Jump to content

Hvor mange år kan et glassfiberskrog holde?


Grizzly

Recommended Posts

Har lett mye på denne siden, men ennå ikke funnet hvor gammel en glassfiberbåt kan bli, før den må vrakes. Dette kommer selvfølgelig an på vedlikehold, men ser at spesielt seilbåter blir gamle. Det er jo flere som kjøper rundt 30år gamle båter, båtene blir jo også anbefalt her (tenker spesielt på Hero, albin og de andre populære "jordomseilingsbåtene" som). Blir glassfiberen aldri utslitt?

 

Hva er det som sliter ut glassfiberskroget foruten dårlig vedlikehold. Vær og vind, bølger, slag? Er skroget like solid etter ørten jordomseilinger?

Link to post
Share on other sites

Takker for svar. Så det betyr at en 25-30år gammel albin vega kan ha like solid skrog som nyere båter?

 

 

Ja, men et 30 år gammelt dekk i glassfiber/balsa sandwich kan ha blitt fuktig og dermed mykt, fastlaminerte innvendige skott/avstivninger kan ha løsnet, etc. Selv om selve glassfiberen i skroget er uendret, kan skroget som helhet bli svekket.

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Glassfiberskrog kan bli gamle. Veldig gamle.

Jeg har snakket med folk innen bransjen om dette flere ganger, og de antyder at en korrekt bygget båt har en teoretisk levetid på 10000 år.

Der hvor trebåter går med raske skritt mot Sankthansbålet, og stål/aluminium ubønnhørlig nærmer seg skraphandleren, så lever et komposittfartøy videre nesten upåvirket. Det er kun mekanisk påvirkning som kan knekke dem.

Dessverre fusker en rekke båtbyggere, og bruker treverk i bærende konstruksjoner ombord. Da starter nedbrytingen når båten leveres, og levealderen blir omtrent som en dårlig trebåt.

Min båt er bygget uten en eneste kvadratmillimeter innplastet treverk.

Så den blir steingammel.

Link to post
Share on other sites

Finnes vel ikke noe fasitsvar for dette som det er påpekt tidligere.

 

Hvor lenge et glassfiberskrog holder er i følge det jeg har fått med meg fra forskjellige nettsider avhengig av bl.a. føgende:

- Kvaliteten på arbeidet når skroget ble laget

- Vanntemperatur

- Saltholdighet

- Fysisk slitasje

- Hva du beskytter skroget med utenpå. De lærde strides her, men de fleste er vel enige i at skroget aldri blir 100% tett.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar. Så det betyr at en 25-30år gammel albin vega kan ha like solid skrog som nyere båter?

 

Det vanskelig å si noe sikkert, men vegaen regnes som en solid og velbygget båt. Det er alltid en viss risiko med å kjøpe gammel båt. Det beste er å få sjekket båten grundig under vannlinjen. Se særlig etter gamle skader og antydninger til blæredannelse.

Lykke til med båtvalget :flag:

Link to post
Share on other sites

Problemet med gammel glassfiberbåt, er sjelden at selve skroget blir "for gammelt". Men faktum er at skrogkonstruksjonen bare utgjør en liten del av en båts verdi. En båt er vel utslitt når det ikke lenger er regningssvarende eller interessant å reparere den. En seilbåt med utslitt motor, rigg som må skiftes, 30 år gamle seil, dekksutstyr moden for skraphaugen, sliten innredning osv. osv. kan jo ha et aldeles utmerket skrog. Min mening er at den allikevel er "brukt opp".

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Min mening er at den allikevel er "brukt opp".

 

Mulig det, men tror vedlikeholdet samt oppgraderinger under veis har en stor betydning når båten er "brukt opp." Ser på båten min i fra 1972 og den er på ingen måte brukt opp, den er oppgradert jevnlig og bærer preg av å ha hatt et ok vedlikehold opp igjennom årene som har gått. Når jeg ser på den så vet jeg at denne båten fortsatt har veldig menge år igjen før den kan betegnes som et vrak og må gå på fyllinga. :yesnod:

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Er enig i det... Men så er det jo mennesker (som meg selv) som kjøper båter som har gått for lut og kaldt vann igjennom flere år og bruker mye penger og tid (les alt for mye penger og enda mere tid) på de for å få de i en god bruksstand igjen. Disse båtene får jo gjerne en større runde med vedlikehold og påkostninger som gjør at båtene igjen går i mange år. Det er klart at større investeringer som bytte av motor, rigg, seil o.s.v. også kommer inn, men om en liker båten og ikke lider av kronisk 3-fotssyke så tror jeg også at mange av oss tar slike kostnader. Tror også en del mennesker velger en slik utvikling i båtholdet, dette da en stort sett får igjen for nedlakte investeringer (ikke tid) i båten om den skal selges.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Glassfiber holder i det uendlige bare det ikke kommer vann innenfor gelcoaten. Vannet vasker ut polyesteren over tid, Gjelder både innvendig og utvendig. Utvendig hvis gelcoaten er brutt og innvendig visst topcoaten eller vokshinnen er brutt.

 

Spirit

Bosted: Oslo Båt: Plast fiskebåt

nei nei nei, Herdet polyester er bestandig overfor vann, Det eneste som bryter ned herdet polyester er uv-stråler, derfor har man pigmenter i coaten som beskytter mot solen. vi lærte at grp er ikke nedbrytbar når den er beskytter mot sol og ild. Faktisk så tror jeg at med den økende båtproduksjonen så representerer de gamle skrogene ett miljøproblem i fremtiden, særlig når utviklingen går mot at det vigtigste er hva som er innenfor skroget enn selve skroget. (resirkulering av grp går an. Det males opp og brukes som armering i betong)

stå i ro båt!

Link to post
Share on other sites

Båter eldes først inni. Det utvendige kan man regne med holder lenger enn det som er inni en moderne båt. UV stråler og fukt tærer på innredningen, og fukt tærer på metaller. (elektronikk,motor,el. anlegg, lamper, beslag, etc). Hvis man istedenfor å fikse båten hver vår, heller bruker like mye penger på å sørge for at den ikke forfaller, vil man få et bedre båtliv. Selv holder jeg fuktigheten ombord under 50% hele året ved hjelp av avfukter, men en liten varmekilde (feks varmerør) gjør også nytten. Å ikke løfte båten på land i september hjelper også. En motor har ikke godt av å stå fuktig 8 måneder hvert år. Snu rundt på dette, og la båten ligge ute til godt uti november. Setter du den da ut igjen i mars april, blir det bare 4-5 måneder på land. Om du ikke bruker båten i oktober og november, så stikk ned i havna og kjør motoren varm minst hver 14. dag.

 

Konklusjon... en velholdt båt fra 60-70 tallet kan være helt topp, dersom eieren har tatt vare på den. Korrosjon i el. anlegg, gammel motor, og vannlekasjer inni er et problem, ikke skroget. Det finnes mange flere eldre velholdte svenske båter, enn norske.

Link to post
Share on other sites

Man må vel skille på båttyper også vel? En saktegående båt snekke f.eks. vil være mye mindre utsatt for slag/vridning osv. i skroget enn en planende båt som stadig blir utsatt for mye større belastninger. Kjørte en gang en gang en Fjord 21 hardtop fra slutten av 60 begynnelsen av 70 tallet i litt rufsete vær, og har vel aldri vært så bekymret for ikke å nå frem noen gang. Jeg kunne kjenne at hele bunnkonstruksjonen ga etter hver gang båten traff en ny bølge. Når båten ble tatt på land, så ga hele bunnen etter med flere centimeter når den ble satt på underlag. Tror nok at en glassfiberbåt som får nok juling opp igjennom årene blir rimelig veik. Hjelper jo lite at materielet har en teoretisk levetid da. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...