Jump to content

Er havnebyen Oslo dumsnill mot utenbys fritidsbåtfolk ?


oslofjord

Recommended Posts

Oppegård har vistnok kvotesystem som prioriter kommunens inbyggere til båtplass framfor feks. folk fra Oslo eller Enebakk. Tilsvarende har vel Drøbak og andre kommuner prioritering av egen inbyggere ved båtforeninger på kommunal grunn.

 

Oslo er heldigvis byen med det store hjertet hvor utenbysfolk inkludert fra Bærum (hvor markedkreftene satte en stopper for billige kommunale plasser) får båtplass, men det hadde vert morsomt å høre protestkoret hvis Oslo (i protest mot diskrimenring av Oslofolk i andre kommuner) forbeholdt båtforeningsplasser på kommunal grunn kun til folk som er registrert bosatt i hovedstaden.

 

Det høres muligens fornuftig ut å skape et lokalt havnemiljø i småbyer, men tilsvarende lokalpatriotisme for Oslo er nok ikke stuerent....og det er et tankekors.

 

Har folk andre eksempler på kommuner hvor Oslofolk nektes fast båtplass fordi de er bosatt i feil kommune ??

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har folk andre eksempler på kommuner hvor Oslofolk nektes fast båtplass fordi de er bosatt i feil kommune ??

 

Her i Asker er det vel en forutsetning at man er bosatt i Asker for å få fast båtplass (eierandel) både i Leangbukta Båtforenings Andelslag såvel som i Asker Seilforening på Blakstadtangen. Tror Asker kommune er grunneier i begge tilfeller og bistår direkte/indirekte med støtte i form av bankgarantier for opptak av lån, opparbeidelse av infrastruktur osv så kanskje ikke så rart at kommunenens innbyggere har en fortrinnsrett? :nonod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Sakset fra Oppegård B.F. hjemmeside.

"For tiden er det kun innenbygdsboende i Oppegård kommune som kan bli ordinære medlemmer, da man har en begrensning på 25 % utenbygdsboende. Utenbygdsboende som søker medlemskap tas opp som støttemedlemmer. Støttemedlemmer får tilbud om ordinært medlemskap når regelverket tillater dette."

 

Synes vel ikke det er galt at 3 av 4 båtplasser forbeholdes kommunens innbyggere.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Men hvorfor er det er fornuftig å prioritere egne inbyggere i Asker og Oppegård, samtidig som det åpenbart er urimelig å feks. nekte folk fra Lillestrøm å ha båtplass i Oslo ??

 

Hva med de fra Ringerike som vil å båtplass ved nærmeste havn som er i Asker/Bærum eller de fra Enebakk som finner nærmeste saltvann i Oppegård kommune ?

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis kommune setter vedtekter for foreningen at dette skal komme kommunens beboere til gode. Da må en ta et standpunikt om man vil gå videre med

å starte forening eller ei.

 

Nå er Oppegård båtforening en meget bra havn med de beste fasiliteter. Kan også sies at i vedtektene heter det "småbåtforening", derav grense på 36 fot.

Ligger større båter der også, men på disp.

 

Ligger an til en stor utbygging fremover slik at en får større båter inn, noe som er i tråd med samfunnet ellers.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Skal man dra fram en forening som prioriterer sine egne så må det vel være Sætre båtforening. Der kan man kun bli medlem dersom man bor på 3475 Sætre. Ikke alle på dette postnummer engang har tilgang til medlemskap. Bor man på nabopostnummeret i samme kommune kvalifiserer dette ikke til medlemskap. Fler og fler båtforeninger benytter seg av slike kriterier for å holde prisene nede og slippe og drive med utbygging for å møte nye medlemmer.

 

Ikke alle har denne trange inngangsporten, heldigvis. Noen åpner for andre men setter da opp et A-B og C-mønster for å komme gjennom inngangsportalen for medlemskap. Kommuner med kystlinje burde jobbe aktivt for at båthavner skal få livets rett.

 

 

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Men hvorfor er det er fornuftig å prioritere egne inbyggere i Asker ...............

 

Når en kommune stiller arealer til fri disposisjon til en båtforening, går inn med midler, opparbeider infrastruktur og garanterer for lån, så er det vel rimelig at dette først og fremst kommer kommunens egne innbyggere til nytte siden det jo er disse (innbyggerne) som betaler gildet?

 

Men det er nå min mening!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

_a471hovedsak2211IM_642527s.jpg

 

 

ikke bare vil Oppegård båtforening holde Oslofolk unna deres båtforening.....de vil at Oppegårds innbyggere skal prioriteres ved nye brygger som skal bygges i Oslo kommune.......

 

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article2115821.ece

 

http://www.noblad.no/apps/pbcs.dll/article...HETER/447294979

Hvis Oslo kommune ikke setter foten ned for dette er Oslo virkelig dumsnill....

 

Dette er bydel Søndre Nordstrand i Oslo.

Jeg mener å huske at Oppegård båtforening også vil bygge egne brygger noen kilometer lenger nord i Nordstrand bydel I Oslo nær Nordstrand bad, om disse planene er gitt opp vet jeg ikke.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å gi kommunens innbyggere fortrinnsrett i kommunale havner er antagelig en ulovlig praksis.

 

mvh tuffff

Jeg vil tro det kommer an på omsetningsformen. Prinsipielt kan det vel organiseres på samme måte som tildeling av barnehageplasser, men det er klart at straks det blir snakk om mer fri omsetning i et marked, er vi over i en annen verden.

Link to post
Share on other sites

Å gi kommunens innbyggere fortrinnsrett i kommunale havner er antagelig en ulovlig praksis.

mvh tuffff

 

Er enig med tuffff. Å nekte andre en egne innbyggere å få båtplass er sansynlligvis brudd på EU/EØS bestemmelse. Og er det ikke slik burde det være det. Det vil jo ekskludere de som ikke bor i en kystkomune fra båtlivet i saltvann. Meget mistenkelig praksis. Kommuner som driver med dnne praksisen burde blitt overstyrt av sentrale myndigheter i slike saker. Liker egentlig ikke statlig styring på ting, men når kommuner ikke kjenner sin besøkelsestid må noen ta afære.

 

Jon

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Om man ser litt lenger enn kun båtplasser så er jo teater, kollektivtilbud, idrettsforeninger etc. (alle for statlig/kommunal støtte) åpent for innbyggere fra andre kommuner. En kan jo lure på hvordan EU ville stille seg ang. det å diskriminere innbyggere pga. bosted. Jeg synes at Oslo kommunes opplegg med at idielle foreninger får drive båtplass på kommunal grunn er ok. I Frognerkilen er det greie regler(fremlei ikke mulig) dvs. ingen skor seg og det er mulig for vanlige folk å få båtlass.

Link to post
Share on other sites

Skal man dra fram en forening som prioriterer sine egne så må det vel være Sætre båtforening. Der kan man kun bli medlem dersom man bor på 3475 Sætre.

Sånn er det vel også i Tofte båtforening, eller har de endret reglene?

 

Om man ser litt lenger enn kun båtplasser så er jo teater, kollektivtilbud, idrettsforeninger etc. (alle for statlig/kommunal støtte) åpent for innbyggere fra andre kommuner.

Forskjellen er nok så enkelt at på disse områdene ønsker man seg flest mulig kunder. På båtplasser er det "mer enn nok" kunder.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Det sier seg selv at det holder ikke mål for en kommune å ekskludere personer fra andre kommuner. Hvordan skulle de som bor i kommuner uten kystlinje ha mulighet for båtplass da? Skulle ingen fra Oslo ha lov til å leie / kjøpe eiendom i Hemsedal? Skulle vi kystgagakkgakker ikke få lov å gå på ski i fjellet eller nytte oss av skiheiser i fjellet? Tror dette hadde blitt ganske feil..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Skulle ingen fra Oslo ha lov til å leie / kjøpe eiendom i Hemsedal? Skulle vi kystgagakkgakker ikke få lov å gå på ski i fjellet eller nytte oss av skiheiser i fjellet? Tror dette hadde blitt ganske feil..

 

Desverre er det vel alerede slik i enkelte fjellkommuner (i hvert fall nordpå) at det er særskilte jakt og fikerettigheter for kommunens egne inbyggere. Det bygges opp barrierer ved kommunegrenser både ved sjø og fjell.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sånn er det vel også i Tofte båtforening, eller har de endret reglene?

 

 

Forskjellen er nok så enkelt at på disse områdene ønsker man seg flest mulig kunder. På båtplasser er det "mer enn nok" kunder.

 

På Tofte prioriteres folk som jobber på fabrikken. Dettetter blir det mål geografisk ut fra Tofte som tettsted.

I vår nystartede båtforening på Verket vil man prioritere 3490-beboere (hytte og fastboende) deretter kommer de som bor utenfor tettstedet. Folk fra Røyken og Svelvik kommer som nummer to på listen sammen med f.eks. Kana. Men de blir ikke nektet medlemskap. Det blir man på Sætre.

Røyken båtforening prioriterer Røyken men er åpne for folk fra andre steder også.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Ja. De fleste båtplassene i oslo er i kommunale båtforeninger, og man burde prioritert kommunens innbyggere

Tja - det kan en tenk litt over. Svært mange oslofolk har båtplasser rundt hele hele landet. Bl.a. har en betydelig % oslofolk båtplasser i vår kommunale forening. Jeg egentlig enig i en prioritering uten at noen skal utestenges. Dette handler om flere sider. Hvem kommer f.eks. fra Oslo på dugnad i foreningen - eller mottsatt, på dugnad i Oslo?

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det jeg ikke er skjønner er hvorfor ikke det er mer solidaritet blant båtfolket. Alle deler vi vi samme hobby, og bør i fellesskap bidra til at våre interesser blir hørt. Det innebærer bla tilgang til båtplass.

 

Registrerer at flere taler for at de kommunene med kystlinjer bør prioritere egne innbyggere, og dette er etter mitt syn ganske egoistisk tankegang. Mener disse også at det kun er de som bor i slike kommuner som bør kunne ha båt som fritidsinteresse?.

 

Skulle det derimot være snakk om kommunale subsidier av båtplasser så har jeg ingen problemer med å se at disse bør komme innbyggerne til gode.

 

Kanskje burde de kommunale båtplassene innføre en maks leietid på 5 år, slik at alle måtte forholde seg til det trange markedet. Selvfølgelig bare tull ut i fra et adminstrativ/kostnadsståsted, men da ville nok flere engasjert seg i problemene rundt for få flere båtplasser. Jeg har hørt flere historier om hvordan det trikses med de kommunale båtplassene i Oslo, f.eks ved at rettighetshavere til båtplasser blir satt opp som eiere av båter de reelt sett ikke har disposisjonsrett til osv.

 

Mange båtforeninger i Oslo har potensiale for fortetning, men meg bekjent er det ingen foreninger som gjør store løft for å få utvidet kapasiteten. I beste fall gjøres det noen mindre utvidelser som stort sett kommer nåværende medlemmer tilgode gjennom tilbud om bredre plass osv.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...