Jump to content

Hvor lang tid bruker jeg fra Hvaler - Oslo

Rastløs

Recommended Posts

1. Mai skal jeg seile nye ervervelsen hjem til Oslo, fra Grimsøy ved Skjeberg. ( 31 fots seilbåt)

Hvor lang tid bør jeg egentlig regne med å bruke på dette ? ( Jada jeg kan gå i kartet og finne det ut, men )

Holder det med å starte tidlig på "arbeidernes dag" og være fremme i Oslo på kvelden ?

- Og jeg må jo holde myten om at seilbåter aldri går for seil, så det blir vel mye motorkjøring denne første gangen vil jeg tro. :wink:

Jeg deler vurderingen til Hulda.

Seilasen er omlag 62 nm. Det er imidlertid endel valg du må ta. Den første er hvordan du vil seile fra Gimsøy til Oslofjorden. Her kan du seile innaskjærs, eller gå ut Singlefjorden. Dette er nok avhengig av hvor vant du er til å navigere. Det er ikke lett å navigere for første gang fra Singløy til Strømtangen. Gutta fra Fredrikstad kan denne seilasen frem og tilbake, men jeg må alltid skjerpe meg på denne strekningen. Det er mange skjær å ta hensyn til. Hittil har jeg hatt flaks. Fra Strømtangen til Oslo går det stort sett greit, men det er lurt å ta høyde for at du enten går på vestsiden eller østsiden av fjorden frem til Drøbak. Deretter skulle alt være "plankeseileas. Tidsestimatet gitt av Hulda anser jeg realistisk.

- Jeg tenkte kanskje å gå ut "løpern" tror jeg det het. Det så jo ikke så alt for galt ut i kartet, hvis man plotter ut kursen på forhånd ?

- det er forjåvidt strekningen fra grimsøy til "åpent hav" som bekymrer meg mest. Resten av strekningen har jeg jo gått mange ganger tidligere. ( men aldri under tidspress :smiley:

Ut Løpern er jo litt av en omvei. Klart korteste vei må være nord om Kjøkøy, ut sundet og så tvers over til Strømtangen. I dine fem knop skal det mye til før du surrer deg borti noen skjær. Alt står i kartet.

Hei Rastløs

Seiler du singlefjorden, ut forbi nordsiden av Tisler, forbi tresteiene og vestsiden av Akerøya er det lengre en om du

seiler på nord-østsiden av Hvaler-øyene. Uansett er det en fin tur. 12 timer som Hulda antok er ikke et galt estimat.

Ut av Osco går det greit, men etter ca 2 nm har du mulighet til å seile gjennom en lei som går der. Denne leien er grei, hvis du deg god på navigering. Ellers seiler du heller litt ekstra og tar indre E6. Viktig her å følge nøye med på navigering her også. Det er godt merket, men det er grunt hele veien. Og moder jord består kun av stein, så det anbefales å ha en hånd på kartet.

Du runder Kjøkøysund på nord-øst siden før du tørner. Gjennom Kjøkøy-sund er det både staker og over-rettmerker(nytt) for de som kommer nordfra. KJøkøybrua er 28 M.

Der i fra peiling på Strømtangen. Osco Marine - strømtangen ca 3 timer. Fra Strømtangen og videre, plankekjøring.

Men i tiden du drar, følg med på havtåke.

Har båten på Hvaler, så indre lei brukes når det blåser skikkelig.

PS Be Martin rigge båten din.

Edited by baatsman (see edit history)

Vi sees!

Det er viktig som Roaldbj å lage rute på forhånd. Det er en del utfordringer, mange skvulpeskjær. Men kart er viktig.

Det fine med denne ruten er at det ikke er bølger her. Fint å seile her, bare ha en navigatør som er trygg. Du ser den trange passasjen på første bildet til Roaldbj. Den velges kun vis du er trygg. VIs ikke så seiler du et par nm til før du dreier.

Men du opplever en del fine steder på nordsiden av hvalerøyene. Fine steder ved syd/vest vinder.

Vi sees!

Takk takk ! Jeg har jo noen uker på å studere kart, og ikke minst bli kjent med den nye plotteren.

- Men ofte er det vel så viktig å få erfaringsmateriale fra noen som er kjent i området. - men noen navigatør utenom meg selv blir det dårlig med. Jeg skal ha med min bror (som knapt har satt sine ben i en seilbåt før) og hans to juniorer. ( men han er en jævel på kart i fjellet da : ) )

Edited by Rastløs (see edit history)
- Jeg tenkte kanskje å gå ut "løpern" tror jeg det het. Det så jo ikke så alt for galt ut i kartet, hvis man plotter ut kursen på forhånd ?

Ikke Løperen. Da må du likevel rundt Singløa, og hvis du vil det, så kan du lige gjerne bruke den ruta de andre sier, vestover Ramsøflaket, øst+nord+vest for Kjøkøy, og over Lera mot Strømtangen. Utfordringa er vel i det tilfellet mest farvannet nord for Singløa; leden mellom Halden og Fredrikstad går sør for denne og mellom Singlø og Lina.

Vil du gå ut sør for Hvaler, så seiler du rett ut Sekken (ikke Løperen) på svensk side av Katten, sør for S Sandø og Herføl, mellom Tisler og Lauer, mot Tresten og sørvest for Akerøya. Åpent og greit.

- det er forjåvidt strekningen fra grimsøy til "åpent hav" som bekymrer meg mest. Resten av strekningen har jeg jo gått mange ganger tidligere. ( men aldri under tidspress :smiley:

Da har du som nevnt to ruter, pluss at du kan velge sør for eller nord for Singløa.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Det blir en fin tur, forståelse av kart er det viktige. Er man usikker senkes farten til minimum.

Bare bruke hodet. Er det fint vær og en er litt usikker, ta singlefjorden helt ut og seil utaskjærs.

Vi sees!

Hei !

Legg opp en eller flere ruter - imidlertid skal du ikke ut Løperen, men som flere her antyder vil den korteste ruten bli n om Kjøkøy.

Pass på at du legger rutepunktene slik at du hele tiden kan sjekke mot sjømerker som du finner langs veien - mao ikke styr blindt på plotteren.

Imidlertid dersom du ikke har trening på å navigere, tror jeg kanskje 12 timer i strekk kan bli tøfft. Du blir sliten i nepa av å navigere - så jeg tror jeg ville ventet til helga og lagt inn en overnatting.

-koh

Heisann,

Vi brukte 12 timer fra Tordenskjoldbukta (Hvaler) til Sandspollen (Sætre) for noen år siden. Mener vi holdt rundt omkring 5-5,5 knop med snekka.

Det var en lang dags tur, men det regnet og regnet og regnet og regnet og alle var dritt-lei.

Da vi våknet om morgenen og oppdaget at været var blitt enda værre en det hadde vært, så sa kapteinen (megselv) : Nå drar vi hjem ! Noen protester ?!? Ingen sa noe........

/Are

Heisann,

Vi brukte 12 timer fra Tordenskjoldbukta (Hvaler) til Sandspollen (Sætre) for noen år siden. Mener vi holdt rundt omkring 5-5,5 knop med snekka.

/Are

Jeg var ute og fisket ved Bilekrakk og Lindhl.grunnen for et par dager siden. Da var strømmen ved grunnene 1,0 knop sydgående.

Har gått der flere ganger, uten plotter. Det er helt greit å navigere også nord for singleøya. Det som ser urent ut i kartet ser bedre ut i virkeligheten. Gå nord for Kjøkøy og ut mellom Kjøkøy og Kråkerøy. Hold mitt i "ælva" til du er forbi Arisholmen og da kan du peile på Stangeskjær og videre til Strømtangen. Ikke noe å være redd for.

Jon

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27