Jump to content

Sjøen for alle 2008 (bilder)


power

Recommended Posts

Jeg falt pladask for denne båten, Ona 790.

Dette er en Silver Plast, laget av et lite familiefirma utenfor Molde. Etter 35 år med kun mindre båter, så er denne Ona 790 noe helt nytt for de. Var innom båtmessa torsdag og snakket litt med gamlesjefen, Kjell Bjørnerem, som har vært sentral i utviklingen. De hadde fått svært god respons på messa og mente båten ville bli en suksess. Ona 790 har 320 hk Nanni/Nogva diesel og vannjet som framkomstmiddel.

 

For mer info se:

http://www.silverplast.no/

http://www.rbnett.no/article/20080122/LOKA...63905/0/FORSIDE

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Enten så tøyser du med hvilken dag du var der eller så er datoen stilt feil på kameraet ditt :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Er nok stilt inn med Måned, Dag, år tenker jeg.. :-)

 

Kom akkurat inn døra etter en dagstur til oslo.

Dro 7 i dag morges og hjemme igjen til klokken 23, ikke så galt det da..

Måtte ha 2,5 runde for å få med alt, mye fint, men glad jeg la igjen lommebok og kort osv hjemme.. hadde kun litt lommerusk til litt mat osv. :-D

Det ble endel kataloger som en kan sitte med i sofaen og bla litt i når en har tid og lyst.. :-)

Redigert av Ulven (see edit history)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Er nok stilt inn med Måned, Dag, år tenker jeg.. :-)
:eek: det så jeg ikke :blush::blush::blush:

Ellers ville det jo vært 3. august og da er det jo ikke messe på Lillestrøm :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

ona790.jpg

 

Båten er nyutviklet fra topp til tå.

Skrog er optimalisert for jet-installasjon (derfor energieffektiv), generøs bredde, men 22 grader V i akterspeil og stigende via 23-24 før det flater ut langt framme. Testkjøring i farvannet ved Ona fyr har vært absolutt lovende. Fabio Buzzi har lånt bort linjer til akterskipet, google gjerne opp for mer info rundt han... Castoldi Spa. benytter samme geometri for sine jet tenders (kresent yacht marked).

 

Båten topper 38 knop m 2 voksne og full tank.

Marsjer svært komfortabelt 29-30 knop ved 3200 rpm og da forbruker pakken 1.53/nautisk mil.

 

Annen relevant info:

Castoldi Turbodrive 238 H.C. har electro-hydraulisk clutch, samt 2-trinns utveksing. Du kan kople fri og kjøre tomgang, samt kjøre lav fart på full thrust. Dette gir unike egenskaper mtp. retningsstabilitèt for en helplaner i moderate fartsområder.

 

Nogva-motoren er basert på Landcruiser (Toyota) blokk, 6 sylindre og tunet for yrkesbruk (perfekt for jet'en).

 

Sandwich i skrog, med unntak av bunn som har innlimt dragerstruktur med integrerte tankrom etc.

 

Solid bygge i klassisk nordvest-tradisjon.

 

Du må bare pushe verftet mtp. prøvekjøring.

 

turn.sized.jpg

 

stb_window.sized.jpg

 

speed.sized.jpg

 

(bilde 1 og 3: Tingh Kommunikasjon AS)

Link to post
Share on other sites

Jeg ble litt overrasket over denne løsningen på anker akterut:

 

ankeropplegg2.jpg

Jeg synes at opphenget var typisk "skandinavisk" medf stort utheng.

Vil ikke en såpass lang arm til ankeret bli veldig veik , hva om det blir stor belastning med litt sideveis trekk , er ikke faren tilstedet for at greia brytes rett av ?

Link to post
Share on other sites

Enten så tøyser du med hvilken dag du var der eller så er datoen stilt feil på kameraet ditt :wink:

 

 

Er nok stilt inn med Måned, Dag, år tenker jeg.. :-)

 

Det ble endel kataloger som en kan sitte med i sofaen og bla litt i når en har tid og lyst.. :-)

 

 

Riktig som du sier ulven, liker ikke helt den instillingen, men jeg sliter litt med å holde orden på datoene så da må det bli sånn.

 

Båt kataloger er et must på denne tiden av året, har vell årganger på enkelte båter ned til 2005, noen er vell også lengre. :yesnod::lol::wink:

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Tror ikke en finner noen rimeligere i Norge (levert via Belanor) enn Malfix her, 4008 koster 17800 kroner der.... Selv betaler jeg $1669 pluss $115 i frakt og $446 i m.v.a. for samme plotter fra USA, totalt $2230 og med en kurs på rundt 5,20 så blir dette rundt 11500 kroner...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

NW 370 kommer også uten fly. Det er vel mere sansynlig at den bygger på 355.

 

370page1.jpg

 

 

NW370 er en helt ny-utviklet båt, med nytt skrog og med noe mere sportslige kjøreegenskaper en 420. Her er det bare å begynne å spare. Både drev og IPS er tilgjengelig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...