HaHa Startet 29.Februar.2008 Del på Facebook Startet 29.Februar.2008 Bildet er lagt ut på skota.se under vignetten 'Inspiration' (?) Orker noen å kommentere? Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 29.Februar.2008 Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 Eieren sier båten IKKE har vært på grund.... Har eieren noen uvenner? Eller er det rett og slett en feil i produksjonen som har ført til at det har vært et svakt pungt i kjølen som har ført til bruddet? Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
NilsPils Svart 29.Februar.2008 Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 Eieren bemerket at han syntes den fløt litt høyt ......... Har nok helst bare gått for motor? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Trond Aasvoll Svart 29.Februar.2008 Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 Det er på tide at noen begynner å undersøke legeringen i jernet på kjølene nå, på hva de inneholder? Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
NilsPils Svart 29.Februar.2008 Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 Synd vi ikke får se bruddflaten. Så langt ser det ut som et utmatningsbrudd pga. vekslende sidekrefter. Slikt kan starte pga. korrosjon, produksjonsfeil, en gammel skade eller lignende. Dette har neppe skjedd plutselig ved en grunnstøtning. Da skulle det normalt ha vært større deformasjoner. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.Februar.2008 Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 (redigert) Moby Dick er tilbake! Edit: Beklager avsporingen, klarte ikke å la være, det ser jo ut som noe svært har tatt en bit av kjølen.. Redigert 29.Februar.2008 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 29.Februar.2008 Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 (redigert) En grunnstøtning med slike følger ville ha medført sprekkdannelser og skader på skroget i nærheten av og rundt innfestingen av kjølen så jeg kan være enig med eieren. Bildet viser en sprekkdannelse fra den øvre delen av bruddet og videre opp mot toppen av kjølen. Ved å forstørre opp bildet synes det også å framkomme et "hull" fra der hvor sprekken fortsetter oppover. Jeg tipper på feil i støpen (luftblære eller forurensning i materialet) som med kraftig sideveis belastning har medført at det har oppstått en sprekk i kjølen langs deler av bruddstedet. Den store sideveis belastningen kan ha oppstått ved skjev belastning på kjølen når båten har stått på land eller ved kraftig krengning under seiling. Siden dette ikke synes å være en utpreget regattabåt som normalt presses til det ytterste, betinger det siste alternativet at sprekken var et faktum før krengning for å kunne brekke av under fart. Det er også et annet alternativ, og det er at båten har ligget stille og krenget med kjølen fastlåst sideveis (mellom to steiner og synkende vann?) og dermed fått brukket av den nedre biten. Jeg vil presisere at dette er bare antagelser. Det kan godt være at det finnes andre forklaringen, men det vil i så fall en materialundersøkelse fastslå ganske kjapt. Redigert 29.Februar.2008 av kes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.Februar.2008 Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 Det som har hendt med den kjølen er at egenkontroll og konformitetspapirer har gått for langt. Det burde innføres en slags NCAP for fritidsbåter slik at slik søppel aldri kommer på markedet. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 29.Februar.2008 Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 (redigert) Hva vis dette er f eks en transportskade, med en sideveis belastning. Her vet du mer om skaden, en meg Mulligan. ut i fra det jeg leser/hva jeg tenker er jeg ikke like-skråsikker. Redigert 29.Februar.2008 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sun Flyer Svart 29.Februar.2008 Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 Jeg har ikke tro på at dette har hendt uten noen form for ytre påvirkning. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Mulligan Svart 29.Februar.2008 Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 Og den påvirkningen tror jeg er at leverandør B leverte kjølen € 0.50 billigere enn leverandør A. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 29.Februar.2008 Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 Vel...når det er 0,0001% sjanse for at en ledning i en bil går varm og starter brann eller at airbagen løser seg ut ved en feil er det straks snakk om tilbakekallinger, servicebulletiner mm. Savner et engasjement fra Bavariaklubben og seilpressen i forhold til å ivareta interessene til eiere av nyere Bavariabåter. Om kjølene er dårligere enn snittet av kjøler eller ikke er egentlig irrelevant i forhold til dette. Det burde være viktig uansett å avklare hva dette er for noe ut fra annenhåndsverdi og selvsagt sikkerhet. Har tidligere følt at en eller to slike kjølhendelser kan forklares med tilfeldigheter men dette begyner å ligne noe jeg ikke liker. Satser ellers på at min 12 år gamle kjøl fortsetter å henge greit på når den har holdt såpass lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 29.Februar.2008 Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 Og den påvirkningen tror jeg er at leverandør B leverte kjølen € 0.50 billigere enn leverandør A. Kanskje robot C plasserte den skjevt på samlebåndet slik at den falt av og ble overkjørt av robot D som frakter de 10 neste kjølene i tilhengeren. Når Robot C oppdager dette løfter han kjølen opp på samlebåndet igjen fordi führer A glemte å programmere robot B til å legge skadede kjøler på retur-samlebåndet. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Mulligan Svart 29.Februar.2008 Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 (redigert) straks snakk om tilbakekallinger, servicebulletiner mm. Godt sagt. Jeg kjøpte en gang en Volvo hvor det ble oppdaget at det kunne være en ørliten sjanse for varmgang i dynamoen. Det gikk ikke mange timene før jeg hadde dem på tråden og de ville ha den tilbake. Kineserne prøvde å inrodusere en billig bil i Europa. NCAP avslørte at den var livsfarlig, og den er ikke tillatt solgt i Europa. Tidligere i uken hadde vi to japanske pick-ups som feilet fullstendig på NCAP. Brukerorganisasjonene var øyeblikkelig på banen og advarte mot bilene. Byggebransjen i Norge har i mange år hatt fritt spillerom med egenkontroll. Vi vet resultatet av det. Nå kommer byggekontrollen tilbake. Båtbransjen har ingen kontroll. Jeg snakker ikke om noe spesiellt merke. Se på små joller og landstedbåter bygget i lavkostland. Det er ikke rare greiene. Vi må få en eller annen form for inspeksjon og kontroll for dette blir fort verre. Og så må vi venne oss til at en 35 fots seilbåt koster MNOK 1.8 og ikke 0.9. Redigert 29.Februar.2008 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 29.Februar.2008 Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 Er enig med deg Mulligan, produsentene har nærmest fritt spillerom. Og må få en bedre kontroll på produktene. Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
baatsman Svart 29.Februar.2008 Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 Jeg er helt enig at en samsvarserklæring fra produsent kan virke noe spedt. Men på den andre side, vil rettsakene stå i kø, samt en kan gjøre rettslige fremskritt hvis produktsjonen ikke er i henhold til spec. Personer kan gjøres direkte ansvarlig. Hvem ønsker det?. Tror ingen store verft ønsker det, spes ikke aksjonærer. Waist of money. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Hydrox Svart 29.Februar.2008 Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 Etter at pælemarken har hatt en lengre bespisningsaffære inne i kjølen fallt den til slutt av Sitér dette innlegget Link to post
Stein-Erik Svart 29.Februar.2008 Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 Huff.. Og det er vel ikke så vanskelig å se at det er en Bavaria... Spesielt om en ser på det andre bildet i linken... Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 29.Februar.2008 Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 Det har jo vært forholdsvis rolig her på plassen en tid. Men jeg innrømmer gjerne at denne tråden har potensiale til mye god underholdning. Så hvis dere nå kunne slutte å være så sakelige, kan dette bli riktig bra. :-) Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Stein-Erik Svart 29.Februar.2008 Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 Glad du får ny båt snart Oddgeir - så har jeg en og låne båt av når jeg skal seile rundt i fjorden og lete etter de nederste 30 cm av min egen kjøl når denne etterhvert ramler av..... For det er nok bare et tidsspørsmål... Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 29.Februar.2008 Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 (redigert) Hehe, du er velkommen ombord når som helst. Redigert 29.Februar.2008 av oddgeir (see edit history) Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
baatsman Svart 29.Februar.2008 Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 (redigert) ..... For det er nok bare et tidsspørsmål... Er du sikker på at det ikke er sjedd ennå. Jeg har økt batteribanken til det 3 dobbelte, tar ingen sjanser. Og selvfølgelig fjernet masten. Redigert 29.Februar.2008 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Rastløs Svart 29.Februar.2008 Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 Jeg gjorde det mye enklere. Jeg bestilte stor batteri bank , - og ingen kjøl. De bare detter av eller deler seg allikevel, så den derre kjølen gadd jeg ikke å betale for Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 29.Februar.2008 Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 Hvordan får motoren kjøling nå som kjølen er fallt av da...? Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 29.Februar.2008 Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 Har hørt at blyprisene er stive i østeuropa om dagen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.