Jo_Eirik Svart 12.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2008 (redigert) Telenor bør drive med det kan best...nemlig VHF og annen telekomunikasjon og så kan Redningsslekapet gjøre det de kan best nemlig å redde. Det er jo akkurat det vi gjør. Vi sørger for kommunikasjonen og overlater til de profesjonelle å drive assistering og redning på sjøen. Er Kystradioen selvfinansirende eller blir den støttet via statsbudsjettet ? Drift av nød og sikkerhetstjenesten som drives av kystradiostasjonene støttes over statsbudsjettet. Hvis den blir støttet via statstøtte, bør VHF -brukere verves ved å gi gratis likeværdige tilbud om VHF-bruk melleom båter og nødoppkall til radio (i motsetning til Walkie talkie bruk er det vel ikke helt gratis å ha VHF nå ????) Skjønner ikke helt hva du mener her? men ja det er en årlig konsesjonsavgift på VHF. VHF sertifikat bør bli en intigrert del av den obligatoriske båtførerprøven slik at terskelen for å for å bruke VHF blir lavere. Det er jeg helt enig i Redigert 12.Februar.2008 av Jo_Eirik (see edit history) Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
oslofjord Svart 12.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2008 (redigert) .. men ja det er en årlig konsesjonsavgift på VHF. Nyttig info fra Jo Eirik. Den årlige konsesjonsavgiften på VHF bør droppes og dekkes helt over statsbudsjettet som andre typer offenlige oppgaver for almenn sikkerhet. For småbåtbrukere i kystfarvann er det gjerne uaktuelt å styre med VHF fordi det er noe man antagelig aldri får bruk for. Hvis årlig konsesjonsavgift droppes kan vanlige folk kjøpe VHF og ha som kriseverktøy de to gangene i løpet av sommeren får bruk for den. Kanskje det er tåke en eneste dag i ferien og man tar fram VHF for å følge med på sambandet. Muligens får man en eneste gang i løpet av et liv på sjøen motorstopp midt på fjorden og behov for å be om hjelp. Hvis man lytter litt mer kanskje man også fanger opp et rop om hjelp fra andre. Hvis denne kundegruppen skal inn i VHF familien på må VHFsertifikatet ingå i bårførerprøven og det må ikke være årsavgift for VHF-radioen som ligger i beredskap sammen med nødbluss og annet utstyr man antagelig ikke trenger......til det pluselig er en kritisk situasjon. Man bør åpne porten for almuen til VHF-bruk på denne måten ....ikke lokke via sjøassistanse. Redigert 12.Februar.2008 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jo_Eirik Svart 12.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2008 (redigert) Det hadde ikke vært meg imot. VHF er et fantastisk verktøy i nød og assistansesammenheng, det finnes idag ikke noe system som gir en så enkel,rask og effektiv varsling dersom en har problemer. I tillegg til at organiseringen av et evt. redningsarbeid foregår på en åpen kanal hvor alle hører alle. Helt uovertruffent, i forhold til eks.vis en mobiltelefon som i slike tilfeller faller helt igjennom. Hadde det vært opp til meg skulle det vært VHF-apparat i hver eneste båt som ferdes på sjøen. Skjønner ikke helt hva du mener med at vi prøver å lokke via Sjøassistanse. Sjøassistanse har forsåvidt ingenting med om en har VHF eller ikke å gjøre. Vi har faktisk(desverre) flere medlemmer uten VHF enn med... Redigert 12.Februar.2008 av Jo_Eirik (see edit history) Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
At-le Svart 13.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2008 Det hadde ikke vært meg imot. VHF er et fantastisk verktøy i nød og assistansesammenheng, det finnes idag ikke noe system som gir en så enkel,rask og effektiv varsling dersom en har problemer. I tillegg til at organiseringen av et evt. redningsarbeid foregår på en åpen kanal hvor alle hører alle. Helt uovertruffent, i forhold til eks.vis en mobiltelefon som i slike tilfeller faller helt igjennom. Hadde det vært opp til meg skulle det vært VHF-apparat i hver eneste båt som ferdes på sjøen. Skjønner ikke helt hva du mener med at vi prøver å lokke via Sjøassistanse. Sjøassistanse har forsåvidt ingenting med om en har VHF eller ikke å gjøre. Vi har faktisk(desverre) flere medlemmer uten VHF enn med... Hei. Jeg/kona har ikke vhf i båt pga vi er døv, men har kjøpte GME nødpeilesender (seatronic like før jul) for fin middeler for hørselhemmed. ! Mer trygg sikkerhet med nødpeilesender. At-le Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 13.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2008 (redigert) Hvis denne kundegruppen skal inn i VHF familien på må VHFsertifikatet ingå i bårførerprøven og det må ikke være årsavgift for VHF-radioen som ligger i beredskap sammen med nødbluss og annet utstyr man antagelig ikke trenger......til det pluselig er en kritisk situasjon. Denne kundegruppen har vel lite på sjøen å gjøre i det hele tatt? Hvis man er så egoistisk at man kun slår på vhf'en når man selv 'har bruk for' den har man ikke forstått hensikten med vhf som sikkerhetsverktøy. Noe av det viktigste med vhf er at 'alle' lytter, det er derfor det er knyttet lytteplikt på kanal 16 til konsesjonen. Hvis for eksempel At-le, som av forståelige grunner ikke kan nyttiggjøre seg vhf, får problemer og løser ut nødpeilesenderen, vil hanikke få hjelp av deg salt. Du har jo vhf'en avslått og nedpakket. Du hører ikke nødpeilesenderen uansett sier du? Ikke du nei, men de som lytter på frekvensen gjør, blandt annet kystradiostasjonene, og de vil da be båter i området om å være på utkikk. Dette hører ikke du - egoisten - som passerer At-les båt som ligger tilforlatelig og dupper noen hundre meter vekke, med At-le liggende på dørken ute av stand til å signalere mer etter et illebefinnende. Visste du ikke dette fordi du ikke har vhf-kurs og konsesjon, bare vhf? Du burde visst det uansett, for dette har blitt poengtert i media siden lenge før Sjøassistanse kom på banen, og der følger du tydeligvis med. Forøvrig er dette OT siden denne tråden dreier seg om man skal velge Kystpatruljen eller Sjøassistanse. Redigert 13.Februar.2008 av HÅP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jo_Eirik Svart 13.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2008 Håper ihvertfall at denne tråden har avklart endel ting for trådstarter "Fanafjord" og skulle du ta en tur på båtmessen "Dra til Sjøs" som går av stabelen nå i Bergen er det bare å stikke en tur innom standen vår på A-306 for en prat Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
Fanafjord Svart 13.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2008 (redigert) Ja dette var en kjempenyttig tråd. (Var desverre vekke hele igår så kunne ikke aktiv delta så mye i denne diskusjonen.) Jeg syns jo det er alltid kjekt med flere aktører i et marked og syns det kan være greit å melde meg i sjøassistanse, siden jeg oppfatter kystpatruljen som den langt større aktør. Jeg skal ta VHF prøven på lørdag på båtsmesse i Bergen. Såg i pensum at det gjelder restriksjoner for å få utstedt VHF sertifikat til utenlandske statsborgere? Jeg er tysk er dette et problem? Redigert 13.Februar.2008 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Jo_Eirik Svart 13.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2008 Supert! Da blir det min kollega som skal lose deg gjennom en pensumgjennomgang. Lykke til med eksamen, og det er ingen problemer med SRC/VHF sertifikat i forhold til ditt tyske statsborgerskap Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
Enzo Svart 13.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2008 En liten notis bare siden vi snakker om Sjøassistanse medlemskap seilmagasinet – Samarbeidet gir oss blant annet nå muligheten til å tilby en meget gunstig abonnementspakke på ni utgaver av SEILmagasinet, inkludert ett års gratis medlemskap i Sjøassistanse, til kun kr 498,-. I tillegg vil alle våre trofaste lesere som har vært helårs abonnenter i mer enn 2 år, også dra nytte av dette tilbudet, sier abonnementssjef i SEILmagasinet, Gabrielle Heramb. Og slik vil det også være fremover; helårsabonnenter vil etter hvert som de har vært hos oss i to år, få ett års gratis medlemsskap i Sjøassistanse, sier hun. De av oss som har abbonert på seilmagasinet i mer enn 2år er altså nå automatisk medlem om jeg har forstått det korrekt Sitér dette innlegget Link to post
ErnstL Svart 13.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2008 Hei forumbrukere Først og fremst. Jeg jobber med medlemstilbudene i Redningsselskapets KystPatrulje, og kan glede alle medlemmer med at også vi jobber med rabatter for våre medlemmer. Vi har i tillegg til de vanlige sikkerhetsrabattene i de fleste forsikringsselskaper, fått til en veldig gunstig avtale med If, som nå er bekjentgjort for alle medlemmer gjennom medlemsutsendelsen nylig. Med denne avtalen er det mulig å spare tusenvis av kroner årlig på forsikringspakken i If. Jeg må også benytte anledningen til å takke for alle innspill til støtte for KystPatruljens medlemstilbud. Båtfolket må selvsagt selv finne ut hva de er tjent med rent økonomisk. Sjøassitanse eller KystPatruljen. Årsaken til at Kystpatruljen er en smule dyrere er at det er kostbart å holde oppe den profesjonelle beredskapen Redningsselskapet har langs hele vår lange kyst. Vi har 26 fast bemannede redningsskøyter med beredskap 24/365 - og 14 (snart 16) sjøredningskorps, med like profesjonell redskap, men med frivillige mannskaper. Disse utfører årlig tusenvis av assistanser og redningsoppdrag - uansett vær og forhold. "Når de andre går til land, er det redningsskøya som går ut", er et gammelt uttrykk. Når flere enn 46.000 har valgt å sikre seg og sine gjennom et medlemskap i Redningsselskapet så er det ikke bare et uttrykk for tillit til våre tjenester - det er også utrykk for den solidaritetstenkingen som jeg merker er tilstede her i forumet. Uten tilskuddet fra medlemsinntektene, ville vi ikke vært i stand til å bygge ut tjenesten slik vi har gjort de siste årene. Vår maritime drift koster årlig 194 millioner kroner, inklusive hyrer og driftsutgifter. Dette er et spleiselag mellom Staten (40 millioner), medlemmene (ca 15 millioner etter at kostnader til materiell og assistanser er trukket fra), rederstanden og andre donatorer (som årlig bidrar med nytt materiell) og de glade giverne våre, enten de er støttemannskaper og gir 1800 kroner, eller de er loddkjøpere på basarer, eller bedrifter som sponser sjøredningskorps med driftsmidler. Nytt av året er at også Norsk Tipping bidrar, med en andel av tippemidlene - i år rundt 70 millioner). Som dere dermed skjønner; uten medlemsinntekter er det ikke penger til den samme beredskapen. Så de som ønsker å stå sammen om et trygt sjøliv har egentlig bare ett valg Sitér dette innlegget Link to post
Jo_Eirik Svart 13.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2008 De av oss som har abbonert på seilmagasinet i mer enn 2år er altså nå automatisk medlem om jeg har forstått det korrekt Det er riktig at vi har inngått en avtale med SEILmagasinet, men ingen blir automatisk medlem. De må selv kontakte oss for at vi skal registere medlemskap, enten ved epost, telefon eller sende en sms med kodeord medlem seil til 2252. Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
At-le Svart 13.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2008 (redigert) slettet Redigert 13.Februar.2008 av At-le (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vanisian Svart 13.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2008 Kan Jo_Erik kort fortelle kva han meinar som er fordelene med å være tilsluttet Sjøassistanse, i forhold til Kystpatruljen? Steinar Sitér dette innlegget Link to post
Jo_Eirik Svart 13.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2008 Kan Jo_Erik kort fortelle kva han meinar som er fordelene med å være tilsluttet Sjøassistanse, i forhold til Kystpatruljen?Steinar Hei Jeg synes ikke det er riktig av meg å sette fordelene i Sjøassistanse opp mot fordelene i Kystpatruljen det får igrunnen den enkelte, eller andre gjøre seg formeninger om. Det vil selvsagt være forskjell fra person til person hva som anses som fordeler Våre fordeler ligger tilgjengelig på vår nettside og fordelene i Kystpatruljen finner du på deres nettside. Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
SRA Svart 13.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2008 For meg er det uaktuelt å være medlemm andre steder enn i Redningsselskapet, sikkerhet på sjøen er mye mer enn at jeg får slep hjem hvis jeg går dieseltom. - Jeg ønsker at det skal være beredskap i form av båter designet og utstyrt for søk/assistanse/førstehjelp stasjonert langs kysten - det er det kun Redningsselskapet som har av disse to. - Skulle noen være savnet på sjøen så må man ha båter til å søke med, man må ha båter i beredskap- det er det kun Redningsselskapet som har av disse to. Men hadde dette kun vært et spørsmål for meg om hvilke slepeordninger, og rabatter jeg skulle få til meg personligt så hadde jeg sammenlignet dem. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 13.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2008 For meg er det uaktuelt å være medlemm andre steder enn i Redningsselskapet, Jeg er nok ikke like bastant, så jeg kan fint leve med å være medlem begge steder.... kostnaden er marginal sett mitt båtliv under ett. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Vanisian Svart 13.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2008 HeiJeg synes ikke det er riktig av meg å sette fordelene i Sjøassistanse opp mot fordelene i Kystpatruljen det får igrunnen den enkelte, eller andre gjøre seg formeninger om. Det vil selvsagt være forskjell fra person til person hva som anses som fordeler Våre fordeler ligger tilgjengelig på vår nettside og fordelene i Kystpatruljen finner du på deres nettside. http://www.sjoassistanse.com/default.asp?menu=3&page=24 http://www.redningsselskapet.no/page?id=97 Eindel av "fordelane" som Sjøassistanse lister opp er vel slik som eg ser det eindel av jobben til kystradiostasjonane, og beror vel ikkje på om du er medlem i Sjøassistanse eller ikkje. Redninsselskapet og kystradiostasjonane har gjort og gjer forsatt ein god jobb. Att Telenor kjem inn og prøver å gjer eindel av lystbåflåten til sin "melkeku"er vel litt søkt. Kan ikkje sjå att Sjøassistanse tilbyr noko meir enn det vi allerede har gjennom rednigsselskapet og kystradiostasjonane. Kystradiostasjonane drives tross alt av midlar bevilget over statsbusjette. Steinar Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 13.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2008 Vi er medlem begge steder og synes det er veldig uproblematisk har ikke fått bruk for noen av de ennå Sitér dette innlegget Link to post
Vanisian Svart 23.April.2008 Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 Hei. Løfter denne då Båtmagasinet har ein intresann artikkel i aprilnummeret. "Sjøassistanse: Skryter på seg styrke". Steinar Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 23.April.2008 Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 Og hva står i aprilnummeret da? Hvis man skal diskutere hva som står i en artikkel i et blad uten kjennskap til innholdet så blir det litt vanskelig å henge med. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 23.April.2008 Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 Når man nå registrerer VHF, så blir man påtvinget et års medlemsskap i sjøassistanse. Sitér dette innlegget Link to post
Vanisian Svart 23.April.2008 Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 Og hva står i aprilnummeret da? Hvis man skal diskutere hva som står i en artikkel i et blad uten kjennskap til innholdet så blir det litt vanskelig å henge med. Hei. Trodde Båtmagasinet var rimelig kjent, og lest av mange baatplass medlemer. Forøvrig gir overskrifta ein god pekepinne. Steinar Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 23.April.2008 Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 Den overskriften sier meg ingenting. Sitér dette innlegget Link to post
andersm Svart 23.April.2008 Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 har lest den artikkelen det vises til i båtmagasinet. I praksis og litt satt på spissen sier den vel egentlig at Sjøassistanse er "gratispassasjerer" på redningsselskapets tilgjengelighet. I tillegg til at de er kritiske til at Sjøassistanse viser til "sine egne fartøy". Artikkelen påpeker at sjøassistanse ikke har egne fartøy, men bruker alle som har VHF ombord. Synes at JO_ERIK i denne tråden har nyansert dette betydelig bedre enn hva som kom frem i artikkelen. - anders m. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 23.April.2008 Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 Det meste er mer nyansert her på baatplassen.no enn i media. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.