Jump to content

Vurdering ved kjøp av brukt seilbåt.


Sun Flyer

Hva foretrekker vi. Begrunn svaret.  

91 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

jeg er ikke uenig, men de fleste båter som blir brukt på lys-regattaer er også normalt godt utstyrt for turseiling og står dermed ikke tilbake for de andre utstyrsmessig. Men det du mener er at hvis jeg velger å promotere at båten er mye brukt i regattaer, vil sansynligvis de som seiler mye regatta se på det som en fordel? Dermed bør jeg nevne dette for å trigge denne målgruppen?

 

Er ikke Sun Fast rett og slett en "Blodtrimmet" Sun Odyssey? Dvs. samme båten, men med kraftigere rigg, høyere kjølprosent, større wincher, etc etc. Hvis det er tilfelle ville jeg solgt den som det. Skulle tro det var en veldig populær båt for dem som er aktive på onsdags regattaer, samtidig som de vil ha en turbåt. Gode bilder er kanskje det viktigste, og at du sier det viktigste i teksten først. Rett og slett fordi folk skumleser, og klikker videre. Ser altfor mange som har tatt dårlige bilder en regnværsdag, eller bruker importørens katalogbilder. Slikt gidder ikke jeg se på. Skal man selge, gjelder det dessuten å prise for salg. (har ikke sett din annonse)

Link to post
Share on other sites

For et par år siden var jeg ombord i en regattabåt som hadde noen nm bak seg (regatta). Førsteinntrykket over dekk ble positivt. Som forventet noen grader høyere på utstyr og rigg. Dimensjonert etter forholdene som var regatta. Overraskelsen ble stor da vi gikk nedenunder. Her var det ingen antydninger om at dette var en utpreget regattabåt. Innredning som i de beste turbåtene en kan finne på markedet. Kvaliteten skinte tilbake over alt som var montert inn. Det slo meg dengang at noe slikt som dette måtte jo være det ideelle for "folk flest". Prisen (brukt) var ikke verre enn en brukt Bavariaene som selges i dag. Salg av bruktbåter havner i grupper som tiltrekker de som er interessert.

 

Jeg så i et tidligere innlegg at en bør unngå langturseilere og tror at dette kan ha noe for seg. Men like vel kan dette valget være det som skal til for at mange skal få seg en båt. Her er som oftest det meste av utstyr montert og utprøvd. At riggen og seil kan vær moden for utskifting er jo bare et prisspørsmål. Skroget har fått gjennomgå den beste testen en båt kan bli utsatt for. Vekslende forhold over lang tid. Det hele koker ned til hva en er villig til å betale for båten og hvor mye en sitter igjen med i skipskassa til videreutvikling.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Er ikke Sun Fast rett og slett en "Blodtrimmet" Sun Odyssey? Dvs. samme båten, men med kraftigere rigg, høyere kjølprosent, større wincher, etc etc. Hvis det er tilfelle ville jeg solgt den som det. Skulle tro det var en veldig populær båt for dem som er aktive på onsdags regattaer, samtidig som de vil ha en turbåt. Gode bilder er kanskje det viktigste, og at du sier det viktigste i teksten først. Rett og slett fordi folk skumleser, og klikker videre. Ser altfor mange som har tatt dårlige bilder en regnværsdag, eller bruker importørens katalogbilder. Slikt gidder ikke jeg se på. Skal man selge, gjelder det dessuten å prise for salg. (har ikke sett din annonse)

Det stemmer. Båten finnes som so 40 (helt lik innredning) og so 40ds (store vinduer). Jeg har lagt meg klart under billigste so 40, men uten at det generer spesiell interesse. Har en kjenning som er hobbyfotograf, så jeg tror han skal få seg en runde for å hjelpe meg å ta bedre bilder. Sitter med en følelse av at de som er ivrige på regatta syns min båt er en ren turbåt, mens de som kun driver med turseiling syns den er en blodtrimmet regattabåt. :crazy:

 

For et par år siden var jeg ombord i en regattabåt som hadde noen nm bak seg (regatta). Førsteinntrykket over dekk ble positivt. Som forventet noen grader høyere på utstyr og rigg. Dimensjonert etter forholdene som var regatta. Overraskelsen ble stor da vi gikk nedenunder. Her var det ingen antydninger om at dette var en utpreget regattabåt. Innredning som i de beste turbåtene en kan finne på markedet. Kvaliteten skinte tilbake over alt som var montert inn. Det slo meg dengang at noe slikt som dette måtte jo være det ideelle for "folk flest". Prisen (brukt) var ikke verre enn en brukt Bavariaene som selges i dag. Salg av bruktbåter havner i grupper som tiltrekker de som er interessert.

Helt enig. Denne diskusjonen handler ikke om man vil ha en regattabåt eller en turbåt. Det er mange som bruker rene turbåter til regattaer. Ville man valgt bort den ene av to bav 38 hvis den var brukt i regattaer?

 

Jeg stusser også på dette med langtur. Spesielt folk som skal på langtur selv kan jo spare ørten timer med shopping og installasjon hvis man kjøper en båt som allerede har vært på tur. Er det noen grunn til å tro at båten er dårligere etter 30000 nm?

Redigert av jeanneau (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Har ingen illusjoner om at kompliserte bygg som en seilbåt med alle sine tekniske inretninger reagerer annerledes på hardt bruk, intenst og langvarig bruk, samt tidens tann enn andre innretninger. Markedet synes heller ikke å mene at seilbåter med alt sitt utstyr er evigvarende, og priser derfor generelt årsmodeller ulikt.

 

Ønsker man en regattabåt, er naturlig nok en regattautstyrt båt førstevalget. En langturbåt er gjerne en utstyrsliste som ligger godt over hva man trenger for vanlig turbruk, osv.

Er det en turbåt man ønsker seg, ville jeg helt klart gått for en som var pent og forsiktig brukt, så fikk jeg heller oppgradere det som er nødvendig. Nå sies det gjerne at en motor står i stykker oftere enn den går i stykker. Men generelt består vel alt av motor, rigg, seil el, utstyr, innredning vanligvis av nedslitbare elementer.

 

Til Jeanneau som skal selge båten. Jeg regner jo med at en bobåt, der beboerne har tilbrakt kanskje så mye som fem ganger vanlig brukstid per år om bord, også bærer et visst preg av det, og at det reflekteres i prisen. Det være seg varmeapparat, kjøleaggregat, komfyr, skuffer og skap, puter, toalett, etc etc, og ville i alle fall vært nøye med inspeksjonen.

 

Utsøkt vedlikeholdte eksemplarer kan likevel oppveie mye, lang og heftig fartstid til tross..

Link to post
Share on other sites

Har ingen illusjoner om at kompliserte bygg som en seilbåt med alle sine tekniske inretninger reagerer annerledes på hardt bruk, intenst og langvarig bruk, samt tidens tann enn andre innretninger. Markedet synes heller ikke å mene at seilbåter med alt sitt utstyr er evigvarende, og priser derfor generelt årsmodeller ulikt.

Jeg mener å ha hørt at hovedgrunnen til å skifte stående rigg hvert 15de år er uv stråling og ikke bruk. Kan noen bekrefte/avkrefte dette?

Til Jeanneau som skal selge båten. Jeg regner jo med at en bobåt, der beboerne har tilbrakt kanskje så mye som fem ganger vanlig brukstid per år om bord, også bærer et visst preg av det, og at det reflekteres i prisen. Det være seg varmeapparat, kjøleaggregat, komfyr, skuffer og skap, puter, toalett, etc etc, og ville i alle fall vært nøye med inspeksjonen.

Jeg kan jo vært litt spesifikk her. Varmeapparatet er 7 år gammelt og har vært på rep halvparten så mange ganger som sydvesten sitt. Kjøleaggregatet har stått på sammenhengende i ca 3 år uten å streike. Kan jo hende det ryker snart, men kan òg hende det tåler noen år til. Komfyren ser veldig bra ut og virker. Hva mer kan man forlange av den? Putene kan skiftes, men gjør nytten hvis man ikke forventer at det ser eller kjennes ut som nytt. Puter i forpigg er skiftet, da de orginale ikke var gode nok. Toalettet er som nytt. Badet ser nesten som nytt ut og det er intet mindre enn imponerende tatt i betraktning at jeg og fruen har dusjet ca 1000-1200 ganger der... Jeg sier ikke lenger at jeg bor i båten. Folk blir skeptisk. En annen ting er at båten alltid holder rundt 20 grader inne, så inneklimaet er mye er bedre enn i en båt som ligger ubrukt 90% av tiden. Kanskje en del sårbar elektronikk holder lengre av den grunn?

 

Generelt er jo materialvalget med mye politisk ukorrekt treverk mer holdbart enn det som jeanneau (og andre) bruker i dag, og det har bidratt til at vi ikke vurderte å kjøpe fabrikkny båt selv om vi da kunne levert vår i innbytte.

 

Hvor mange prosent av styrken mister blokkene på dekket ved 5 års regattabruk i forhold til 5 år som turbåt? Er det virkelig forskjell her? Hva med vinsjene. Er ikke de like gode selv om de er noen år gamle? Virker de dårligere etter hard bruk? Har de bedre av å stå i ro? Når jeg kjøpte båten var det en ankervinsj foran, men siden den ikke var brukt på 3 år, var den parkert en gang for alle (måtte kaste den). Hadde det ikke vært bedre å brukt tingene?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Vil våge den påstand at utstyr som er jevnlig i bruk er bedre over tid, enn utstyr som blir parkert og sjelden er i bruk. Slitasje o.l. blir det nok, men godt vedlikehold, ivaretar utstyret over lang tid. Produsentene vil jo helst at vi bytter til siste årsmodell så ofte som de ønsker. Og ikke etter behovet på båten. Produsentene skal jo leve de også :wink:.

 

Om en båt seiler 30000 nm over fem år under vekslende forhold, kan jeg ikke se at denne skule være verre stilt, enn en som seiler 3000 over like lang tid og havner i opplag hver vinter med den slitasjen dette innebærer. Å vurdere disse opp mot en annen tror jeg blir feil når en skal bedømme hvilken båt en skal kjøpe. Forholdene blir så forskjellig som det kan gå an å bli. Ville heller vurdere disse to ut fra prisen en er villig til å betale. Forutsetter at disse båtene er av samme merke og alder.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

All grunnleggende materialkunnskap tilsier at når et materiale utsettes for større vekslende belatninger vil det svekkes over tid. Hvor hardt båten har blitt brukt vil i alle fall bety mye for mitt valg ved kjøp av båt. Div. andre argumenter om regattabåters fordeler er nokså lite relevante i denne sammenheng- da evnt. påkostet utstyr er noe en konstanterer og tar med i beregningen. Så er det også litt feilsluttning når det gjelder båter som har vært charterbåter. det avhenger selvfølgelig av selskapet, men seriøse charterfirma har vanligvis et godt og proff. vedlikehold på båtene, båtene er ofte lett og i mange tilfeller lite brukt. Slitasjen vil ofte være mest på interiøret. Dette betyr ikke at jeg ikke vil kjøpe en båt som har vært brukt i vanlig klubbregatta, men ut fra min erfaring seiler en også her hva remmer og tau tåler, så jeg vil nok vil ha sett svært nøye på en båt brukt mye i regatta.

Link to post
Share on other sites

Skal man selge båt, må den være shinet og polert, fra kjøl til mastetopp. Det betyr mye mer enn om eieren sier han aldri har seilt regatta med båten. Jeg tror de fleste av oss har en viss sunn skepsis til hva som sies, og først vil se og prøve ting selv. Dersom en båt har slitasje pga. hard bruk, vil jeg tro man ser det eller merker det på en prøveseilas. Et godt førsteinntrykk må være den beste måten å selge på. En SF selger nok best til en erfaren seiler, ettersom han vet hvorfor han skal ha den fremfor en SO. Jeg ser også for meg at han som kjøper båten din seiler onsdags regattaer, og har en eldre svensk båt på litt over 30 fot(innbytte?). Altså et steg opp i alder og fot. Nybegynnere kjøper gjerne nytt i den prisklassen, fordi de er skeptiske og vil ha garanti. Da virker 36i sikkert mer forlokkende.

Link to post
Share on other sites

Har ikke svart da jeg mener spørsmålet er umulig å svare ja eller nei på, men jeg ser at hele 68% mener det er en ulempe at båten har vært brukt i regattaer. Det jeg først og fremst ville vært skeptisk til ved en regattabåt er grunnstøtinger og kollisjoner. Mange tyner "legget" så langt at de dunker nedpå, og det skjer vel også en del kollisjoner av ymse slag under regattaer.

Link to post
Share on other sites

Et godt førsteinntrykk må være den beste måten å selge på.

Da må man bare få noen til å komme og se/prøve. Til nå har det bare vært en person og sett den... Det er ganske lite for en periode fra begynnelsen av juli og fram til i dag. Og han fikk ikke tak i båtplass og utsatte hele båtgreia.

 

nu regattasejler ikke jag...men om jag husker rett så har jag en högre egenandel på forsikkringen om ulykken

skett under regatta.

Hos pantaneius opplyser man om regattaseiling når man kjøper forsikringen, men jeg vet ikke hvor mye ekstra det koster. Dyrt er det uansett.. :smiley:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Hos pantaneius opplyser man om regattaseiling når man kjøper forsikringen, men jeg vet ikke hvor mye ekstra det koster. Dyrt er det uansett.. :smiley:

Jag kollade min forsikkring!

 

vid skade under regattasejling uttages en extra egenandel på 15% av skadebeloppet

 

men dette kan sikkert skilje fra bolag til bolag!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Motorer står seg i stykker, sies det. Tja. Ville du ha kjøpt en ti år gammel bil som har gått 200000 kilometer, eller ville du heller kjøpe en som har gått 15000 kilometer?

 

Mange diskuterer - og handler - som om båter skulle være fritatt for tidens tann. Det er de neppe. Men fornuftig og skikkelig vedlikehold kan hjelpe på det meste. En regattabåt som eieren ikke har gjort noe med de siste par årene, fordi han vil skifte til nytt hvert femte år, er det noe å ha? Eller en regattabåt som er skikkelig vedlikeholdt til siste nikk, og som plutselig må selges grunnet inntrufne omstendigheter (kursfall på aksjene?).

 

Det finnes ingen fasit. Rimelig forsiktig bruk og vedlikehold som samsvarer med bruken må da være poenget. Og det må ses i forhold til pris. Hvis man får en sjaskete rigg billig, så er det vel helt kurant å skifte den selv, eller behold både riggen og saldoen intakt. Smak og økonomi er forskjellig.

 

Og de som har sett en langturbåt der pengene tok slutt på Galapagos, vil nok betakke seg, uansett pris.

Link to post
Share on other sites

Og de som har sett en langturbåt der pengene tok slutt på Galapagos, vil nok betakke seg, uansett pris.

Å legge alle langturseilere i en kurv blir galt uansett. Det finnes flere båter som er i topp stand og som kan ha mange år på seg for ny eier. Det er ikke alle som har så stramt budsjett at de havner i bakgården og må selge / gi bort båten for å skaffe penger til å komme seg hjem igjen.

 

Det samme kan jo sies om mange marinabåter her på berget, hvor budsjettet har rent ut og båteier havner i samme gruppe. Er det båten det er noe galt med da ?

 

"jeanneau" som har forsøkt å selge i over 6 måneder burde muligens engasjere en seriøs selger til jobben. Koster noe mer, men alternativet kan jo fort bli nye 6 måneder uten salg. Jeg kjenner ikke til denne båten, bare så det er sagt.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Da må man bare få noen til å komme og se/prøve. Til nå har det bare vært en person og sett den... Det er ganske lite for en periode fra begynnelsen av juli og fram til i dag. Og han fikk ikke tak i båtplass og utsatte hele båtgreia.

 

Ganske utrolig med tanke på at dette faktisk er en båt med bra seilegenskaper. Jeg kjenner en som har en SF 35, samt at jeg ved selvsyn har sett hva din båt duger til. Samtidig kjenner jeg noen som hadden en Bavaria 38C som solgte sin omtrent på dagen :confused: til en bra pris på sensommeren i fjor.

 

Selv har jeg nettopp solgt min Viksund uten at annonsen lå aktiv på Finn. Tenkte å vente til våren og mai, men den ble altså solgt på rot og for avgårde sist lørdag. Vemodigt.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Ganske utrolig med tanke på at dette faktisk er en båt med bra seilegenskaper. Jeg kjenner en som har en SF 35, samt at jeg ved selvsyn har sett hva din båt duger til. Samtidig kjenner jeg noen som hadden en Bavaria 38C som solgte sin omtrent på dagen :confused: til en bra pris på sensommeren i fjor.

 

Selv har jeg nettopp solgt min Viksund uten at annonsen lå aktiv på Finn. Tenkte å vente til våren og mai, men den ble altså solgt på rot og for avgårde sist lørdag. Vemodigt.

 

Hvis du får båt-suget skal du få den for bp-pris... :smiley:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Da må man bare få noen til å komme og se/prøve. Til nå har det bare vært en person og sett den... Det er ganske lite for en periode fra begynnelsen av juli og fram til i dag. Og han fikk ikke tak i båtplass og utsatte hele båtgreia.

 

Studer annonsene på finn, og finn ut av hvilke annonser du faktisk leser etter å ha pløyet side opp og side ned. Jeg blir i hvertfall fort lei, og må hele tiden ha noe interessant, ellers klikker jeg fort videre til neste båt. Først må bildet være bra, og overskriften fortelle hva slags båt det er. Deretter ville jeg sortert utstyret etter hva som gjør din båt bedre enn andre båter, og da mener jeg med det dyreste utstyret på topp. Småplukk ville jeg hatt nederst, for det leses kun av dem du har fanget interessen til. Det samme gjelder bilder. Sett de beste bildene først, og sløyf alle bilder som ikke er av topp kvalitet, og helst tatt en solskinnsdag. Selv leser jeg ikke teksten om ikke bildene er bra. Da kan det helle være, med mindre båten er priset lavt.

Link to post
Share on other sites

Tror markedet for nyere seilbåter er stort, men utfordringen er at det er solgt så mye nytt at det flommer over av brukte båter for tiden. Når båtmessen på lillestrøm har vært da begynner markedet å reagere.

 

Personlig synes jeg SF er en bra båt, bare litt skeptisk til 2,4 dypgående er på østlandet som vi holder til. Ikke så brå dypt her på østsiden.

 

Båttypen tror jeg ikke folk er skeptisk til. Hadde en i havnen, gikk fra motorbåt til First 36,7, uten spes erfaring. Så det er ikke alle som ser etter cruisere heller.

 

Enig i det med bilder, viktig at det som kommer på bildene er bra. Og det er ikke blomster som jeg har sett enkelte har

klart å sette på bord. Seilbåt med blomster, rimer ikke.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Studer annonsene på finn, og finn ut av hvilke annonser du faktisk leser etter å ha pløyet side opp og side ned. Jeg blir i hvertfall fort lei, og må hele tiden ha noe interessant, ellers klikker jeg fort videre til neste båt. Først må bildet være bra, og overskriften fortelle hva slags båt det er. Deretter ville jeg sortert utstyret etter hva som gjør din båt bedre enn andre båter, og da mener jeg med det dyreste utstyret på topp. Småplukk ville jeg hatt nederst, for det leses kun av dem du har fanget interessen til. Det samme gjelder bilder. Sett de beste bildene først, og sløyf alle bilder som ikke er av topp kvalitet, og helst tatt en solskinnsdag. Selv leser jeg ikke teksten om ikke bildene er bra. Da kan det helle være, med mindre båten er priset lavt.

 

setter pris på konstruktiv kritikk av min annonse. De som formidler kontakt med kjøper belønnes med en stk ankerdram...

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

setter pris på konstruktiv kritikk av min annonse. De som formidler kontakt med kjøper belønnes med en stk ankerdram...

Jeg ville rotert bildene som står feil vei. Den instrumentpod'en; står den slik at instrumentene er helt horisontale? Syns det ser litt rart ut. Går det an å vinkle den litt bakover? Bildene gir et godt inntrykk av båten som ser helt strøken ut. Men du konkurrerer med bavaria 38ac som er mye større og koster det samme. So 35 er en penere båt, men jeg vet ikke helt hvordan man skal få det fram. Hva med et bilde av motoren? Ikke lett dette her, nei. Noen mener at personer ikke trenger å være på bildene.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...