Jump to content

Kystpatruljen eller Sjøassistanse?


Fanafjord

Recommended Posts

Det står jo klart og tydelig på hjemmesiden hva sjøassistanse driver med, så jeg forstår ikke problemet

Et utdrag fra hjemmesiden til sjøassistanse:

 

sjoass.jpg

 

 

Medlemskap i Sjøassistanse koster bare kr. 390,- og gjelder i 1 år fra mottatt innbetaling.

Ønsker du 1 års abbonement på Båtmagasinet eller Seilmagasinet inkludert i medlemskapet så koster dette tilsammen kun kr. 498,- (Gjelder første gangs innmelding). Ved neste års fornying får dere tilsendt egen faktura fra Sjøassistanse pålydende kr 390.- og eget tilbud om fornying av abb. på Båtmagasinet eller Seilmagasinet fra de respektive magasiner.

Som medlem av Sjøassistanse formidler vi assistanse uansett hvor du befinner deg langs kysten av Norge, Sverge og Danmark.

 

Sleping

Ved behov for slep skaffer Sjøassistanse egnet ressurs for å slepe deg til nærmeste havn. Medlemskapet refunderer utgifter til slep/assistering opp til maksimum 5.000.-

 

Berging

Sjøassistanse formidler egnet ressurs som kan hjelpe deg med berging ved enklere grunnstøtinger.

 

Informasjon

Ubegrenset antall henvendelser mot kystradioenes Sjøassistanse 24 timer i døgnet året rundt. Kontakt oss via VHF eller mobiltelefon. Her kan du få siste oppdaterte værmelding, nærmeste bunkringsstasjon mmm. Kystradioene er bemannet døgnet rundt av språkkyndig personale, spesialisert innen sjøsikkerhetsarbeid, service og kommunikasjon. Vi har selvsagt tilgang til opplysningstjeneste og internett. Vi yter service for medlemmer 24 timer i døgnet hele året.

 

Dekning av egenandel

Ved en skade refunderer Sjøassistanse egenandelen på din ordinære båtforsikring med inntil 1.500.- Vilkår for dekningen er at båtens ordinære forsikring dekker skaden og en bekreftelse på at egenandelen er betalt. Båten må være fullverdi forsikret.

 

Transport av drivstoff/Reservedeler

Sjøassistanse refunderer transportutgifter (Inntil 1.500.-) av reservedrivstoff, reservedeler, dykker etc. Du må selv dekke innkjøpskostnader av drivstoff, reservedeler og evt. arbeidskostnader.

 

Starthjelp

Tenk deg at batteriene i båten er tom når du skal starte. Et medlemskap i Sjøassistanse gir deg mulighet for starthjelp.

 

Hjemtransport

Om båten etter skade, og besiktigelse er konstatert ubrukbar, refunderer Sjøassistanse utgifter til transport av deg og din besetning tilbake til reisens utgangspunkt. Sjøassistanse refunderer hjemtransport med inntil 5.000.-

 

Rabatt på utstyr

Et medlemskap i Sjøassistanse gir deg en rekke rabatter hos våre samarbeidspartnere Bla. på VHF med mer.

 

Gjelder i Skandinavia

Et medlemskap i Sjøassistanse gir deg samme fordeler uansett om du befinner deg langs Norske, Svenske eller Danskekysten.

 

Viktig

Nærmeste kystradiostasjon skal kontaktes før en benytter tjenester som medfører refusjon fra Sjøassistanse.

Link to post
Share on other sites

Det står jo klart og tydelig på hjemmesiden hva sjøassistanse driver med, så jeg forstår ikke problemet

 

Som medlem av Sjøassistanse formidler vi assistanse

 

Sleping

Ved behov for slep skaffer Sjøassistanse egnet ressurs

 

Berging

Sjøassistanse formidler egnet ressurs

 

"Problemet" er at de ikke har egne ressurser, i motsetning til Redningsselskapet.

Link to post
Share on other sites

Hei

Synes det er veldig mye "Storm i et vannglass" i den artikkelen det refereres og lite nyansert.

Dersom man har som utgangspunkt at ALLE får hjelp når det oppstår en situasjon som tilsier det, og at forskjellen er at for noen, som er medlemmer enten i Kystpatruljen eller Sjøassistanse får dekket sine utgifter i slike sammenhenger samt at det er en helt frivillig sak å være medlemmer enten her eller der, eller ingen av stedene, burde dette også for journalister være ganske greit å forstå.

 

Det er igrunnen ikke noe annet enn at dersom en har såkalt Superkasko på sin båtforsikring vil den også dekke utgifter i slike sammenhenger. Er det slik å forstå at også forsikringsselskaper som tilbyr denne type forsikring også er en konkurrent til Kystpatruljen??

Forøvrig er en slik superkasko adskillig dyrere enn et medlemskap :wink:

 

Forøvrig er det ingen som blir "påtvunget" noe medlemskap ved søknad om VHF-konsesjon.

De som tar VHF-Pensumgjennomgang i regi av oss og VHF-eksamen. Tilbys 1-års gratis medlemskap, men det er selvsagt helt opp til den enkelte om dette er ønskes eller ikke.

Redigert av Jo_Eirik (see edit history)

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

I følge økonomiske teorier er det ikke alle markeder som egner seg for fri konkurranse...redning er et slikt område hvor fri konkuranse om kundene rammer forbrukerne.

 

I en teoretisk ideel verden hadde det mest resursutnyttende vært å ha ett eneste rednings og overvåkingsorgan med politi og rednings kompetanse. Da kunne vi hatt ett statlig organ med båter kysten rundt og året rundt som kunne gi gratis assistanse til skattebetalerne.

 

Spørsmålet er om dagens båtpoliti ville klare å takle det å gi ekstraservice....f.eks.å få løs tauet fra propellen uten å komme med belærende kommentarer.

 

Faktum er i hvertfall at vi over statsbudsjettet betaler både for Telenors kystradio/assistanse virksomhet og støtte til redningselkapet i tillegg til at vi bataler for at kystvakten, politi og havnevesen konkurerer om å patrulere de samme farvannene.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg gir heller cash til redningsselskapet fremfor telenor, som etter min mening tjener mer enn nok.

 

Når det er sagt, så vil jeg gi all ros til kystradiostasjonene for jobben de gjør :sailing:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Min erfaring er at en støtter det lokale RØDE Kors hjelpekors når en trenger assistanse.

Fikk gear trøbbel en dag vi skulle fortøye for 2 år siden.

Ringte og snakket med en i Bergen, han skulle ringe nermeste RØDE Kors hjelpekors og sende hjelp.

Trenger ikke ringe sa jeg for det ligger en RØDE Kors hjelpekors båt 50m unna. snakket med de og de kontaktet Bergen, så var alt ok.

Prisen ble 2500,-kr mener det var betaling pr. mil. som ble betalt til RØDE Kors hjelpekors.

Og den regningen sente jeg til Bergen, og fikk pengene et par dager senere.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke problemstillingen her. Hva er egentlig problemet?

 

Jeg er med i Sjøassistanse. Det er jeg fordi Sjøassistanse har enkelte gode fordeler som jeg vet å sette pris på.

 

Det koster 590 kroner å senke egenandelen min på forsikringen med 1500 kroner. I stedet for å gjøre dette, har jeg kjøpt meg et medlemskap i Sjøassistanse. Medlemskapet koster 390 kroner og gir meg en refusjon på egenandelen på 1500 kroner. Nå jar jeg plutselig oppnådd akkurat det samme, men sparte 200 kroner. I tillegg liker jeg selvfølgelig å få rabatt på Båtliv, gratis slep uten egenandel, få dekket kostnader til å få fraktet drivstoff eller deler uten egenandel og et par andre greie ting. Disse tingene tar jeg som en ekstra bonus, da egenandelsgreia for lengst har betalt for medlemskapet. I tillegg er det jo bedre å kunne velge første og beste mulighet for slep enn å måtte vente på en travelt opptatt redningsskøyte. Jeg liker valgfrihet.

 

 

At Telenor står bak Sjøassistanse er meg knekkende likegyldig. Liker ikke Telenor så veldig godt, da de vet å ta seg betalt over gjennomsnittet enkelte ganger, men her er det kun snakk om en vanlig avtale mellom 2 parter der jeg føler at jeg får mer igjen enn ulempen det er å skille seg av med 390 kroner.

 

Lotus

 

PS: Er også medlem av Kystpatruljen. Og det er jeg ikke fordi jeg liker å støtte Redningsselskapet. Jeg mener at det å drive en redningstjeneste er et statlig ansvar og er ikke fortrolig med tanken på at redningsberedskapen langs kysten skal være avhengig av loddsalg, baserer og frivillige gaver. Jeg er med i Kystpatruljen fordi jeg får igjen mer enn jeg gir.

Jeg får en grei kartbok og jeg får 10% rabatt på forsikringen. Assistanse av redningsskøyta ved småplukk kan jeg antagelig se langt etter. Det er tross alt 55.000 andre som også er medlem og kan trenge hjelp til litt småplukk. Samtidig så går selvfølgelig ordinære redningsoppdrag foran alt annet.

 

 

 

Så hva var egentlig problemet? Er det at folk er dårlige på enkel matematikk?

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Problemet er at jeg ikke vet hvem de er. Hvem er det som kommer å hjelper meg? . Er det en snåling i en HR som skal assistere eller en underlig gråsprengt en fra den ytterste nøgne ø?.

For meg er telesnor en stemme i andre enden av røret. Hvem skal jeg se etter? Kommer det en båt med et bittelite klistremerke i ventilen som jeg skal se etter eller hva?

 

Jeg liker å kjenne igjen Redningsmennene på havet, og kunne sette meg i forbindelse med dem som ett `uniformert` fartøy.

 

Og koster det meg 200.- ekstra så javell

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Problemet er at jeg ikke vet hvem de er. ...................

Ja, har du tid til å vente til utpå kveldinga eller i morgen med å få assistanse har du vel kanskje ett luksusproblem som du ikke behøver å bry NSSR med. Jeg sier i hvertfall takk til den hjelpen jeg kan få, uniformert eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Det sier seg selv at du ikke får hjelp av de gjenkjennelige 'Redningsmennene på havet' hvis de ikke er i området eller er opptatt med viktigere oppdrag. Kystradiostasjonene linker deg til andre som kan hjelpe, uavhengig av om du er medlem av den ene eller andre eller ingen organisasjon. Men du MÅ ikke ta i mot hjelpen hvis du ikke vil.

 

Sjøassistanse tilbyr i realiten ikke annet enn litt praktisk og økonomisk hjelp, ofte i ettertid.

 

Det fins ingen reell konkurranse mellom Redningsselskapet og Sjøassistanse, bortsett fra den som er skapt av en del uheldig propaganda fra Sjøassistanses side.

 

Dessverre er det svært mange som ikke bryr seg med å sette seg såpass inn i saken at de forstår dette.

Link to post
Share on other sites

Joda. Har da hørt Tjøme radio kalle på båter i anngitte farvann og bedt om assistanse.

Det var da merklig stille det ble på vhf`en. Melding gjenntat og ingen reaksjon før redningskøyta blir bett om assistanse.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Problemet er at jeg ikke vet hvem de er. Hvem er det som kommer å hjelper meg? . Er det en snåling i en HR som skal assistere eller en underlig gråsprengt en fra den ytterste nøgne ø?.

For meg er telesnor en stemme i andre enden av røret. Hvem skal jeg se etter? Kommer det en båt med et bittelite klistremerke i ventilen som jeg skal se etter eller hva?

 

Jeg liker å kjenne igjen Redningsmennene på havet, og kunne sette meg i forbindelse med dem som ett `uniformert` fartøy.

 

Og koster det meg 200.- ekstra så javell

_________________________________________________________________--

Har du misforstått totalt????

 

Hvis du hadde ropt på hjelp på Kanal 16. Var det en helt "sikkert snåling i en HR" sitat, som hadde kommet deg til unnsetning, får håpe de er overbærende og fortsatt kommer..

 

Hvis du tar kontakt med Sjøassistanse på normal måte, får du beskjed om hvem som kommer til hjelp, mest sannsynlig er det Røde KORS Hjelpekorps,

for de er det mange av langs kysten, og lett gjenkjennelig er de.

 

Mener at Redningsselskapet og Sjøassistanse utfyller hverandre godt.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

_________________________________________________________________--

Har du misforstått totalt????

 

Hvis du hadde ropt på hjelp på Kanal 16. Var det en helt "sikkert snåling i en HR" sitat, som hadde kommet deg til unnsetning, får håpe de er overbærende og fortsatt kommer..

 

Hvis du tar kontakt med Sjøassistanse på normal måte, får du beskjed om hvem som kommer til hjelp, mest sannsynlig er det Røde KORS Hjelpekorps,

for de er det mange av langs kysten, og lett gjenkjennelig er de.

 

Mener at Redningsselskapet og Sjøassistanse utfyller hverandre godt.

Røde Kors ja, de er jo dyktige på det her. Fra Sandefjord

Erfarne er de vel også disse `lekedoktorene`

 

Det går sikkert an å opplyse på VHF'en at man ikke under noen omstendighet vil ha hjelp av snålinger med HR.

Det er heller ikke gitt at vi snålinger med HR er så veldig interessert i å hjelpe deg heller.

 

Vi hjelper helst andre snålinger med HR :cool:

 

Jeg nekter ikke å ta i mot hjelp fra noen jeg. Jeg nekter heller ikke å hjelpe andre. Men det kan mange ganger være greit å vite hvem man har med å gjøre.

 

Er HR folket en egen rase som bare passer på seg selv og likesinede?

Redigert av W-945 (see edit history)

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Problemet er at jeg ikke vet hvem de er. Hvem er det som kommer å hjelper meg? . Er det en snåling i en HR som skal assistere eller en underlig gråsprengt en fra den ytterste nøgne ø?

La oss anta at det finnes et selskap kalt Sjøførsikring.

Sjøforsikring selger toppforsikringer som supplerer din eksisterende forsikring.

Det fungerer slik at du får 1500 kroner i redusert egenandel når du benytter din ordinære forsikring eller ingen egenandel når du benytter Sjøforsikrings tjenester direkte.

 

I tillegg gjør Sjøforsikring følgende andre ting:

  1. De setter deg i forbindelse med Redningsselskapets Kystpatrulje slik at en av Redningsseslapets båter kan komme å assistere deg.
  2. Skulle Redningsselskapets båt være utilgjengelig pga et viktigere oppdrag, prøver de å formidler en annen ressurs som kan hjelpe deg. Noen ganger lykkes de, andre ganger ikke. Alternativet hadde jo nå uansett vært at ingen kunne hjelpe deg.
  3. Starter ikke motoren din? Sjøforsikring dekker reisa di til delepusheren og tilbake. Brlir det masse penger? Bruk din ordinære forsikring, så dekker Sjøforsikring 1500 spenn på egenandelen din.
  4. Kan ikke vidunderet ditt repareres? I så fall dekker Sjøforsikring utgiftene dine til å reise hjem igjen.

Høres dette ut som et glimrende forsikringstilbud? Kommer an på prisen på forsikringspusheren. Hvis det koster 390 spenn? Billig forsikring? Absolutt.

 

Forsikringsselskapet ditt har ikke for vane å redde folk på sjøen. Ikke mitt heller, men de redder meg gjerne fra en økonomisk katastrofe i ettertid. Det samme gjør Sjøforsikring, om enn ikke i samme skala. Og Sjøforsikring? Ja det er Sjøassistanse det. Du trodde vel ikke Sjøassistanse var et sjøredningsfirma, gjorde du vel?

 

 

Sjøassistanse er en forsikringsordning på linje med tilleggsforsikringer du får hos den vanlige forsikringspusheren din, bare billigere. Hvorfor i alle dager blander du en økonomisk forsikringstjeneste sammen med Redningsselskapets Kystpatrulje? Det er jo uansett de som assisterer deg. Forskjellen er bare hvem som betaler hva.

Link to post
Share on other sites

To uker siden har jeg faktisk måtte bruke Sjøassistanse. Jeg klarte å knekke av en del av hydrauliske styringen, slik at jeg mistet all styring på en stor utenbordsmotor langt ut på korsfjorden. Etter å ha prøvd litt fant jeg ut at jeg kunne ikke gå for egen maskin. Jeg kallte på Rogaland Radio og de satt meg i forbindelse med en redningsskøyte som var i nærheten. De slepte meg hjem. De kommer å sende regning til meg. (4000- 5000 kroner mente de, men jeg har ikke fått den enda). Regningen kan jeg igjen sende videre til sjøassistanse.

 

Jeg er ikke helt enig med Lotus at Sjøassistanse er "bare" forsikring for assistanse. Gjennom at de drive kystradioen er de også viktig del av rednings/assistansekjeden. Men de er riktig nok ikke så nær selve saken som redningselskapet som gjennomfører selve assistanse.

 

Folk på redningsskøyta var veldig proff og flink, men man merket jo at de ikke var så bli på Sjøassistanse. Fikk selvfølgelig brosjyrer og reklamemateriell for redningselskapet, de mente også at Sjøassistanse har en grense for hva de betaler, mens de ville slepet meg gratis hjem selv om jeg kom over det hadde jeg vært medlem. Vel, vel, vi få se hvor stor regningen blir og om Sjøassistanse lager noe trøbbel. (Tror egentlig ikke det. Så langt har jeg gjennom VHF kurs en veldig godt inntrykk av kystradioen og deres folk.)

 

Kystradioen var forresten kjempebra nå de snakket med en litt nervøs skipper uten styring! Så takk til dem. :flag:

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Og et nytt tilbud om assistanse:

 

http://knbf.no/archives/2008/04/nssr_og_knbf_un.php

 

Generalsekretær Øyvind Stene i Redningsselskapet og generalsekretær Jan H. Syvertsen i KNBF undertegner samarbeidsavtalen om opprettelse av en SSA-gruppe (Sikkerhet Søk og Assistanse). De første 24 fritidsbåtskipperne fra 8 utvalgte båtforeninger fra alle landsdeler skal på kurs på Redningssenteret i Stavern allerede i juni og skal være ”operative” i sommersesongen. NSSR og KNBF håper at dette skal utvikle seg til å bli et verdifullt bidrag til sikkerheten for båtfolk og andre som har behov for assistanse langs kysten.

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Og Sjøforsikring? Ja det er Sjøassistanse det. Du trodde vel ikke Sjøassistanse var et sjøredningsfirma, gjorde du vel?

 

Det er nettopp det. Hva skal jeg med sjøassistanse da. De formidler jo bare til Redningsselskapet og da blir det bare eksra berikelse til et selskap som har beriket seg på meg i mange år nå og absolutt trenger konkuransje.

Superduperforsikring har jeg nettopp tegnet med en ny forsikringspusjer. Sparte forøvrig nesten en båtpenge på det ,og det var ikke mange kronene ekstra for å toppe forsikringen.

Så her blir det Redningselskapet som får penga mine.

Korteste vei til undergangen

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

.................Så her blir det Redningselskapet som får penga mine.

Korteste vei til undergangen

Skjønner du er optatt av å tilføre reningsselskapet mere penger. Det er jeg også. Derfor er jeg medlem av Sjøassistanse og NSSR får skikkelig betalt om de må bistå meg. Ikke bare avspises med en lusen årskontingent.

Link to post
Share on other sites

Nja. lusen og lusen. Jeg betaler da godt for meg jeg da.

Du tror vel ikke eierene bak sjøassistanse lar alle midler gå uavkortet til redningsselskapet.

Tror nok det blir en del mer arbeide for NSSR og forholde seg til kverulanten sjøassistanse når saker skal gjøres opp. Telenor er ikke et redningsselskap og heller ikke et forsikringsselskap. Det er et A/S som skal tjene penger.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...