Jump to content

Sjøen for alle 2008 (bilder)


power

Recommended Posts

Jeg og 3 kamerater reiste over til Oslo fra Bergen på messe sist lørdag og hadde en kjempedag fra morgen til kveld.

 

Snekker......sørgelig lite av sånt, dessverre. Et par bra snekke/fiskebåt-konsepter, bla denne fra Inter, som ble behørig studert. Går vel 20 knop:

 

dscn4222.jpg

 

Ellers måtte vi innom Quicksilver-standen (der vi traff en meget hyggelig ålesunder - de finnes!). Vestlandsbåter for hvermannsen:

 

dscn4194.jpg

 

Og så en båt som falt i meget god jord for gutta boys - denne likte vi:

 

dscn4201.jpg

 

Flott dag! Meget bra messe; selv om de gode tilbudene uteble både på plotter og annet utstyr, spør du meg!

 

P.S: Denne nye Commuteren (vi var ombord og skuet herligheten) koster visst 4 mill. Men det er ikke noe problem iflg Askeladdens representant på standen: Det er jo bare snakk om prioritering. Slå den!

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Jeg er vel mest spent på om varemerket Askeladden klarer å bevege seg fra skjærgårdsjeeper til 200.000 til storbåter til 4.000.0000. ER spent på det - man får jo masse andre båter for 4 millioner - når man bare forstår at det bare er snakk om å prioritere :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Ja den var god, men nok også noe sant i.

 

Jeg synes den nye Viksunden kommer godt ut i pris. Det er faktisk mye båt for pengene.

 

Frister det ikke bittelitt med seilbåt når en ser disse prisene? Du får jo en Hanse 540 for 3 mill!!!!! Da har du 1 mill igjen, pluss at driftsbudsjettet blir minimalt, i forhold. Det blir vel ikke billig å ta service på disse to drevene og motorene?. Du kan leie kaptein hver sommerferie og få han til å forflytte båten, mens du sover hvis du syns det går for seint med seilbåt :lol:

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Må si at som seiler ble jeg litt skuffa over messa i år, lite nytt av seilbåter og den båten jeg hadde gledet meg til å ta en titt på (Jan 3200) sto ute og man måtte ha avtale for å se på, da tar jeg heller en titt når den er på vannet senere i sessongen.

 

Skulle ikke forundre meg om det til neste år blir enda fler på seilbåtmessa i Son og enda færre på Lillestrøm. Utfordringen er vel kanskje å få de i Leangbukta/Drøbak til å samarbeide med de i Son. Uansett synd at det ikke kan være alt på samme sted.

 

Sjøen for alle i år ble litt som å handle meld og brød for min del.... kom hjem med 4 liter bunnstoff og litt polish + en havneguide for Danmark.

Link to post
Share on other sites

Selv med knallhard prioritering (salg av hus, bil, kone og barn) holder det nok hardt med å få på plass en båt på 4 mill...og hva er vitsen? Når en eks (som andre også har sagt) kan få en flott Viknes til under halve prisen!

 

De skal nok slite litt, Askeladden, ja, med å få solgt den båten.....håper de har gjort en skikkelig markedsanalyse. Den Commuter 8`en ble jo som en liten balje ved siden av - selv om det er en flott og mer fornuftig priset båt.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Selv med knallhard prioritering (salg av hus, bil, kone og barn) holder det nok hardt med å få på plass en båt på 4 mill...og hva er vitsen? Når en eks (som andre også har sagt) kan få en flott Viknes til under halve prisen!

 

De skal nok slite litt, Askeladden, ja, med å få solgt den båten.....håper de har gjort en skikkelig markedsanalyse. Den Commuter 8`en ble jo som en liten balje ved siden av - selv om det er en flott og mer fornuftig priset båt.

 

Det er jo nok av folk blant oss som har mye penger, men Askeladden må nok satse på mye eksport. Uansett, jeg ser ikke bort fra at det er en del oppdrettere og andre som ser seg mon i denne her på Vestlandet og nordover. Commuter 8 har jeg prøvd og det var nedtur, mulig de har fått ordne på mye av dette nå, men det bråkte og slo ekstremt mye syns jeg... NordStar 24 kom mye bedre ut på disse områdene i en sammenlikningstest...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg skal på messa tidlig lørdag og søndag morgen. Dersom det er spesielle ønsker om bilder kan de sendes til meg på IM så skal jeg se hva jeg overkommer. Begrensningen er ikke fotoapparatet, men tiden.

Jeg har særlig glede av å legge ut bilder for de som bor langt fra Lillestrøm.

Flott tenkt, roaldbj. Takk skal du ha. Jeg får av og til følelsen av at det er svært langt til det gode selskap, da jeg bor i motsatt ende av vårt langstrakte land. Takket være innleggene på baatplassen så holder man seg rimelig godt oppdatert på båtnyheter og utstyr. Men i år får jeg både se og ta på godsakene :yesnod: .

Jeg skal på messa lørdag. Har blitt påspandert weekend med reise, opphold og messebillett (bursdagsgave). Gleder meg.

Link to post
Share on other sites

Vi har vært på messa i dag - tok vel ca 3 timers tid. Målet var å få sett på enkelte båter samt se om vi kunne finne en god davit løsning for jolla. Det siste fant vi ikke - trolig fordi det ikke finnes noe NMEA interface til daviter :wink: alt som var å se av utstyr har skjerm nå for tiden..

 

Båtene vi la ned litt tid på var

Benetau 42 Swift - ser at Roald har gjort et godt valg av båt. En flott skute dette her. Fikk litt lyst på en slik en. Og med dagens Euro kurs bør båte bli billigere etterhvert også. Stusset litt over den smale overkøya i "barnekabinen" - fungerer den OK? Resten er Benetau - kvalitet som på seilbåtene - masse plass for OK med penger. Båttypen liker vi godt :yesnod:

 

Benetau 37 HT . En fin båt - innrdeningen preget av billige løsninger for å presse prisene ned.

 

Viknes 1080 - den fikk vi faktisk lyst på. En skikkelig fin båt, og fine folk som kan båter på standen også. VI likte 3 kabiner, brede og dype dollbord og ærlig og skikkelig kvalitet

 

Viksund 32 - den har blitt penere - de har forlenget FB'en så det er litt mer harmoni i linjene. Var ikke inni

 

Skilsø 36 - den var jeg imponert over i fjor - litt mer avmålt i år. Syntes ikke innredningen var helt topp med 3 ulike treslag og masse rare farger. FB'en er også litt trang

 

Askeladden Commuter 11 - er det årets vits at den ble kårets til messens båt???? Over 4 millioner for en båt på 37 fot - knapt hva man kan kalle dobbeltkøye i fronten, billig luke til akterkabinen og en innredning som ser ut som om den er skjært ut med stikksag? Greit at det er Zeus Pods og svære motorer på den - men den gjør ikke mer enn 37 knop. Greit at den har dempet førerstol - men det koster ikke mer enn 20.000 kroner. En Windy 37 HT koster nesten en million kroner mindre! Og etter min mening er det tydelig at Askeladden ikke er utlært på å lage store båter - ser ut for meg som om de fortsatt er på skolebenken

 

NordWest 420 - her finner vi oss hjemme. Synd at ikke båten passer like godt inn på kontoen :smiley:

 

NordWest 370 - en 420 som krympet en størrelse i vask - alt likt - bortsett fra litt mindre plass. Like lekkert synes vi.

 

Bavaria vurderte vi et brøkdel av et sekund om vi skulle gå opp til - men vi gikk lett videre :smiley: ikke vår stil de båtene .

 

Årets hildring i lysken var Princess V48. En båt vi ikke har vært ombord i før - og med dagens pund kurs på 10,20 har båten blitt 800.000 kroner billigere på under ett år :yesnod: VI synes det er stor forskjell på P og V hos Princess - V klassen liker vi godt. V 48 er stor båt med masse plass i cockpit, stor garasje med solseng, deilig HT med stor luke, to store bad - alt dette for ca 5 millioner korner :eek: Vi krysser fingrene og satser på Jokern i morgen :yesnod: At forhandleren er norges største lystbåtforhandler med et godt utbygd apparat skremmer heller ikke.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Viknes 1080 - den fikk vi faktisk lyst på. En skikkelig fin båt, og fine folk som kan båter på standen også. VI likte 3 kabiner, brede og dype dollbord og ærlig og skikkelig kvalitet

 

Du er neimen ikke lett å plassere! Windyeier som kunne tenke seg en Viknes :yesnod: . Windystanden var forøvrig veldig grei denne gangen (de var litt særere på Sjøen for alle, etter min erfaring). Kanskje det hjalp at de hadde folk fra produsenten tilstede. Nå kjenner jeg salgsdirektøren fra før, han er i alle fall ikke typen til å ignorere messebesøkende uten KNS-jakke :lol: .

Link to post
Share on other sites

må bare få si at norkapp 850 var en perfekt daycrusier desidert den beste daycrusier jeg har vært ombordi.

var en tur i galeon 44 , kjempebåt alle detaljer var perfekte i mine øyne satser på lottoen til lørdag for da er det ikke tvil :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Vel da har vi også avlagt et besøk.

Ble dyr parkering gitt... 500 kr :rolleyes:

Hvis det er noen trøst, så kan jeg informere om at togbilletten for 2 personer Moss-Lillestrøm t/r koster MER! Du har sluppet billig unna! :yesnod: Selv med bensinpenger har du spart penger i forhold til å kjøre kollektivt.

Å bruke kollektivt transportmiddel er helt tragisk. Det må være forbeholdt rikfolk. Skjønner ikke at det går an! Komforten er det ikke noe å si på, men til hvilken pris. :headbang:

I tillegg gikk første bussen hjemmefra og til togstasjonen kl. 13.30! Slå den! :nonod: Nei, vi måtte nok bruke bena til togst. Hjem igjen var det ikke stort bedre. Men da orket vi ikke gå, så det ble taxi.

Og så snakkes det om å være miljøvennlig og kjøre kollektivt! :puke:

 

Ellers var messen ok, den.

Ser av den nye avataren din, hvor du har holdt hus. :lol: Sikkert derfor vi ikke så noe til deg tenker jeg. :lol: .

Link to post
Share on other sites

Jeg skal også innover i morgen..

Gleder meg veldig egentlig, selvom jeg ikke har råd til noen som helst båt der inne regner jeg med.. 18 årig student får klare seg med den båten han har..

 

Jeg leste i båtmagasinet om en kano med liten motor, skulle vist gjøre 11 knop..

Fancy leketøy..

 

Hvis ikke får jeg vel sett litt drømmebåter og kanskje jeg kjøper meg noe utstyr jeg trenger.. Rart med båt, den blir aldri utfylt av utstyr spør dere meg.. Alltid noe nytt eller noe man trenger.

Link to post
Share on other sites

Ser av den nye avataren din, hvor du har holdt hus. :lol: Sikkert derfor vi ikke så noe til deg tenker jeg. :lol: .
:smiley: Var ikke bare der :rolleyes:

 

Ja fint at kollektivt er så billig :smiley: Også er konduktørene skikkelig serviceminded :rolleyes:

Men det har jeg vel skrevet om før tror jeg...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp kommet meg hjem etter å ha tilbrakt 5 timer blant båter og utstyr i dag. Jeg kom inn kl 9 og fikk ta bilder i fred og ro. Det ble 371 bilder, så kvelder går med til å se over disse slik at jeg vet hva som skal studeres mer inngående i morgen tidlig. Mitt inntrykk er at det er svært mange flotte båter i år med flott design. Jeg har aldri sett så stor variasjon blant båtene som i år. Av utstyr: Mye fint fra Furuno, Simrad, Raymarine - for å nevne noen. Jeg ble svært imponert omver den nye G-serien til Raymarine. Jeg hadde en lang samtale med Grande junior og han sammenlignet Radaren fra G-serien og E-serien som forholdet mellom fargefjernsyn og sort-hvitt fjernsyn. Jeg kjøpte meg en film som heter "Norske Sjøfolk". Det skal bli hyggelig å se den en eller annen gang. Ellers ble det Havneguiden Gøteborg - Svinesund fra desember 2007, Finn et Ryr, oversikt over norske fyrtårn, Den Norske Los bind 1 og 2a. Jeg kommer nok til å legge ut noen bilder i denne og andre tråder etter hvert. Det var hyggelig å treffe flere medlemmer fra BP på messa. Som sagt: jeg synes messa var svært fin i år - jeg tror den beste jeg har sett på 15 år. Publikumstallet lå visstnok omlag 17 % lavere enn i 2007. Men jeg storkoste meg. Snakket også med en bekjent av meg som passet på den nye politibåten som skal stasjoneres i Follo til sommeren, en RIB som er god for 50 knop.

 

politirib1.jpg

 

 

politirib2.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...