zacroa Startet 16.Februar.2008 Del på Facebook Startet 16.Februar.2008 Hei har nettopp fått en bella 512 excel, som det står en 100hk 4-takter på. Denne motoren er nok litt tung for båten, så det har oppstått noen sprekker i motorbrønn, kun i gelcoat så det er kun kosmetisk, men jeg vil ikke ha sprekker der, så tenkte jeg skulle få de vekk , og når jeg først starter med det, kan jeg like godt forsterke de områdene så det ikke dukker opp nye spekker med en gang. baksiden av akterspeilet er det ikke sprekker, kunn mellom akterspeil og motorbrønn oppi båten, prøver å legge med bilde... planen var å slipe vekk all gel coat i område der sprekkene er, og legge opp flere lag med polyester\glassfiber, vil dette styrke mye? og hvor mange lag burde jeg legge på? tenkte å legge ny glassfiber i hele motorbrønn for å forankre det skikkelig. noen andre tips/metoder? er flere steder slike små sprekker, virker som det er tyngden av motoren bakover som har forårsaket det. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Februar.2008 Del på Facebook Svart 16.Februar.2008 Rart om det bare er tyngden, båten er jo godkjent for 100hk. (og en 4t 100hk er ikke nødvendigvis tyngre enn en 2t) Kan det være at den har fått seg en trøkk pga grunnstøting...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Baatlaus Svart 16.Februar.2008 Del på Facebook Svart 16.Februar.2008 Nei men... hva har du kjøpt nå da??? Er ikke dette bare detaljer sammenlignet med andre "sprekker" nå om dagen!? Den var vel litt på kanten, men kunne ikke dy meg! Sitér dette innlegget Link to post
zacroa Svart 17.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2008 båten er godkjent for 90, ikke det at jeg tror de 10hk har noe å si, men fabrikken sier selv at 4-t blir for tung for båten. trodde det hadde mer med selvlensinga å gjøre,men veit aldri. kan godt hende den har fått seg en trykk en eller annen gang, men tviler på noen grunnstøting. det jeg uansett lurer på er om noen har noe tips til hvordan å få den sterkere... Sitér dette innlegget Link to post
zacroa Svart 17.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2008 Nei men... hva har du kjøpt nå da??? Er ikke dette bare detaljer sammenlignet med andre "sprekker" nå om dagen!? Den var vel litt på kanten, men kunne ikke dy meg! båten er strøken ellers, så er veldig fornøyd med den, sprekkene viste jeg om før jeg kjøpte den... skjer jo ikke en dritt med andre sprekker her.... (intern) Sitér dette innlegget Link to post
zacroa Svart 18.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2008 bumpibump planen var å slipe vekk all gel coat i område der sprekkene er, og legge opp flere lag med polyester\glassfiber, vil dette styrke mye? og hvor mange lag burde jeg legge på? tenkte å legge ny glassfiber i hele motorbrønn for å forankre det skikkelig.noen andre tips/metoder? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.Februar.2008 Del på Facebook Svart 18.Februar.2008 At gelcoat'en har sprukket akkurat her er nesten ikke mer enn man kan forvente, ut fra de skarpe vinklene. (ser iallfall sånn ut på bildet). Dette området bøyes bakover av skyvkraften fra motoren. Gelcoat tåler mye mindre bevegelse enn selve lamintatet, så selve laminatet trenger ikke være svekket. Ville ikke gjort noe annet enn å holde det under oppsikt. Evnt. kan du slipe sprekkene rene med en Dremel el. lign og fylle igjen med topcoat. Sitér dette innlegget Link to post
Draco17 Svart 18.Februar.2008 Del på Facebook Svart 18.Februar.2008 At båten er godkjent for 90 Hk stemmer nok, men det er 2-takter...... Største 4-takter forhandler ville selge oss til den båten var 70 Hk. Når det gjelder skaden, ville jeg kikket litt i dokumentarkivet her på Båtplassen, eller du kan kikke på denne siden: Maritimstart Sitér dette innlegget Link to post
zacroa Svart 18.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2008 At gelcoat'en har sprukket akkurat her er nesten ikke mer enn man kan forvente, ut fra de skarpe vinklene. (ser iallfall sånn ut på bildet). Dette området bøyes bakover av skyvkraften fra motoren.Gelcoat tåler mye mindre bevegelse enn selve lamintatet, så selve laminatet trenger ikke være svekket. Ville ikke gjort noe annet enn å holde det under oppsikt. Evnt. kan du slipe sprekkene rene med en Dremel el. lign og fylle igjen med topcoat. jeg skal uansett gjøre noe med det.. spørmålet er hvordan få dette sterkest mulig??? At båten er godkjent for 90 Hk stemmer nok, men det er 2-takter......Største 4-takter forhandler ville selge oss til den båten var 70 Hk. Når det gjelder skaden, ville jeg kikket litt i dokumentarkivet her på Båtplassen, eller du kan kikke på denne siden: Maritimstart stemmer nok det, så vil derfor forsterke litt også. tro meg jeg har søkt...mye... men finner ikke tips om hvordan få det sterkest mulig... Sitér dette innlegget Link to post
Carpediem Svart 18.Februar.2008 Del på Facebook Svart 18.Februar.2008 Vår ryds 550 gts med 115 4t (199 kg) hadde samme problem, men etter x-antal lag glassfiber og en diger rustfristål vinkel på hver side så er det kurert! (Stor operasjon!) Speilet er helt peise stivt nå, så det sprekker ikke mer. Ellers så kan jeg støtte meg til Ingars utsagn. Hos oss var det heller ikke svekelse i speilet som gjorde dette, men bevegelsen i laminatet. Grunnen til at vi fikk det reparert var at det ble et spleiselag med forgje eier... (Siden det ikke skal være sprekker i båten!) Sitér dette innlegget Link to post
Carpediem Svart 18.Februar.2008 Del på Facebook Svart 18.Februar.2008 Kikket på bildet en gang til, og det lukter kanskje grunn kjenning... Men kan være belastnings skade av for stor/tung motor. Personlig tror jeg ikke egenvekten til motoren, men mer den økte effekten. Sitér dette innlegget Link to post
zacroa Svart 18.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2008 Vår ryds 550 gts med 115 4t (199 kg) hadde samme problem, men etter x-antal lag glassfiber og en diger rustfristål vinkel på hver side så er det kurert! (Stor operasjon!) Speilet er helt peise stivt nå, så det sprekker ikke mer. Ellers så kan jeg støtte meg til Ingars utsagn. Hos oss var det heller ikke svekelse i speilet som gjorde dette, men bevegelsen i laminatet. Grunnen til at vi fikk det reparert var at det ble et spleiselag med forgje eier... (Siden det ikke skal være sprekker i båten!) du har ikke noe bilder av hvordan det ble gjort? tenkte å bygge opp flere lag med glassfiber,og gjøre den motorbraketten som boltene går i gjennom større, så den fordeler trykket mer. Sitér dette innlegget Link to post
Carpediem Svart 19.Februar.2008 Del på Facebook Svart 19.Februar.2008 (redigert) Kan prøve å få tatt noen blider. Men tror ikke jeg får det til. Er en pumpe/batteri å div som står i veien. Men kan gjøre et forsøk. Vil tro vinklene er et stål på ca 500 x 250 mm som er bukket til, med bolter gjennom speilet. Redigert 19.Februar.2008 av Carpediem (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 20.Februar.2008 Del på Facebook Svart 20.Februar.2008 Dette er et problem som fremkommer på en del båter, og ikke bare Bella. Der er svakheter i akterenden,problemet oppstår i hovedsak når det "flyes" med båten.Hopping på bølgene frembringer et stort moment i det propellen tar tak i vannet ved landing. Sprekkene kan jo skjules med topcoat og slipes/rubbes/poleres.Forsterking på innsiden er vel rette medisinen. Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
zacroa Svart 20.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2008 Dette er et problem som fremkommer på en del båter, og ikke bare Bella. Der er svakheter i akterenden,problemet oppstår i hovedsak når det "flyes" med båten.Hopping på bølgene frembringer et stort moment i det propellen tar tak i vannet ved landing. Sprekkene kan jo skjules med topcoat og slipes/rubbes/poleres.Forsterking på innsiden er vel rette medisinen. Cirkeline godt mulig det er sånn det har skjedd, har nå pusset ned all gelcoat i motorbrønnen, så legger jeg glassfiber matter med epoxy over speilet og utover i motorbrønnen, håper det styrker mye... men er det noen som vet hvor mange lag meg glassfiberduk jeg bør legge?? skal se om jeg ordner til nye motorbraketter som også kan styrke opp litt ekstra.. Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 20.Februar.2008 Del på Facebook Svart 20.Februar.2008 godt mulig det er sånn det har skjedd, har nå pusset ned all gelcoat i motorbrønnen, så legger jeg glassfiber matter med epoxy over speilet og utover i motorbrønnen, håper det styrker mye...men er det noen som vet hvor mange lag meg glassfiberduk jeg bør legge?? skal se om jeg ordner til nye motorbraketter som også kan styrke opp litt ekstra.. haha... sliter ikke med å få tiden til å gå om dagen eller? Si ifra om du vil ha hjelp da, ikke sikkert jeg kan bidra med for mye, men byttet/laget nytt speil på Datelineren! (DRITTJOBB) Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 20.Februar.2008 Del på Facebook Svart 20.Februar.2008 Bella har vært plaget med slike sprekker (også innvendige) på flere modeller av tidligere årganger. Hadde en "nabo" på hytta for en del år siden som hadde en Bella på ca 16 fot som sprakk opp helt innvendig og fikk levert ny båt året etter igjen (ja det var riktignok første og andre sesong de merket dette). Får ikke håpe det er tilfelle på din båt. Det går sikkert enkelt an å fikse. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
zacroa Svart 21.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2008 (redigert) haha... sliter ikke med å få tiden til å gå om dagen eller? Si ifra om du vil ha hjelp da, ikke sikkert jeg kan bidra med for mye, men byttet/laget nytt speil på Datelineren! (DRITTJOBB) må ha noe å gjøre ja... takk for tilbudet, det går nok fint, er ikke store området som skal legges..og støpningen er grei. Er så heldig at jeg fikk båten inn i garasjen(kjelleren) så der er det godt å varmt. Velkommen er du selvfølgelig uansett Synes heller du skal få kjøpt deg ett prosjekt snart, så jeg kan komme å være psykisk støtte Fikk kjøpt billig Epoksy av sveas kjemi, hyggelig fyr som egentlig selger til bedrifter,men kunne selge til privat hvis man spurte pent og tok mer en 5kg. (5kg + glassfibermatte hos han koster mindre en 1kg +glassfibermatte hos west system ...) Roar Redigert 22.Februar.2008 av zacroa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jå9 Svart 22.Februar.2008 Del på Facebook Svart 22.Februar.2008 Kjøpte min båt brukt og på denne var det ettermontert en syrefast plate på ca. 15 cm høyde og 1 cm tykkelse som går over hele motorbrønnens lengde. Forrige eier hadde en 225 hk. motor på derav dette, men jeg må si denne plata inngir tillit - den er meget solid. Båten er forøvrig godkjent for 2 motorer. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 22.Februar.2008 Del på Facebook Svart 22.Februar.2008 Og det var på hvilken båt? Galia`n? Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Jå9 Svart 22.Februar.2008 Del på Facebook Svart 22.Februar.2008 Og det var på hvilken båt? Galia`n? 2 x 90 KW står det på CE merket på min Galia 630WA, hvis det var det du tenkte på..? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.