Jump to content

Kystpatruljen eller Sjøassistanse?


Fanafjord

Recommended Posts

Tror nok det blir en del mer arbeide for NSSR og forholde seg til kverulanten sjøassistanse når saker skal gjøres opp.

 

 

Den siden av Sjøassistanse kjenner jeg ikke til, men skjønner godt om du har et horn i sida til dem om det er virkeligheten.

Vær forsiktig med å dra sitat ut av sin sammenheng, Sigurd.

Det er så fort gjort å missforstå

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Vær forsiktig med å dra sitat ut av sin sammenheng, Sigurd.

Det er så fort gjort å missforstå

Hvis du mener jeg gjorde det ber jeg så mye om unskyldning. Uansett, jeg har aldri opplevd Sjøassistense som noen kverulant. De er for meg et meget godt supplement til NSSR til tider og i farvann jeg ofte ferdes.

Link to post
Share on other sites

Og et nytt tilbud om assistanse:

 

http://knbf.no/archives/2008/04/nssr_og_knbf_un.php

 

Generalsekretær Øyvind Stene i Redningsselskapet og generalsekretær Jan H. Syvertsen i KNBF undertegner samarbeidsavtalen om opprettelse av en SSA-gruppe (Sikkerhet Søk og Assistanse). De første 24 fritidsbåtskipperne fra 8 utvalgte båtforeninger fra alle landsdeler skal på kurs på Redningssenteret i Stavern allerede i juni og skal være ”operative” i sommersesongen. NSSR og KNBF håper at dette skal utvikle seg til å bli et verdifullt bidrag til sikkerheten for båtfolk og andre som har behov for assistanse langs kysten.

 

:flag:

 

Er KNBF på lag med sjøassistanse eller Rednings-selskapet ? På KNBF-hjemmesiden hvor artikkelen over står finnes det ingen link til redningsskapet, men derimot en link til "samarbeidspartneren" Sjøassistanse.....

Link to post
Share on other sites

...Erfarne er de vel også disse `lekedoktorene`

Uheldige kan vi alle være.

Entusiastisk ungdom (OG voksne!) som bruker av sin fritid på gi gratis førstehjelp og assistanse, synes jeg ikke ar du skal rakke ned på. De har reddet MANGE opp gjennom årene.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

To uker siden har jeg faktisk måtte bruke Sjøassistanse. Jeg klarte å knekke av en del av hydrauliske styringen, slik at jeg mistet all styring på en stor utenbordsmotor langt ut på korsfjorden. Etter å ha prøvd litt fant jeg ut at jeg kunne ikke gå for egen maskin. Jeg kallte på Rogaland Radio og de satt meg i forbindelse med en redningsskøyte som var i nærheten. De slepte meg hjem. De kommer å sende regning til meg. (4000- 5000 kroner mente de, men jeg har ikke fått den enda). Regningen kan jeg igjen sende videre til sjøassistanse.

 

Jeg er ikke helt enig med Lotus at Sjøassistanse er "bare" forsikring for assistanse. Gjennom at de drive kystradioen er de også viktig del av rednings/assistansekjeden. Men de er riktig nok ikke så nær selve saken som redningselskapet som gjennomfører selve assistanse.

 

Folk på redningsskøyta var veldig proff og flink, men man merket jo at de ikke var så bli på Sjøassistanse. Fikk selvfølgelig brosjyrer og reklamemateriell for redningselskapet, de mente også at Sjøassistanse har en grense for hva de betaler, mens de ville slepet meg gratis hjem selv om jeg kom over det hadde jeg vært medlem. Vel, vel, vi få se hvor stor regningen blir og om Sjøassistanse lager noe trøbbel. (Tror egentlig ikke det. Så langt har jeg gjennom VHF kurs en veldig godt inntrykk av kystradioen og deres folk.)

 

Kystradioen var forresten kjempebra nå de snakket med en litt nervøs skipper uten styring! Så takk til dem. :flag:

 

 

Idag fikk jeg regning fra NSSR på nesten nøyaktig 6000 kroner. Fant ut at det er faktisk 1000 kroner mer en Sjøassistanse dekker. Slepet var på 9 nautiske mil. Fra ytterst i Korsfjorden til inne i Lysefjorden. (Til de som er fra denne kanten.) Dette var ikke den voldsomt lange slep og siden jeg måtte ha spesielle reservedeler var det ingen vits å slepe til en verksted. (Tror ikke det var en som var nærmere uansett.) Nå er jeg spent på om Sjøassistanse er veldig firkantet, eller om de ser på en slep som en slep og betaler hele saken. Folk fra redningselskapet sa til meg at som medlem ville jeg ikke betalt noe.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Etter og ha fått en nettingkurv i propellen så hadde jeg bruk for hjelp da båten var umulig og kjøre med denne kurven hengende fast på propellen så jeg får hjelp fra dykker på redningskjøyta til og fjerne denne. Dagen etter ringer jeg sjøassistanse og treffer på en mann som var både hygglig og grei jeg forklarer saken om denne kurven og forteller att jeg har hatt hjelp fra dykker på redningskjøyta og om dette dekkes av medlemskapet får da beskjed om att så lenge alt var innen deres fastsatte priser så skulle jeg bare sende regningen til sjøassistanse for ordens skyld gjør jeg oppmerksom på att i dette tilfellet kostet dykket kr 1500 og slep til redningskjøyta hadde jeg ordnet selv.

Link to post
Share on other sites

Idag fikk jeg regning.............

 

 

Etter og ha fått en nettingkurv i propellen så hadde jeg bruk for hjelp da båten var umulig og kjøre med denne kurven hengende fast på propellen så jeg får hjelp fra dykker på redningskjøyta til og fjerne denne. Dagen etter ringer jeg................. så skulle jeg bare sende regningen ....................

 

hvorfor blir dere ikke medlemm direkte i Redningsselskapet stedet for å styre med dette?

Link to post
Share on other sites

Jeg var tidligere medlem i kystpatruljen men for og si det på godt gammelt norsk så ble jeg rett og slett forbannet på den ukulturen som var i redningselskapet så jeg meldte meg inn i sjassistanse av denn grunn. Millonlønninger og høy sigarføring har ingenting og gjøre i veledighetselskaper som har intekter av att trauste norske damer og menn har basarer og lignende for og støtte økonomien.

Link to post
Share on other sites

Absolutt enig i holdningen din til høy sigarføring o.l., Inter Tc, men jeg har beholdt mitt medlemsskap i Kystpatruljen da det er de som er "utøvende myndighet" i sjøredning. Som Jo Eirik også skriver så er Sjøassistanse storkunde hos Kystpatruljen. Om en setter det litt på spissen og fjerner Kystpatruljen så er der ikke mange med spesialkompetanse og utstyr for sjøredning igjen. Da er en avhengig av at diverse skyssbåter o.l. skal utføre disse oppdragene og det må jeg si jeg ikke har særlig sansen for. I mange tilfeller kan det være helt greit men Kystpatruljen er nå likevel i en egen klasse i denne sammenheng.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg var tidligere medlem i kystpatruljen men for og si det på godt gammelt norsk så ble jeg rett og slett forbannet på den ukulturen som var i redningselskapet så jeg meldte meg inn i sjassistanse av denn grunn.

 

Først; komentaren din rundt høy sigarføring osv - helt enig med deg der.

 

Men reelt sett så har nok du støttet Redningselskapet mer en om du hadde fortsatt vært medlem, når det gjelder din assistanse så er det et betalt (med fortjeneste) oppdrag for NSSR, men hadde du vært medlem så måtte dette taes som assistanse der inntekten (isolert sett) kun hadde vært din medlemsavgift. :wink:

 

Men dette var nok også en måte for deg å vise din missnøye med ukulturen.

Link to post
Share on other sites

Om en setter det litt på spissen og fjerner Kystpatruljen så er der ikke mange med spesialkompetanse og utstyr for sjøredning igjen. Da er en avhengig av at diverse skyssbåter o.l. skal utføre disse oppdragene og det må jeg

 

det er nærsagt ingen, og hvor lenge tror man de reisende med diverse skyssbåter hade godtatt at turen ble forlenget med et slep av en fritidsbåt med tette filtre?

Link to post
Share on other sites

Jeg var tidligere medlem i kystpatruljen men for og si det på godt gammelt norsk så ble jeg rett og slett forbannet på den ukulturen som var i redningselskapet så jeg meldte meg inn i sjassistanse av denn grunn.

 

Det er sikkert mange som greier seg bra på egenhånd, og ikke trenger et medlemskap i noen av disse.

Men det å melde seg ut av redningsselskapet (Kystpatruljen) i dag, for noe som skjedde for flere år siden blandt ledelsen (og folk som ikke er der lenger) forstår jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Jeg er medlem begge steder, og håper virkelig at jeg ikke får bruk for noen av dem til annet enn gratisminutter på vhf...og boken om uthavner langs kysten.

Jeg er medlem i Sjøassistanse fordi det gir meg personlig noen fordeler, og er medlem i NSSR fordi det er den eneste måten jeg er villig til å støtte den gjengen etter sigar og fyllahistoriene...(ref div avisoppslag om barregninger).

 

Og jeg er også av den oppfatning at dette (og Luftambulansen) er noe som staten skulle tatt regningen for alene, men det er jo klart at med de lave avgiftene på drivstoff, og alt annet samt at vi bare har ca 2000 milliarder "på bok" så kan jeg jo se at Jens og Kristin ikke mener de har råd...

 

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg er også medlem begge steder i år. Sjøassistanse fordi det fulgte med i "pakken" når jeg tok VHF sertifikatet.

 

Det som skjedde i Redningsselskapet skjedde for flere år siden, der har jeg tiltro til at det er ryddet opp og ser ingen betenkeligheter med å være medlem. (Hvor lenge skal man ergre seg over gammelt "grums"?)

Redninngsselskapet er vår fremste ressurs på sjøredning og det var nærmest automatikk fra vår side for noen år siden når vi fikk vår første båt å melde seg inn i Kystpatruljen.

 

Om jeg fortsetter medlamsskapet i Sjøassistanse er jeg ikke like sikker på....

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Eneste grunnen til at jeg er medlem i sjøassistanse er billigere forsikring.

Sluttet å støtte Redningsselskapet (annet enn over skatteseddelen) for mange år siden.

Grunnen var (utenom sigarføringen) følelsen av å bli flådd hver gang vi brukte dem.

Synes 6000,- for å bli slept 9nm innaskjærs er piratvirksomhet. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Synes 6000,- for å bli slept 9nm innaskjærs er piratvirksomhet. :yesnod:

 

Enig i det. Må tilføye at sjøassistanse dekket dette fullt ut og at de var VELDIG hyggelig og imøtekommende i å løse den casen ifjor. Så jeg er fornøyd med serviceinstillingen deres. Som organisasjon må jeg si liker jeg de veldig godt.

 

Likevel kommer jeg antagelig å bli medlem i kystpatruljen i tillegg til sjøassistanse siden jeg skal ut på lengre turerer i år og det kan være greit med direkte medlemskap og få garantert og prioritert hjelp fra redningskjøyta.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke lest hele tråden, men "leker" med et tankespill.

 

Jeg er medlem av NSSR og trenger assistanse og samtidig trenger et medlem av Sjøassistanse assistanse.

Tjøme Radio kontakter redningsselskapet som sender redningsskøyta for å assistere medlemmet av Sjøassistanse samtidig som jeg har bedt om assistanse.

I begge tilfellene i dette tankespillet gjelder tau i propellen og begge båtene er i åpen sjø. :sailing:

 

Vil jeg måtte vente i 1 time ekstra for redningsskøyta vil ta oppdraget for Sjøassistanse som kan faktureres i sin helhet? Eller vil jeg som medlem få assistanse først og medlemmet i Sjøassistanse måtte vente 1 time ekstra og dertil risiko for redningsskøyta å miste oppdraget pga at andre kan "ta" oppdraget i mellomtiden?

 

Jeg er "kynisk" nok til å tro at oppdraget som kan faktureres vil bli tatt først. :headbang:

 

Hva tror dere andre om dette?

Link to post
Share on other sites

Her er et eksempelpå hvorfor jeg valgte Kystpatruljen fremfor Sjøassistanse. Det er viktigt at vi har båter stasjonert langs kysten som er klare.

 

Dette legger jeg mer vekt på, enn hvor langt noen kan slepe meg, hva jeg får tilbake hvis jeg får noe propellen.

 

Hvorfor jeg har valgt Sjøassistanse.: Når jeg ville komme til å ha behov,er sjøassistanse beste alternativ for meg. Kanskje ikke for deg OK?

Redigert av Sigurd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Absolutt enig i holdningen din til høy sigarføring o.l., Inter Tc, men jeg har beholdt mitt medlemsskap i Kystpatruljen da det er de som er "utøvende myndighet" i sjøredning. Som Jo Eirik også skriver så er Sjøassistanse storkunde hos Kystpatruljen. Om en setter det litt på spissen og fjerner Kystpatruljen så er der ikke mange med spesialkompetanse og utstyr for sjøredning igjen. Da er en avhengig av at diverse skyssbåter o.l. skal utføre disse oppdragene og det må jeg si jeg ikke har særlig sansen for. I mange tilfeller kan det være helt greit men Kystpatruljen er nå likevel i en egen klasse i denne sammenheng.

Heisan SveinHa :seeya:

Enig med deg nok en gang, men det er svært urettferdig å belaste nåværende ledelse i NSSR for tidligere synder som heldigvis nå definitivt er historie. Den nye ledelsen i NSSR er svært nøkterne og har et helt annet forhold til, og respekt for, innsamlede midler enn den tidligere ledelsen. Den nye generalsekretæren er dessuten både avholdsman og ikke-røyker! Jeg er også enig med dem som sier som Ole Brumm: Ja takk begge deler! KNBF har et utmerket samarbeid både med NSSR og Sjøassistanse. KNBF-medlemmer får dessuten rabatt på kontingenten hos Sjøassistanse, bare så det er nevnt. På den annen side er jo den økonomiske situasjonen vesentlig forskjellig hos NSSR enn hos Telenor Maritim Radio.

Hilsen Syvert :diving:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Jeg prøver også å glemme "de gode gamle dagene" hos NSSR. Jeg ser svært proffesjonellt på Kystpatruljen og hva de kan tilføre ved hjelp. Folkene ombord er svært dyktige. Jeg fikk i går tilsendt oblaten for 2009 hvor jeg også i år valgte Total.

Sjøassistanse har jeg ingen erfaring med. Ser vel ikke verdien i år ta et medlemskap der også. Jeg setter Tjøme Radio svært høyt på listen over sikkerhet ombord. Hvis et medlemskap i Sjøassistanse skal bidra til at Tjøme radio (kystradioen) må fortsette i sin eksistens vil jeg nok ta med Sjøassistanse også.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det som er kjekkt med Sjøassistanse at man kan hendvende seg til Rogaland Radio og ber om værvarsel, eller opplysninger fra internet eller hva som helst. Vet ikke om de krever faktisk penger fra ikke medlemmer, men det er greit å være medlem og har liksom betalt for å rope opp Rogaland Radio med all slags henvendelser. Husker at jeg - på impuls - hadde lyst å gå iland på Marsteinen (en liten øy med fyr helt ute i havgapet) og fikk opplysninger om bølgehøyde over VHF før jeg investerte et times kjøretur ut dit. Er mobiltelefonen død / uten dekkning setter de til og med opp samtale til hvilken som helst telefon i Norge - gratis. Jeg synes det er flott det - spesiellt her ute på vestlandet.

 

Jeg synes det hadde vært greit om de kunne tilbud en "enkel" medlemskap til en hundrelapp eller sånt uten selve assistansebiten.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg setter Tjøme Radio svært høyt på listen over sikkerhet ombord. Hvis et medlemskap i Sjøassistanse skal bidra til at Tjøme radio (kystradioen) må fortsette i sin eksistens vil jeg nok ta med Sjøassistanse også.

 

Jeg tror det bare er et tidsspørmål før vi sitter igjen med kun en kystradiostasjon, sannsynligvis Rogaland Radio - resten blir nedlagt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...