Jump to content

Ekkolodd


Birchwood 320

Recommended Posts

Det eropplest og vedtatt at innvendig montert svinger ikke fungerer i trebåt. :smash:

Gjorde noen forsøk i fjor med et billig ekkolodd og innvendig montering av hekksvinger (Humminbird Pirahna 4x). Dette ga blandede erfaringer. Utprøving med svinger i vannfylt plastpose ga greit resultat, fulgte bunn til ca. 90m. Satte deretter fast svingeren med Sikaflex, og nå mister jeg bunnen på ca 30 m.

 

Min konklusjon på eksperimentet: Invendig montert svinger i trebåt går an, men du mister mye følsomhet. Som "fishfinder" fungerer dette ikke, men er greit som navigasjonshjelpemiddel i relativt grundt farvann. Det krever mye eksperimentering for å finne beste punkt for plassering av svinger.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Bare én ting til i forbindelse med ekkolodd og trebåt. Du ha gjennomgående bronsesvinger. Og disse er vanligvis ikke akkurat billig!

 

Det er nemlig ikke så lurt med gjennomgående plastsvinger. Plasten kan ødelegges av trutnende ved.......

 

Så da har du skaffet deg (rimelig?) trebåt og så må du ha dyreste type svinger. Ikke greit å væra trebåtmenneske, nei!

;o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Dette er jo genialt for en ny båt eier.. Så mye man lærer her er veldig bra... Jeg lurer fælt på hva slags ekkolodd som vil passe meg. Har en Dorry 32 med glassfiber skrog. Denne skal gå i øyern... Noen tips på hva slags lodd som passer for ferskvann..... Vil gjerne se en gjedde eller to..

Link to post
Share on other sites

Har det noe å si at det er lagt glassfiber utenpå skroget. Vil dette gjøre denne problematikken værre eller enklere. Eller har det ingenting å si. Konklusjonen er vel da; med innvendig fungerer dette ned til en viss dybde men ikke optimalt. Gjennomgående er best men dyrest og mest vrient å gjøre. Men båten skal brukes i øyern.. Trenger jeg å kunne "lese" mer en 90-100meter? :sailing:

Link to post
Share on other sites

Har det noe å si at det er lagt glassfiber utenpå skroget. Vil dette gjøre denne problematikken værre eller enklere. Eller har det ingenting å si. Konklusjonen er vel da; med innvendig fungerer dette ned til en viss dybde men ikke optimalt. Gjennomgående er best men dyrest og mest vrient å gjøre. Men båten skal brukes i øyern.. Trenger jeg å kunne "lese" mer en 90-100meter? :sailing:

<{POST_SNAPBACK}>

Innvendig montert giver i glassfiberskrog fungerer jo greit. Vil tro at glassfiber utenpå tre ikke gjør det verre for deg. Du er desverre inne i et område som ikke er eksakt vitenskap. Det beste er å anskaffe et ekkolodd og eksperimentere.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Som andre har vært inne på: innvendig svinger i en trebåt er slett ingen god løsning. Årsaken er at treet er alt for lite homogent, det har også for mange myke partier. Resultatet blir ikke bedre om man legger glassfiber på utsiden.

 

Det er godt mulig at man klarer å se bunnen på både 30 - 60 og kanskje 90 meter, men det er vel ikke derfor man har ekkolodd? For skal man også klare å fange opp svakere ekko, som f.eks fisk - da har man nok redusert muligheten ganske ettertrykkelig med innvendig svinger.

 

Jeg er nok av samme oppfatning som Walter, som har lang erfaring med både trebåt, ekkolodd og ikke minst fisking; det eneste som duger i et slikt tilfelle er en ordentlig, gjennomgående bronsesvinger.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Noe usikker på hva du skal med ekkoloddet...?

 

Hvis det er for å fange fisk, er det klart du kan ha den hengende utenfor. Nå finnes det jo egne ekolodd/fiskefinnere til å henge på snøret :smiley:

 

Men hvis det er for å kunne se grunner og stein for å unngå å gå på grunn, så holder det nok dårlig. Men da er jo ikke ekkolodd tingen heller. Da er det nok riktigere med en sonar, noe som ser grunnen før du kommer dit. Har selv en Outlook som ser fremover, med gjennomgående bronse svinger. Er selvfølgelig ikke en erstatning for gode kart og oppmerksom båtfører, men et godt supplement for å minimere risiko for grunnstøting.

 

Mvh

Kapteinen på Joraja

Link to post
Share on other sites

Jeg har gått tusenvis av kilometer med transduceren på enden av et rør festet på sida. Funker bra det, men det krever god, stabil innfestning og farten blir begrenset.

 

Det blir en løsning som nærmer seg ubrukbar med transduceren innvendig i en trebåt. Det er bare vrøvl å si at innvendig er like god som gjennom-skroget montering.

 

Gjør følgende tankeeksperiment. Du har fått det ærefulle oppdrag å gjøre opptak av en gitarist med en fiiin gammel Shure mikrofon. Men det er bare det at det er en trevegg mellom deg og gitaristen, og mikrofonen står inni ei trekasse. Tror du det blir like bra? Ekkolodd er lyd.

 

Har du transduceren inne i båten, vil du få reflektorer i lim/treverk, treverk/glassfiber og treverk/vann og omvendt når signalet kommer tilbake. Det blir store tap. Så godt som hele energien går tapt. Videre sender du ikke fra en overflate som er avstemt til frekvensen på signalet men fra en del av skutebunnen som vibrerer. Samme gjelder igjen når transduceren lytter. Altså går det meste av signalet tapt, og oppløsningen blir elendig.

 

For en korrekt montasje på din båt skal du lage til en strømlinjeformet sko som løfter transduceren fri fra skroget. Årsaken til det er at helt inne ved skroget er det sjikt med vann med en høyere hastighet enn hastigheten din i forhold til sjøen. Sjiktet nærmest skroget inneholder også noe luft. Ideelt skal transduceren 60 cm. ut, men det er jo i praksis umulig. Jeg har den 10 cm. ute. Skoen skal tilpasses slik at transduceren peker 3 grader forover for å unngå turbulens på den aktive flaten. Bruker du en plastsvinger er det god forebyggende medisin å montere den aktive flaten flush med skoen.

Bor hull med en skikkelig hullsag og rems hullet med glassfiber for å unngå uønsket vanninntrenging.

 

Jeg bruker Furuno LS-4100, LS-6100 eller FCV-582 litt sånn omhverandre. Tar bunnen fjellstøtt ned til 500 m. i 50 kHz, og har ikkeno problem med å se fisk ned til 150 m. i 200 kHz.

I ferskvann vil loddet ditt vise ørlite for dypt.

 

Når du først skal spandere ekkolodd på båten din er det jo ingen vits i å forringe ytelsen på det ved tullete montering.

Redigert av Krapyl (see edit history)

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Testet Furuno LS-6100 i går. Gikk ut på 300 meters dyp (max dybde her) og hadde ingen problemer med å registrere bunnen, selv med innvendig giver (plastskrog). Liker ikke å lese bruksanvisninger (!) (Bortskjemt av Mac!), men dette loddet krever at medfulgte papir studeres for å få fullt utbytte av det!

Etter all info om farlighet av trafo-olje i "koppen", kjøpte jeg en liter rapsolje (kr. 10,-) på nærmeste kolonial, og den fungerer utmerket. Tok svingeren opp og holdt den direkte i sjøen, men bildet ble ikke nevneverdig bedre på skjermen!

Så min konklusjon er at innvendig svinger fungerer utnerket i plastbåt, hvis den monteres "etter boka". Skal teste 500 meter (max på dette loddet) neste uke, og samtidig sammenligne messingsvinger med plastsvinger.

 

(OT: Båtnabo i havna har et lite lodd (100 meters) montert utvendig under skroget, og han påstår at et lag bunnstoff gjør loddet dårligere... :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hi-hi :lol: Takker for kommentaren :yesnod:

 

(OT: Men MIN gamle lærer på yrkesskolen sa: "Det er ikke noe som er umulig for Gud og elektrikeren... Det er bare det at det umulige koster litt mere penger og tar litt lengre tid".

Og: "Med ohms lov og sunt vett, skal det gå dere godt her i livet gutter". ) :yesnod:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ser ut til at jeg har funnet riktig sted for innvendig montasje av loddet; Logget over 200 meters dybde i 25 knop meget tydelig på stille vann! Under gange i bølger var det heller ikke vaskelig å logge denne dybden, selv om det av og til ble noe støy når bevegelsene på båten ble ganske store. (Montert ca 1 meter bakfra og 30 cm fra "kjølen".)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...