Jump to content

Hva har hendt med denne Bavaria-kjølen!?


HaHa

Recommended Posts

Kanskje robot C plasserte den skjevt på samlebåndet slik at den falt av og ble overkjørt av robot D som frakter de 10 neste kjølene i tilhengeren. Når Robot C oppdager dette løfter han kjølen opp på samlebåndet igjen fordi führer A glemte å programmere robot B til å legge skadede kjøler på retur-samlebåndet.

 

:smiley:

:confused::confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig at en samsvarserklæring fra produsent kan virke noe spedt. Men på den andre side, vil rettsakene stå i kø,

samt en kan gjøre rettslige fremskritt hvis produktsjonen ikke er i henhold til spec. Personer kan gjøres direkte ansvarlig.

 

Hvem ønsker det?. Tror ingen store verft ønsker det, spes ikke aksjonærer. Waist of money.

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det finnes vel ganske mange forskjellige støpejernnegeringer med forskjellige egenskaper.

Jeg knuste nettopp noen støpte soilrør i badegulvet for å legge opp nye. Så lenge støpejern er kjent for å være sprøtt i tillegg til å svekkes mye av bruddanvisninger, ville jeg ikke anbefalt en tynn kjøl i samme legering som rørene mine var laget av.

 

Ellers lages jo styrestag til biler i støpejern og støpealuminium og som da kan bøyes i en kollisjon uten å brekke.

 

Jeg tror årsaken kan være en av tre eller to av tre: Slurv, uvitenhet og økonomi.

Så lenge de fleste båteierne er uvitende, så velger noen båtprodusenter økonomi foran det meste, og spiller på uvitenhet i etterkant. (En feil av hundre er god økonomi).

 

Hvis de later til å ikke skjønne årsaken til at en kjøl brekker, så vet de i vertfall at de kjøpte kjølen billig vil jeg tro.

 

Det som er synd, er at man kan få en konkurransesituasjon på pris til slutt hvor gode produkter forsvinner for ingen kjøper de riktige delene som er dyrere.

 

Slik uheldig utvikling har regelverkene til hensikt å beskytte mot, men i båtbransjen ser ikke dette ut til å virke alltid.

Har båtene blitt bedre etter at kravet til CE merking ble innført? Mange hevder at det motsatte er tilfelle.

Link to post
Share on other sites

Enig, men med litt planlegging vil det ikke være umulig. Ta bilder både før og etter at båten er satt på plass.

 

Det er flere ting jeg reagerer på:

  • Ut fra alt oppstyret som har vært rundt Bavaria kjøler er det rart dette ikke har fått mer omtale.
  • Hvordan er det mulig at ikke eieren har skjønt at noe var alvorlig feil?
  • Hvorfor gir ikke bloggeren mer opplysninger rundt saken? Det fremstilles nærmest som en liten humoristisk historie, uten noe interesse utover dette.. Bloggeren er regattaseiler og burde fattet seriøs interesse for hva som har skjedd.
  • Han sier han kom over dette under en spanetur i båthavner. Som man ser har bildene blitt tatt på forskjellig tidspunkt, det ene før presenningen ble montert, det andre etterpå. Måtte han kanskje tilbake for å ta nye bilder pga problemer under retusjeringen?

Har denne båten bly eller jernkjøl?

Hvilken Bavariamodell er det?

Link to post
Share on other sites

Det er på tide at noen begynner å undersøke legeringen i jernet på kjølene nå, på hva de inneholder?
Og den påvirkningen tror jeg er at leverandør B leverte kjølen € 0.50 billigere enn leverandør A.

jepp skulle vara mycket intressant o veta vilken kvalitet som benyttes.......

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Støpejern deles i gråjern og seigjern (som jeg kjenner til), og hver av disse i forskjellige kvaliteter. Generelt; kumlokk er gråjern, bildeler er seigjern.

Hvis det blandes feil i støpet kan nok produktet få uante svakheter, og det skulle ikke forundre meg om det er det som er skjedd her. Har jobbet på støperi, men dette er likevel ikke mitt område.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Kan det være landstrøm med ekstrem tæringsproblematikk? :eek::lol:

Jeg har lært meg å aldri si aldri, men at årsaken kan være landstrøm vil jeg si er svært lite sansynlig.

Det er sikkert en slik kjøl som har en kule nederst, og så har det begynt med en sprekk / bruddanvisning. Så spiser sprekken seg innover på grunn av sprøheten i materialet. Bare en tanke.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Støpejern deles i gråjern og seigjern (som jeg kjenner til), og hver av disse i forskjellige kvaliteter. Generelt; kumlokk er gråjern, bildeler er seigjern.

Hvis det blandes feil i støpet kan nok produktet få uante svakheter, og det skulle ikke forundre meg om det er det som er skjedd her. Har jobbet på støperi, men dette er likevel ikke mitt område.

jepp det finnes en rekke olike kvaliteter på stöpejern......

 

o jag har aldrig tidl i mitt 'båtliv' sett kjölskader som dessa.......

däremot i mitt 'arb.liv' sett diverse eldre kumlokk o ringer der det gått 'fliser'....

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Enig, men med litt planlegging vil det ikke være umulig. Ta bilder både før og etter at båten er satt på plass.

 

Det er flere ting jeg reagerer på:

...

Nå har jeg aldri selv lagt opp en seilbåt på denne type kryppe, men jeg reagerer på at det er så lite deformasjon å se på de øverste trebitene under kjølrestene? Er det ikke slik at også kjølen tar en del av lasten? Hvorfor ellers trebitene i det hele tatt. Ved fremre kanten av kjølen ser det nesten ut at du kan skyve noe gjennom mellom kjølen og trebitene. Og denne krybben kan vel ikke såpass finreguleres at kjølen bare såvidt tøtsjer trebitene?

 

Men klart, det er vanskelig å se.

Link to post
Share on other sites

Og du ser ikke én kvadratcentimeter av bruddflaten! Skulle jeg ha tatt disse bildene ville det jo være av veldig interesse å få med noe av bruddflaten. Men bruddflatene er nok vanskelig å fake. Fotografen måtte muligens ha letet en stund for å få en posisjon hvor du IKKE kan se deler av bruddflaten

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke det er grunn til så mange spekulasjoner. Båten kan ha hatt landkjenning mer og mindre. Støpejernskvaliten i kjølen har vært mindre bra (dårlig støpejern kan være så sprøtt som mormors flatbrød) og kjølen gikk av etter en slaggstripe og/eller kanskje også etter en tidligre skade.

Link to post
Share on other sites

Han sier han kom over dette under en spanetur i båthavner. Som man ser har bildene blitt tatt på forskjellig tidspunkt, det ene før presenningen ble montert, det andre etterpå. Måtte han kanskje tilbake for å ta nye bilder pga problemer under retusjeringen?

 

Presenningen tilhører vel nabobåten? Jeg vil vel helst tro at bildet er manipulert, men det er isåfall godt gjort. Den brune "vannlinjestripen" var rimelig langt nedpå bunnstoffet. Høyden er justert akkurat slik at roret ikke tar nedi.

 

Er det en rimelig ny 37-39-42 Cruiser? Versjon med badet fremme på styrbord side?

Link to post
Share on other sites

Saken er blitt diskutert på sailguide.se. Konspirasjonsteoretikere er vel neppe fornøyd med øyenvitneutsagn i et nett-forum, men for oss andre er denne bekreftelsen interessant:

Jag var vid Svinninge i fredags. Hämtade grejer hos grabbarna på Plastskador.

 

Passade på att fråga dem om kölen.

 

Jo, då. Det var en Bavaria (som f.ö. är en "bra" kund hos Plastskador Smile. Och de misstänkte också gjutfel (1:0 till Anders S).

 

Den hämtades i veckan (av ÅF eller fabrik får man anta).

 

Misstankar, konspirationsteorier och bortförklaringar som Photoshop, kidnappning av rymdgubbar eller Svartenbrandt kan därför strykas.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...