JonnyBoy Startet 11.Februar.2008 Del på Facebook Startet 11.Februar.2008 Har ikke lagt merke til det tidligere, men det ser ut til at Biltema nå har en god del instrumenter til båt. (Fikk ikke til å linke til siden, men velg 'Båt' og 'Øvrig' på Biltema sine sider) Synes disse instrumentene er utrolig like på Wema sin gamle serie. Er det noen som har kjøpt disse og vet om det er "ekte" Wema, eller bare en dårlig kinesisk blåkopi? Amp.meter: Tankmåler: Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Thorlyn Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 (redigert) hmm pussig du nevner det Jeg satt og kikket på det jeg også.. det er nok det ,de er helt identiske. Den nye serien til wema er forøvrig den samme som VDO.. hmm verden er ikke stor og produsentene samler seg.. en annen tin er toalettet der.. TMC.. Redigert 11.Februar.2008 av THORLYN (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Thorlyn Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Ikke helt identiske men nære Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Xlnt Svart 12.Februar.2008 Del på Facebook Svart 12.Februar.2008 (redigert) Et lite tips: Jeg kjøpte et slikt instrument fra biltema for et par år siden, det dugget i glasset og rustet i ytterringen etter bare en sesong. Men det kan jo hende at de som selges idag er ment til bruk i båt og at problemet er borte. Xlnt Redigert 12.Februar.2008 av xlnt (see edit history) Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
bao Svart 12.Februar.2008 Del på Facebook Svart 12.Februar.2008 Monterte 2 av disse sist vår, skal bli spennende å se hvor bra de er. Var like fine for 14 dager siden. Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 12.Februar.2008 Del på Facebook Svart 12.Februar.2008 De tidligere instrumentene fra biltema ruster vertfall, det satt noen gamle rustne biltema-instrumenter i båten min når jeg kjøpte den, ringen var veldig rustet, og ingen av de virket.... Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 12.Februar.2008 Del på Facebook Svart 12.Februar.2008 men det var vel formontering i bil? en kompis har forsøkt seg på de der, gikk ikke noe særlig bra.. Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 12.Februar.2008 Del på Facebook Svart 12.Februar.2008 Ja det var vel bilinstrumenter regner jeg med..... Sitér dette innlegget Link to post
Homlungen Svart 6.April.2008 Del på Facebook Svart 6.April.2008 Trur dere Biltema har en egen fabrikk i Kina? Nope. Dette er WEMA uten deres logo. Dette er en OEM produsjon om dere båtbutikker liker dette eller ikke. Nok et bevis på at dere flår oss båteiere hver sesong vi trenger en duppeditt. Hvis dere ser nøye på biltema bildene så har de tatt å bildemanipulert vekk WEMA logoen. Et tips til kjære båteiere. Dette er en nyhet på Biltema. De selger de gamle bil-instumentene ennå (som ruster i sjøluft). Olje og vann tempratur følere følger med i prisen. Dette er dyrt løst fra Wema og VDO butikkene. Lenge leve Biltema. Takk. Sitér dette innlegget Mvh Henning med båtførerbevis og short range certificate (SRC/VHF) Link to post
index Svart 6.April.2008 Del på Facebook Svart 6.April.2008 Jeg var på Biltema og sjekket, da firkantfrontringen jeg kjøpte med mitt nye Wema instrument ikke passet, og Wema ikke hadde noe som matchet her til de instrumentene de selger nå. Tenkte at frontringen kanskje passet til Biltema sine. Men de instrumentene de hadde der hadde fast frontring, ikke løs m/bajonett slik Wema sine nye har. Farge og utseende på bakstykket var også forskjellig. Så om dette er Wema instrumenter, er de i alle fall ikke like Wema sine! Frontringproblematikken ble løst med litt Tech7. Ser ut til å fungere greit det! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Wandalen Svart 6.April.2008 Del på Facebook Svart 6.April.2008 Jøss koster nesten det samme.... da velger jeg Wema. Har akkurat byttet ut alle biltema instrumentene i sjarken med Wema. Sitér dette innlegget Link to post
Homlungen Svart 7.April.2008 Del på Facebook Svart 7.April.2008 Skal du ha vanntemperatur og Oljetrykk så ville jeg valgt Biltema. Her følger føleren med i prisen. Maritim: Oljetrykkmåler 310.- + Giver 455.- = 765 kr Biltema: Oljetrykkmåler + Giver = 299 kr Maritim: Vanntemperaturmåler 305.- + Giver 140.- = 445 kr Biltema: Vanntemperaturmåler + Giver= 229.- Diff: Maritim 1210 - Biltema 598 = 612 kr spart Sitér dette innlegget Mvh Henning med båtførerbevis og short range certificate (SRC/VHF) Link to post
vivvi Svart 7.April.2008 Del på Facebook Svart 7.April.2008 Godt summert! Er en del ting på biltema nå som virker veldig bra. Er nok det samme som de selger hos Maritim og de andre båtbutikkene dette her! Mye penger å spare bare en tenker litt. Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
rolf-eigil Svart 7.April.2008 Del på Facebook Svart 7.April.2008 Hallo! Jeg er like stor tosk som de fleste andre i dette landet. Tror at ting på Biltema er billigt. Det er det ikke. Tingene på Biltema er dyrt priset skrap. På Biltema må du ikke kjøpe noe som kan røre på seg. På toppen av det hele så er det som regel din feil om noe går i stykker. Se nøye på tinga neste gang du går innom, om du gjør det. Ser tinga ut som noe? Holdbart? Sjekk en eller annen el.ting med ledning. Stiv plastledning på 60 cm. Kvalitet? Eksempel. Kompissen min kjøper sykkel til datera på 4 år, ferdig montert. Først faller forhjulet av. Beskjed fra Biltema. Eiers ansvar å sjekke at alt er fast. Neste kjedet ryker. Beskjed: Slitedel. Men sist og ikke minst, det er ikke mandig med Biltema i båt. Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 7.April.2008 Del på Facebook Svart 7.April.2008 (redigert) Men sist og ikke minst, det er ikke mandig med Biltema i båt. Endå eit av dei mange usaklege argumenta mot handel på Biltema! Her er det vist ikkje eingong ironisk meint... Redigert 7.April.2008 av janb (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
power Svart 7.April.2008 Del på Facebook Svart 7.April.2008 rolf-eigil jeg tror det holder nå Sitér dette innlegget Link to post
Spirit Svart 7.April.2008 Del på Facebook Svart 7.April.2008 Mulig Rolf Egil selger noe annet enn Biltema saker siden han kun har negative erfaringer. Uansett hva vi sier her på forumet så flår de oss her i Norge bare vi sier det er til båt. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 8.April.2008 Del på Facebook Svart 8.April.2008 Har iallefall planer om å teste turtelleren til biltema. Denne går til 4000 rpm, og det er vel perfekt til en Yanmar GM20? Sitér dette innlegget Link to post
Wandalen Svart 8.April.2008 Del på Facebook Svart 8.April.2008 På Biltema må du ikke kjøpe noe som kan røre på seg. Kan tildels vere enig i denne påstanden. Jeg handler der selv så jeg her ingenting mot Biltema, men jeg kjøper (nesten) ikke noe som har beveglige deler. Grunnen til at jeg byttet alle mine biltema instrumenter og sikringspanel rett og slett for at det ikke fungerte som det skulle (rallemikk). Flere av bryterene i panelet sluttet og virke instrumentene ga ikke riktig måling i volt, temp og rustet i kantene etc. Men ellers kjøper jeg bregger, skruer, frostveske, polyester etc etc.... ikke noe og klage på der. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 8.April.2008 Del på Facebook Svart 8.April.2008 Ikke helt identiske men nære Som THORLYN påpeker, dette er IKKE samme fabrikat ! Hos Biltema er viseren nedfelt i senter-ringen, på Wema liggeer den på toppen ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
index Svart 9.April.2008 Del på Facebook Svart 9.April.2008 Har iallefall planer om å teste turtelleren til biltema. Denne går til 4000 rpm, og det er vel perfekt til en Yanmar GM20? Jeg monterte en Biltema turteller i gamlebåten, og den fungerte i alle fall fint den tiden jeg hadde den! Ellers har jeg som sagt sammenlignet Wema og Biltema sine instrumenter, og konkluderte med at de ikke er like. Men at man muligens har brukt Wema sine som mal for sin serie (etterligning). Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
rolf-eigil Svart 9.April.2008 Del på Facebook Svart 9.April.2008 Hallo! Jeg står for det jeg har skrevet og mener hvert ord av det. Jeg selger ikke noe. Men er enig med Wandalen, etter ei stund så virker det ikke lenger. Men er en interessert i å eksprimentere med billigsaker i båten så lykke til. Det som slår meg når Biltema kommer på banen så deler straks forsamlingen seg i to. Om det er så mange som har så dårlig erfaring med Biltema, tar en sjansen. Jeg er den første til å kalle Maritim og lignende butikker for "Gullsmeder" det er ikke det, men jeg har ihvertfall et lønlig håp om at det jeg kjøper der holder en stund. Jobber med vedlikehold og Biltema er bannlyst . Tøffest var de boksene med terrasse-skruer som de solgte for noen år siden. Bitset lå i pakka det var bare det at det ikke passet og 20% av skruene brakk. Han kjenningen av meg ble meget fornøyd med den handelen. Sitér dette innlegget Link to post
Homlungen Svart 9.April.2008 Del på Facebook Svart 9.April.2008 Hadde dette vært en kopi, så hadde wema saksøkt "produsenten" biltema handlet av. Jeg tror innholdet er likt, men de har sikkert gjort noen små endringer så ikke wema grossistene skal reagere. Jeg har jobbet mye med rep. av tv/video og sett hvordan denne verden er. Innmaten i en Bang Olufsen var Hitachi. LG og Panasonic lager stort sett plasmaskjermer til alle de andre merkene. Lista er lang. Bosch er ikke Bosch lenger. Den tid er dessverre forbi. Nå har vi stort sett noen få oem produsenter som lager dette i østen, så kjøper de opp og endrer litt på designet. Vi går fem på og trur dette er kvalitet. Ja, jeg har også kjøpt mye rart på Biltema og Clas Olson og Ikea. Disse sliter med gamle rykter som begynner å bli mange år. Alt er ikke bra selvfølgelig, men det er det ikke alltid på de andre steder heller. De instumentene du refererer til som ruster er for biler og blir solgt idag også. De for båt er nyhet i år. Løp å kjøp... Sitér dette innlegget Mvh Henning med båtførerbevis og short range certificate (SRC/VHF) Link to post
Sebaldus Svart 10.April.2008 Del på Facebook Svart 10.April.2008 Kjøpte wema temp måler og monterte på pidestall. Var full av vann før 6 mnd var gått... :( Sitér dette innlegget Link to post
Ingper Svart 10.April.2008 Del på Facebook Svart 10.April.2008 Jag har WEMA i min båt, och har fått byta flera glas (de har blivit mjölkvita). Allt är inte bra bara för att det är kända märken. Är det inte så att WEMA har bytt modeller, och inte säljer denna serie längre ? I alla fall ser inte WEMA:s instrument som säljs i Sverige ut likadana längre. Verkar som att Biltema tagit över dessa modeller, och om inte WEMA säljer dem längre själva är det ju knappast ett problem, Kanske t.o.m. så att tillverkaren ser en chans att fortsätta tjäna pengar på modeller vars utveckling och tillverkningsverktyg är "betalda". Jag tvivlar på att det är annat innehåll eller ens kopior. Dessa är garanterat tillverkade på samma ställe ! Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.