Jump to content

Hva har hendt med denne Bavaria-kjølen!?


HaHa

Recommended Posts

FOr meg ser dette rart ut. Det som kanskje ser mest rart ut er at båten står på høye stabler med plank under kjølen og støttene står midt på skroget. Ser ut som om det er blir mye trykkbelastning på skroget her. Lurer på manipulering av bilde her.

 

gjute=støpe

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har helt forlatt å spekulere i Photoshop. Dette pga vannlinjen, samt at man kan se at båten står lavere en den normalt ville gjort. Som det er påpekt står den så lavt som mulig uten at roret tar nedi. Dette gjør at krybben må være justert ned, noe som ville være veldig vanskelig å få til ved å manipulere bildet. At noen legger så mye arbeide i en manipulasjon er ikke sannsynlig.

 

Tar det som gitt at det må være en form for støpefeil, hadde den knekt i en grunnstøting ville vel kjølinnfestingen båret preg av dette.

Hvor uvanlig er det at kjølen brekker pga støpefeil? Er det noen som vet om tilsvarende tilfeller?

Link to post
Share on other sites

At noen legger så mye arbeide i en manipulasjon er ikke sannsynlig.

Når man ser rundt seg hvor mye arbeide som legges ned i negativ Bavaria-omtale, så er vel sannsynligheten til stede...

 

Men hvis vi forholder oss til at dette er riktig, så kan meget godt "grunnstøtingen" ha skjedd uten at eieren har vært ombord - når den har ligget ved kai. De fleste vet om tilfeller der master har gått i hverandre, og/eller at masten har dunket borti sjøhus ved kraftig siderulling. Den tilsvarende bevegelsen finner sted under vann.

 

Hvis båten har ligget ved en brygge hvor det har vært en fjellhylle som stikker et stykke ut, kan kraftige hekksjøer fra passerende båt føre til at kjølen har fått noen kraftige følinger med moder jord. I den mest ømtålige retningen.

 

Nok en spekulasjon - men det er jo det man driver på med her.

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig at en samsvarserklæring fra produsent kan virke noe spedt. Men på den andre side, vil rettsakene stå i kø,

samt en kan gjøre rettslige fremskritt hvis produktsjonen ikke er i henhold til spec. Personer kan gjøres direkte ansvarlig.

 

Hvem ønsker det?. Tror ingen store verft ønsker det, spes ikke aksjonærer. Waist of money.

 

Kravene i CE merking er tydelig ikke godt nok,

Vi har jo endel verft som bruker Veritas, og andre til og sjekke det de bygger, det er jo et kvalitets stempel.

Men så koster også disse båtene endel mer.

 

Vi båtkjøpere er ikke en stor nok press gruppe, til at levrandørene trenger å bry seg.

Spørs om ikke myndighetene kan sette slike krav,

reklamasjonsrett 5 år.

kunne det vært veien å gå.

Eller ville bra import av båter ifra utlandet gått rett til værs.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Kravene i CE merking er tydelig ikke godt nok,

Vi har jo endel verft som bruker Veritas, og andre til og sjekke det de bygger, det er jo et kvalitets stempel.

Dette tror jeg er en utbredt misforståelse.

CE merking er en tillitsak, ingen kommer og sjekker om du leverer etter standaren.

Men dersom du merker med CE, noe går galt og det viser seg at du ikke har fulgt standarden, da har du et problem.

Tror ikke det er vesentlig forskjellig med klasseselskapene, ref. en annen tråd der det ikke kan svares på om en båt er godkjent eller ikke.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei alle forståsegpåere !

 

Vi har seilt vår Bavaria 44 Cruiser 2004 model ca 35.000 NM og hatt to kraftige grunnstøtinger.

Den ene på Island hvor vi seilte båten hjem i kuling etterpå.

Den andre i engelske kanal med 10 knop ( medstrøms) rett på grunna. Båten ble seil mange mil før vi fant rette verkstedet for reprasjon på franskekysten.

Ingen kjøl som datt av der......

 

Ellers er vår erfaringen at INGETING på vår Bavaria har havarert under seilas.

Og da har vår båt fått kjørt seg i Nordsjøen mer en dei fleste andre båter jeg vet om.

 

Dette er en lei sak for Bavaria men er ikke representativ for båtfabrikken. Hvem har ikke hørt om den nye Malø'en fra Sverige som miste kjølen under ARC regattaen uten en gang å ha grunnstøtt i forkant.....?Selv dei beste er uheldig fra tid til annen.

Klart jeg skulle hatt meg en Hallberg Rassy ....og et nummer med Madonna men det går fint med mye annet også

 

det blir Bavaria neste gang også.

Forresten...vår bav44 har samme rigg(selden), vinsjer(Harken), motor(volvo), gear , luker(Lewmar) + diverse annet som hallberg rassey 43.

Hvorfor betale 2,5 så mye for et flytende møbel ? Visst er det fint og sterkt men hva skal du med det ?

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Hei alle forståsegpåere !

Vi har seilt vår Bavaria 44 Cruiser 2004 model ca 35.000 NM og hatt to kraftige grunnstøtinger.
Den ene på Island hvor vi seilte båten hjem i kuling etterpå.
Den andre i engelske kanal med 10 knop ( medstrøms) rett på grunna. Båten ble seil mange mil før vi fant rette verkstedet for reprasjon på franskekysten.
Ingen kjøl som datt av der......

Ellers er vår erfaringen at INGETING på vår Bavaria har havarert under seilas.
Og da har vår båt fått kjørt seg i Nordsjøen mer en dei fleste andre båter jeg vet om.

Dette er en lei sak for Bavaria men er ikke representativ for båtfabrikken. Hvem har ikke hørt om den nye Malø'en fra Sverige som miste kjølen under ARC regattaen uten en gang å ha grunnstøtt i forkant.....?Selv dei beste er uheldig fra tid til annen.
Klart jeg skulle hatt meg en Hallberg Rassy ....og et nummer med Madonna men det går fint med mye annet også

det blir Bavaria neste gang også.
Forresten...vår bav44 har samme rigg(selden), vinsjer(Harken), motor(volvo), gear , luker(Lewmar) + diverse annet som hallberg rassey 43.
Hvorfor betale 2,5 så mye for et flytende møbel ? Visst er det fint og sterkt men hva skal du med det ?


Har sjølv hatt ein Bavaria 31 i 4 år, som eg solgte tidlegare i vår. Hadde det vore opp til meg hadde neste båt også vore ein Bavaria, men vi endte opp med ein Beneteau denne gongen. Disse som driv og "slaktar" Bavaria avslører at ein ikkje har peiling på kva ein snakkar om. Synsing er sjølvsagt lov, men mange er litt for bastant i sine konklusjonar basert på enkelte uheldige hendingar, som tildømes han som mista kjølen sin i Sverige og ikkje oppdaga det før han kom til Noreg. Er litt usikker på kven det seier mest om, Bavaria eller han som ikkje fekk med seg at båten plutsleg vart ein del tonn lettare. Kjenner fleire med Bavaria ( 32, 36, 38, 40, med varierande årgangar), dei er alle kjempefornøgd med sine båtar. Kunne godt tenkt meg og sett ein statistikk der ein samanstilte produksjonsvolum og alvorlege feil. Trur ikkje Bavaria ville ha kome så dårleg ut der...

Men alt i alt så er mi erfaring at negativ omtale av Bavaria ikkje kjem frå dei som faktisk har Bavaria :)
Link to post
Share on other sites

Forresten...vår bav44 har samme rigg(selden), vinsjer(Harken), motor(volvo), gear , luker(Lewmar) + diverse annet som hallberg rassey 43.

Hvorfor betale 2,5 så mye for et flytende møbel ? Visst er det fint og sterkt men hva skal du med det ?

Hei og velkommen til baatplassen.

Har du eksakt samme rigg (vet produsenten er den samme men......) ,vinsjer (størrelse 54) og luker som HR43 , 75hk motoren osv , har du bilder av f.eks riggen på din båt , jeg har aldri sett samme rigg på Bav 44 som HR 43.

 

Edit! Ikke for at det gjør så mye men det hadde jo vært herlig å få dratt igang denne tråden igjen.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde nesten glemt denne tråden som jeg i sin tid startet. Det var forøvrig moderator som inkluderte 'Bavaria' i emnetittelen. Antakelig for å øke temperaturen i diskusjonen...

 

Misforstå meg rett, men jeg skulle gjerne sett flere slike bilder av brukne kjøler og andre kritiske feil - og ikke bare fra Bavaria. Det er synd at produsentene ser seg tjent med minst mulig omtale, framfor å granske alvorlige feil og offentliggjøre lærdommene. Slik tilstanden er nå vil de fleste tilfeller lett kunne avskrives som 'udokumenterte rykter' (jfr Malø som mistet kjølen i ARC - finnes det dokumentasjon?), spesielt hvis feilen ikke resulterer i alvorlige ulykker.

 

Det er klart interessant med flere anekdoter om dårlig sammenskrudde Malø, HR, Benetau osv. Selv synes jeg forekomsten av Bavaria-relaterte anekdoter er foruroligende høy, selv tatt i betraktning et meget stort produksjonsvolum. Dette er selvsagt ikke uforenlig med at de aller fleste bavariaer er solide båter med strålende fornøyde eiere. På den annen side er jeg ikke overbevist om at andre merker nødvendigvis er noe bedre. Vi som forbrukere/eiere bør være tjent med mest mulig åpenhet. Hadde en tilsvarende feil (som med den brukne kjølen i første innlegg) blitt oppdaget på en bilmodell, gjetter jeg at det ville blitt pålegg om en massiv tilbakekalling.

Link to post
Share on other sites

Har du eksakt samme rigg (vet produsenten er den samme men......) ,vinsjer (størrelse 54) og luker som HR43 , 75hk motoren osv , har du bilder av f.eks riggen på din båt , jeg har aldri sett samme rigg på Bav 44 som HR 43.

 

At det ikke er det samme utstyret på de to båtene, og flere til, er lite trolig. Skulle fabrikkene laget en egen masteserie (Selden) til Bavaria, og en annen til HR, ville det blitt for kostbart. Det er nok bare målene på riggen som ikke er det samme, og hvilket utstyr som velges levert med masten.

Selden rigg, Lewmar luker, Harken vinsjer, etc etc... brukes på båter fra mange forskjellige produsenter, så det er nok ikke i dette forskjellen ligger.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Har sett en del skrogskader som er unaturlige og vanskelig å forklare og felles ved alle disse er frosstprengnig fra vann som fryser og utvider seg under vinterlagringen .

 

Dene skaden ser ut som en typisk slik skade , det er blitt rom for litt vann mellom ballast og glassfiberen og for hver vinterlagring sprenges det løs litt mere plass for mere vann og til slutt så blir dissse kreftene sterke nok til å kunne gjøre en slik skade som på bildet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...