Jump to content

Kystpatruljen eller Sjøassistanse?


Fanafjord

Recommended Posts

Egentlig synd da mye av lokalkunnskapen blir borte. Tror ingen vil miste kystradioen de forholder seg til.

Hører i helgene at det er en "ny" stemme med rogalandsdialekt i ny og ne. Nå har Tjøme radio flyttet fra Tjøme til Horten og holder nå til i samme bygg som lostjenesten og Horten kontroll. All lokal kompetanse på ett sted for oss her i øst.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei

jeg vil anbefale sjøassistanse av 4 grunner.

 

Grunn 1. Redning/Slep

De betaler uansett hvem som hjelper deg. Så det spiller ingen rolle om det er en redningskøyte, en røde kors båt, en privat person, fiskebåt m.m. Du sender bare fakturaen inn til sjøassistanse med kvitering på det beløpet du har betalt og så refunderer de dette inntil 5000,- hvis du ikke har vhf konsesjon. Har du konsesjon på vhf er refunderingen på maks 7500,-. De bruker også nærmeste ressurs så du slipper å vente på ledig redningskøyte hvis den er opptatt med annet oppdrag.

 

Grunn 2. Kystradio.

Nesten ubegrenset bruk av kystradioenes tjenester. noen ting er det fortsatt en pris som må betales på ,men stort sett det meste er gratis, dette gjelder værmelding, vhf telefonsamtale, og en rekke andre henvendelser.

 

Grunn 3. Hjemtransport.

Hvis båten din blir så skadet at du ikke kan fortsette eller at den havarer dekker sjøassistanse hjemtransport for deg og dine med inntil 5000,-. De dekker også egenandelen på vanlig forsikringskade med inntil 2000,-

 

Grunn 4. Førstehjelp fra Røde Kors Hjelpekorps.

De dekker 1500,- i førstehjelp fra Røde Kors Hjelpekorps. Dette er godt tilbud og betyr at hvis du skader deg ute på øya, men ikke så alvorlig at du må på sykehus og ikke har førstehjelps utstyr ombord, kan du via nærmest kystradio få hjelp fra røde kors hjelpekorps og du får refundert kostnaden med inntill 1500,-.

 

Sjøassistanse har dessuten en rekke gode tilbud fra partnere og leverandører av båtutstyr.

 

Håper dette ga deg litt mer info og vil du vite mer kan du gå inn på www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Du sender bare fakturaen inn til sjøassistanse med kvitering på det beløpet du har betalt og så refunderer de dette inntil 5000,-

Hvis man må legge ut først for et slep, så er det ikke spesielt gunstig for private, dette slippes hos Kystpatruljen.

 

Og er det ikke slik at det meste som sjøassistanse dekker, også dekkes av forsikringen?

Link to post
Share on other sites

Fin diskusjon. For min egen del har jeg valgt Kystpatruljen fordi medlemsskapet tilsvarer rabatten jeg får fra forsikringsselskapet, og jeg er nokså sikker på at NSSR har mer bruk for de hundrelappene enn forsikringsselskapet. :yesnod: Ut fra eget behov og båtbruk passer tilbudet fra Sjøassistanse egentlig bedre, men med hensyn til prisen for assistanse eller redning bryr jeg meg egentlig ikke så mye - da er det viktigere for meg å ha en forsikring som er god nok.

 

For dem som har fritidsbåter større enn 25 bruttotonn (dvs at de i hvert fall er over 15 meter LOA) ser det ut som Sjøassistanse fremdeles har et tilbud, om ikke det er medlemsbetingelser som ikke kommer fram på nettstedet. Kystpatruljen har ikke noe tilbud for så store båter.

 

At andre aktører, som f.eks. Røde kors, også kan stille opp med noen tjenester er da bare bra. Vi er ikke tjent med at noen får monopol. For oss som er på sjøen hele året er uansett NSSR en hjørnestein i sikkerheten til sjøs. Kystradioen er en annen hjørnestein, og vi trenger nok begge disse aktørene.

 

For dem som velger Sjøassistanse er det fremdeles mulig å være ordinært medlem av NSSR (dvs uten å være medlem av kystpatrulje).

 

Når det gjelder sikkerheten langs kysten og tjenesten kystradioen utfører så er det viktigere at alle med VHF betaler sin konsesjon enn at noen melder seg inn i Sjøassistanse. Det er solgt og importert mange flere VHF-apparater enn det er konsesjoner. Man kan faktisk lure på om lisensavgiften faktisk kan reduseres dersom alle betaler konsesjon. (Forslag fra salt om at staten kan betale henger ikke på greip. Det er en og annen skattebetaler som ikke er båtfrelst og bruker fritiden til helt andre ting, og de bør få slippe å betale VHF-konsesjon.)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og er det ikke slik at det meste som sjøassistanse dekker, også dekkes av forsikringen?

 

Min forsikring i Gjensidige dekker;

 

Assistanse og utgifter ved transport til nærmeste verksted

Bergelønn

Avbrutt tur på grunn av fører eller passasjers akutte sykdom, ulykke eller død

Vi dekker hjemtransport av båt, fører og passasjerer

Avbrutt tur på grunn av uhell med båten, for eksempel motorstopp. Vi dekker hjemtransport av båt, fører og passasjerer. Hotellopphold dekkes dersom båten kan repareres innen rimelig tid, men kun etter avtale med oss

 

Og i tillegg en hel masse annet; https://www.gjensidige.no/no/0/Privat/Forsi...forsikring#2379

 

Hva er det jeg egentlig mangler dekning for?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hva er det jeg egentlig mangler dekning for?

 

:sailing:

 

 

- Har du barn? hva hvis de kjører seg vill i tåke og det må letes etter dem? Da må det letes med noe? Da kan det være greit med båter & mannskap som ligger klare - eller?

- Du trenger førstehjelp? setter deg i grillen?

- Ens mor er senil, og det må letes etter henne? greit at det finnes båter som kan gjøre dette, båter som ligger klare.

- Brann, skøytene er godt berammet med brannslukkingsutstyr, en hyttebrann - kan jo være greit at det finnes båter som er bemannet og klare til oppdrag.

 

Slik at det er sagt, Kystpatruljen kan på INGEN måte erstatte forsikring, eller motsatt.

Link to post
Share on other sites

Slik at det er sagt, Kystpatruljen kan på INGEN måte erstatte forsikring, eller motsatt.

 

Jeg er, og har vært det i mange år, medlem av Kystpatruljen og gir også regelmessig annen støtte til NSSR som kjøp av lodd og direkte økonomisk bidrag. Betalte akkurat medlemskapet for 2009!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

At delvis statlige Telenor, ned offentlig finansiert kystradio via Sjøassistanse konkurrerer med Redningsselskapet som jo også får mye skattepenger fører til pengesløsing og dårligere bederedksp langs kysten.

 

Kystpatruljen Total er det eneste fornuftige sett i et samfunsperspektiv og det er sikkert fornuftig også rent egoistisk for den enkelte båteier.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At delvis statlige Telenor, ned offentlig finansiert kystradio via Sjøassistanse konkurrerer med Redningsselskapet som jo også får mye skattepenger fører til pengesløsing og dårligere bederedksp langs kysten.

 

jo flere kokker jo mere søl.

 

Hei Salt, akkurat det er jeg litt uenig i. At det er to selskaper som konkurrerer er jo bra for effektiviteten. Det er stort sett monopoler som fører til sløsing. Jeg ville heller sagt at det er et problem at det er bare NSSR som har redningskjøter. At Sjøassistanse har samarbeid med rød kors som også har faktisk noen mindre båter ute ser jeg som en fordel. Kanskje vil det føre til - på lang sikt - at også Rød Kors etablerer seg innen sjøreddning. Dette synes jeg er bra pga at konkurranse fører så å si alltid til bedre service med mindre pris - noe som er bra for oss forbrukere.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...