Jump to content

Dødmannsknapp basert på raymarine LifeTag

SY turnus

Recommended Posts

Jeg har installert et Raymarine LifeTag-system ombord. For de som ikke kjenner det er det kort fortalt et system som "slår seg på" når forbindelsen brytes mellom en basestasjon og en liten brikke som jeg og/eller flere ombord bærer på meg. (avstand over 10-20 meter eller nedsenket brikke) Det som da primært skjer er at en alarm uler samt at MOB-funksjonen på kartplotteren aktiveres.

Så til mine spørsmål som jeg håper noen kyndige medlemmer her på forumet kan besvare:

På baseenheten er det og et uttak for 12V strøm som slår seg på når systemet aktiveres. Dimensjonen her er liten (typisk 0,75 kvadrat kabel?) slik at det er nok små mengder strøm som er ment å hentes ut her. I følge bruksanvisningen kan man her koble til enheter som man ønsker at skal få strøm i en MOB-situasjon. (f.eks lys under dekk hvor en forskremt medseiler på frivakt blir vekket av ulende sirene som jeg forhåpentligvis har fortalt han hva betyr) Seiler jeg alene hjelper lys under dekk lite.

Planen/spørsmålet er da om man kan koble denne strømmen til stopp-solenoiden på min Volvo Penta D2-55 (antar at den er av type som aktiviseres/stenger dieseltilførselen når den får strøm. Stemmer? (skal ned i båten å måle neste gang jeg er der)) Trekker en slik soleniode mye strøm slik at dette bør kobles via relé? Vil Solenoiden ta skade av å stå med strøm på i flere minutter? Finnes det i så fall en dings som gjør at strømmen kuttes etter f.eks 10 sekunder? Basestasjonen vil levere strøm helt til jeg kommer meg ombord igjen.

Går jeg for seil hjelper det lite om dieseltilførselen kuttes. Et system hvor seilene berges automatisk ser jeg for meg som uhorvelig komplisert. Alternativet ville kanskje være å montere en gjennomføring for fall og genoaskjøte med en slags skarp solenoid som kutter tauene. Falske alarmer blir da sure. Imidlertid ser jeg for meg at det i det minste må gå an å koble inn et rele som kutter strømmen til autopiloten. Så får jeg bare håpe at båten er like dårlig balansert som den vanligvis er og at den vil luffe pent opp i vindøyet og legge seg rolig nok til at den kan innhentes pr. svømmetak.

Ellers gjelder nok regelen om at det å falle over bord er en synd som ofte medfører dødsstraff.

Personlig ville jeg vært ganske betenkt på å installere en innretning som plutselig kunne koble ut motoren under drift. Sansynligheten for at denne utløses uttilsiktet ved en eller annen teknisk feil kan lett være like stor som sannsynligheten for at jeg detter overbord (og samtidig har husket å ta på meg tag'en). En plutselig motorstopp kan jo være kritisk.

Edited by ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Slik jeg forstår det, ønsker du en måte å kutte motoren hvis du faller i vannet dersom du er på tur alene slik at du klarer å svømme tilbake til båten og komme deg opp igjen? jeg tror det ikke er veldig lurt. For det første vil båten forsette et ganske langt strekk bare på siget i båten (bare prøv å kutte motoren selv en gang og mål med GPS'en hvor langt du siger før du stopper). For det andre, hvis det er litt vind og bølger er det stor sannsynlighet for at båten driver og seiler på skroget fortere enn du klarer å svømme. Å svømme med klær + flytevest går ikke spesielt raskt. De raskeste konkrransesvømmerene bruker ca. 2 min på en 200m. dvs. ca. 3,2 knop.

En annen og bedre løsning etter min mening er å ha med seg noe i lommene som sannsynliggjør redning, som f.eks.:

- Nødbluss med utskytning pennetype (billig og liten)

- Liten vannetett bærbar VHF

- PLB (personal Locator beacon) dvs en personlig EPRIB

Ingen av disse garanterer redning, Nødblussene krever selvsagt at noen ser dem, En VHF vil trolig få liten rekkevidde når du er nede i vannet med bølger rundt deg. Effekt av PLB er diskutabel (se http://www.redningsselskapet.no/binary/23962/file) men etter hva jeg har hørt er de blitt mye bedre etter flere tester.

Ellers er den beste løsningen som du sier selv å gjøre alt for å unngå å falle i vannet, dvs, alltid bruke redningsline. Jeg ville derfor først putte penger og innsats i å alltid ha gode steder å feste sikkerhetslinen på og alltid være kroket inn, fra du går opp leideren og forlater salongen og til du går tilbake.

Edited by Krimart (see edit history)

En stoppsolinoyd krever en del strøm men det løser du enkelt med og sette inn et rele du kan jo også lade deg en bryter som kan deaktivere den automatiske stoppfungsjonen. Men som tidligere nevnt er også jeg i tvil om du i en git situasjon vil ha noen nytte av det. '

Har selv fundert en del på dette da jeg seiler mye alene om en kunne fåt aktivert en fungajon i autopiloten som styrte båten upp i vinden ville den jo stoppe opp ganske fort når man seiler. Om dette var kombimert med en motorstopp var det kansje en sjangse for og nå båten også når man går for motor.

Men det beste er jo selvsakt og holde seg ombord og skulle uhelet være ute er jo en livline et bra alternativ, sjønt jeg er ikke sikker på at jeg ville klart og dra meg ombord om båten gikk for ful fart og jeg ble hengende etter en livline bak båten. En aitostopp og en fungsjon som kjørte båten opp i vinden kunne nok kommet godt med.

Takker for gode innspill. Noen kommentarer:

1: Det er tenkt installert en bryter ja. Motorstoppen er i grunn kun ønskelig ved soloseiling. Faller noen andre overbord mens jeg står til rors ønsker jeg meg ikke motorstopp.

2: Jeg skjønner at det ikke er 100% sjanse for å klare å svømme tilbake til båten igjen, men jeg vil anta at sjansen er bedre enn om båten fortsetter å gå i 7 knop på autopilot.

3: Systemet forhindrer ikke at jeg samtidig bruker de tiltak jeg allerede bruker. Dvs forsiktighet, sikkerhetsline med festemulighet overalt på båten, bærbar vanntett VHF i lomma etc.

4: Autopilot som styrer opp i vindøyet hadde helt klart vært det beste. Det ville jeg tro at øker sjansen for suksess betraktelig, særlig under seil. Får høre om Raymarine planlegger softwareoppgradering. Hardwaren ville jeg tro kunne klare dette, da det allerede i dag er en funksjon hvor man kan sette autopiloten til å styre etter vindtetning. Er ikke Raymarine med på opplegget vil en kutt av autopilot medføre at min båt stort sett går i ring.

5: Noen som vet om solenoiden vil "brenne seg fast" om den blir stående med strøm på?

Men er det ikke slik at en helst detter overbord når en seiler, og ikke når en går for motor?. Det er jo da en kan få behov for å forlate cockpit, at en kan få plutselige kast i båten grunnet ufrivillig jibb osv. Er det skikkelig styggvær har en jo normalt også seil oppe for å dempe slingringen. For motor er man jo stort sett trygt plassert bak roret og det er greit å stå med line hvis sjøgangen blir riktig ille.

Hvis denne antagelsen er rett må det vel være en løsning som hjelper deg hvis du faller overbord under seil som bør prioriteres?

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

En annen og bedre løsning etter min mening er å ha med seg noe i lommene som sannsynliggjør redning, som f.eks.:

- Nødbluss med utskytning pennetype (billig og liten)

- Liten vannetett bærbar VHF

- PLB (personal Locator beacon) dvs en personlig EPRIB

Jeg ville prioritert den listen i motsatt rekkefølge.

Mye svada i den 2 år gamle artikkelen fra NSSR. PLB'en reddet jo tross alt livet til vedkommende!

Kunne tenke meg noe slikt som dette med et El.signal til en mekanisme som løste ut en line med en gang jeg var en meter bak båten i fartsretning. Hvorfor vente 10 - 20 meter før reaksjon. Mekanismen kunne være en boks som rommer noen meter med tauverk og et flyteelement i enden av tauet. Fjærbelastning i boksen med kraft nok til å skyte ut lang nok line. En "harpunkanon" eller "kattapult" ville muligens sørge for at linen rettet seg ut akterover.

El.signalet kunne også gå til motor, autopilot og det som måtte til for å stanse båten.

Muligheten for å komme seg ombord ville øke betraktelig.

Seilerne vet av erfaring at sikkerhetslinen ikke skal være så lang at vi faller over rekka og blir hengende utenfor.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Jeg ville prioritert den listen i motsatt rekkefølge.

Mye svada i den 2 år gamle artikkelen fra NSSR. PLB'en reddet jo tross alt livet til vedkommende!

Forsåvidt enig, hvis jeg selv skulle ligge i vannet ville jeg helst hatt en PLB med GPS.

Men en signalpenn tar svært liten plass og er meget billig. En vanntett håndholdt VHF er riktignok stor og klumpete, men noe som mange har uansett bl.a. for backup dersom den fastmonterte VHF'en ikke virker p.g.a. lynnedslag, mastebrekk e.l.

En PLB er relativt dyr, bare litt mindre klumpete enn enn VHF og har ingen andre funksjoner enn før ulykken først er ute.

Den nevnte artikkelen er bare en av flere jeg har lest. Det ble gjennomført en test i USA i 2004 som ga noe alarmerende resultater:

http://www.equipped.org/406_beacon_test_toc.htm

her står det bl.a:

the McMurdo Fastfind 406 PLB and McMurdo Precision 406 GPS EPIRB generally failed to provide location information except under ideal conditions. Even in scenarios where there were strong signals from 4 or more GPS satellites, and often 6 or more, as shown on the Garmin eTrex GPS, these beacons failed to provide a location unless the sky view was virtually unimpeded over the full hemisphere and there was little or no movement of the beacon due to the motion of the water, in the case of the testing on and in the water. (In theory, a GPS receiver is capable of deriving a longitude and latitude with 3 satellites in view and locked on and all commercial units that the authors are familiar with will do so reliably.)

In the maritime testing, the McMurdo beacons failed to acquire a location in any of the planned test scenarios, effectively a total failure in the marine environment. The only acquisition, by the McMurdo Precision 406 GPS EPIRB, occurred when it was specially provided a unique opportunity under virtually ideal conditions with only the slightest swells and a glassy water surface.

Men McMurdo har (til tross for protester på testen) visstnok tatt testen til følge og forbedret sine modeller:

http://www.boatingbusiness.com/archive/200...lb_test_results

Edited by Krimart (see edit history)

Jeg konstaterer at noen er skeptisk til dødmannsknapper, til tross for at det brukes jevnt og trutt på påhengsmotorer. Knapt noen ville vel fraråde folk å bruke dødmannsknapp på denslags motorer.

Derfor er det merkelig at produsenter av innenbordsmotorer til 80000 kroner og oppover ikke leverer dødmannsknapp som standard. Burde ikke være noe problem å ha en slik plugg i instrumentpanelet eller andre egnede steder, så fikk det være opp til folk å bruke den. Hvis det er flere om bord, er det neppe aktuelt.

Selv om det kan være vanskelig å kappsvømme med båten, også om den bare siger avgårde, så må da det være bedre enn at den går på land for full musikk. Hvis den blir liggende og drive, havner den vel før eller siden i fjæresteinene, men sjansen er atskillig større for at noen har berget den før den tid. Selv om man havner i sjøen er det ingen grunn til å gjøre ulykken større ved å kjøre båten på grunn. I tillegg kan en drivende båt være et nødsignal i seg selv.

Under seil er jo saken en annen. Men med autopilot innkoblet kan det jo ta en stund før båten stopper. En dødmannsknapp er fullt tenkelig, f.eks. slik man har på lokomotiver. (En knapp som må trykkes inn med bestemte mellomrom) Men det viktigste må da være at leverandørene begynner å tenke på dette og tilbyr forskjellige løsninger, slik at man etter hvert også kan finne de gode løsningene. Det kommer når løsningene blir etterspurt av kunder og/eller myndigheter.