Jump to content

Nøyaktighet på Plotter + Sjøkart


Krimart

Recommended Posts

Prøv selv å finne andre land som har frigitt S57e3 dataqbasen til kartprodusentene av kartbrikker for fritidsflåten. Dermed kan du dokumentere at jeg tar feil.

:lol:

Den var god. :lol:

 

Foreløpig er det vel bare USA som har frigitt dette.

Foreløpig må nok både produsenter og brukere betale.

Men det kommer nok, på sikt, får vi håpe.

 

 

Link to post
Share on other sites

Er enig i at stort sette stemmer det meget bra, men av og til har jeg sett forholdsvis store avvik.

Det er gjort mye arbeid med ny kartlegging av kysten de siste årene. Etterretninger for sjøfarende viser hele oversikten hva som er gyldig kart. Legger ved et utklipp med forklaring.

 

"Gyldig utgave (Valid edition)

Årstallet i kolonnen Gyldig utgave angir årstallet kartet ble utgitt som nytt kart eller ny utgave.

Kart med utgivelsesår eller årstall for ny utgave eldre enn årstallet i kolonnen Gyldig utgave

er foreldet og må ikke brukes. Kartets utgivelsesår og årstall for ny utgave finnes i kartets

tittelrubrikk."

 

Som man ser av oversikten over nye kart med ny oppmåling at det kommer en stor del kart hvert år. Kartene i hovedserien er ganske nøyaktige nå.

Link to post
Share on other sites

hej roaldbj, vad mener du med 'frigitt' erhåller andre kartprodusenter s57-data gratis?

Dårlig formulering fra min side. Det er vel bare USA som har frigitt kartene slik at de er gratis. Det jeg skulle ha skrevet var at i Eurapa er det inngått avtale mellom NHS (Norwgian Hydrograohic Service) og kartbrikkeleverandørene Navionics, C-map og Bluechart om tilgang til S57 databasen når de lager sine kart. I Norge har Grande ved Belamarin gjort en kjempejobb for å få til en slik avtale. Ifølge siste kontakt jeg har hatt med Navionics og C-map er det forsøk på å etablere tilsvarende avtale med andre sjøfartsmyndigheter i andre land, men tilsvarende var ikke etablert sist gang jeg hadde kontakt med dem. Her er info fra Navionics om saken: http://www.navionics.com/Headlines_04.asp?ID=87 Jeg siterer et lite utdrag:

November 30, 2004. Formal Agreement with Norwegian Hydrographic Service for S57 Data. Navionics and the Norwegian Hydrographic Service (NHS) recently finalized an agreement for the production of electronic marine charts in Navionics proprietary format using NHS S57 official digital chart data. This agreement was achieved thanks to the joint efforts of the Norwegian Hydrographic Service, Navionics and Belamarin. Om noen andre kan vise til tilsvarende samarbeid mellom kartbrikkeprodusenter og andre lands sjøkartsmyndigheter er det flott. Jeg kjenner til at man kan kjøpe tilgang til S57e3 sektorer fra Primar for bl.a. professjonelt bruk, men da til andre priser. Det er vel ikke så veldig mange fritidsbåtbrukere som kjøper denne tjenesten. Primar kan tilby offisielle elektroniske navigasjonskart fra anslagsvis 30 land world wide, men jeg vet ikke hva som er prisen på en slik total pakke. Som skrevet gjorde Grande en kjempejobb da kartbrikkeprodusentene fikk tilgang til den norske S57 databasen. Jeg vet ikke hvilke avtalesum det dreide seg om. Furuno og Telchart har vel utviklet ECS/ECDIS ganske langt, men jeg kjenner ikke prisene på disse produktene med S57e3 kartdatabase. Prisnivået er nok atskillig høyere enn det vi opererer med for kartbrikene til fritidsbåtene. Disse ECS/ECDIS systemene skal så vidt jeg husker også godkjenes av IMO, DnV eller andre autoriserte organer. Det er så langt jeg kjenner til ingen tilsvarende autorisert godkjenningsordning for de kartene vi bruker i kartplotterne i fritidsbåtflåten. Kortsvaret til Gunga Din er at S57e3 i Norge ikke er gratis tilgjengelig. Det er vel ikke noe som tyder på at denne tilgangen heller i fremtiden vil bli gratis. Det er litt tankevekkende at det foreligger kartdatabaser som ikke er tilgjengelig for kartbrikkeprodusentene som bistår oss fritidsbåtbrukere. Jeg vet ikke om dette forholdet akkurat bedrer sikkerheten til sjøss?

Link to post
Share on other sites

jepp en lite tråkig utveckling för oss i fritidsbåter........

 

 

"De ledande tillverkarna av elektroniska sjökort, BlueChart, C-Map och Navionics nöjer sig med ett ålderstiget underlag, trots att det bästa är till salu."

 

 

http://www.vibatagare.se/Gamla_grund_i_nya...61&DXNI=719

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

jeg bruker c-map og pc. pirat???????? . befinner meg da ganske ofte på land i trange sund osv.. stoler ikke en dritt på plasseringa i leiden , men ypperlig som kart hvis man følger litt med på hvor man egentlig befinner seg i løypa.. det skar seg litt bak jomfruland i fjor med et lite subb og dunk . så oppmerksomhet til sine omgivelser kreves .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Det som Gunga poengterer er helt i tråd med det jeg fikk forklart av en krabat fra Belamarin(Raymarine) på en båtmesse høsten 2006(oktober), og dette gjelder kartene for kongeriket Sverige... han beskrev akkurat det som er beksrevet i artikkelen som Gunga viser til.... for kongeriket Norge så var etter sigende ståa noe bedre siden det her ble benyttet noen bedre kartgrunnlag som etterisgende er digitalsiert uten at jeg kjenner til dette.... Dermed konkluderte denne krabaten med at nøyaktigheten for kartene i kongeriket Sverige ikke er like god som i kongeriket Norge... uten at jeg har grunnlag for å ha noen mening om dette..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nøyaktigheten på dagens plottere avhenger av kvaliteten på kartdata.

Alle produsenter av slike avskriver seg ansvar for evt. feilvisninger og sier at

produktet deres kun skal brukes som et hjelpemiddel og ikke som hovedbestikk.

 

Defor bør man bruke kartplottere og ECDIC software som ett hjelpemiddel.

Dvs. at plotteren kan vise leden/retningen man skal gå.

Bekreftelse på at man er på rett vei, finner man kun ved visuell observasjon mot stedpunkt vist i oppdaterte papirkart.

 

Så får erfaringen med plotter/kartdata vise hvor mye man skal stole på dem.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Det som Gunga poengterer er helt i tråd med det jeg fikk forklart av en krabat fra Belamarin(Raymarine) på en båtmesse høsten 2006(oktober), ...............

 

var på ett seminar i Sept 2007......då gällde det fortfarande, C-Map & Co kjöpte ikke den senaste data'n som fanns tillgänglig........

 

kan ju vara så att Sjöfartsverket vill ha 'för mye betalt' för denne datan! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner til at man kan kjøpe tilgang til S57e3 sektorer fra Primar for bl.a. professjonelt bruk, men da til andre priser. Det er vel ikke så veldig mange fritidsbåtbrukere som kjøper denne tjenesten.

 

 

Det er faktisk ikke så dyrt, især ikke hvis man kun har brug for et afgrænset kortområde. Hvis man skal jorden rundt er det sikkert meget billigere at købe nogle pakker fra C-map og de andre store.

Som pris eksempel kan jeg nævne, at hele Sjælland rundt inclusive Isefjorden og en del af den svenske vestkyst kan erhverves for ca 1000,- dKr. Her skal man lægge mærke til at danske søkort fra Primar af en grund som jeg ikke kender, er dobbelt så dyre som alle andre kort.

Ved sæson start Køber jeg 3 måneders opdateringsret til de kort jeg har brug for. Disse kan opdateres over internet. således har jeg fuldt opdaterede søkort ( mindre end en måned gammel.) i hele maj, juni, juli og august.

Efter udløbet har jeg stadig brugsret til disse kort, men kan ikke opdatere dem før jeg betaler igen.

Sammenlign med f. eks C-map som allerede er mindst 6 måneder gammelt ved nykøb.

Desværre kender jeg ingen plottere som bruger disse S57/63 kort.

Du er derfor begrænst til PC navigation.

Der findes gode programmer til såvel Mac som til PC. Selv bruger jeg Qastor fra QPS, et hollandsk pilot program som især egner sig til motorbådsnavigation.

 

Michael :flag_da:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Etter flere år med bruk av kartplotter ser jeg dette som et fantastisk hjelpemiddel. Har alltid papirkart over området jeg ferdes i som backup. Jeg er klar over begrensninger i nøyaktighet i GPS posisjonering (sDGPS med EGNOS) og diverse feil i kart grunnlaget. Bruker c-map brikker som er datert 14/3 2005 som grunnlag. Som oftest stemmer c-map kartet veldig bra med terrenget. Her er et eksempel på at det ikke stemmer :

 

Seiler vestover mot Arendal på innsiden av Flostadøya. Passerer under broen til Flostadøya og dreier mot syd for å kjøre på østsiden av Klokkøya. Sundet ser greit ut i kartplotteren, så jeg legger med midt i sundet. Ser da at det blir veeldig grunnt og bakker opp. Kommer gjennom uten uhell denne gang, men fikk meg en støkk der ja.

 

Her er bilder som viser forskjellige kart over samme området. c-map over sundet med seilingsrute inntegnet, kystverkets kart som finnes på nettet, og til slutt utskrift fra profesjonell ECDIS med c-map ENC kart grunnlag.

 

C-MAP (PC-Planner)

cmap.jpg

 

 

Kystverkets karttjeneste på nettet.

kystverket.jpg

 

 

C-Map ENC kart fra profesjonell ECDIS (Kartplotter)

cmapenc.jpg

 

 

Jeg ønsker meg c-map ENC kartgrunnlag på kartplotteren min !!!

 

 

sailorBoy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...