Jump to content

Skal kjøpe Ny 115-140hk 4-takt. "Overliggere" noe sted ?


VannTro

Recommended Posts

Hei,

Jeg har en venn som var uheldig å ble frastjålet motoren sin i vinter. Båten er en Finnmaster 6000 Offshore og motoren VAR en Yamaha 115 4-takt 2004mod.

Spøemålet er: Han får 106.000,- av forsikkringsselskapet som skal dekke motor med kabelstokk/instrumenter og hvis han må bytte merke også kontrollboks med kabler. Han ønsker også at det skal monteres ferdig. Er det noen som vet om det finnes noen "overliggere" i markedet som selges til redusert pris. Båten er 2004 og da trenger ikke motoren å være 2008.

Han vurderer Yamaha-Suzuki 115-140hk.

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg ville bare tatt en ringerunde rundt til nærliggende forhandlere og forhørt meg. Ellers er der vel mulig noe kampanje på noen motorer . Det lureste er i alle fall å spørre flere andgående priser. Det kan jo tross alt være ganske mange tusen og spare på samme motor hos den enkelte forhandler (har god erfaring andgående det).

Redigert av LM 605 (see edit history)
Link to post
www.westsystem.no pleier å ha en del overliggere.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Takker for svar og innspill. Jeg la inn forespørselen FØR jeg sjekket FINN. Der fant jeg forøvrig noe jeg vil anbefale stakkaren.

YAMAHA 115 gått 12 timer

Svensk firma som selger rimelige motorer + fast pris for montering

 

Noen sterke meninger om hva som er det beste kjøpet, Yamaha 115 eller Suzuki 140 ? (båten er godkjent for opptill 150hk)

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Dette er ganske nylig diskutert her :smiley:

 

Ny 115-140hk, Suzuki, Yamaha eller Verado?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Hadde 115 hk Yamaha 4 takt i 14dager før den ble stjålet. Etter det kjøpte jeg Johnson 115 4takt(Suzuki motor). Yamaha

er den mest populære blandt de kriminelle.

 

Er man redd for kriminelle, kan man jo gjøre som en her på forumet anbefalte i en tidligere tråd. Han malte hele motordekselet med "GUL MALING". Fikk vist ligge i fred for Øst Europeiske tyveribander. :lol:

Link to post

Hvordan gjør de det egentlig de bandittjævlene som stjæler bare påhengs som her i tilfellet, en 115 hk, på ca 200kg...

Gjør de dette fra og på båter som kun står på land, eller er det ingen hindring for de å stjæle motoren om båten ligger på havet også?

Evt hva gjør de? motorsag og sager ut hele hekken eller klipper de boltene og så står det 3 mann og tar i mot når motoren faller av..

( TAIMOT ) :lol:

Link to post

I min kamerat sitt tilfelle lå båten i båtforrening, innelåst bak gjerder. De som stjal motoren hans tok også 5 motorer til.

Klippet av alt av kabler og tok også motorinstrumentene der disse var montert i EN plate. Det vi merket oss var at de båtene som var boltetfra utsiden med mutterene innvendig var blitt skånet.

De hadde med andre ord dårlig tid og tok bare det som var enkelt å ta av.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Det vi merket oss var at de båtene som var boltetfra utsiden med mutterene innvendig var blitt skånet.

De hadde med andre ord dårlig tid og tok bare det som var enkelt å ta av.

 

Helt enig `Sundberg`, det sikreste er nok å ha muttere innvendig. Har selv justert motorhøyde noen ganger og blitt "fristet" til å montere muttere utvendig p.g.a. mer lettvint justering. :yesnod:

Link to post
I min kamerat sitt tilfelle lå båten i båtforrening, innelåst bak gjerder. De som stjal motoren hans tok også 5 motorer til.

Klippet av alt av kabler og tok også motorinstrumentene der disse var montert i EN plate. Det vi merket oss var at de båtene som var boltetfra utsiden med mutterene innvendig var blitt skånet.

De hadde med andre ord dårlig tid og tok bare det som var enkelt å ta av.

Dette er egentlig en utrolig effektiv sperre for tyver, monterte selv på motor på båten for en testur for en liten stund siden, og prøvde da med boltene begge veier (hver sin vei på hver sin side)

Er jo ganske logisk egentlig, står bolten fra utsiden med mutter inne må en person ligge inne og holde på mutteren mens en annen skrur fra utsiden, sikaen henger og det går helvetes treigt. (er mutteren på utsiden henger ofte bolten så godt i sikaen at den ikke må holdes på)

I tilleg må jo også boltene taes helt ut, framfor og bare "slide" motoren av ved motsatt montering.

Link to post
Jeg må innrømme at jeg er spent på hvor lenge Yamaha 30hk 2-takt 3 sylindret, samt Suzuki 150hk 4-takt får lov å stå ustjålet på hekken. Men jeg har nok av "feller" å gå i for de som måtte prøve, og sistnevnte ligger jo i tillegg i bevoktet båthavn :smash::fishing:

30hken kommer jo an på hvor gammel den er, har selv en som har lagt nå uten og bli rørt av tyver i mer enn 10år(muligens enda mer, husker ikke helt)

Det eneste de stjeler er bensintanken, samme om lokket til den er låst eller ikke, så for og unngå at de ødelegger lokket/benken lar vi det bare stå åpent....

Link to post

Det tror jeg er lurt.

 

Er den låst blir det bare spennende å se hvorfor og da hva som er der.

Er den ulåst regner nok mange med at det ikke er noe der.

 

Men det lureste er nok å ta med tanken hjem :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
30hken kommer jo an på hvor gammel den er, har selv en som har lagt nå uten og bli rørt av tyver i mer enn 10år(muligens enda mer, husker ikke helt)

Det eneste de stjeler er bensintanken, samme om lokket til den er låst eller ikke, så for og unngå at de ødelegger lokket/benken lar vi det bare stå åpent....

 

 

30hk er en av de siste av totaktsutgaven på 3 sylindre (2004 modell). Har hørt at de er relativt attraktive. Nå er det jo full kasko på båten i tillegg så det er jo "bare å kjøpe ny" forhåpentligvis, men bare det skjer hver høst og ikke hver vår så er det jo nesten overkommelig slik sett...

 

Ja, må nok ta inn tanken på hytta og la lokket være ulåst. Motoren er boltet fast til Yamarinen (en 4110) og den vil nok også være låst i en vaier. I tillegg til at naboer følger nøye med. Vi er der relativt ofte i tillegg (så ofte som mulig), men en kompis hadde en sliten gammel GH 14 (oppripet og stygg) liggende i Arendal som ble stjålet i vinter (selv under oppsyn) så man vet jo aldri for tiden. Irriterende at folk skal stjele sånt som er verdt så lite for andre enn de som eier den.

 

Ellers skal man vel også være forsiktig med hva man sier på forum som dette også, mtp at hvem som helst kan lese her inne. Lurt å aldri oppgi adresse og eventuelt når man er i båten og ikke er der, evt. når man er bortreist og slike ting.

Lingefan

Link to post
Man lar den løse 25 liters bensintanken være igjen ombord, lar lokket være ulåst - og sørger for at det er minst 15-20 liter bensin igjen på tanken....

Det blir nå ofte til det da :wink: båten har lagt trygt der den ligger nå i ganske mange år, det eneste som har blitt stjålet på 10 år er en padleåre under skjergårdsgospel (sikkert noen frekke jævler som trengte den i gummibåten)

Skulle vi igjen bli plaget med tyver så er det vel til og legge ut "lokkemat" en 5-liters kanne man kan avse, full av bensin og litt diverse ulumskheter på tanken... Sukker muligens?

Link to post

Tilbake til pørsmålet Sundberg :smiley: Jeg sto jo akkurat i den samme "valgsituasjonen" -jeg endte opp med en Suzuki df140. Havnet på ca 120 000 inkl. alt fra merkeforhandler, ferdig påmontert. Vurderte også den "svenske" motoren, men med montering(8000,-) synes jeg at prisdifferansen ble så liten at jeg heller ønsket "norsk kjøpslov". Vil tro at en 115 hk suzuki vil krype så vidt under 110 000,- inkl. montering. Beste tilbud jeg fikk på Yamaha 115 var 117 000,- uten instrumenter/kontroll, men med montering.

 

Hva er best, yamaha eller suzuki? Den diskusjonen tror jeg at jeg lar ligge. Tror at begge deler er GODE alternativer. SYnes imidlertid at Suzuki gir mer for pengene! Også er det jo ikke direkte noen ulempe med de 25 ekstra hkène du får dersom du velger DF140.

Link to post

Gratulerer med flott motor. Jeg tror du vil bli fornøyd med denne. Eneste ulempe for oss entusiaster er at den gir litt kjedelig lyd, men det får jo heller gå. Er velig rolig, komfortabel og avslappet lydbilde.

 

Har selv valgt bort Yamaha 150 four stroke til fordel for en Suzuki DF150 på en båt som blir levert hytta denne våren. Så vi kan jo utveksle litt erfaringer her inne om Suzuki.

 

Hvorfor ble det Suzuki DF150 over Yamaha F150?

 

-2,9 liter gir best ork/dreiemoment

-stålpropell er standard (ikke på Yamaha)

-svart farge er finere

-forhandleren kunne føre begge deler, men var enklest med Suzuki

-Suzuki var 2000kr billigere ;-b

-Har hatt Suzuki tidligere og er veldig fornøyd med driftsikkerheten (det samme gjelder Yamaha da så det er ingen forskjell der)

 

Kjedelig lyd er det i begge, men det passer en komfortabel Ibiza 20 Touring godt.

Lingefan

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...