mindre.

 

 

Eksterne/ omgivelser:

 

"Ephemeriske" forhold,

dvs feil i kalkulasjonen i tidsberegningen basert på astrologiske prinsipper ut

fra himmellegemer, i motsetning til UTM som er basert på jordrotasjonen rundt egen akse

(som også er grunnlag for gyrokompass-prinsippet) :

+/-inntil ca 2,5 meter

 

 

Topografi

rundt mottagerapparat, bygninger,fjell, "harde" omgivelser m.m.

Her er det å merke seg at denne feilkilden er liten til sjøs.

Videre har dyrere/ mer avansert gps-utstyr "filtere" og antenneteknologi som kan oppveie

for mye av denne feilkilden. En gps i bevegelse har mindre feilpåvirkning av dette enn en som står stille:

+/- inntil ca. 1 meter

 

Troposfæriske fortyrrelser:

+/- inntil ca 0,5 meter

 

Ionosfæriske forstyrrelser;

når gps-signalet treffer atmosfæren, vil dette kunne endre

hastigheten på gps-signalet, og dermed påvirke posisjonsberegningen.

 

Gps-nøyaktigeheten kan være mer nøyaktig lenger syd.

Blant annet er nordlys ionosfæriske forstyrrelser som kan påvirke hastigeten i gps-signalet.

Denne typen feil kan imidlertid la seg beregne ut fra kjente ionosfæriske observasjoner,

og således kompenseres i den enkelte satelitt når avvik oppstår. Dette er "langsomme" reaksjoner

som bestemmes av blant annet solaktivitet og kan derfor forutsees og korrigeres på en slik måte

at gps-systemet ikke påvirkes i samme grad som tidligere. Waas har dette innebygget som korreksjons-

parameter i dag og vil også være en av de feilkildene som nærmest vil være eliminert med Egnos.

Kan variere med inntil +/- ca. 5 meter

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I hvert fall om natten, bør en være obs på feilmarginen. Det skal mye til for at en ikke kan stole på kartene, dersom disse ikke er for gamle. Er en ute i åpent farvann betyr jo ikke feilmarginen så mye.

 

Problemet er ikke nøyaktigheten i kartene, selv ikke de eldre, -

men at gamle kart har et gradnett som ikke stemmer med gps`en posisjonsangivelser.

Dette er ofte årsaken til at båten befinner seg på svaberget ved siden av leia når du går gjennom et trangt sund.

Om natten og i dårlig sikt er denne feilkilden mildt sagt kritisk.

Link to post
Share on other sites

Har sett på den ja, og latset ned herfra fritt valg på øverste hylle

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Problemet er ikke nøyaktigheten i kartene, selv ikke de eldre, -

men at gamle kart har et gradnett som ikke stemmer med gps`en posisjonsangivelser.

Går jo ut fra at de som anvender GPS og kart tar hensyn til eventuelle feilmarginer/gradnett når de slår på GPS'en.

Dette er ofte årsaken til at båten befinner seg på svaberget ved siden av leia når du går gjennom et trangt sund.

Om natten og i dårlig sikt er denne feilkilden mildt sagt kritisk.

Eller inne i Trondheims Domkirke som en vis marinegast, fikk som resultat :smiley:. Stol på GPS'en, men ivareta en viss skepsis til resultatet.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Du har helt rett, Oteren.

Såvidt jeg kjenner til dette, er selve plotterprogramvaren "shareware",

men kartverket som følger med er stjålet fra C-Map og dermed distribuert ulovlig.

 

Jeg har forøvrig sett noen gamle kartgrunnlag som har følgt med denne programvaren,

hvor disse har den svakheten med gradnett som jeg beskriver i innlegg 38.

Derfor kan denne pakken være direkte farlig å bruke dersom den brukes ukritisk i trange farvann.

 

Det finnes i dag så mange gode pc-baserte og rimelige plotterprogrammer som inkluderer nye oppdaterte kart,

at jeg ikke helt forstår verdien å gamble med kartversjoner og programvare som var på tegnebrettet

parallelt med førsteutgaven av Windows.

Link to post
Share on other sites

Nåja. Kartene som blir brukt på denne piraten, er den profesjonelle versjonen av C-map.

 

Like fullt dukket de første versjonene av denne programvaren m/ kartverk opp på midten av1990-tallet.

Dengang laget for det nykonstruerte Windows 95!

 

Mulig kartene var profesjonelle versjoner da de kom på markedet,

men jeg tror kartverket som ofte følger piratversjonene er fra 1993 eller muligens noe tidligere.

Jeg har sett flere versjoner av disse.

Uansett, dette kan neppe kalles oppdatert i dag.

 

Gradnettet på disse gamle kartene kan som tidligere nevnt være en felle.

På nyere kartverk er dette justert slik at det er kompatibelt med gps-teknologien.

 

Jeg kan ikke se at disse piratversjonene har den store bruksnytten utover å se ca. egen posisjon i forhold til omgivelsene.

Dersom hensikten er å ha et navigasjonsverktøy som er nøyaktig, trygt og kompatibelt med gps-posisjonering,

finnes det mange gode og rimelige løsninger som gjør denne oppgaven så utrolig mye bedre.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Der er en del ting som undrer meg....

Når jeg leser om GPS/kartplotter her på baatplassen, dukker det stadig opp formaninger og teorier.

Jeg har besittet kartplotter i 6-7 år, først garmin nå raymarine. Jeg har aldrig opplevd omtalte fenomener med GPS. Heldig? neppe!

 

Båten jeg nå eier har 730 gangtimer timer på 2,5 år, plotteren er alltid på.

Jeg går mye i trange farvann, så grove possisjonsfeil ville vært merkbart mener nå jeg.

Hvorfor ser ikke jeg de påståtte feilene? Bedre Plotter/GPS enn andre her?

Jeg tror at mange av de påstander og teorier som fremføres her, er nettopp det, teorier.

 

Dette fenomenet med at båten gikk over land enkelte plasser, hadde jeg på min første plotter. Kjøpte oppgradering av kartbrikken, med ny brikke var alt OK på de samme plassene båten tidligere gikk over land. Problemet forsvant med den gamle kartbrikken.

 

Konklusjon? Dagens GPS/Kartplottere/kart er veldig bra. Men ikke før båten ved å se på plotteren, den er kun et godt hjelpemiddel.

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri merket problemer med plotter. Har alltid vist midt i trange sund og på riktig side av bøyer. Men det er viktig å huske hva et kart på 1:50.000 angir. Husk at 1 mm i kartet er 50 m på sjøen. Et skjær på f.eks 2 m lengde er angitt med et symbol som har en utstrekning på 1 mm i kartet d.v.s 50 m i terenget ????. Dersom det er 2 skjær med 20 m avstand hvordan skal dette angis. En øy på 25 m i diameter er nesten umulig å lese på kartet , sirkel på 1/2 mm. Det er all grunn til å være skeptisk til nøyaktigheten i kartet, heller det enn GPS.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...