Jump to content

Kartplotter/ GPS, hva er forskjellen?


Sandvik28AC

Recommended Posts

En GPS er egentlig bare en liten radiomottaker som tar imot informasjoner fra noen satelitter som svever rundt jorda. Disse informasjonene blir så presentert på en liten skjerm, som enten er en del av instrumentet eller den kan sende informasjonen til f. eks. en PC. Formen på informasjonen er at du på skjermen får din posisjon i form av koordinater. GPS får man kjøpt ganske rimelig i en ufattelig mengde utgaver. Men de gjør stort sett ikke annet enn å vise din posisjon.

 

Denne informasjonen må du så plotte selv inn på et papirkart ved hjelp av en passer og/eller en paralellforskyver. En kartplotter gjør denne jobben for deg. Den innholder både (elektroniske) kart og kan lese en GPS slik at posisjonen blir plottet inn i kartet, som vises på plotterens skjerm. En kartplotter kan veldig mye mer enn å vise frem et kart og en posisjon. Man kan planlegge en tur, legge opp en rute osv. Fra tid til annen går det diskusjoner om fordeler og ulemper ved en kartplotter VS en PC, anvendt som en kartplotter.

 

F. eks. har jeg et styrehus på min båt, som gir anledning til et tørt og trygt miljø for en bærbar PC. Dermed så bruker jeg en PC som inneholder et kartleserprogram og en mengde elektroniske kart. Til en slik PC kan man koble en GPS, kjøpt hos Clas O. for noen hundrelapper og få posisjonen inn i PC'ens kartleserprogram.

 

Valget er som regel avhengig av hva slags båt man har. Både PC og kartplotter krever en stabil srømforsyning. En PC trives dårlig i en åpen båt. Skjermen til en kartplotter er bedre å lese dersom det faller sollys inn på den. I en åpen båt er formodentlig en håndholdt, batteridrevet GPS i kombinasjon med papirkart den beste løsningen.

Link to post
Share on other sites

Tror nok det er enklere å trekke noen kurslinjer i et papirkart. Fordelen med å legge kurslinjer inn i en plotter/PC er at du ved hjelp av den innebygde GPS kan se direkte om du følger den kursen du har planlagt. Det forutsetter naturligvis at du har lagt kurslinjen på en slik måte at kursen ikke går over land, grunner osv. Dersom du har tegnet kurslinjene inn i et papirkart og bruker en håndholdt GPS, må du avsette posisjonen fra GPS inn i papirkartet for å sjekke om du er på kurslinjen.

 

Uansett så må kartet studeres nøye når en kurslinje settes ut.

Link to post
Share on other sites

En GPS er egentlig bare en liten radiomottaker som tar imot informasjoner fra noen satelitter som svever rundt jorda. Disse informasjonene blir så presentert på en liten skjerm, som enten er en del av instrumentet eller den kan sende informasjonen til f. eks. en PC. Formen på informasjonen er at du på skjermen får din posisjon i form av koordinater. GPS får man kjøpt ganske rimelig i en ufattelig mengde utgaver. Men de gjør stort sett ikke annet enn å vise din posisjon.

Det er vel ikke hele sannheten. Poenget med en GPS er ikke bare at du får nåværende posisjon opp som koordinater. Det beregnes kurs og fart også. Og hvis du har lagt opp ruta på forhånd vil du få informasjon om avstand til målet (evt neste veipunkt hvis du har delt opp ruta) beregnet ankomsttid, avstand fra den kurslinjen du har tegnet opp (viktig hvis den går rett forbi et skjær) Posisjoner og ruter lagres og kan brukes senere. Dessuten kan de fleste GPSer sende all denne informasjonen videre til en autopilot, VHF med DSC etc.

 

Så jo, den gjør nok litt mer enn å "vise din posisjon".

 

En kartplotter er bare en GPS med innebygget elektroniske kart. Dermed kan posisjonsdataene vises i kartet direkte.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Stikk innom en "hvem-som-helst" båtrekvisita-forhandler.

Der står det som regel utstilt et par hyllemetere med plottere og rene gps`er.

De fleste plottere har som regel "Demo-funksjon" hvor du får et inntrykk av hvordan de fungerer.

Kikk litt på forskjellige typer og egenskaper, så får du litt mer å vurdere ut i fra,

Link to post
Share on other sites

*snip*?jeg er intr i å skrive feks stavanger kr-sand så legger den opp ruten til meg. går dette ann?
Du kan jo kjøpe en kartplotter med innebygd GPS. Tror nokk du må legge op turen selv da vi heldigvis ikke har fåt veier langs leia foreløbig.

Jo, garmin`s nyeste serie har det 420/520/525 med og uten S (både på de uten og med ekkolodd= S)

 

Garmin 420s er utvilsomt muligheten for såkalt Auto Guidance. Kort fortalt kan du velge et punkt du ønsker å kjøre til, og basert på informasjon om båtens sikre dybde- og høydeklarering, legger plotteren opp en rute for deg ved hjelp av valget guide til. Generelt sett kan man si seg relativt fornøyd, for i de fleste tilfellene viser plotteren deg en trygg vei til målet. Imidlertid gjør den av og til noen merkelige avstikkere.

 

Kilde: http://www.vimenn.no/baat/article146205.ece

 

Har selv 420s og det stemmer at de lager noen merkelig avstikkere av og til. Samt at den beregner korteste vei, noe som ikke altid passer hvis man vil gå en annen vei pga grisevær.

Selv bruker jeg ikke funksjonen, har kun test det ved passelige anledninger.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har selv en Garmin 525S og benytter ruteplanleggeren masse. Er skjelden helt enig i rutene den legger opp, men det fine er at den beregner ankomsttiden kontinuerlig ved den farten man har i øyeblikket. Hvis man da ikke får noen overraskelser er det lett å angi ankomstid hvis man for eksempel skal møte noen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

ja skal gjøre det...prøvetrykke litt å se:-)men det kan virke som en gps er en smart ting å ha i båten ?

 

En GPS er fullstendig verdiløs dersom du ikke vet hvordan du skal bruke koordinatene.

Hvis du er kjent med hvordan du bruker koordinater og sette inn posisjoner ved hjelp av dette i et sjøkart,

kan en GPS være til stor hjelp.

Dersom ikke, så dropp gps`en og spander et kurs i navigasjon i stedet.

 

Jeg ber om ikke å bli misforstått, men jeg tror ikke du vil ha mye glede av en gps dersom ikke

basiskunnskapen om kart og navigasjon er tilstede.

Link to post
Share on other sites

Synes du er litt streng der Phoebe. Jeg gikk over til GSP og plotter først i fjor (på PC) og ble positivt overrasket over hvor enkelt det var å bruke til ruteplanlegging, til navigasjon i smult farvann og for å holde riktig kurs på mer åpne strekk. Skal forsøke å få tatt båtførerprøven til våren og vil da forhåpentligvis lære mer om koordinatorer navigasjon og kanskje få mer enda mer ut utstyret - poenget mitt er bare at også til ren amatørbruk er en plotter til stor hjelp.

Link to post
Share on other sites

Synes du er litt streng der Phoebe..... ...... poenget mitt er bare at også til ren amatørbruk er en plotter til stor hjelp.

 

Jeg ba om ikke å bli misforstått, BårdK .... :wink:

 

Forskjellen er at du har pc m/ kartprogram + gps,- mens jeg tolker vår venn i denne tråden som en potensiell kjøper av kun en gps.

Hvis han ikke kan nyttegjøre seg av gps-koordinatene i et sjøkart eller bruke nmea-utgangen mot en ekstern pc- eller plotter,

så gjenstår verdien av gps-kjøpet i visning av kurs og hastighet.

 

Da tror jeg en rimelig og god plotter med intergrert gps er en bedre løsning?

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan jo starte med:

 

Hvor mye penger maks å bruke?

Trenger du med ekkolodd eller uten?

"Håndhold" (får kjøpt monteringsbrakett) eller "fastmontert" (med hurtigkobling og brakett)

Link to post
Share on other sites

...mener selv jeg har veldig lite peil på navigering..er jo derfor jeg vil ha en slik hjelper i båten:-)

Om det er tilfelle at du har liten peiling på navigering så ville jeg nok satset på å lære det først, så kan man deretter vurdere kartplotter/gps..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

En GPS er fullstendig verdiløs dersom du ikke vet hvordan du skal bruke koordinatene.

Hvis du er kjent med hvordan du bruker koordinater og sette inn posisjoner ved hjelp av dette i et sjøkart,

kan en GPS være til stor hjelp.

Dersom ikke, så dropp gps`en og spander et kurs i navigasjon i stedet.

 

Jeg ber om ikke å bli misforstått, men jeg tror ikke du vil ha mye glede av en gps dersom ikke

basiskunnskapen om kart og navigasjon er tilstede.

 

 

hehehe ingen misforståelser her:-)forstår hva du mener.mener selv jeg har veldig lite peil på navigering..er jo derfor jeg vil ha en slik hjelper i båten:-)

 

EN GPS og/eller en kartplotter er ikke et substitutt for manglende kunnskap om navigering, man skal alltid kunne navigere på "gamlemåten" med kart og kompass. Både fordi man med dette kan utnytte GPS og/eller kartplotter bedre, men ikke minst p.g.a sikkerhet. Elektronikk kan svikte.

 

Slutter meg derfor til de som anbefaler å lese en bok om navigering og delta på et kurs først.

 

Les forøvrig diskusjoenen i denne tråden her om nøyaktiget (eller mangel på): https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=37840

Link to post
Share on other sites

Jo da, Krimart, men det kommer jo an på bruken. For veldig mange som ikke krysser åpne strekk og ellers tar klare værforbehold handler jo kart (elektroniske og i papirformat) om styre klar av grunner. Jeg forstår godt hvor du vil, men det har en tendens til å bli litt mange absolutter i denne typen råd.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...