Jump to content

Ekkolodd


Birchwood 320

Recommended Posts

Jeg har nå mitt tredje Humminbird ekkolodd. På disse kan stille inn til å vise fiskesymboler. Dette indikerer fiskestørrelser i 3 trinn, liten, middels eller stor. I tillegg vise den hvor dypt fisken står. Det jeg nå har kjøpt (Humminbird Matrix 35) viser også et bilde av hvilken side av båten de befinner seg.

Link to post
Share on other sites

Hei, puteunderarmen! Dette kommer vel helt an på hvilke krav du selv stiller, hvor avansert du vil ha utstyret. Jeg tror selv de rimeligste loddene klarere å "se" en god del av det du har under båten. (Men selv har jeg aldri fått så lite fisk som etter at jeg begynte å glane inn i dette hersens instrumentet... :lol: )

 

Lønner seg ellers å bruke søkefunksjonen, ekkolodd er noe av det som har vært diskutert her i mange og lange tråder tidligere. Hvis du titter her, så finner du kanskje noen tips. Lykke til!

 

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1078147273

 

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1077311562

 

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1075841421

 

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1068676195

Link to post
Share on other sites

Ekkoloddet er et finurlig instrument. Det er som med kona, man finner ut av diverse egenskaper etterhvert som man blir fortrolig med diverse signaler.  Jeg har selv et Furuno FCV-600L.  Her vil jeg påstå at jeg til en viss grad kan bedømme størrelse og hvilke type fisk det er jeg ser.  Jeg vil ikke påstå at jeg er noen ekspert, men etter ett års jevnlig bruk blir jeg mer og mer fortrolig med instrumentet, og blir flinkere til å bedømme hva jeg ser.  Bekreftelsen får jeg kun dersom jeg er i stand til å fiske fisken jeg ser. Så konklusjonen er at uansett ekkolodd vil dette gi bedre og bedre informasjon dess mer det aktivt brukes.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Noen som har et brukbart Ekkolodd liggende til niceprice?

 

Er det kroner å spare på å bestille fra usa slik som med GPS?

Hva er det billigste ekkoloddet som er å oppdrive?

 

snakket med en selger på messa i helga, og han fortalte at for fisking var det mer enn nok med de billigste ekkoloddene(merkelig av en selger egentlig, burde dytta på meg et dyrt et ). har sett de ned mot en tusing!

Er det løp å kjøp :smiley: eller ubrukelig :nono:?

Link to post
Share on other sites

Dersom du bare skal se dybden, kan du løpe og kjøpe et billig-lodd for ca. 1000-lappen.

Dersom du skal fiske, altså se fisk og bunndetaljer på en skikkelig måte bør du nok bla opp noe mer.

Jeg vil tro du;

A: Har misforstått selger

B: Selger ikke visste hva han pratet om, hvilket jo heller ikke er direkte sensasjonelt.

 

Det er mange ting å vurdere som f.eks:

Sendestyrke, frekvenser, farger, giver-type, funksjoner (A-scoop, bunnlinjeforsterkning etc.) Du får hva du betaler for. Av bra lodd for fisking kan nevnes JRC 30 eller 50, eller Simrad sortimentet. Men dette koster som sagt penger, ca. 10.000 og oppover for nevnte lodd. Bare giveren alene koster fort 5000,- dersom du f.eks skal ha en skikkelig Airmar-giver.

Søk på ekkolodd her på siden, det er skrevet en del om dette tidligere.

Link to post
Share on other sites

10 lapper :nonod: det utgår med skyhøye kneløft!!

 

Tror nok et til 10k er bedre enn et til 1k men 10k er jo omentrent verdien av båten min....hehe

 

...hmmm kan ikke noen si at det er brukbart, for jeg elsker dupedingser, men mangler penga! :nonod:

 

Det kan da ikke være helt ubrukelig, hva med å legge en lapp til på bordet 2k. blir det tusen kroner bedre?

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

Jeg sier ikke at du må punge ut med 10.000 for å kunne se fisk. Dersom du skal ha et skikkelig lodd for "seriøst fiske" ligger prisen i dette området.

Du kan imidlertid kjøpe deg et billig-lodd type "fishfinder" Du vil med dette kunne se sildestim etc., men selvsagt med mindre finesser, detaljer, samt på mindre dybder. Jeg ville uansett lagt på en tusing opp til 2000,- Du finner relativt greie hobbylodd  til denne prisen.

Link to post
Share on other sites

har selv et garmin som eg kjøpte for litt over 1000-lappen med giver.

Dette virker helt greit for meg. kommer opp på skjermen og med alarm når det er fisk i området. Viser også størrelsen og djupna på fisken. Dette er meir enn nok for meg. Dessuten bruker eg loddet meir for å se hvor djupt det er. Måler ned til ca. 180 meter med giver innvendig...

Link to post
Share on other sites

:rolleyes: Det er det jeg vil høre. fant et garmin 120 fishfinder til en tusing. noen som har er faring med dette.

 

hva med det piranha-loddet noen som vet om noen omtaler på nettet, finner igrunn lite.

 

Dette er ikke seriøs fiske, trenger bare noe å skylde på når jeg ikke får fisk. i tillegg til hallet da, det må man alltid klage på :smash:

Link to post
Share on other sites

Hovedpoenget for "vanlige" folk er jo å se dybden slik at man vet at man ikke fisker på 600 meter dyp når man vil ligge på en 30 meter grunne.

 

Et lodd til en tusenlapp er helt utmerket og en stor hjelp i forhold til ikke å ha noe. Tror egentlig ikke det er verdt bryet å gå opp til et 2000 krs lodd, men der finnes sikkert delte meninger.

Link to post
Share on other sites

:confused:

Hei puteunderarmen!

Ser at du kjenner uttrykket "hall", så da har du vel forbindelser nordover i landet?

Tror nok du får glede av et lodd til et par tusen, er enig med deg at hallet er minst like viktig som tekniske duppedingser! Skitt fiske og godt hall!!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

... og for oss dødelige søringer: "hall" betyr: ???

 

Jeg trodde bare det var en skrivefeil for hell (og lykke), men det er tydeligvis ikke så enkelt. Er det det samme ordet, men med en dypere og mer utfyllende mening?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Du vet i gamle dager når gubbene "rodde lofoten" og de var på fiske i flere uker, så ble de borte fra kjærringa lenge og da måtte man ha med seg godt hall sånn at det skulle bli godt fiske og gaver som krushunder og kjoletøy med hjem.

 

Man må rett å slett ha noen skikkelige runder i halmen, for det er det som skaper hallet!

Dette gjelder spesielt om man fisker Kveite, da må man ha spesiellt godt hall......"kveit-hall".

 

Når jeg er hjemme på ferie i nordnorge og får en skikkelig ørret sier alltid Faren min: Jaja det er vel feriehallet! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hovedpoenget for "vanlige" folk er jo å se dybden slik at man vet at man ikke fisker på 600 meter dyp når man vil ligge på en 30 meter grunne.

Et lodd til en tusenlapp er helt utmerket og en stor hjelp i forhold til ikke å ha noe. Tror egentlig ikke det er verdt bryet å gå opp til et 2000 krs lodd, men der finnes sikkert delte meninger.

Enig, her er meningene (og ønskene / behovene) mange! Ta en titt på:

Dette

Det kommer an på hva du skal bruke loddet til.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

I vår forholdsvis nyinnkjøpte båt fra 1974 er det montert en dings på innsiden av skroget, litt på siden og foran kjølen. Forrige eier visste ikke hva det var for noe, men jeg har mistanke om at det kan være giveren til et gammelt ekkolodd.

Den er sylinderformet, heter "Seafarer" og står loddrett på bunnen av båten og har en lang ledning som fører fram til en avlang kontakt i luka under cockpiten.

 

Er det noen som vet om dette er brukbart i dag, og hva trenger jeg i så fall til å putte den løse kontakten inn i?   :smiley:

Link to post
Share on other sites

OK. Takk!

Men en sånn sak mangler, og forrige eier hadde den nok heller ikke.

Er det verdt å/mulig å skaffe til veie, tror du, og fungerer det i så fall bra nok til at det er bryet verdt? Alternativet er jo å kjøpe noe nytt.

Hej Igen Silentia!

 

jag skulle kjöpe nytt............(om du ikke finner ett för maks ett par hundralapper

på någon båt-loppmarknad)

Det har ju hänt en hel del på elektroniksidan sedan mitten 70-talet!

 

kan ju oxo vara så att någon Baatplassenmedlem har något gammelt liggande til billig peng!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg har liggende diverse gamle ekkolodd, felles for alle er at de mangler sender/svinger/giver:

 

Først og fremst har jeg dette ekkoloddet av merke Seafarer Voyager:

Bilde

 

Dette har en plugg på baksiden som ser slik ut:

Bilde

 

Ekkoloddet fulgte med Brenningen men det var montert et nyere ekkolodd og dette lå i en skuff. Å grave frem giver med ledning blir mye styr.

 

Jeg har også disse to ekkoloddene av et annet merke. Disse er mer som de på bildet til Gunga men er jo ikke av merke Seafarer:

 

 

Bilde

 

Bilde

 

 

Hvis du tror noen av disse kan passe kan du sende meg en IM. Skal selvsagt ikke ha noe for det da de tross alt bare ligger i en skuff. Ville kanskje tro Seafarer loddet kunne passe, men kan jo ikke garantere noe...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...