Jump to content

Tenningslås utenbordsmotor?


Ulv I

Recommended Posts

Hei.

Jeg sitter å funderer på en liten sak vedr. tenningen til båten min.

I dag brukes det en "sliten" nøkkel i selve kontrollboksen.

Er det noen mulighet for å bytte ut denne og få denne opp på "dashbordet" i stedenfor i selve kontroll boksen, er det så enkelt som å videreføre ledningene?

 

Samtidig som jeg vil gjøre dette ønsker jeg å legge opp en ledning til et rele som gir strøm til 12v uttakene slik at en ender opp med tom for strøm på grunn av glemt å ta ut kjøleboksen når man stoppet motoren. Er det noen som har gjort dette før og har noen tips til løsning?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Du kan jo bare ta ut hele ledningsnettet av kontrollboksen, regner med du har en orginal omc kontrollboks, siden det er en såpass ny motor er det vel den svarte du har, uansett, du burde kunne ta ut hele lednignsnettet med dødmannsbryter, evnt. "beeper" og tenningslås. I boksen skal det være en bryter for forhindring av start i gir, ledningene til denne kan du bare forlenge fram til dashboard. Burde ikke være noe problem dette!

Det ligger i kontrollboksen tenningsstrøm, denne kan du jo bruke til og styre et evnt. relè til kjøleboksen....

Link to post
Share on other sites

En slik sak har jeg i bilen, fungerer veldig bra. Stort sett alle båt/bil rekvisitaer har slike

 

38245_l.jpg

 

Bilbatteribeskyttelse

For 12 V sigarettenneruttak. Stenger automatisk av strømtilførselen til det tilkoblede apparatet når batterispenningen truer med å bli for lav. Dette sikrer at det alltid er nok strøm igjen i batteriet til å kunne starte bilen. Innspenning: 12 V. Tilkoblet spenning: 12,5 V ± 0,3 V. Avstengningsspenning: 11,2 V ± 0,3 V. Maks. driftsstrøm: 10 A

 

Kjøp deg en std. tenningslås av maritim utførelse og skjøt ut kablene

Link to post
Share on other sites

Jeg oppfattet Ulven dit hen at han vurderte å bytte ut en litt sliten tenningslås/nøkkel i kontrollboksen.....

 

I så fall kan man kjøpe en helt standard tenningslås å benytte. Et helt standard rele til noen titalls kroner kan benyttes for å forsyne elektriske apparater bare når tenning er på.

 

Jeg har selv benyttet en meget rimelig tenningslås fra Claes Ohlson i min speedbåt i 3 år nå. Den ser ut til å ha god nok metallkvalitet til å klare sjølivet (muligens en eller annen grad av rustfritt stål?). Den koster forøvrig bagatellmessige 139 kr

250534_X_2006-06-30_084117_418.jpg

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=13221568

Med akkurat den tenningslåsen kan man avhengig av hvordan tenningen på motoren er koblet være nødt til å benytte et hvilende rele i tillegg for å invertere tenningslogikken. Men det er jo igjen bare et rele til noen titalls kroner. Har som sagt funket fint for meg i 3 år så langt. Alternativet er vel å kjøpe en marinetilpasset tenningslås med i utgangspunktet korrekt logikk (På den gamle Yamaha'en i min speedbåt er dette: lukket krets = tenning av, åpen krets = tenning på). Jeg vil tro at en "marinetilpasset tenningslås" innebærer høyere pris, men vet ikke hvor mye dyrere det i så fall er snakk om. Så lenge holdbarheten ser ut til å være god i tilfellet med min båt holder det med en slik tenningslås til 139 kr fra CO for min del.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noen mulighet for å bytte ut denne og få denne opp på "dashbordet" i stedenfor i selve kontroll boksen, er det så enkelt som å videreføre ledningene?

 

 

Kjøp deg en std. tenningslås av maritim utførelse og skjøt ut kablene

 

 

Hvorfor skjøte ut kablene når du heller kan plukke ut ledningsnettet av kontrollboksen?

 

Svarte bare på spørsmålet til Ulven, enkelt og greit :smiley:

Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

Du kan jo bare ta ut hele ledningsnettet av kontrollboksen, regner med du har en orginal omc kontrollboks, siden det er en såpass ny motor er det vel den svarte du har, uansett, du burde kunne ta ut hele lednignsnettet med dødmannsbryter, evnt. "beeper" og tenningslås. I boksen skal det være en bryter for forhindring av start i gir, ledningene til denne kan du bare forlenge fram til dashboard. Burde ikke være noe problem dette!

Det ligger i kontrollboksen tenningsstrøm, denne kan du jo bruke til og styre et evnt. relè til kjøleboksen....

 

Jeg var inne på tanken, men den er så sliten den låsen at jeg ønsker å bytte den ut med nye nøkler.

Dessuten er ikke ledningene lange nok til å rekke så langt ser det ut til.

 

En slik sak har jeg i bilen, fungerer veldig bra. Stort sett alle båt/bil rekvisitaer har slike

Den tapper jo batteriene litt før den kutter, dermed har jeg mistet litt allerede, bedre å få kuttet strømmen mens det er på topp, så har vi til lys og slikt lengre utover kvelden.

Setter heller på et enkelt lite rele så blir det ordnings :-)

 

Maritim har nå noen tenninslåser også.

TENNINGSLÅS MED GLØDING/CHOKE 168,-

 

Jeg bestilte meg en slik jeg, den har til og med mulighet for å trykkes inn for å choke, så ser vi om jeg klarer å få til noe lurt med tanke på sperra for å starte i gir osv.

Dødmannslina og den gamle nøkkellåsen tenkte jeg å la være der de er, forvirre evt. tyver litt.. hehe..

 

Takk for tipsene :-D

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Sikker på at ikke ledningsnettet vil rekke helt fram? pleier alltid og være god lengde på de..... Se om ikke det ligger en liten kveil eller noe et eller annet sted.

Du har vel mest sannsynlig beskyttelse mot start i gir både på motor og i kontrollboks, så hvis du føler deg trygg nok med "kun" en bryter blåser du bare i den i kontrollboksen. Hvis ikke forlenger du bare kablene dens.

Link to post
Share on other sites

Tja, var ganske trangt baki der, så vanskelig å se om det ligger en kveil.

Vurderer å ta ut pentry skapet for å komme bedre til. Er bare en 5-6 skruer eller noe slikt.

Kanskje like greit så ser jeg om det er kveilet opp noe mer.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Maritim har nå noen tenninslåser også.

TENNINGSLÅS MED GLØDING/CHOKE 168,-

Denne så ganke fin ut. Funksjonsmessig ligner den litt på den jeg kjøpte på CO. Den jeg kjøpte har imidlertid også et "parkeringstrinn" trinn til venstre (mot solen) fra nullposisjonen der du kan få strøm til elektriske apparater og slipper å bruke et eget rele til dette. For at man ikke skal forlate båten og glemme at strømmen står på kan man imidlertid ikke ta ut nøkkelen fra den posisjonen, men må vri nøkkelen til nullposisjonen for å få den ut.

 

Merk! På mange påhengsmotorer (de aller fleste eldre) må man på denne tenningslåsen benytte kontaktene M (IKKE I) til tenning da motorene skal ha kortsluttet tenningskrets for å stoppe og åpen krets for å kunne starte og gå. Glødingsfunksjonen til dieselglødeplugger er fin, men denne trykkfunksjonen i tenningslåsen vil vel ikke være så gunstig til en del påhengsmotorer der chokespjeldet styres av en spole (slik som i min Yamaha 40DE). Da vil en gjerne ha choke på lengre enn at det er så gunstig ifm å manøvrere med tenningsnøkkelen.

 

 

Dette ser ut som en mye enklere tenningslås, al'a den jeg først prøvde (kjøpt på Biltema). Den fra Biltema hadde elendig kvalitet og gikk fort i stykker så jeg byttet til den fra CO som har vist seg å være i en helt annen og bedre kvalitet.

 

 

Med så lite info om denne bryteren er det vanskelig å synse noe på den.... :nonod:

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...