Jump to content

Hvor lang tid bruker jeg fra Hvaler - Oslo


Rastløs

Recommended Posts

Har gått der flere ganger, uten plotter. Det er helt greit å navigere også nord for singleøya. Det som ser urent ut i kartet ser bedre ut i virkeligheten. Gå nord for Kjøkøy og ut mellom Kjøkøy og Kråkerøy. Hold mitt i "ælva" til du er forbi Arisholmen og da kan du peile på Stangeskjær og videre til Strømtangen. Ikke noe å være redd for.

 

Jon

 

Når jeg har kommet så langt som til Kjøkøy er jeg vel "home free" tenker jeg. Rundt der har jeg ferdes mye med skjærgårdsjeep. Jeg antar at strekket fra grimsøy til Kjøkøy også går bra , men det her det ryktes at det er så mye urent farvann.

Link to post
Share on other sites

Ja. det kan se litt ruskete ut i kartet. Men det som er 1 cm i kartet ig ser trangt ut faktisk er 50m i virkeligheten. Og går du i 2-3kn. der det er som trangest går dette veldig bra. Du kan ikke sammenligne med det å gå i 10-20kn. med en skjergårdsjeep. Når du går rolig av sted med en seilbåt har du god tid, også til å gjøre feil. Selv har jeg laminert kartene mine og da kan jeg bruke whiteboardtusj (tynn) til å merke opp ruta direkte i kartet før jeg drar. Og bare tørke av med en tørr klut etterpå. Litt lettere da når ruta er tegnet inn på forhånd. Gjerne med noen alternativer.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Hvis hovedturdagen er 1 mai, ville jeg nok prøvd å komme meg av gårde etter jobben 30. april. Det kan jo være idyllisk og stille en mai kveld og da rekker du fram til feks. Flatskjærerne (noen hundre meter forbi strømtangen) hvor det er fint ligge i " naturhavn" eller feks. gjestehavnen i Hankøsundet.

Da får du også en tidlig start 1.mai slik at du med litt flaks passerer Moss før bølgene begynner å ta seg opp.

 

HVIS SOLGANGSBRIS FRA SYDVEST

Hvis det er solgangsbris fra sør vest som det ofte er på de kanter...ville jeg dradd opp seilet å kost meg med havdønningene og seilt i medvind/sidevind utaskjærs vest for Onsøyskjærgården, vest for Rauer og vest for Gjeløya og kke startet motoren før Drøbak.

 

HVIS KULING

 

Ville vel utsatt avreisen til en annen dag hvis det er meldt kuling pga komforen...(sikkerheten er jo grei nok i kuling med så stor båt, men det er mange timer skvalping.)

Hvis du legger ut i hardt vær er vel Strømtangen flaskehalsen. Med sydvest vind blir det gradvis større og krappere bølger jo nærmere du kommer selve strømtangen. Neste rufsete punkt er ved Mærrapanna før Hankø hvor man kan velge å gå på insiden av hankø og noen andre øyer til man i gjen får litt bølger i sundet innefor Rauer. Derfra er det delvis bekyttet bak Sletterøyene osv, men litt syd for Moss kan det også bli utrivelig store bølger. På den åpne kyststripen er det noen viker man kan søke nødhavn bla i Fuglevik Marina hvor det også selges driftstoff og is hvis det er sesongåpent. Fra Moss bak Gjeløya til Oslo blir du neppe stoppet av storm. Det er foresten ikke driftsoff-fylling ( ihvertfall ikke bensin) på kaia hverken i Moss, Son (??) eller Drøbak. (Tror altså ikke det er bensinfylling mellom Fuglevik marina (hvis seongåpen) og marinaen litt nord for Drøbak (hvis seongåpen).

 

I Engelsviken innenfor Rauer er det bensinfylling, det er et koselig sted som vel er verd et besøk.

 

 

HVIS NORMAL-VÆR.

 

Hvis du ikke skal seile og det ikke er storm ville jeg fulgt den vanlige småbåtleden som går på utsiden av hankø, men på insiden av Rauer og Gjeløya.

 

 

Hvis brukbare værforhold er det en flott tur du skal ut på. Fra Son til Drøbak kan det bli litt langtekkelig ( Drøbaksundet er lengre enn du tror), men altså en flott tur som slett ikke bare er en kjedelig stransportetappe. Selv har jeg kjørt fra Fredrikstad til Oslo flere ganger og folk vil gjerne sitte på, men med planende båt går turen på under 3 timer hvis jeg ikke tar deler av turen i kosefart (som jeg ofte gjør).

 

God tur !

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det finnes da teleskopantenner og teleskopdavidere, hvorfor ikke teleskopmast? :rolleyes:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

I sundet mellom Moss og Jeløya er det vel ikke mulig å gå for seilbåter uten sammenleggbar mast?

 

Antageligvis et godt poeng...selv har jeg ikke mast.....men er man sikker på at det ikke er en hevebro ?

(Jeg husker ikke helt ...men jeg tror da det er en heve bru med en fyr i bua som kan slippe seilbåter forbi ???????) Det vet vel seilerne her i forumet.

Hvis det er rufsete vær er man spart for mye ubehag ved å komme innenfor Gjeløya.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I september gikk jeg og en kamerat fra Tisler og hjem på en dag med snekka. Holdt marsjfart på 6.8 - 7.2 knop.

Hadde anløp på Skjærhallen under veis og tok så runden på utsiden av Hvalerøyene og rett inn gjennom Oslofjorden.

Brukte ca 10 timer fra Skjærhallen til Oslo, inkl. kort stans for bunkring og kaffe i Kambo.

 

Dersom en har litt tid ville jeg nok anbefale en indre led ved Hvalerøyene, ikke minst for kosens skyld, og i alle tilfelle hvis været ikke er helt perfekt.

Vi hadde en kjempefin tur i nydelig høstvær. På turen nedover brukte vi to dager med mer sightseeing, overnatting på en holme og anløp i Fredrikstad.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hvis hovedturdagen er 1 mai, ville jeg nok prøvd å komme meg av gårde etter jobben 30. april. Det kan jo være idyllisk og stille en mai kveld og da rekker du fram til feks. Flatskjærerne (noen hundre meter forbi strømtangen) hvor det er fint ligge i " naturhavn" eller feks. gjestehavnen i Hankøsundet.

 

Ett annet alternativ hvis du planlegger en stopp i det området er å gå inn mot strømsund (ett smalt sund/kanal innenfor strømtangen fyr) Du kan ikke gå gjennom der med seilbåt, men like før du kommer til sundet ligger det en fin brygge du kan ligge på om natten. Kan være noe mer beskyttet enn flatskjæræ..

Link to post
Share on other sites

Har man kommet seg forbi Strømtangen, er nok ikke utsiden av Jeløya noen big deal. Regner med at Rastløs er av samme oppfatning.

 

Min erfaring (med mindre båt enn hans) er at jeg heller kjemper noen minutter med store bølger og sjøsprøyt rundt Strømtangen ( til Hvaler eller Fredrikstad) og får det ovrstått enn å plaske i middels store bølger lenger strekninger som f.eks. langs Larkollen-Mosse kysten eller Son-Drøbak.

Nå skal jo han nordover..antagelig samme vei som bølgene.... å det hjelper jo.

 

Med andre ord leker jeg gjerne i store bølger...men hadde vel ønsket meg havblikk hvis jeg skulle på en 10-12 timerstur i 5 knop....

 

Har ikke erfaring med store seilbåter, men med sterk medvind/sidevind glir vel båten mer naturlig i sjøen med seil enn med en liten motor...(?)

 

Foresten ofte blitt overasket over hvor værhardt og hvor store bølger det kan være i "bassenget" i " midtre" Oslofjord mellom Hurumlandet, Gjeløya og Horten.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Takk for mange gode innspill. Hadde dette vært på sommeren og jeg hadde hatt litt bedre tid hadde jeg ikke vært så veldig bekymret for turen, - men med mannskap som knapt har sett en seilbåt og meget begrenset tid , er det kjempe greit å ha med seg alle tips. !

Link to post
Share on other sites

Foresten ofte blitt overasket over hvor værhardt og hvor store bølger det kan være i "bassenget" i " midtre" Oslofjord mellom Hurumlandet, Gjeløya og Horten.

Ikke så merkelig egentlig. S og SW vind er dominerende i ytre fjord, og da har bølgene hatt laaang vei til å bygge seg opp. Helt fra Danmark faktisk.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det er gitt råd om å seile på innsiden av Hankø etter at Strømtangen er passert. Dette er en flott tur. Men jeg anbefaler at denne seiles gjennomføres i godt vær med mindre man er godt kjent i området. Jeg klarte for en del år siden å bli løftet på et undervannsskjær litt SSØ for Slevik lykt. Jeg hadde ikke særlig fremdrift utover vannstrømmen og bølgebevegelsene. Men det ble delamineringsskader på skroget og skaden kom på omlag 170 K - men da var skroget nesten bedre enn nytt med kraftig støp utført av proff fagman i Sonskilen. Legger ved et lite kartutsnitt fra området omkring denne lykta. Ellers har jeg mange ganger opplevd ubehageligheter utenfor Strømtangen fyr når vestavinden møter skjøen fra Lera. Her har jeg både mistet flagg, mistet festet på lettbåt, fått TV i gulvet og mye annet. Rart at jeg aldri har lært. Det kan være så fint ved Eldøya, Sletter, Rauer og Missingen, men så kommer Strømtangen, år etter år, gang etter gang.

 

steinsholmen.jpg

Link to post
Share on other sites

Enig Roalbj. Leden fra Lyngholmen til Hankø krever topp konsentrasjon hele tiden. Vi har gått der mange ganger, men allikevel stiger bestandig pulsen et hakk når vi ferdes i dette urene området. Dette tiltross for at leden er godt merket i kartet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...