Jump to content

Hva har hendt med denne Bavaria-kjølen!?


HaHa

Recommended Posts

Vi har seilt vår Bavaria 44 Cruiser 2004 model ca 35.000 NM og hatt to kraftige grunnstøtinger.

Den ene på Island hvor vi seilte båten hjem i kuling etterpå.

Den andre i engelske kanal med 10 knop ( medstrøms) rett på grunna. Båten ble seil mange mil før vi fant rette verkstedet for reprasjon på franskekysten.

Ingen kjøl som datt av der......

 

Ellers er vår erfaringen at INGETING på vår Bavaria har havarert under seilas.

Og da har vår båt fått kjørt seg i Nordsjøen mer en dei fleste andre båter jeg vet om.

 

 

Hva var det du traff i 10 knop? Stein, sand, mudder?

Hva var det du måtte reparere på verkstedet i Frankrike? Tok det lang tid; ble det dyrt?

 

35.000 nm - det tilsvarer en jordomseiling, eller tre rundturer i Atlanteren; Norge - Karibien med retur.

Hvis INGENTING gikk galt med båt eller utstyr er vel dette tilnærmet historisk?!

Link to post
Share on other sites

Det er vell ett ordtak som heter : han trenger å komme seg på rett kjøl , dagen etter santhans kan vell det hvære vanskelig , iverfall om en har bare en halv kjøl.

 

En armert betongplate 47cm tykk av sterk betong ble knekt av bølgene der jeg bor og 20t måtte betong måtte sprenges og kjøres bort etterpå

Satt og så på skadene og tenkte :

Om denne betongmoloen er blitt truffet av ett 50t vogntog i god fart så har den ikke kunnet gå i stykker men en påkjørsel av en personbil hver dag i over flere år har nok klart dette.

 

Denne bettongen hadde overlevt 2 orkaner men ble knekt av en sterk storm.

 

Tviler på att en slik kjøl ødelegges etter en grunnstøting men på en båt som fx ligger på svai kan dette trolig skje pga marialtretthet.

 

Eier gjør her da en stor tabbe med å si att han ikke hvet hva som er skjedd noe som da trolig er sant men slike skader dekkes ikke av assuransen.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Oppdatering: Eieren av Bavariaen (39 CR) med brukket kjøl har fått utført en teknisk analyse av jernkjølen. Sakset fra pressemeldingen:

 

"Vid vinterupptagningen 2007 av en Bavaria 39 Cruiser med gjutjärnsköl visade det sig att halva undre

delen av kölen saknades. Det motsvararde drygt 50% av kölvikten. Skadan klassades som helt unik

och därtill direkt farlig av oberoende expertis. Som skadeorsak hävdade Trygg-Hansa ”fabrikationsfel”

och Bavaria Yachtbau i Tyskland ”grundstötning”. Ord stod mot ord – ett moment 22 uppkom. Båten i

övrigt var helt utan skador både ut- och invändigt.

 

Klokt nog gjordes besiktningar, fotodokumentationer och materialprover från restkölen innan den

returnerades till Tyskland på båtägarens bekostnad som också tvingades teckna personligt betalningsansvar

för att leverans av en ny köl skulle ske. Bavaria har i efterhand meddelat att själva

kölkostnaden ej skall debiteras men övriga kostnader är nu uppe i 135 000 kr. Vem skall betala?

 

Ledande expertis på materialskador, gjutjärnsteknologi och tillverkning av kölar har nu efter 18

månader klarlagt att kölen hade grundläggande tillverkningsfel, bl. a. gällande halter av legeringsämnen

vilka låg helt utanför beprövade vedertagna normer för gjutjärnskölar. Dessa avvikelser har

gjort kölen spröd med inbyggda spänningar och orsakat en inre korrosions som utlöst spänningarna,

varvid den undre köldelen brutits loss av sig självt, dvs. kölen har en slags inbyggd ”bomb” som

utlöses med tiden, en utomordentligt unik händelse men elementärt lätt att undvika vid kölgjutningen.

Båtägaren har löpande informerat Bavaria som inbjudits att deltaga i pågående undersökningar och få

information om lämpligt upplägg för kvalitetskontroll men Bavaria har inte hört av sig. Arbetet har

utförts av prof. emeritus Hans Fredriksson vid KTH i Stockholm med över 40 års erfarenhet av

gjutjärn. – Det är ställt utom alla tvivel att det här rör sig om ett materialfel, säger prof. Fredriksson."

Link to post
Share on other sites

Det er litt skremmende at en båteier må vise såpass initiaiv og utholdenhet for å få avdekket årsaken til en omfattende og alvorlig skade hvor produsenten i utgangspunktet påstår at det er båteierens feil (evt noen andre som har brukt båten og grunnstøtt). Det er langt fra alle som har ressurser til å gå så grundig til verks som denne svenske båteieren.

 

Det blir interessant å se hva Bavaria gjør. Det kan selvsagt hende at dette er en enkeltstående feil, men for å finne ut om dette stemmer så må de ha en omfattende gjennomgang av produksjon og kvalitetskontroll. (Hende dette bare Bavaria? Nei, jeg kjenner til en annen båtprodusent som byttet kjøl-leverandør for en tid tilbake. Gjett hvorfor... :wink: )

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...