Jump to content

Ulyd fra skilletrafo


roaldbj

Recommended Posts

Jeg har montert en Victron 32 A skilletrafo. Den har nå vært i daglig bruk i ca 4 uker. I starten var den fullstendig lydløs da den leverte omlag 19 A 230 volt. Nå lørdag var det en lavfrekvent brumming fra skilletrafoen. Er dette noe jeg må belage meg på, eller tyder dette på konstrukssjonssvakhet eller produksjonsfeil på denne trafoen? Vil evt. lyden forsvinne om jeg skrur av strømmen for en periode?

Link to post
Share on other sites

Trafoduring er vel et velkjent fenomen. Alle trafoer med jernkjerne har dette i mer eller mindre grad.

Bare gå forbi en trafostasjon fra det lokale E-verk så hører du det.

Trafoene er bygd opp av lamellplater som utgjør kjernen i trafoen og det er herfra duringen stort sett kommer. Den duringa kan og forplante seg til ytre kapsling men dette vil du kjenne ved å ta på jernet.

 

Jeg opplever av og til at jeg får trafodur i nyrene. Men dette skyldes som oftest dårlig hjembrent :wink::puke:

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener å ha nevnt dette problemet med lyd fra blikket i trafoen og at dette kan komme etter en tid på billigtrafoer, men jeg trodde ikke Viktron hadde slike problemer. Alt er relativt, og i dette tilfelle er det vel litt opp til standarden på hørselen som er avgjørende. Jeg ville målt støyen og tatt en telefon. I marineindustrien er det ofte Kinavarer som har brumming som varemerke.

Se etter om det er godt med lakk på viklingene og blikket.

Link to post
Share on other sites

Jeg opplever av og til at jeg får trafodur i nyrene. Men dette skyldes som oftest dårlig hjembrent :wink::puke:

 

Dette har jeg opplevd selv med polvarer :-)

 

Spøk til side, det er vanskelig med slikt utstyr som durer, det skal litt til at slikt kan defineres som feil på utstyret, så løsningen kan kanskje være å finne en plassering som demper lyden.

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en amerikansk lader i gammelbåten og den durte som bare det... så mye at jeg ikke kunne ha den på om natten.. Det var et beist med en jernkjerne (spole og noe greier)...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har hatt tilsvarende problemer på en del trafoer i mindre strømforsyninger. Her har løsningen blitt å tiltrekke skruer dersom disse finnes, eller fylle trafoen med lakk. Sistnevnte har nok gitt beste og varige løsning, men man må vente til lakken har herdet...

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Da får jeg høre hva Seatronic får av svar. Seatronic pleier alltid å gi førsteklasses service så det blir vel en ordning. Jeg skal forsøke å feste skilletrafoen med hjelp av gummiforinger, men så langt har ikke dette hjulpet særlig. Jeg skal måle støynivået senere i uka. Støymåler er standard måleinstrument i båten.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Med ringkjerne (toroidal) skal det være så stille etter min mening at du må legge øret inntil får å høre noe brumming. Min ringkjernetrafo er lydløs.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja det har Lars rett i. Har ikke hørt at ringkjerne trafoer har laget støy før, men så har jeg bare vært borti slik type under 4Kva.

Det var rart. Normalt er det bare litt lyd i kjøleviften som blir brukt i denne typen trafo. kan det være noe som klirrer på grunn av viberasjon i for eksempel vifte?

Link to post
Share on other sites

En ringkjernetrafo er normalt set bortimot lydløs, men jeg har vært bortig noen tilfeller hvor de har brummet.

Noen ganger konner brumet av at omliggende metall blir sat i sving av madnetfeltet, sjekk at alle feste og samenføynings bolter er skikkelig tiltrukket.

Slakk mellim viklingene og kjernen kan også gi brumm, dra til boltene som klemmer sammens festerammen på trafoen.

Delaminering / brud i kjernen gir også brumm. Kjernen er laget av sintret jern det kan se ut som støpgots men er ikke det. det er metalstøv som er presset sammen med et isolerende binnemidel. denne er oftes sprø kan knuses/knekke. om det skjer blir det brumming i kjernen i verste fall ogsø økt varmgang i trafoen. Dette finnes det intet botemidel mot trafoen må i såfall byttes.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...