Jump to content

Telenor ADSL


giver

Recommended Posts

Telenor ADSL-brukere er ikke som andre ADSL-brukere. Først må de installere Telenors spesialvariant av en PPPover Ethernett. Dernest må de klikke på et eget oppkoblingsikon når de skal på nett akkurat som om det var ISDN oppringt samband de fortsatt har. Og når de først kommer seg på nett, må de faktisk betale ekstra hvis de bruker sin ADSL-forbindelse mye. Betaler de ikke ekstra, struper Telenor ADSL-forbindelsen ned til ISDN-hastighet igjen, selv om du fortsatt betaler for "bredbånd".

 

Det er helt utrolig at folk kjøper ADSL av Telenor, når de kan velge en annen leverandør som ikke har disse teite begrensningene. Samtidig er deres valg med på å støtte opp om Telenormonopolet og og bidra ytterligere til å hindre fri konkurranse og lavere priser.

 

Folk knytter ofte neven til Telenor. Da er det pussig at man villig vekk strekker ut den andre hånden og tar i mot deres tjenester.

 

Og til de som påstår at bare Telenor kan levere hos dem? Tull og tøys. Der Telenor kan levere ADSL, kan ALLE andre også levere ADSL. Telenor selger nemlig sine tjenester til de andre og tar sin bit av kaka uansett. Poenget er at de ikke skal ta hele kaka mesteparten av tiden. Slikt blir det ikke reell konkurranse av.

 

Hei Giver. Du er nå på nett med ADSL. Fint for deg. Men måtte du velge det dårligste alternativet for bredbånds-Norge?

 

Lotus

 

PS: Telenor-kunder kan installere en hw-brannmur. Da slipper de i alle fall dette stadige tilkoblingsstyret. Nedlastingsbegrensningene må de fortsatt styre med.

Link to post
Share on other sites

Store ord, Lotus  :wink:

 

Fordeler og ulemper har vel litt å gjøre med den enkeltes behov. Og prisene er såvidt jeg har klart å bringe på det rene ikke vesentlig forskjellig. Jeg installerte ADSL fra telenor for 14-15mnd siden, og må egentlig si jeg er bra fornøyd ut fra de behov vi har i dag. Det er riktig at en må logge seg på, men det skjer automatisk hver gang jeg slår på PCen. Ved lengre tid uten aktivitet går linja ned, for så automatisk å logge seg på når jeg aktiviserer en nettside (det tar 2-3 sekunder). Egentlig synes jeg der er greit i disse virustider, selv om jeg har Norton Internet Security og Norton Antivirus (som fulgte gratis med Telenor-abonnementet).

 

Men det er klart - når minstejenta blir litt større og nedlastingen øker vil det kanskje bli behov for et abonnement med fri nedlastning. kanskje tilbyr Telenor dette til samme pris når den tid kommer? Pr. idag har jeg akkurat brukt opp 50% av nedlastingskvoten for februar, og jeg har 5Gb på "konto" - julegave fra Telenor.

 

Vi har et konkurrerende ADSL-tilbud tilgjengelig gjennom jobben. Uten at jeg husker detaljene er det et godt tilbud mht innhold og pris (vi er et firma med 1000 ansatte - alle med bærbare PCer og et betydelig kommunikasjonsbehov). Men for meg - når ADSL fra Telenor først er på plass - har jeg vurdert det som såpass marginalt bedre ut fra dagens behov, at jeg foreløpig blir hos Telenor. Det har vært stabilt og bra, men det er jo ikke nødvendigvis noe evigvarende ekteskap,  :smiley:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Det har vært stabilt og bra, men det er jo ikke nødvendigvis noe evigvarende ekteskap,  :smiley:

Tror at problemet er forståelsen for forskjellen mellom ISDN og bredbånd. Bredbånd er ikke noe raskere ISDN. Med bredbånd kommer du før eller senere å gjøre helt andre ting, ting du ikke engang tenkte på med ISDN - og da kommer Telenors begrensninger inn. Høre på radio, f eks. Derfor er det helt latterlig å reklamere med hvor mange epost du kan laste ned med denne begrensningen.

 

Bredbånd er i mitt syn lokal-nettet utvidet over hele verden og derfor skal det også oppføre seg så langt som mulig som LAN: du må ikke betale for datamengden, du må ikke logge på når du engang er logget på datamaskinen din.

 

Derfor tror jeg at enten endrer Telenor før eller senere sitt opplegg eller de mister mange kunder (eller de andre innfører Telenors system og begynner å suge de også :wink:). Så derfor må det ikke betraktes som en evigvarende ekteskap.

 

(P.S. Jeg venter fortsatt på bredbånd)

Link to post
Share on other sites

Derfor tror jeg at enten endrer Telenor før eller senere sitt opplegg eller de mister mange kunder (eller de andre innfører Telenors system og begynner å suge de også :wink:). Så derfor må det ikke betraktes som en evigvarende ekteskap.

 

(P.S. Jeg venter fortsatt på bredbånd)

Helt enig, Andreas. Og det er jo nettopp mitt poeng også. Jeg bruker ikke PCen til å lytte på radio - til det egner ikke abonnementet seg, men jeg har jo flere radioer i huset  :lol: Av og til ser jeg på TV via PCen (f.eks. noen av Båtliv-episodene som jeg ikke fikk sett når de gikk på NRK). Men du skal ikke drive mye med det før et abonnement med begrenset nedlasting blir uholdbart.

 

Men behovene vil helt sikkert endre seg, og da må Telenor følge med, ellers taper de i konkurransen ved at jeg velger en konkurrent.

 

Forøvrig vil vi vel etter hvert se et annet "regime" når det gjelder tilgang på informasjon på nettet. F.eks. kan en ennå se gratis TV bare ved å registrere seg, men både NRK og TV2 har jo uttalt at dete vil koste penger etter hvert. Slik blir det nok andre steder også.  :smiley:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Forøvrig vil vi vel etter hvert se et annet "regime" når det gjelder tilgang på informasjon på nettet. F.eks. kan en ennå se gratis TV bare ved å registrere seg, men både NRK og TV2 har jo uttalt at dete vil koste penger etter hvert. Slik blir det nok andre steder også.  :smiley:

Joooo, kanskje. Men når det begynner å koste så begynner også piratene sin virksomhet...
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde Telenor før jeg byttet til NextGen Tel. Ikke fordi jeg ikke visste bedre, men de var de eneste som kunne levere. Og det var faktisk tilfellet. Det var mangel på kapasitet i spredenettet. Det er fra bredbåndsentralen og inn til huset ditt.

 

Da fikk jeg en oppkobling med fri bruk. Telenor har nå gått bort fra dette, og de prøvde å få meg til å bytte mange ganger. Synes Telenor er sleipe siden de fandt en løsning på at de ikke fikk lov til å ta tellerskritt for bredånds forbindelsene sine. De bare la inn en begrensning. Det går vel for det samme egentlig....

 

Jeg byttet over så snart jeg fikk muligheten og angrer ikke. Fikk høyere hastighet til en billigere penge!  :wink:

 

Noe var da bedre hos telenor da....fikk god service pr telefon. Der er NextGen tel veldig dårlig, men uten noen form for pålogging trenger jeg aldrig noen brukerstøtte heller.

 

Er også imot Telenors imperium. Har flyttet telefon og bredbånd til andre aktører. Er muligens en av grunnene til at jeg egentlig ikke har noe lyst på konsesjon på VHF hos Telenor heller.....Jaja de må vel få litt penger av meg også  :lol:

 

Velg de billigste! Det presser prisene i markedet!  :smiley:   :lol: :lol: :lol:

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Telenor HAR endret politikk. Det var da de startet med nedlastings begrensning.

Jeg var kunde hos dem før dette, og midt i kontraktsperioden, en kontrakt som tydelig ga utrykk for hastighet, og ingenting om nedlastings begrensning, oppdaget jeg at jeg omtrendt ikke hadde respons på nettet. Målte litt og fant at farten tilsvarte ISDN hastighet.  Jeg fikk aldri informasjon om at de hadde endret sine tjenester.

 

1 uke senere, etter diverse hetere og hetere samtaler med Telenor support der ingen fant ut av problemet, fikk jeg vite at de hadde satt på nedlastings begrensning og at denne var nådd for inneværende måned. Jeg opplyste dem da om at jeg hadde kontrakt, og at jeg forventet å få den hastighet jeg hadde betalt for.  Dersom de ikke kunne levere meg det avtalte og kjøpte produkt, ville jeg vurdere å kjøpe andre steder. Da var de plutselig hjelpsomheten selv, og tilbudte seg å stenge hele greia umidelbart.  :smiley: Jeg ble så irritert at jeg takket ja.  Få dager etter var jeg på lufta hos annen leverandør, betalte 100,- mindre i måneden for samme nedlasting (og dobbelt opp). Jeg spurte ved bestilling om det var planer om nedlastings begrensninger hos dem. Vedkommende på telefonen lo, og kunne opplyse at de var ett bredbånds selskap, og ville tilby bredbånds avhengige tjensester. Litt dumt da å begrense nedlastings mulighetene til sine kunder, så nei, det kom aldri til å skje. :lol:

 

Jeg har i ettertid flyttet også telefonabonemente fra Telenor, og det hører med til historien at de har vært på tråden flere ganger og lurt på om jeg kunne tenke meg å bli kunde hos dem igjen.

 

Neppe.... :wink:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ikke for å forsvare Telenor, men jeg har faktisk null problemer med ADSL fra dem. Jeg har 704k hastighet og fri nedlasting til kr. 440 pr md (med rabatt). Og med XP er det ikke noe problem å koble seg opp om jeg en skjelden gang skulle ha slått av PC'en en periode (er vanligvis oppkoblet 24 timer i døgnet). Klikker så på et symbol på "taskbar'en" og klikker en gang til i vinduet som kommer opp. Så, 2 sek etter er jeg på nett. Og med XP var det heller ingen SW fra Telenor å installere. Og jeg er fornøyd med hastigheten. Vanlig surfing går ikke noe særlig fortere enn med ISDN (det gjør det ikke på jobben med 10M tilkobling heller), men lasting av store filer med f.eks ftp går jo MYE fortere.  :wink:

 

For at dette ikke skal være en forsvarstale, vil jeg samtidig si at jeg er fly forbannet over at Telenor skulle ha kr.960 da jeg endret telefonabonnementet mitt fra ISDN til vanlig analogt! DET er frekt!  :lol: Det tilsvaer det jeg sparer årlig ved endringen, så i praksis blir prisen det første året med analogt abonnement det samme som med ISDN!  :smiley:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ikke for å forsvare Telenor, men jeg har faktisk null problemer med ADSL fra dem. Jeg har 704k hastighet og fri nedlasting til kr. 440 pr md (med rabatt).

Uten rabatt, med fri nedlasting og oppkobling hele tiden ville du f.eks. hos Bluecom ha betalt 349 kroner. Før en eventuell rabatt. For 720kbit og ikke 704.

Dagens reklame: "BlueCom - Alltid pålogget, fri nedlastning"

Eller du kan velge Tele2 eller en av de andre telenor-alternativene.

 

Fordel 2: I tillegg hadde du sluppet å sponse den bedriften du tydeligvis er forbannet på i utgangspunktet.

 

Så alternativer er greit, men de må brukes for at de kan bli enda dyktigere til å presse den stor kjempen med de kjempestore overskuddene.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei Lotus.

 

Litt feil å si at jeg er forbannet på Telenor på generell basis, jeg er arg pga. de 960 kronene. Jeg ser at prisen du nevner for Bluecom er lavere, men "hvorfor tukle med noe som fungerer"? Har faktisk ikke en eneste gang opplevd at forbindelsen via Telenor har vært nede, mens flere bekjente av meg har hatt problemer hos Bluecom. Muligens har alle Bluecom kunder som sogner til samme sentral som meg det utmerket, men det vet jeg ikke. Har her på Skjetten også mulighet for internett via UPC og kabel, men som sagt, jeg er fornøyd. Hva er forresten opplastingshastigheten for Bluecom med 720 ned? Jeg har 128 og skulle ønsket mer ifb. opplasting av filer til hjemmesidene mine. Er det store filer tar jeg de med til jobben på USB-penn eller CD og laster de opp med 10M, det går fort det!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det blir litt av en røver-roman hvis jeg skal betjentgjøre HELE mitt forhold til Telenor, så jeg skal gjøre det så kort som mulig. Jeg sitter på hjemmekontor og bruker telefon til kundesamtaler 50% av dagen....

Startet med analog forbindelse, og mail + elektronisk fax. LITE surfing p.g.a. hastigheten :lol:. Forholdsvis små kostnader.

Så MÅTTE jeg ha raskere forbindelse p.g.a. krav fra store kunder, samt at søk på nettet ble et must! Eneste mulighet her var ISDN (i en av landets største byer...), men på grunn av analog fax, alarm + behov for sikkerhet ved strtømutfall, beholdt jeg den gamle linja i tillegg (Brukes til max 4 tellerskritt pr. dag). Og NÅ begynte kostnadene; :wink: HVERT kvartal!  :smiley:

Noe av årsaken til kostnadsøkingen var nok at 2 stundentbarn fikk behov for tilgang til nettet etterhvert. Hver pålogging kostet. Så kom tiden den ble brukt i tillegg. Og alle samtalene. +++ Hadde Telenorregninger på over 20.000,- enkelte perioder!! (Hurra for Telenor! :lol:)

 

Etter MYE "action" i løpet av 2-3 år kom løsningen: Et lite nystartet firma i en "nabo-dal" tilbød TRÅDLØS forbindelse! Pris: 1500,- for "box", kabel og en bitte liten antenne (installerte sjøl) og kr. 285,- pr. mnd. for internettforbindelse 24 timer i døgnet, og UTEN andre kostnader!!! Studenterungene sponset en liten router (kr. 900,-), og vips har vi 4 arbeidsplasser på nettet UTEN EKSTRA KOSTNADER. :lol:

Nedlastindshastigheten får sikkert ingen av dataguruene til å gå i taket, men det går med 10 ganger så stor fart som det vi erfarte fra Telenor ISDN! (Trenger ikke nedlasting av STORE filer!)

Neste håndgrep i kostnadsreduksjonskampen (lengste ord jeg har skrevet på lenge!) var at vi overlot ISDN-telefonen til Ventelo (Telenor skulle ha store beløp for å koble om den til analog) OG GSM-ene via en Transportorganisasjon....

Resultatet er av vi sparer på tusenvis av kroner HVERT KVARTAL!!! :lol:

Og fortsatt ringer Telenor meg 1 - 2 ganger i måneden og lurer på om jeg ikke vil komme tilbake... :discuss

Som et tillegg: Gikk til et lite webhotell i byen og fikk supertilbud på internettsider+++. OG begge disse små aktørene har en kjempegod support, og nesten alltid tilgjengelig!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hei

Dette er min første pålogging "bredbent" :flag:

Oppkoblingen gikk perfekt på 1. forsøk :flag: :flag:

Alle advarsler er gjort til skamme.

mvh

giver :lol:

Men, hvor lenge var Adam i paradis???

Kjørte oppdatering på Norman Antivirus og brannmur,

restartet og kom ikke på igjen.

Ringte support :

"Feil 651, ja den har vi hørt mye om. Du må avinstallere

driverne til ethernettkortet, innstallere på nytt.

Leverandør gjør sikkert dette for deg. Dessuten er det noe

på hjemmesiden til Norman som du må ta hensyn til." :crazy::lol:

Dermed må jeg returnere maskinvaren til leverandør,

og inntil videre er jeg analogt logget på. :crazy:

mvh

giver :sad:

Link to post
Share on other sites

Ja Giver. Der har du forskjellen på Telenor ADSL på ene siden og ALLE de andre på den andre siden. Hos Telenor ADSL, kan du ikke bare plugge en ledning fra ADSL-modemet og inn i nettverkskortet på PC og så være på lufta.  Nei, du må installere en punkt til punkt protokoll støtte på ditt ethernettkort. Ergo har du en ny kilde til problemer og plutselig er din PC en mulig medskyldig hvis ADSL ikke virker.  Og uansett om feilen er hos deg eller ikke, har nå et brukerstøttesenter anledning til å si: Det virker bra på vår side, feilen må være hos deg. Avinstaller alle dine driver og installer på nytt.

 

Hos de andre leverandørene er det mye greiere. Det feiler der også, men din PC er ikke synderen. Er det feil, er det ikke din feil med andre ord.

 

Ellers er det slik at du får gratis Norton Internet Security med Telenor. Det er en kjekk ting. Men du får den egentlig ikke. Du får låne den mens du er kunde. Den installeres over nett og du får en egen nøkkel for å låse den opp. Den virker ikke hvis du bytter leverandør  :crazy:

50MB hjemmesideplass får du også. (40 MB får du gratis hos start.no.)

 

Telenor er ikke dårlige. De leverer stabilt ADSL og er bedre enn gjennomsnittet på support.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Gratis antivirus er ingen grunn til å være hos telenor, nettbanken min dnb har det samme tilbudet.

Ellers bruker jeg Telenor Avidi og er rimlig godt fornøyd. Ingen maksgrense.

Hei

Jeg har alltid brukt Normann da det er jobben som betaler moroa.

PC'n er også kjøpt gjennom jobben.

Jeg ser ingen utgifter på dette, men irritasjon. :crazy:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Telenor er ikke bra, det er min erfaring etter at jeg har satt opp 2 adsl forbindelser for bekjente.

Telenor hadde samme feil 2 ganger. Jeg innstallerte og måtte ringe det derre tåpelige automatiske systemet. Det ga jeg opp og ringte direkte isteden.

Feilen var nok på min side ble det fortalt, for linja var åpen den.  :crazy:

Jada, det behøver den ikke være selv om det står på skjermen din svarte jeg.

Greit jeg skal få en til og se på det fikk jeg til svar. Etter 1 døgn ringte det en kar og sa at det var en feil i på Telenor´s sentral.

Og så gikk det enda et døgn før linja var åpen. Nå har dette fungert nesten smertefritt siden.

Men det var ingen unnskyldning eller snakk om kompensasjon(?) fra Telenor sin side.

Bestiller jeg en vare som skal leveres på en bestemt dato forventer jeg at det virker fra dato.

 

Nei takke meg til trådløst bredbånd uten noen begrensninger overhodet.

Link to post
Share on other sites

:flag: Telenor "s***s"  :flag:

:lol:  :discuss  :crazy:  :discuss  :lol:  :discuss

:sad: Ahrgrrrrrrrrr!  :lol:

Har også Telenor "ADSL" - er selvfølgelig mye på nettet. Hver måned, etter ca 2 1/2 uker får jeg e-post fra STjelenor med følgende tekt:

"Din månedlig tildelte mengde for nedlastning er nå brukt opp. Du kan trygt surfe videre med 64 kbps (ISDN-hastighet) resten av måneden, uten at det koster deg noe ekstra. Dersom du ønsker å beholde din høye hastighet, kan du kjøpe ”Påfyll” eller ”Nattsurf” via Forbruksmåleren, eller du kan gå inn på ”Tilleggsprodukter” på www.online.no. Tilleggsproduktene er ikke tilgjengelig fra Telenor Kundeservice. Har du ikke lastet ned Forbruksmåleren, som lettere gjør at du kan holde oversikt over hvor mye du har lastet ned, kan det gjøres ved å klikke her....... O.S.V. "

 

Tåpelig, spør du meg - ADSL skal være UBEGRENSET!!!! :crazy: men det er bare Telenor som "leverer" her hvor jeg bor...... :flag:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Siden mange klager på Telenor får jeg skryte litt av Tiscali jeg da.....ADSL Xtra (704/128kbps) til kr 329.- pr mnd. Startpakken koster snaut 500 kr og er enkel å innstallere  :crazy:

Men når det kommer til kundeservicen og muligheten til å få tak i noen "på andre siden" da er det bare en ting å si... :lol::crazy:

 

PS glemte å ta med: ubegrenset nedlasting!!

Link to post
Share on other sites

:crazy:

Skal ikke sutre over Telenor, men byttet sist sommer til radiolink fra et " lite nystartet selskap i en nabodal",sikkert samme som deg, Marwin; og det koster meg det samme med 24/7 som det tidligere kostet meg med et par timers oppkobling på linje pr dag. Ingen krøll på linjene så langt, og når jeg i min enfoldighet står fast på et eller annet er det rask og grei support!

Har de noen begrensninger på nedlastning i det hele tatt, tro?

Anbefales!!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Gøy å se det er mange som er imponert over Telenor.......

Har ikke tall på hvor mange (irriterende) telefoner vi har fått fra forskjellige aktører i Telenor med tilbud om mange ører lavere pris for ett eller annet. :sailing:

 

En bedrift av Telenors størrelse må vel kunne omtales som en seriøs aktør, men når de ikke gidder å sjekke sine ringelister mot "har reservert seg mot alt telefonsalg" registeret i Brønnøysund må man begynne å lure?

 

At ikke disse forstår at uansett hvor godt tilbud de kommer med, har de tapt i starten med å ringe en som i klartekst har sagt at dette er noe han ikke ønsker!

 

Dette var kansje en liten avsporing til starten av tråden, men jeg begynner å bli utrolig lei av slike henvendelser og mitt prinsipp om ikke å skjelle ut mennesker over telefon henger i en tynn tråd.

 

Selv har jeg bredbånd fra Nextgentel og betaler 450 kr pr måned for det.  Sikkert ikke det beste tilbudet i markedet, men det har virket i 2 år tilnå og det er det viktigeste for meg.

 

Fasttelefonien er overlatt til Tele2.  Er ifølge demselv billigere enn Telenor, men etter at jeg sperrret for mobiltelefon har jeg nesten ikke sett noen telefonregniger :wink:

(har 2 ungdommer i husholdningen)

 

Nok klaging for denne gang, det er vår i luften og kun kort tid til sesong start!!!!

Flere som gleder seg???

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...