Jump to content

Kystpatruljen eller Sjøassistanse?


Fanafjord

Recommended Posts

Har interessert meg for VHF i det siste og kommet gjennom dette bort i "Sjøassistanse" som drives av Kystradioen og som ser ut å levere omtrent det samme som Kystpatruljen pluss litt gratistjenester når det gjelder kontakt med Kystradio.

 

Med gamle båten har jeg vært medlem av Kystpatruljen, men Sjøassistanse sitt tilbud ser jo ganske bra ut og jeg vurdere å melde meg in der med den nye båten. Noen erfaringer med de? Bruker man Kystradio sine tjenester i praksis? Kaller dere opp Rogalandradio for værvarsel eller er det noe som man i praksis aldri gjør? Har noen erfaring med assistanse fra Sjøassistanse? Trøbbelfritt og greit?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Hei

Den vesentlige forskjellen mellom Kystpatruljen og Sjøassistanse er at kystpatruljen kun benytter Redningsskøyter til assistanse/dykker oppdrag for sine medlemmer og en må da befinne seg innenfor 25nm fra en bemannet stasjon eller 3 timers gange t/r.

Sjøassistanse via kystradiostasjonene står fritt til å velge egnet fartøy basert på hvor en befinner seg og hvilke ressurser som er tilgjengelig i det aktuelle området. (Vi dekker med inntil kr. 5.000.- uavhengig av hvilket fartøy som assisterer.)

Forøvrig har vi nå på plass reduksjon i forsikringspremie hos Norske sjø(10%) og Storebrand(7%) og håper vi snart har på plass de andre selskapene også.

 

All kontakt våre medlemmer har mot Sjøassitanse betjenes av kystradiopersonell. Ringer du eks. 120 kommer du til den kystradiostasjonen som dekker det området du befinner deg i. og kaller du opp eks. Rogaland radio, gir de deg de servicetjenestene vi tilbyr gjennom medlemskapet.

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Sjøassistanse underminerer til en viss grad redningstjenesten....

Jeg er ikke helt med på den.

 

Sjøassistanse og kystradiotjenesten er en "storkunde" hos Redningsskøytene, som gjør en utmerket innsats og som vi har et veldig godt forhold til.

I alle områder hvor det er skøyter tilgjengelig er dette et første valg når operatørene på kystradiostasjonene skal finne et høvelig fartøy som kan trå til ved et assistansebehov. Men det er ikke alltid fartøy som har behov for assistering befinner seg i nærheten av en redningsskøyte, eller det kan være at en skøyte kan være opptatt med andre gjøremål. I slike tilfeller benytter vi selvsagt de fartøy som er tilgjengelig og som befinner seg i det aktuelle område, og dekker de kostnader som er forbundet med det innfor våre satser, på samme måte som vi dekker våre medlemmers utgifter når det brukt en Redningskøyte. Dette fungerer helt utmerket, og etter mange års erfaring fra kystradiostasjon har jeg aldri opplevd at vi ikke får kontakt med noen fartøy som kan assistere.

Selv om Sjøassistanse nå har eksistert i mange år, har ikke Kystpatruljen hatt noen nedgang i sine medlemstall, tvert imot. Det er et stort marked å ta av og Sjøassistanse og Kystpatruljen samlet har vel bare rundt 15% av det totale fritidsbåtmarkedet. Så her har begge en jobb å gjøre for å hente inn de resterende 85% :wink:

Redigert av Jo_Eirik (see edit history)

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Jeg holder meg til kystpatruljen, men har ingen erfaring med sjøassistanse.

 

Jeg synes dekningen på inntil 5000 kr ved slep er altfor lav for at det skal være noe vits. Til informasjon fikk jeg en regning på 12000 danske kroner for et slep fra nordmerket og inn til skagen (ca. en times slep med redningsbåt som var stasjonert i Skagen havn i desember). Berømmer gjensidige for raskt og ryddig oppgjør. Etter å ha mottatt denne fakturaen kontaktet jeg umiddelbart forsikringsselskapet, som bekreftet at jeg var forsikret. Sendte kopi av regningen og kort beskrivelse om hva som hadde skjedd og la i postkassa mandag ettermiddag. Da jeg kom hjem fra jobb på tirsdag hadde jeg fått mail om at saken var mottatt og at casha var overført ( minus 500 i egenandel). Ingen spørsmål, ingen krangling eller noe som helst. Bare rask (raskere enn jeg trodde var mulig) og god kundebehandling. Vil ikke vurdere å flytte forsikringene mine etter denne saken. Utifra det jeg forstår måtte jeg betalt ca. 7000-8000 selv hvis sjøassistanse skulle dekket denne saken, hvis de i det hele tattt hadde dekket det i desember.

Link to post
Share on other sites

Jeg holder meg til kystpatruljen, men har ingen erfaring med sjøassistanse.

 

Berømmer gjensidige for raskt og ryddig oppgjør. Etter å ha mottatt denne fakturaen kontaktet jeg umiddelbart forsikringsselskapet,

 

Vil ikke vurdere å flytte forsikringene mine etter denne saken. Utifra det jeg forstår måtte jeg betalt ca. 7000-8000 selv hvis sjøassistanse skulle dekket denne saken,

Blander vi kortene her, sjøassistanse er vel ikke et forsikringsselskap!

Er selv medlem av Redningsselskapet og forblir det.

Link to post
Share on other sites

Da har de virkelig tatt seg godt betalt ja.

Til opplysning har Redningsskøytene i Norge en takst på 1.484.- pr time. Dvs at et medlemskap hos oss dekker ca. 3,5timers bruk av Redningsskøyte. I 2007 hadde vi kun en utbetaling som overskred dette med 400 kroner.

Vi dekker selvsagt hele døgnet og hele året. I ditt tilfelle ville vi dekket egenandelen på 500.- :wink: da vi dekker inntil 1500.- av egenandel ved bruk av ordinær forsikring

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

..................... Sjøassistanse underminerer til en viss grad redningstjenesten....

Kommer vel helt an på hvordan du velger å se på problematikken. Som medlem av Sjøassistanse får jeg om nødvendig hjelp av en av NSSR sine skøyter. De betales av Sjøassistanse. Trenger du hjelp sender NSSR samme skøyta, men nå må de dekke utgiftene via kakelotteri ol. Mulig det er noe jeg ikke skjønner her, men jeg føler ikke på noen måte at jeg undergraver NSSR ved å være medlem av Sjøassistanse.

Link to post
Share on other sites

Blander vi kortene her, sjøassistanse er vel ikke et forsikringsselskap!

Dette er igrunnen ganske interessant. Hva dekker en båtforsikring? Svaret på det er vel som med andre typer forsikring, at en vet ikke før behovet melder seg.

Det er store forskjeller fra selskap til selskap og de fleste selskap tilbyr også ulike typer fritidsbåtforsikringer. Vår erfaring med dette er at det er mye som står med liten skrift i de enkeltes avtaler, hadde det vært slik at en standard båtforsikring dekker alt, hadde vi bare hatt behov for å ha en tjeneste hvor vi dekket egenandelen til våre medlemmer.

 

I 2007 ble det forøvrig via kystradio formidlet 1912 behov for assistanse. Redningsskøyte deltok i 1240 av disse, og er ut tvil den viktigste ressursen en har i slike sammenhenger.

Redigert av Jo_Eirik (see edit history)

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Enig med siste taler her. Er også medlem av Sjøassistanse (har ikke hatt noe behov ...enda, heldigvis), og mener vel egentlig at dette er jo bedre for eks. NSSR...fordi de her får direkte betalt og ikke må tære på egne midler.

For meg spiller det heller ikke noen rolle hvem som hjelper meg om uhellet skulle være ute - jo raskere jo bedre. :yesnod:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Kommer vel helt an på hvordan du velger å se på problematikken. Som medlem av Sjøassistanse får jeg om nødvendig hjelp av en av NSSR sine skøyter. De betales av Sjøassistanse. Trenger du hjelp sender NSSR samme skøyta, men nå må de dekke utgiftene via kakelotteri ol. Mulig det er noe jeg ikke skjønner her, men jeg føler ikke på noen måte at jeg undergraver NSSR ved å være medlem av Sjøassistanse.

 

Ja, det kommer helt an å hvordan man ser på problematikken, og derfor er jeg medlem begge steder. Har heldigvis ikke hatt behov for hverken redning eller assistanse til nå utover det andre båtvenner har kunnet yte.

Kontingenten til Kystpatruljen ser jeg på som min lille skjerv til rednings- og opplysningstjenesten Redningsselskapet driver. Kontingenten til Sjøassistanse betaler jeg fordi jeg mener jeg kan ha fordel av det.

Problematikken er imidlertid - etter min mening - når båtfolket setter RS opp mot SA og velger SA fordi de har mest fordel av det. Da har Redningsselskapet mistet et medlem.

 

Og Jo Eirik; jeg ser godt at Sjøassistanse er "storkunde" hos Redningsselskapet. Derimot er IKKE kystradiostasjonene det, hverken med eller uten anførselstegn. Kystradiostasjonene og Redningsselskapet er del av det samme redningsnettverket, ikke "kunder" hos hverandre. Redning og assistanse blir altfor lett blandet sammen. Redning er gratis mens assistanse må man betale for i større eller mindre grad, minst ved å være medlem av Kystpatruljen, Sjøassistanse eller begge deler.

 

Altså; jeg er medlem i Kystpatruljen for å støtte redningstjenesten (ikke minst den frivillige delen - sjøredningskorpsene) og jeg er medlem av Sjøassistanse fordi jeg kan ha fordel av det.

Link to post
Share on other sites

Og Jo Eirik; jeg ser godt at Sjøassistanse er "storkunde" hos Redningsselskapet. Derimot er IKKE kystradiostasjonene det, hverken med eller uten anførselstegn. Kystradiostasjonene og Redningsselskapet er del av det samme redningsnettverket, ikke "kunder" hos hverandre. Redning og assistanse blir altfor lett blandet sammen. Redning er gratis mens assistanse må man betale for i større eller mindre grad, minst ved å være medlem av Kystpatruljen, Sjøassistanse eller begge deler.

 

Jeg er helt enig med deg, men ønsket bare å presisere at redningskøytene er og blir en den viktigste ressurs som vi på ingen måte prøver å undergrave.

All Redning er som du helt korrekt skriver gratis i Norge. For å bruke litt tallmateriale fra 2007 igjen, var det av de nevnte 1912 hendelsene bare 122 som ble definert som nødaksjoner ledet av Hovedredningssentralen, det aller meste av hendelser er derfor ulike former for assistering.

Redigert av Jo_Eirik (see edit history)

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Da har de virkelig tatt seg godt betalt ja.

Til opplysning har Redningsskøytene i Norge en takst på 1.484.- pr time. Dvs at et medlemskap hos oss dekker ca. 3,5timers bruk av Redningsskøyte. I 2007 hadde vi kun en utbetaling som overskred dette med 400 kroner.

Vi dekker selvsagt hele døgnet og hele året. I ditt tilfelle ville vi dekket egenandelen på 500.- :wink: da vi dekker inntil 1500.- av egenandel ved bruk av ordinær forsikring

 

Poenget er at om jeg hadde hatt et medlemskap i sjøassistanse, som sikkert koster nesten det samme som jeg må betale i egenandel, måtte jeg fortsatt bekostet store deler av dette slepet selv. Det slapp jeg når jeg hadde et forsikringsselskap som virker. Er enig i at det var et dyrt slep, men det er dessverre ikke slik at beredskapen er like god overalt, spesielt ikke i danmark, hvor man ofte bare blir overlatt til seg selv. Jeg fikk en regning på 12000 DKK for et slep fra nordmerket utenfor skagen og inn, dvs. ca. 7 nautiske (hvis jeg ikke husker feil). Hadde jeg betalt ca. 400 kr eller hva medlemskontigenten er i sjøassistanse kunne jeg valgt:

 

1) Benytte meg av sjøassistanse sin bistand på maks 5000 kr, og fortsatt betalt ca. 8000 kr av egen lomme. Konklusjon: Altfor DYRT!

2) Bruke forsikringsselskapet, også be om å få refundert de 500 kronene jeg har i egenandel ved slep. Konklusjon: Jeg hadde spart differansen mellom egenandel og medlemskap i sjøassistanse, dvs. en besparelse på hele 100 kroner, forutsatt at et medlemskap koster ca. 400 kr. Det synes jeg er for dårlig.

 

Hvis dette hadde skjedd enda lengre fra Danmark ville kostnaden fort blitt mye mer, hvor mye er da medlemskapet i sjøassistanse verdt?

 

Noe jeg misforstår totalt her? Eller tar jeg feil når jeg føler at dette medlemskapet er en unødvendig utgift for folk som liker å seile der de ikke ser noe annet enn åpent hav, eller kun holder seg nært norsk farvann?

 

 

Båten min er 48 fot, og jeg tviler på at det er så mange andre enn redningsskøytene som uansett vil kunne bidra med noe hvis jeg skulle være i havsnød. Har aldri hatt noe problemer før og har derfor ikke så mye erfaring med slike ting. Jeg finner det defor mer naturlig å "sponse" redningsselskapet med noen kroner, selv om de ikke kunne bidratt med noe i danmark.

 

Et annet punkt jeg er skeptisk til med løsningen til sjøassistanse er at ting skal godkjennes på forhånd. Vil det si at vi skal ringe dere hvis vi er i havsnød, eller ta en telefon over VHF hvis vi er utenfor mobilrekkevidde, for å spørre om det er greit at vi tilkaller hjelp? Vil dere be om forhåndspris på slepet? (det kan ofte være vanskelig å få fra mannskap på redningsfartøy da de sjeldent bestemmer prisene). Vil nærmest egnet fartøy bli benyttet til slep, eller vil det bli tatt hensyn til pris ved valg av redningsassistanse, selv om den trenger lengre tid for å komme til havaristen?

Link to post
Share on other sites

Du er kanskje litt rask her, Kaftein?

 

Hadde du vært medlem av SA ville du som du selv sier fått dekket egenandel, og forsikringen din hadde dekt resten av summen (uansett hvor langt du måtte slepes?). Hadde du, som kanskje de fleste hatt behov for litt sleping i nærområder, så ville SA tatt hele kostnaden og du trenger ikke bruke forsikring (3,5 timer med slep av RS dekker jo endel).

 

Man har jo andre fordeler ved SA-medlemskap også, så de 400,- /år føler jeg i allefall er vel anvendte "forsikringspenger".

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Et annet punkt jeg er skeptisk til med løsningen til sjøassistanse er at ting skal godkjennes på forhånd. Vil det si at vi skal ringe dere hvis vi er i havsnød, eller ta en telefon over VHF hvis vi er utenfor mobilrekkevidde, for å spørre om det er greit at vi tilkaller hjelp? Vil dere be om forhåndspris på slepet? (det kan ofte være vanskelig å få fra mannskap på redningsfartøy da de sjeldent bestemmer prisene). Vil nærmest egnet fartøy bli benyttet til slep, eller vil det bli tatt hensyn til pris ved valg av redningsassistanse, selv om den trenger lengre tid for å komme til havaristen?

Føler vi kommer litt borti denne sammenblandingen mellom redning og assistering som er beskrevet overfor nå.

 

Ja, dersom du er i havsnød vil jeg absolutt anbefale deg å bruke VHFen til å alarmere kystradiostasjon og alle omkring deg. En viktig presisering i såhenseende er at kystradiostasjonene hjelper alle som har behov for assistering, på samme måte som Redningsskøyta hjelper alle helt uhavhengig av noe medlemskap eller hvilken form for assistering det gjelder.

Operatørene på kystradioen stiller ingen spørsmål hverken om hvor du har forsikringen din, om du har forsikring, eller hvor du evt. måtte være medlem. Deres oppgave er å yte assistanse til alle og ved alle behov. Forskjellen ligger i om det i etterkant vil komme en regning fra en eller annen aktør som har vært involvert i assisteringen. Da har medlemmer i Sjøassistanse eller Kystpatruljen endel fordeler som andre ikke har.

 

Operatørene ved kystradiostasjonene har den aller beste erfaring og oversikt over tilgjengelige ressurser. Nærmeste fartøy er i de fleste tilfeller det mest hensiktsmessige å benytte, selvsagt forutsatt at de har tilstrekkelig kompentanse og utstyr til å kunne avhjelpe i de ulike situasjonene.

Du skal selvsagt ikke spørre om det er "greit at du tilkaller hjelp" Du skal be operatøren på kystradiostasjon om hjelp utfra hva dine behov er, og du behøver selvsagt ikke opplyse om at du er medlem hverken her eller der. Operatøren vil heller ikke legge seg opp i noe prisspørsmål eller gjøre noen som helst vurderinger om at det ene kanskje koster mer enn det andre. Det må isåfall avtales mellom deg som har behov for assistanse og vedkommende som yter deg assistanse, men forbindelsen dere to imellom kan gjerne bli organsiert av en kystradiooperatør.

Redigert av Jo_Eirik (see edit history)

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Jeg får litt dårlig magefølelse når en Jo-Eirik argumenterer på vegne av Sjøassistense uten å fortelle hvilke posisjon han har i sjøasssitans. Han sier "vi" om Sjøassistanse og har Sjoassistanenses hjemmeside som sin side men representerer han Sjøassistanses offisielle syn ?

 

 

Reglene for forumet kjenner ikke jeg, så jeg skal ikke komme med noen pekefinger, men selv ble jeg litt forvirret av disse partinleggene. Fint med faktainfo, men føles litt rart at han kaster seg inn i debatten med 5 inlegg så langt. (Uten tllsvar fra Redningsselskapets folk blir det litt skjevt.)

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg får litt dårlig magefølelse når en Jo-Eirik argumenterer på vegne av Sjøassistense uten å fortelle hvilke posisjon han har i sjøasssitans. Han sier "vi" om Sjøassistanse og har Sjoassistanenses hjemmeside som sin side men representerer han Sjøassistanses offisielle syn ?

Ja, jeg jobber og har jobbet i 24år i Telenor Maritim Radio hvorav tjenesten Sjøassistanse er innenfor et av mine ansvarsområder, så dette kan du se på som det offisielle synet :wink:

Redigert av Jo_Eirik (see edit history)

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Føler vi kommer litt borti denne sammenblandingen mellom redning og assistering som er beskrevet overfor nå.

 

Ja, dersom du er i havsnød vil jeg absolutt anbefale deg å bruke VHFen til å alarmere kystradiostasjon og alle omkring deg. En viktig presisering i såhenseende er at kystradiostasjonene hjelper alle som har behov for assistering, på samme måte som Redningsskøyta hjelper alle helt uhavhengig av noe medlemskap eller hvilken form for assistering det gjelder.

Operatørene på kystradioen stiller ingen spørsmål hverken om hvor du har forsikringen din, om du har forsikring, eller hvor du evt. måtte være medlem. Deres oppgave er å yte assistanse til alle og ved alle behov. Forskjellen ligger i om det i etterkant vil komme en regning fra en eller annen aktør som har vært involvert i assisteringen. Da har medlemmer i Sjøassistanse eller Kystpatruljen endel fordeler som andre ikke har.

 

Operatørene ved kystradiostasjonene har den aller beste erfaring og oversikt over tilgjengelige ressurser. Nærmeste fartøy er i de fleste tilfeller det mest hensiktsmessige å benytte, selvsagt forutsatt at de har tilstrekkelig kompentanse og utstyr til å kunne avhjelpe i de ulike situasjonene.

Du skal selvsagt ikke spørre om det er "greit at du tilkaller hjelp" Du skal be operatøren på kystradiostasjon om hjelp utfra hva dine behov er, og du behøver selvsagt ikke opplyse om at du er medlem hverken her eller der. Operatøren vil heller ikke legge seg opp i noe prisspørsmål eller gjøre noen som helst vurderinger om at det ene kanskje koster mer enn det andre. Det må isåfall avtales mellom deg som har behov for assistanse og vedkommende som yter deg assistanse, men forbindelsen dere to imellom kan gjerne bli organsiert av en kystradiooperatør.

 

Jeg bruker VHF masse, spesielt i havsnød, men også hvis jeg skal krysse nye havområder har jeg ingen betenekligheter med å slå av en prat med nærmeste kystradiostasjon for å høre hvordan ting står til der ute osv. Det eneste jeg ikke bruker den til er for å slå av tørrprat med båtvenner jeg kan få tak i på telefon, da synes jeg det er en uting å kalle opp folk, bare fordi det er morro å prate i VHF.

 

Hvis jeg ikke husker feil er det en klausul i reglene til SA om at bergingen skal godkjennes på forhånd, noe jeg tolker til at det ikke er så lurt å si ja til første tilbud. Er det slik at f.eks. lyngby radio kan ordne redning til meg, eller skal SA godkjenne det før aksjon iverksettes?

 

Hva er egentlig svaret på de to forrige spørsmålene jeg lurte på:

 

1) Benytte meg av sjøassistanse sin bistand på maks 5000 kr, og fortsatt betalt ca. 8000 kr av egen lomme. Konklusjon: Altfor DYRT!

2) Bruke forsikringsselskapet, også be om å få refundert de 500 kronene jeg har i egenandel ved slep. Konklusjon: Jeg hadde spart differansen mellom egenandel og medlemskap i sjøassistanse, dvs. en besparelse på hele 100 kroner, forutsatt at et medlemskap koster ca. 400 kr. Det synes jeg er for dårlig.

 

??

 

Jeg er selvsagt medlem i kystpatruljen, men ser ingen grunn til å være medlem i begge deler

 

Redningsselskapet har i tillegg til de ansatte, også mange hundre frivillige. NSSR tjener også penger, men hva er opplegget i sjøassistanse, tar jeg feil hvis jeg antar at dette er et kommersielt foretak, som er helt avhengig av redningsselskapet, rødekors sin båter osv. for å kunne gjøre sin jobb?

 

Da jeg tilfeldigvis har jobbet på flere av båtene til redningsselskapet tidligere har jeg tidligere erfart at det stort sett er veldig rolig når det er dårlig vær, mens når sola skinner er alle utpå, og mange flere står i kø etter å få hjelp. Da ville det vel være naturlig å prioritere sine egne medlemmer istedetfor oppdrag fra et annet firma (som helt sikkert også er en viktig kunde for nssr)? Tar jeg feil hvis jeg tror at jeg som NSSR-medlem vil bli prioritert dersom skøyta har 8-10 oppdrag på venteliste fremfor SA-medlem?

 

Jeg mener ikke å pessimistisk mtp SA, men synes det er endel spørsmål som det bør besvares bedre før jeg bruker 400 kr på et SA-medlemskap.

Link to post
Share on other sites

Har medlemskap i sjøassistanse, brukte dette ifm. grunnstøting i fjor høst. Dette skjedd like utenfor Kristiansand så derfor var det et kort slep.

I denne forbindelsen kom regningen på 2730 kr som jeg fikk refundert fra sjøassistanse etter å ha levert inn skademelding og kvitteringer.

Behandlingen gikk meget raskt og pengene var på konto etter kort tid. Informasjonen underveis var meget bra.

 

Alt i alt kan jeg absolutt anbefale sjøassistanse, rask og hyggelig behandling.

Dessuten har de jo mange fine ekstraordninger som er greie for oss båtfolk.

 

Når de også sier at de aller fleste slep kommer innenfor dekningsgrensen kan jeg ikke se problemet, fri og bevare oss for enda flere monopoler der kun en aktør får enerett på alle oppdrag. Jeg vil heller si det slik at dette er til gode for både redningselskapet og oss andre, dekningen blir enda bedre med flere fartøy, men i de aller fleste tilfellene vil redningsskøyta bli brukt.

 

Takk også redningselskapet for hyggelige og hjelpsomt mannskap på redningsskøyta.

 

mvh

Jon

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg ikke husker feil er det en klausul i reglene til SA om at bergingen skal godkjennes på forhånd, noe jeg tolker til at det ikke er så lurt å si ja til første tilbud. Er det slik at f.eks. lyngby radio kan ordne redning til meg, eller skal SA godkjenne det før aksjon iverksettes?

Sjøassistanse er et samarbeid mellom Norsk, Svensk og Dansk Kystradio så svaret på det er at Lyngby radio er det rette å benytte i Dansk farvann. Vi skal ikke godkjenne noe som helst før tiltak iverksettes. Klauselen du referer til er med tanke på at det plutselig ikke skal komme regninger på assisteringer vi i det hele tatt ikke er blitt informert om. Videre har vi en klausul om at assisteringer skal meldes til oss senest innefor 2måneder etter at hendelsen har funnet sted.

 

Hva er egentlig svaret på de to forrige spørsmålene jeg lurte på:

 

1) Benytte meg av sjøassistanse sin bistand på maks 5000 kr, og fortsatt betalt ca. 8000 kr av egen lomme. Konklusjon: Altfor DYRT!

2) Bruke forsikringsselskapet, også be om å få refundert de 500 kronene jeg har i egenandel ved slep. Konklusjon: Jeg hadde spart differansen mellom egenandel og medlemskap i sjøassistanse, dvs. en besparelse på hele 100 kroner, forutsatt at et medlemskap koster ca. 400 kr. Det synes jeg er for dårlig.

Helt klart at du skulle velge alternativ 2 på dette. Alle våre assistansesaker sjekkes mot forsikringsselskap om forholdet er noe som skal dekkes av de, dersom så ikke hadde vært tilfelle i din situasjon var det alternativ 1 som hadde vært løsningen, men det hadde vel tross alt vært bedre å få dekket 5000 av regningen enn ingenting.

 

men hva er opplegget i sjøassistanse, tar jeg feil hvis jeg antar at dette er et kommersielt foretak, som er helt avhengig av redningsselskapet, rødekors sin båter osv. for å kunne gjøre sin jobb?

Ja du tar feil i at Sjøassistanse er et kommersiellt foretak. Sjøassistanse er en komersiell tjeneste som leveres av Telenor Maritim Radio. På samme måte som Kystpatruljen er en Komersiell tjeneste som leveres av Redningsselskapet. Så enten må en sammenligne Kystpatruljen mot Sjøassistanse, eller en må sammenligne Redningsselskapet mot Telenor, og ja vi er avhengig av at det er båter på sjøen som kan assistere.

 

Tar jeg feil hvis jeg tror at jeg som NSSR-medlem vil bli prioritert dersom skøyta har 8-10 oppdrag på venteliste fremfor SA-medlem?

 

Jeg er vel overbevist om at du tar feil. De erfaringer jeg har med tjeneste både på Tjøme radio i sommersesongen og fra mine mange år på Florø radio, tilsier at at Redningskøytene prioriterer etter hvor akutt situasjonen er for den enkelte, og har selv erfart at de evt. "slipper" et fartøy de har under slep dersom det er mer aktutt å hjelpe et annet. Tror ikke noe som helst på at de gjør noe medlemsvurderinger. Dette er profesjonelle folk som tar de riktige avgjørelsene.

 

Til slutt vil jeg bare si at det er en helt frivillig sak å være medlemmer både hos oss og i Kystpatruljen. Vi dytter ikke noe som helst på noen. Men det er viktig for meg å få frem hva som er fakta i saken slik at det ikke bare blir en masse synsing og feil oppfatninger, og forhåpentligvis ser noen at det faktisk kan være en fordel å være medlem, hvis ikke hadde vi vel bommet fullstending :wink:

 

Forøvrig er vi ikke på noen som helst måte firkantet og rigide når det gjelder dette med skadeoppgjør. Da vi håndterer alle disse sakene selv, er vi ganske fleksible i forhold til det meste som er innenfor rimelighetens grense.

Redigert av Jo_Eirik (see edit history)

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

OK, da tror jeg at jeg avventer evt. medlemskap i sjøassistanse. Ser på fakturaen fra Danmark at de hadde fakturer 3500 dkk per time fra de fikk oppdraget. Hadde jeg vært enda lengre ut hadde det blitt enda dyrere. Jeg gir heller cash til redningsselskapet fremfor telenor, som etter min mening tjener mer enn nok.

 

Når det er sagt, så vil jeg gi all ros til kystradiostasjonene for jobben de gjør :sailing:

Redigert av Kaftein ØL (see edit history)
Link to post
Share on other sites

OK, da tror jeg at jeg avventer evt. medlemskap i sjøassistanse. Ser på fakturaen fra Danmark at de hadde fakturer 3500 dkk per time fra de fikk oppdraget. Hadde jeg vært enda lengre ut hadde det blitt enda dyrere. Jeg gir heller cash til redningsselskapet fremfor telenor, som etter min mening tjener mer enn nok.

 

Når det er sagt, så vil jeg gi all ros til kystradiostasjonene for jobben de gjør :sailing:

 

Det er det som er det fine med valgmuligheter at en kan selv gjøre egne vurderinger og ha meninger, og da er det viktig at de valgene en tar baseres på korrekte fakta :wink:

Skal viderebringe din ros til kystradiostasjonene :smiley:

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Jeg overlater til andre å gi forbrukerinformasjon om hvilke av de to redningtjenestene det "lønner seg" å være medlem i.

 

Men som medlem i kystpatruljen har jeg ikke en gang vurdert å bytte til Sjøassistanse fordi det grunnleggende spørsmålet for meg er hvordan sikkerheten langs kysten best kan organiseres.

 

At Telenor startet opp Sjøassistanse tilsyneltende for å holde liv i VHF-systemet synes jeg er helt meningsløst. Telenor bør drive med det kan best...nemlig VHF og annen telekomunikasjon og så kan Redningsslekapet gjøre det de kan best nemlig å redde.

 

Jeg har ingen tro på at dette er et marked hvor økt konkurranse er en fordel for kundene. Det går jo historier alerede i aviser om at folk er forvirret når de ringer etter hjelp fordi de ikke vet at det er konkurranse om å redde dem.

 

At røde kors ( i tilegg til Sjøassistanse) også kaster seg inn kampen om oss på sjøen finner jeg rimlig useriøst. Frivillige i Røde Kors kan sikkert gjerne få stille opp som frivillig mannskap på Redningselskapets båter og ikke konkurrere om kundene og bevilgninger.

 

Hvis dette fortsetter med så mange kokker tror jeg vi på godt og vondt det ender opp med en ren statlig redningstjeneste. Nå går våre skattepenger direkte og indirekte via Kystvakten, politiet, kommunale havnevesen, Redningskapet, Telenor og muligens Røde Kors (får de statstøtte ?) for å redde fritidsbåter i nød.

 

Er Kystradioen selvfinansirende eller blir den støttet via statsbudsjettet ? Hvis den blir støttet via statstøtte, bør VHF -brukere verves ved å gi gratis likeværdige tilbud om VHF-bruk melleom båter og nødoppkall til radio (i motsetning til Walkie talkie bruk er det vel ikke helt gratis å ha VHF nå ????)

VHF sertifikat bør bli en intigrert del av den obligatoriske båtførerprøven slik at terskelen for å for å bruke VHF blir lavere.

 

Uansett lar meg ikke lokke inn i VHF familien av lokkende tilbud fra Sjøassistanse for Telenor bør bli ved sint lest.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...