Jump to content

Ekkolodd


Birchwood 320

Recommended Posts

De bildene der Baat-Guru får Antikviteten min til å virke Ultra High Tech moderne. Bare for å være sikker på å ha reservedeler så er jeg nå eier av slike mosegrodde kartplottere av fabrikat Dana. Men de virker de og. :confused:

 

hehe....

 

Klarer ikke å gå forbi maritime gjenstander på loppemarked selv om de er aldri så gamle.  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Man skal faktisk ikke undervurdere disse ekkoloddene. De gir deg minst like god og mye info som dagens billige fishfindere.

Men direkte brukervennlige kan de ikke beskyldes for å være. Manuell instilling av range f.eks. eller visning av trend. Selv de billigste fishfindere har jo det. Et lite blipp fra min Humminbird når den skifter range er nok til å vekke oppmerksomheten om at det blir grunnere. Da slipper jeg å nistirre på ekkoloddet hvis jeg er i ukjent farvann. Jeg syns dette er mer nyttig enn å sette en alarm.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Demonterte det gamle Simrad Papirloddet som stod ombord, kjøpte meg et nytt lodd, tror det var av typen Furuno LS-6000.

Det gamle loddet gikk på 50 kHz, akkurat det samme som det nye.

Etter montering av dette får jeg mye variasjon på dybden, mellom 3 og 280m når jeg ligger ved kai.

Når jeg kjører det i manuelt får jeg et noenlunde bilde, men da under gange virker det som det er for svakt.

Jeg vet at skoen ble malt når båten var på slipp, og jeg har også prøvd selve loddet på en annen båt med glimrende resultat, så loddet i seg selv er i orden.

Fikk et tips om at jeg ikke kunne bruke en vanlig mascot 24-12v, men måtte bruke en galvanisk adskilt omformer, har også prøvd dette uten resultat.

Eneste jeg ikke har prøvd er å koble loddet til en inverter fra 220 - 12.

 

Noen som har noen tips hvordan jeg kan måle/sjekke om skoen passer mitt lodd?

Har ingen dokumentasjon, men antar at skoen er like gammelt som det gamle Simrad loddet.

Kan det rett og slett vere at skoen er overmalt, og det gamle loddet er mye sterkere enn det nye?

 

Mvh. ORJr

Link to post
Share on other sites

Er loddet nytt nå, er det en LS-6100.

Det er et tofrekvens lodd 50/200 kHz.

Var det gamle loddet 50 kHz, så skal du kunne bruke svingeren.

Jeg har brukt samme loddet med svingeren til en Furuno FE 4300.

Det høres nesten ut som om du har brudd et eller annet sted.

 

Sjekk også koblingene bakpå. Svingerkontakten har også inngang for logg og temperatursensor.

 

Transduceren skal egentlig ikke overmales, men det kan umulig gjøre seg slike utslag ved kai.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Har et ekkolodd, type: HAKUYO. Spørsmålet mitt er - Noen der ute som kan si meg hvem som forhandler dette merket i Norge, om det fortsatt er å få kjøpt. Mitt ekkolodd er fra 1985 og fungerer fortsatt ok, men frykter at det ikke har mange gode år igjen. Prøver å være litt i forkant av dette. Svinger fungerer meget bra. Grunnen til at jeg leter etter dette merket er: om jeg er heldig kan jeg kjøpe ny skjemdel som passer på svinger som er fastmontert i båten.

Draco 2700 tricab.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
:crazy: Skal kjøpe ekkolodd i min nyinvisterte Tresfjord, alt for mye å velge i ! Har sett litt i katalogen til maritim, fant et fra garmin som heter fishfinder 250, er det noen som har erfaring med sånne lodd ? Hva bør jeg velge i den prisklassen (4500,-) inkl svinger.
Link to post
Share on other sites

har ikke erfaringer med dette.men ved valg av ekkolodd er det veldig viktig å definere hva det skal brukes til.er det for å finne fisk?(få billig lodd som klarer det)er det for å sjekke bunnens beskaffenhet? eller bare som dybde referanse?ikke minst er det valg av svinger som er viktig dersom du skal bruke det til fiskeleting eller for å finne bunnens beskaffenhet. :fishing:

Link to post
Share on other sites

er det for å finne fisk?(få billig lodd som klarer det)er det for å sjekke bunnens beskaffenhet? eller bare som dybde referanse?ikke minst er det valg av svinger som er viktig dersom du skal bruke det til fiskeleting eller for å finne bunnens beskaffenhet. :fishing:

<{POST_SNAPBACK}>

Da det er dybdemåler i båten fra før må loddet være av en sånn kvalitet at jeg kan finne fisk. Kanskje dere kan referere til noe i maritimkatalogen som er brukbart ? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Jeg har fishfinder 250 med innvendig svinger, fungerer utmerket. Lett meny, bra skjerm og virker solid. Har koblet denne sammen Garmin FF 250 med GPS/kartplotter og VHS (ICOM IC-M 421) pr NMEA signal. Når du bruker innvendig svinger så taper du ca 10% effekt, dvs du når ikke ned så dypt som spesifikasjonene sier.

 

Garmin Fishfinder 250 anbefales. :yesnod:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Dette loddet stod i båten da vi kjøpte den. Vurderer å bytte til et mer moderne, men "syter" litt med å bytte transduceren (svinger). Har ikke noen manual til dette loddet - og aner ikke hvilken frekvens det opererer på, eller hvilken drivspenning transduceren skal ha. Noen som kan hjelpe meg med info/manual ?

 

Loddet heter Yazaki A822DY

 

Bilde

 

Geir :sailing:

Redigert av Sirdalsrypa (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

:crazy: Skal kjøpe ekkolodd i min nyinvisterte Tresfjord, alt for mye å velge i ! Har sett litt i katalogen til maritim, fant et fra garmin som heter fishfinder 250, er det noen som har erfaring med sånne lodd ? Hva bør jeg velge i den prisklassen (4500,-) inkl svinger.

<{POST_SNAPBACK}>

For den prisen burde du få en slik:

http://www.furuno.no/products.asp?page=163...=1541,10〈=1

 

Furuno LS-4100 50/200 kHz, 300 W.

Denne kan du leite etter fisk med.

Kan også brukes som repeater på GPS'en din hvis du kobler de sammen.

Jeg anbefaler sterkt at du monterer en to-frekvens gjennomgående svinger. Alternativt en gjennomgående to-frekvens svinger med temperatursensor og logg.

Noen vil sikkert påstå at de får det til å virke bra med innvendig svinger. Det virker det og, men ikke bra.

Monter, dersom du kan, svingeren på en sko noe ut fra skroget for å unngå laminærstrømmen rundt skroget som også gjerne er ispedd litt luft. Gjør du det, har du et presisjonsinstrument.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Skal kjøpe ekkolodd til min Dorry. Men den ligger allerede på vannet og sånn jeg har lest meg til det(nemlig helt fersk) skal det helst på en sånn type båt borres hull i skroget for ekkoloddet. Hekksvinger var hvis ikke så gunstig. Er dette riktig? Må jeg vente til jeg får båten på land eller kan jeg motere ekkoloddet mens båten er på vann....

Link to post
Share on other sites

Du kan du få kjøpt innvendig svinger,da trenger du ikke ta båten på land..

 

Dette fungerer like godt som utvendig svinger er nå min mening,men sikkert noen som har innvendinger på det,snakker bare av egen erfaring...

 

Ser liksom ikke vitsen i å borre hull i båten for å få seg et ekkolodd..

 

lykke til med båten..

 

mvh

 

frank v.

Link to post
Share on other sites

Skal kjøpe ekkolodd til min Dorry. Men den ligger allerede på vannet og sånn jeg har lest meg til det(nemlig helt fersk) skal det helst på en sånn type båt borres hull i skroget for ekkoloddet. Hekksvinger var hvis ikke så gunstig. Er dette riktig? Må jeg vente til jeg får båten på land eller kan jeg motere ekkoloddet mens båten er på vann....

<{POST_SNAPBACK}>

Har du tenkt til å borre hull i bunn av båten mens den ligger på sjøen? Tror nok ikke det er så lurt nei!!! Skal du montere gjennomgående svinger må nok båten på land. En dorry er vel av tre, er den ikke, da ville jeg ikke brukt innvendig svinger. Tviler på at treet er stumt nok til at signalet går uproblematisk gjennom. Hvis båten er av plast, og den ikke har dobbeltbunn eller sandwich i skroget kan du benytte innvendig svinger. Litt tap får du da også, men for de vanligste forhold er det neglisjerbart.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...