Jump to content

Telenor ADSL


giver

Recommended Posts

De fleste større bredbåndsleverandørene (bluecom, tiscali, next gen tel m.m.) har planer om å komme med bredbåndstelefoni i nærmeste fremtid. Leste imidlertid på tv2 texttv i går at det er Telenor som eier linjen fra sentralen frem til husveggen vår og de belaster bredbåndsleverandøren med 60 kr. mnd. i linjeleie hvis man ikke har fasttelefon. Dette må da selvsagt bredbåndsleverandøren ta inn igjen fra kundene. Hvorfor da f.eks. Bluecom tar igjen 79 kr. pr. mnd kan man jo lure på. Det er jo 32% påslag på Telenorprisen.

Link to post
Share on other sites

F t er det vael bare Telio som gjør det mot privatmarkedet svjv -http://www.telio.no

Da er IP-telefoni bestilt hos Telio... :flag:

 

MEN: Å få sagt opp isdn-ruklet hos Telehor var ikke lett. :crazy::lol: :lol:

Ingen mulighet på Telehor sine egne sider for å få sagt opp, ikke engang en fremgangsmåte beskrevet.

Prøvde å ringe kunde"service" igår kveld og idag, men etter en lang lite givende samtale med en dustete maskin viser det seg at kundeservice var stengt både igår og idag!!!

Hvordan F*** skal jeg bli kvitt dette???

Må jeg troppe opp i Telenorbygget på Flesland med oppsigelse stemplet av kongen i statsråd i 3 eksemplarer for å få de til å bry seg? :crazy::lol: :lol:

Noen som har forslag til effektivt å bli kvitt Telehor?

Slutte å betale regningen, kanskje??? hmmm blir vel bare torpedoer på døren da :nonod:

Link to post
Share on other sites

Og det vil koste deg omtrent en tusenlapp for å få Telenor til å kople ut ISDN-linja :lol:

Nei det koster ingenting dersom jeg sier opp alt sammen og bare beholder ADSL-abonnementet som jeg dessverre har bindingstid på... :lol:

Vil koste meg 60 kr mer i mnd altså 409 kr mnd + Telio kr 159 = 568,- for fri nedlasting og gratis tellerskritt (utenom til mobiltlf) :crazy:

 

Tidligere var telefon og bredbåndregningen ALDRI under 1500/mnd...  :nonod:

Link to post
Share on other sites

Da er IP-telefoni bestilt hos Telio... :crazy:

 

MEN: Å få sagt opp isdn-ruklet hos Telehor var ikke lett.

Hvis du vil ha med deg ditt gamle nummer til Telio skal du IKKE si opp abonnementet, det ordner Telio!!!!!

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har fortsatt ISND-linje inn. Dette henger igjen fra da jeg hadde modem på PC'en. Nå har jeg fiber inn i hus, og på den kabelen kommer snart også telefon. Da vil jeg kutte ut hele Telenor. Mener du da at det ikke vil koste meg noe som helst å si opp hele "samarbeidet" med Telenor. Dersom jeg bare skulle kvitte meg med ISDN, og beholde en vanlig telefonlinje inn fra Telenor, så ville det som sagt ha kostet meg ca 1000,-.

Link to post
Share on other sites

Hvis du vil ha med deg ditt gamle nummer til Telio skal du IKKE si opp abonnementet, det ordner Telio!!!!!

Høh??? her har jeg visst gått glipp av noe viktig, fortell???

Får jeg fortsatt regning fra telehor, eller sørger Telio for at jeg blir kvitt telehor???

Link to post
Share on other sites

Høh??? her har jeg visst gått glipp av noe viktig, fortell???

Får jeg fortsatt regning fra telehor, eller sørger Telio for at jeg blir kvitt telehor???

Telio sier opp ditt Telenor abonnement. Du finner info på Telios FAQ. Sakset derfra:

 

6. Må jeg selv si opp abonnementet hos Telenor ?

Dersom du velger å få nytt telefonnummer fra Telio må du selv si opp abonnementet hos Telenor. Det kan du gjøre ETTER at du har mottatt adapter og/eller telefon fra Telio og ditt nye abonnement er aktivert.  

 

Dersom du velger å beholde ditt nåværende telefonnummer og flytter det til Telio så må du IKKE si opp ditt abonnement hos Telenor. Dette skjer automatisk når vi flytter nummeret ditt til Telio, og du vil få beskjed fra oss.  Dersom du selv sier opp abonnementet, så risikerer du å miste det nummeret du ønsker å flytte til oss.

 

OK?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Telio sier opp ditt Telenor abonnement. Du finner info på Telios FAQ. Sakset derfra:

 

6. Må jeg selv si opp abonnementet hos Telenor ?

Dersom du velger å få nytt telefonnummer fra Telio må du selv si opp abonnementet hos Telenor. Det kan du gjøre ETTER at du har mottatt adapter og/eller telefon fra Telio og ditt nye abonnement er aktivert.  

 

Dersom du velger å beholde ditt nåværende telefonnummer og flytter det til Telio så må du IKKE si opp ditt abonnement hos Telenor. Dette skjer automatisk når vi flytter nummeret ditt til Telio, og du vil få beskjed fra oss.  Dersom du selv sier opp abonnementet, så risikerer du å miste det nummeret du ønsker å flytte til oss.

 

OK?

Mottatt.

Link to post
Share on other sites

Fikk denne idag...: :flag:

 

Du må skaffe deg påfyll!

Din standard månedlige volumkvote er nå oppnådd. Din hastighet er satt

ned til 64 kbps (ISDN-hastighet). Du kan enkelt få Påfyll gratis via

Forbruksmåleren, eller du kan gå inn på "Tilleggsprodukter" på

www.online.no. Tilleggsproduktene er ikke tilgjengelig fra Telenor

Kundeservice.

 

Så snart du har fylt på med mer volum vil du kunne surfe til

bredbåndshastighet igjen.

 

Fyller du ikke på volum vil din hastighet være 64 kbps (ISDN-

hastighet) resten av måneden.

 

 

 

Makan til upraktisk dritt!! Må da være et hel**** å administrere dette istedet for å sette alt til FRI nedlasting (som de reklamerer så stort for nå for tiden!)

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke allerede har gjort det, så last ned forbruksmåleren fra Telenor. Sett opp denne slik at den starter automatisk når du slår på PCen. Sett den videre opp til å varsle deg når x% av kvoten er oppbrukt (flere alternativer tilgjengelige). Fra forbruksmåleren går du inn på "Info og bestilling". Derfra bestiller du påfyll - 5Gb i gangen og du kan ha liggende 10Gb i påfyll i tillegg til ordinær månedskvote som nå automatisk er 5Gb.

 

På denne måten har du 15Gb tilgjengelig (burde holde en stund) og når påfyllet er redusert til under 5Gb kan du hente mer. Jeg er enig i at dette er tungvindt (de bruker vel samme teknologi som den som hittil har håndert nedlastningsbegrensingene?). Men det funker i hvert fall, og uten særlig irritasjon for mitt vedkommende.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke allerede har gjort det, så last ned forbruksmåleren fra Telenor. Sett opp denne slik at den starter automatisk når du slår på PCen. Sett den videre opp til å varsle deg når x% av kvoten er oppbrukt (flere alternativer tilgjengelige). Fra forbruksmåleren går du inn på "Info og bestilling". Derfra bestiller du påfyll - 5Gb i gangen og du kan ha liggende 10Gb i påfyll i tillegg til ordinær månedskvote som nå automatisk er 5Gb.

 

På denne måten har du 15Gb tilgjengelig (burde holde en stund) og når påfyllet er redusert til under 5Gb kan du hente mer. Jeg er enig i at dette er tungvindt (de bruker vel samme teknologi som den som hittil har håndert nedlastningsbegrensingene?). Men det funker i hvert fall, og uten særlig irritasjon for mitt vedkommende.

Jeg har som prinsipp å ha færrest mulig applikasjoner kjørende i bakgrunnen...

Kan ikke fordra sånne dusteprogrammer som ikke gjør annet enn å kontrollere pc-bruken min!!

Hensikten min er å redusere antallet unødvendige windows-kræsj betydelig, et annet moment er at jeg frigjør minne til andre ting (bruker bærbar pc)

 

Konklusjon: Neitakk, TeleHor! Når bindingstiden er over, er det BYE, BYE!!!!!!

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke dra igang Telenor-debatten igjen. Noen får åpenbart nørvøst anfall bare av å høre navnet.

 

Men jeg vil allikevel bare nevne at, så langt jeg kan forstå så er dagens tilbud på kr. 349 for 704/128 Kbps og fri nedlasting ikke dårlig. Faktisk ganske konkurransedyktig, tror jeg.

 

Jeg er enig i at dette med gratis påfyll er noe surr, men igjen tror jeg det skyldes teknologien de bruker for sine interne systemer. Jeg tipper dette blir borte etter hvert. Og vil en ikke ha forbruksmåleren tuslende i bakgrunnen er det jo bare å la være, og enten sjekke en gang i blant, eller vente på en mail om at en må fylle opp - hvis en noen gang bruker den nye automatiske kvoten på 5Gb/mnd. da. Et irritasjonsmoment for noen kanskje, men jeg har så langt ikke vært i nærheten av å bruke opp den gamle kvoten på 1Gb/mnd en gang.

 

Andre har ulik erfaring, men hos meg tusler og går Telenor's ADSL problemfritt. Og det har det gjort i snart 1,5 år.  :cheers:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke dra igang Telenor-debatten igjen. Noen får åpenbart nørvøst anfall bare av å høre navnet.

 

Men jeg vil allikevel bare nevne at, så langt jeg kan forstå så er dagens tilbud på kr. 349 for 704/128 Kbps og fri nedlasting ikke dårlig. Faktisk ganske konkurransedyktig, tror jeg.

 

Jeg er enig i at dette med gratis påfyll er noe surr, men igjen tror jeg det skyldes teknologien de bruker for sine interne systemer. Jeg tipper dette blir borte etter hvert. Og vil en ikke ha forbruksmåleren tuslende i bakgrunnen er det jo bare å la være, og enten sjekke en gang i blant, eller vente på en mail om at en må fylle opp - hvis en noen gang bruker den nye automatiske kvoten på 5Gb/mnd. da. Et irritasjonsmoment for noen kanskje, men jeg har så langt ikke vært i nærheten av å bruke opp den gamle kvoten på 1Gb/mnd en gang.

 

Andre har ulik erfaring, men hos meg tusler og går Telenor's ADSL problemfritt. Og det har det gjort i snart 1,5 år.  :yesnod:

Hei

Jeg har til nå ikke brukt forbruksmåler.

Klikker på avbryt når jeg logger meg på.

Hver eneste test på Din Side's Surfometer viser 1024 / 214.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Ja, ja.

 

Jeg hadde ADSl i ca 16 mnd. (fra Telenor)

Kjøpte så ny bolig, og bestiller flytting av hele greia. (Sjekket med Telenor før jeg kjøpte, at jeg kunne ha ADSL i den nye boligen. Ikke noe problem var svaret)

 

Fikk først ADSL modem, (hadde ett fra før, men det var greit)

Dagen kom da det hele skulle kobles opp. Kommer hjem fra jobb, og ALT dødt. (Telefon og ADSL)

Ringer umiddelbart til Telenor, og blir satt på vent...................................

Etter laaaaang ventetid, og x antall forklaringer får jeg beskjed om at de må sjekke, og ringe tilbake.

Neste dag, utpå dagen ringer jeg tilbake til Telenor. Svaret denne gangen var: Du bor for langt unna sentralen til å få ADSL....

Ber om at jeg i hvertfall får ISDN. Det skulle de ordne i løpet av kvelden.

Kvelden kommer, men telefonen er DØD.

Ringer på nytt dagen etter, og etter mye venting, diskusjoner, og viderekopling til diverse mennesker, får jeg beskjed om at: Desverre du bor for langt unna sentralen til å få ISDN. Vil du ha analog telefon?

 

Jeg gjør selv en innsats for å finne ut av det hele, og det viser seg at jeg er koblet til en gammel sentral. Det finnes en ny sentral ca 500 meter fra der jeg bor, men telenor har som prinsipp at abonnenter ikke kan bytte sentral.

 

Så sitter jeg her da. med mitt gammeldagse modem med 33,6 hastighet.

 

Hvor jeg bor:

Sentralt østland. Ca 1100 meter fra den nye messehallen i Lillestrøm, på Rælingsiden mot Strømmen.

 

Nå logger jeg meg av, og tar påskeferie.

 

Geir

 

P.S.  Har sjekket med UPC, men de har desverre ikke internetaksess her jeg bor.

Dersom noen har idê om hvordan dette kan fikses, send meg gjerne en IM.

 

GOD PÅSKE

Link to post
Share on other sites

Dersom noen har idê om hvordan dette kan fikses

Hva med BlueCom. De monterer sitt eget utstyr i sentralene og er dermed ikke så avhengige av Telenor.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hva med BlueCom. De monterer sitt eget utstyr i sentralene og er dermed ikke så avhengige av Telenor.

Dette er positivt feil. Bluecom bruker som de fleste andre Telenors sentraler og utstyr. Såvidt meg bekjent er NextGenTel de eneste i Norge som setter inn eget utstyr i Telenors sentraler. Slik var det i alle fall for ikke så altfor lenge siden...

 

Ref. tidligere innlegg som er kritiske til Telenors tekniske løsning: Det er helt riktig at Telenors løsning slett ikke er problemfri. Har til nå hjulpet til med å installere mellom 10 og 15 ADSL-pakker i private hjem. Rundt halvparten fra Telenor. Har hatt problemer med flere av disse. Det går rimelig greit dersom du har en router hvor brukernavn/passord legges inn i selve routeren. Men har du en frittstående PC som står direkte pluggen så må du kjøre Telenors intsallasjonsprogram fra cd. Og den er dessverre slett ikke alltid problemfri....

Link to post
Share on other sites

Dette er positivt feil. Bluecom bruker som de fleste andre Telenors sentraler og utstyr.

BlueCom samarbeider bl.a. med Telenor men de bygger OGSÅ opp sitt eget nett. Står ikke mye på BlueCom's sider men se f.eks. på utbyggingskart for 2. kvartal 2004: http://www.bluecom.no/privat/om/nyheter/ar...article2702.ece

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Vurderer sterkt å flytte fast telefonen over til Telio (www.telio.no). Er det noen her som har prøvd de? De lover fri bruk mot alle fast telefoner i Norge for 159,- i måneden. Regner ikke med at det er helt feilfrie, men funker det ok kan jeg(vi) leve med et par mangler i starten, til den prisen. Har "bredbånd" fra NGT, som jeg tenkte å kjøre IP telefonen over.

Iptelefoni er forsåvidt greit nok, har testet det selv, og har du kraftig linje er det bra. Har du ikke kraftig linje er det dårlig.

 

Det er som oftest uthastigheten som er avgjørende, og kjører man en IPtelefon på en bluecom 720/128 kbps linje går dette helt greit - om man ikke bruker linjen til NOE annet.

 

Sitter man å laster ned noe, laster opp noe el. opplever man en forsinkelse, gjerne på et par sekunder. Det blir så og si umulig å snakke med folk over telefonen.

 

Grunnen til dette er vel at i adsl er ut og inn-hastigheten avhengige av hverandre. Laster man f.eks ned med 50% av innkapasiteten kan man ikke bruke 100% av utkapasiteten.

 

 

Ang. telenor ADSL kan jeg vel si at vi ligger på 10 - 15 gb ned/opplasting hver måned, men ofte høyere enn dette også. Har hatt telenor adsl før, men uten begrensning; stabilt og fint, men de gir ikke ut faste iper, og de gjør ikke det samme som f.eks bluecom (gir samme ip til samme person når denne logger seg på igjen).

 

Fordelen med telenor er kundeservicen, de har oppe veldig mye lengre enn alle de andre, men hva hjelper så det når folka som sitter i den andre enden ikke har den fjerneste anelse om hva de snakker om? (jeg har opplevd det noen ganger).

 

Telenor hadde også en tendens til å logge oss av hver 3 uke, helst lørdag kveld.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da er IP telefoni fra Telio installert og fungerer overraskende bra... :wink:

Det var enkelt å sette opp og ingen problemer ved installeringen.

Eneste negative var jo leveringstiden da (bestilte i Mars) men halve Norge skal vel bli kunder hos de, så litt leveringstid har jeg overlevd. :wink:

Nå blir det vel verre å få kontakt med kjerringen som sikkert skal tyte gratis i telefonen hele dagen :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...