Jump to content

Montering av påhengsmotor

DSP

Recommended Posts

Hei,

Er ny vedr. skjærgårdsjeep ..vel, motorbåter generelt, men har gitt etter og kjøpr en slik. 21", 2007mod

Kjøpte en 90 HK (2007mod) Selva som skal monteres, men ..hmmm...dette har jeg jo ikke gjort før.

Til info...er ikke ny på sjøen. Seilbåt og motorseiler har vært mitt liv opp gjennom :o)

Da båt og motor er kjøpt separat, så hadde jeg ingen til å montere for meg og lurer i den forbindelse på om det

ligger noe dokumentasjon eller veilledning ute på nett, slik at en montering kan gå enklere for seg.

Regner med at det ikke bare er å hekte på, og strekke vaierene slik det er med en liten 5HK på en jolle :o)

Håper noen kan bidra med noe i alle fall.

Hadde jo vært kjekt å kommet seg utpå med denne også hehe

På fohånd takk

-ståle-

Hei!

Ville nok anbefalt å få en forhandler/verksted til å gjøre jobben.

Det koster jo noen kroner. Normalt 5000,-, men fordelen er at det er fast pris uansett hvor lang tid de bruker på det (normalt).

Heldigvis for det, de som monterte min motor brukte 1 måned på jobben :cryin:.

Har du derimot kran, talje og egnet plass å stå burde det vel gå an å gjøre dette selv.

Det viktigste er at det blir tett (Sika, Tech7?) rundt motorbolter/skiver.

Som noen har påpekt her tidligere kan det være en fordel å ha gjengesiden på innsiden av skroget for å vanskeliggjøre tyveri.

Videre så må antikavitasjonsplata være mest mulig i flukt med nederste del av skroget i akterspeilet.

Når det gjelder kabling kan jeg desverre ikke bidra med noe særlig.

Hei,

Er ny vedr. skjærgårdsjeep ..vel, motorbåter generelt, men har gitt etter og kjøpr en slik. 21", 2007mod

Kjøpte en 90 HK (2007mod) Selva som skal monteres, men ..hmmm...dette har jeg jo ikke gjort før.

Da båt og motor er kjøpt separat, så hadde jeg ingen til å montere for meg og lurer i den forbindelse på om det

ligger noe dokumentasjon eller veilledning ute på nett, slik at en montering kan gå enklere for seg.

Regner med at det ikke bare er å hekte på, og strekke vaierene slik det er med en liten 5HK på en jolle :o)

Håper noen kan bidra med noe i alle fall.

På fohånd takk

-ståle-

Hei, velkommen til BP. Når det gjelder installasjonsmanual for Selva, er det mulig du kan finne dette på nettet.

Hvis du kjøpte motoren ny av en forhandler , burde du kunne få med en installasjonsmanual/brukerhåndbok.

Ta kontakt med Frydenbø, se link: http://marineequipment.frydenbo.no/Default...mp;subtabid=623

De bør kunne hjelpe deg . Ellers ville jeg anbefale at du får en forhandler til å montere denne for deg. Du trenger blandt annet løfteutstyr til å få den på plass ,boring av hull i akterspeil etc. Har du utstyr til dette er det ikke noe "hokus pokus", å få dette til. Lykke til.

Monteringsjobben burde være helt grei få til selv. Jeg hadde i alle fall aldri spandert 5000,- på en sånn jobb. Trekking av kabler til batteri, fjernkontroll og styring er en helt kurant jobb, og bør ikke være grunnlag for bekymring. Eneste problemet er som andre har nevnt at en 90hk er såpass tung (min veier 143kg) at den er vrien å hanskes med alene. Men har du (eller en bekjent) tilgang til en liten bil med kran, eller mulighet for å bruke andre former for løfteanordninger så fikser du også det.

Tetting av bolthuller er viktig, men så lenge man husker det så er det jo ikke så mange feil man kan gjøre der ved bruk av f.eks. Tech7.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Syntes det var rart at ikke det sto noe i manualen ang. montering av motor?. Nå kjenner jeg ikke andre merker så godt., for jeg har hatt Mercury de siste 6-7 årene, men i manualen som jeg har på min 115 efi står det full monteringsanvisning i siste del av den. Der står alt anvist i fra hullene bores til siste kabel er koblet. Alt står nøye avbildet og forklart på 15 sider.

Jeg kjøpte motoren ny, men privat.

Nå kan jeg heller ikke annet enn å skylde på at jeg er en mann, så det kan jo hende at jeg

ikke har sette denne delen når jeg "skummet" gjennom de manualer og dokumenter som fulgte med hehe.

Vil selvfølgelig lete godt igjen, men gode tips, som jeg har fått her allerede, er gode å ta med seg.

-ståle-

Syntes det var rart at ikke det sto noe i manualen ang. montering av motor?. Nå kjenner jeg ikke andre merker så godt., for jeg har hatt Mercury de siste 6-7 årene, men i manualen som jeg har på min 115 efi står det full monteringsanvisning i siste del av den. Der står alt anvist i fra hullene bores til siste kabel er koblet. Alt står nøye avbildet og forklart på 15 sider.

Du har helt rett `LM 605`. Når det gjelder Mercury, følger det med full monteringsanvisning av motor, kabler etc.

Tror ikke dette er så vanlig blandt andre produsenter, da De regner med at motorinstallasjonen gjøres av forhandler.

Jeg har også en Tohatsu hvor installasjon av motor etc. ikke er nevnt. :yesnod:

Når det gjelder Mercury, følger det med full monteringsanvisning av motor, kabler etc.

Tror ikke dette er så vanlig blandt andre produsenter

Kan ha med opprinnelseslandet å gjøre. I USA har ikke produsentene anledning til å holde tilbake informasjon slik de gjøre her hos oss. Man får kjøpt originale servicemanualer selv til helt nye biler.

Merkelig at det ikke er et eller annet "tilsyn" som interesserer seg for denne praksisen. Påfører forbrukerne unødvendige problemer og kostnader.

Nå har det vel liten betydning for de fleste ang. monteringsanvisning i manualen, i alle fall for større motorer. Jeg vil vel påstå at 99% av kunder i dag som kjøper nye båter får vel motoren ferdig montert i fra forhandler. Uansett så har du vel ikke noe valg heller på disse såkalte båtpakkene. Nå ligger det vel heller ikke for alle og dra med en motor på 150-200 kg på hengeren, og stå hjemme i hagen og skru og koble. Så de fleste foretrekker vel å få det ferdig med nøkkelen i tenninga.

En annen ting som også begynner og bli mer vanlig, er at båtene i dag kommer ferdig primet og stoffet fra fabrikken. Nå kjenner jeg godt til Askeladdens båter, og der er de ferdig behandlet i fra 08 modellene. Yamarin har jo også hatt dette noen år . Naturlighvis blir vel prisene justert noe i den forbindelse, men allikevel tror jeg nok de fleste kunder foretrekker ferdig primet og stoffet båt i fra fabrikken, kontra det og ligge å krype og kave under båten i havna eller hjemme i hagen. I tillegg blir vel jobben gjort av fagfolk (tror vi),som har utstyr og lokaler deretter. Det og få båten ferdig stoffet i fra den lokale forhandler er vel i mange tilfeller ikke så mye og rope hurra for . Har sjøl kjøpt båt som skulle være primet og stoffet etter alle regler, men det var et veldig skuff. Der var kun smørt et lag med bunnstoff rett på gelcoaten under vannlinjen, så det var utrolig slett arbeid.

... Har sjøl kjøpt båt som skulle være primet og stoffet etter alle regler, men det var et veldig skuff. Der var kun smørt et lag med bunnstoff rett på gelcoaten under vannlinjen, så det var utrolig slett arbeid.

For å sitere noen andre her på Båtplassen:

"Du gjør alt for at resultatet skal bli så bra som mulig. Forhandleren gjør alt for å bli ferdig fortest mulig.

Hvem var det som sa at forhandleren gjør jobben best? Forhandleren?"

Du har helt rett `LM 605`. Når det gjelder Mercury, følger det med full monteringsanvisning av motor, kabler etc.

Tror ikke dette er så vanlig blandt andre produsenter, da De regner med at motorinstallasjonen gjøres av forhandler.

Jeg har også en Tohatsu hvor installasjon av motor etc. ikke er nevnt. :yesnod:

Lånte verkstedshåndboka til e-tecen min og der sto det en fyldig monteringsanvisning av alt fra motor til kontrollboks og det meste, om det står noe om dette i de/den medfølgende manualen aner jeg ikke.......

Til trådstarter, forhandlere har ofte en plate med 4 hull i som passer til de forskjellige motorene som de bare hukker på, måler så den er på midten, og borrer, plata er ganske tykk der man borrer så det gjør også at hullene blir rettere....

Burde kunne låne/leie denne av en forhandler rimelig?

Lånte verkstedshåndboka til e-tecen min og der sto det en fyldig monteringsanvisning av alt fra motor til kontrollboks og det meste, om det står noe om dette i de/den medfølgende manualen aner jeg ikke.......

Når det gjelder monteringsanvisning av motor,kontrollboks, kabler etc følger dette med i brukermanualen når det gjelder Mercury. Hvis du har brukermanualen for din E-tech burde det stå der. Ellers har jeg inntrykk av at det er blitt "business" å selge verkstedhåndbøker for mange" Nippon" motorer på nettet.

• 2 år senere...

Vurderer å kjøpe en enkel landstedsbåt med styrekonsoll. Typisk 14-16 fot. Eksempel Øien 460-2, Ryds 435 e.l.

Vurderer å kjøpe motor fra f.eks. Bakken Motor. F.eks. Mercury F 20 ELPT

- http://pal.finn.no/pal/bakkenmotor/boat/mo...538153&sid=

Dvs. el-start og el-tilt.

Hva er kompleksiteten med dette. Dvs. hva trenger jeg utover motor og båt (m/styrekonsoll) av utstyr og hva vil være den største utfordringen?

Hej.

Jeg har en lille historie som passer godt ind her, fra da jeg i 2005 fik købt en Mariner 90 hk optimax på udslag til 29.995 hos den lokale skibsforsyning i Sisimiut i Grønland. På kabinebåden sad i forvejen en 60 hk yamaha, som kørte fint nok, men pga. prisen på optimax´en kunne jeg ikke stå for fristelsen.

Jeg lånte en gafffeltruck og afmonterede yamaha´en ret hurtigt, af med instrumenter og gas/gearbox osse. Solgte den senere for 25.000kr :wink: kontant til en lokal gut som manglede lige sådanne en motor til hans jolle en lørdag eftermiddag. Dermed kostede en ny 90hk optimax kun 5000 mere end jeg fik for den gamle yamaha. (den var 4 år, og 400 drift timer gammel)

Hentede den nye optimax med gaffeltruck og pakkede den ud af kassen ved siden af båden. Jeg lavede en aftale med det lokale Autoriserede værksted at jeg selv hængte motoren på og lavede kabler, instrumenter og benzinslange klar, og så skulle de forbinde et sidste el-stik og klargøre motoren samt starte den første gang, så garantien galdt. Selve monteringen af motoren gik fint med en gaffeltruck og en medhjælper, ingen problemer idet.

Jeg fik dog hurtigt mine bekymringer :confused: Der kom en lærling og da han så elektronikken, manuelen på engelsk og alle ledninger, ja så drak han sin cola og kørte tilbage efter sin mester, selveste den autoriserede Mariner mekaniker.. :crazy:

Mekanikeren kom og checkede kabeltilslutningerne, benzintilførsel og batteri tilslutning, og "godkendte" det jeg havde lavet :smiley: (jeg kan læse engelsk og havde læst manuelen og især afsnitten om montering og første start)

Så drejede han nøglen på trods af jeg spurgte til om ikke der skal tilsluttes kølevand (som der står i manualen), men det plejede han ikke og gøre, når den bare skulle startes op. Efter nogle forsøg bandede han lidt, kiggede i manualen, på elektronikken, og derefter opgivende på mig og sagde "Sådan en motor har jeg aldrig prøvet før" :nonod: Så blev båden kørt med lastbil ned til deres værksted og de arbejde videre med det. Næste dag sagde de at nu var den klar til og blive startet op, når jeg havde tid til og komme forbi og være med til det.

Jeg stod ved siden af og tænkte på det jeg havde læst om at man skal gøre noget bestemt med nøglen for at den elektriske oliepumpe sprøjter en dose olie ind i cylindren, så de ikke rives ved første startforsøg. Det var tydeligt at det havde mekanikeren aldrig hørt om før. :nonod:

Men han fortsatte med startforsøg og tilsidst startede vidunderet, og så fik den fuld gas :cryin: og så sagde han at nu er den klar, og servicebogen fik det fornemme Autoriseret mekaniker stempel, så nu galdt garantien.. Jeg betalte 3000 kr for mekanikerens opstart ialt, og følte mig ret dum og til grin. Bagefter gennemførte jeg selv den rigtige opstartsprocedure med manuelen i hånden, men det var sådan mest for og prøve det. Evt. rivninger i cylindervæggene ville jo være sket ved den første opstart. Men motoren kørte godt i den tid jeg havde den, solgte båden ca 6 måneder senere.

Hvis jeg nogensinde skal montere påhængsmoter igen, så bliver det uden mekaniker assistance...

Videre så må antikavitasjonsplata være mest mulig i flukt med nederste del av skroget i akterspeilet.

Når hullene skal bores, så foretrekker jeg også å starte med plata i flukt med bunnen med motoren tiltet slik at plata er parallell med bunnen.  

Og så foretrekker jeg å bore hullene slik at motoren om nødvendig kan senkes 1 hull og heves 2 hull uten å bore nye hull i akterspeilet.  (De aller fleste større motorer har 4 monteringshull for å tilpasse høyde.) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hej.

Jeg har en lille historie som passer godt ind her, fra da jeg i 2005 fik købt en Mariner 90 hk optimax.....*snip*

Jeg stod ved siden af og tænkte på det jeg havde læst om at man skal gøre noget bestemt med nøglen for at den elektriske oliepumpe sprøjter en dose olie ind i cylindren....*snip*

Dette har jeg ikke hørt før, ei heller lest i min manual til min mercury optimax 115 2007mod. Skal sjekke min manualer å se om det står noe skrevet om dette.

Men kan du forklare denne første prosedyren? hvordan den gjøres? om du husker det...

Mvh Kenneth :flag:

Glem det, leste i manualen nå og det står der slik som du sier ja.

PUMPE OLJE INN I OLJEINNSPRØYTINGSPUMPEN

Før du starter motoren første gang, må du pumpe olje inn i oljeinnsprøytingspumpen.

Dette vil fjerne eventuell luft som kan være i pumpen, oljetilførselsslangen eller interne kanaler i motoren.

VIKTIG: Fyll motorens drivstoffsystem med drivstoff før du pumper olje inn i oljeinnsprøytingspumpen. Ellers vil

Drivstoffpumpen gå uten drivstoff under innpumping av olje og drivstoffpumpen kan eventuelt skades.

Bruk boblen på drivstoffslangen som går til motoren, til å trekke drivstoff fra tanken og fylle motorens

drivstoffsystem.

Vri tenningsnøkkelen til påstillingen.

Flytt fjernkontrollhåndtaket fra nøytral til forovergir 3 til 5 ganger innen det har gått 10 sekunder etter at tenningen er slått på.

Dette vil automatisk starte prosessen med å fylle oljepumpen.

MERK: Det kan ta et par minutter å fylle opp pumpen.

Beklager at det ble litt off topic.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...