Jump to content

Båtdesign - lav, slank og elegant...?


Lingefan

Recommended Posts

Jeg har vel også vært inne i Kragerø by noen ganger i løpet av de siste 45 år, men lenge siden jeg har lagt meg til innerst i Blindtarmen! Den andre broen som du referer til Lingefan er vel broen over til Øya og den er vel høy nok? Og skulle den ikke være det så kan du vel også legge til i gjestehavna utenfor Kraft/Rema? Jeg prøver alltid å legge meg der, hvis mulig.

 

Forøvrig er jeg helt enig med deg i poenget med å "komme nærmere vannet", det er sågar praktisk i en del sammenhenger.

 

Ellers så er det vel liten tvil om at en del båter blir et kompromiss mellom design og bruksnytte og her får den enkelte gjøre sine valg, men i mine øyne finnes det mange båter hvor ingen "maskeringstape" kan skjule et klumpete og stygt skrog. For husfredens skyld skal jeg la være å nevne navn for her er noen svært så nærtagende! Historien om "den grimme elling" har vel de fleste hørt? :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

jeg har ikke hørt om grimme elling. jeg her et bulkete og stygt skrog , så det kan se ut for at det er min båt du ikke nevner navnet til . ( noe jeg ikke tror ,for du har sansynligvis ikke sett en hifo :-) ) men synes det er greit at folk påpeker at båten er stygg ( for de som føler behov for det ), hvis de i samme setning helst sier at dette er de sin mening ..det er da normal folkeskikk å ikke være ufin mot en ufinbåt eier. men jeg har selv aldri fortalt noen at de har stygg båt, selv om jeg kjenner mange med stygge båter..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

jeg har ikke hørt om grimme elling. ......... så det kan se ut for at det er min båt du ikke nevner navnet til ......

 

Grimme elling / ugly duckling .... stygg andunge som ble til en svane .... ingenting med båt å gjøre i utgangspunktet, og helt sikkert ikke kritikk mot din egen ... mest sansylig brukt som en metafor i denne sammenheng.

:flag:

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Fordeler ved lave, slanke og elegante båter:

-man kommer nærmere vannet (sjøen er herlig og det er flott å kunne ta i vannet)

-lavere tyngdepunkt og bedre sjøegenskaper

-ikke fullt så følsom for sidevind

-penere design

-kommer seg lettere under lave broer

-høyere stabilitet ved stilleligge pga lavere tyngdepunkt

 

nøyaktig samme argumenter som Toivonen brukte som begrunnelse for at han måtte svømme på magen hele tiden! :wink:

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Jeg synes nå at man burde tåle å høre at ikke alle synes at båten man har er det fineste som flyter på havet. Selv så har jeg en gammel Albin Vega og har fått høre at den er stygg av flere :smiley: Men hva gjør vel det meg? Det er et valg jeg har tatt og jeg er fornøyd med båten, folk kan si og mene hva de vil for min del(skal til og med være enig i at den kunne vært penere).

Hvis den viktigste grunnen til at man kjøper båt er at alle andre skal synes den er pen så bør man gå litt i seg selv.

 

Her er jeg så enig så enig. Min gamle Mekling er stygg i manges øyne, men for meg er hun noe av det vakreste i verden. Jeg har ingen problemer med at mange ikke er enig. Jeg kjøpte jo denne fordi jeg synes den er pen, ikke for å imponere naboen.

Jeg synes mange av de nye båtene er stygge - motorbåtene til Bavaria, Windy-båtene fra sent (?) nittitall og oppover. Mange av de engelske og amerikanske såpestykkene også. Det kan da ikke være noe problem for eiere av disse båtene. De kan da ikke ha kjøpt disse for å tilfredstille meg!

 

For meg så finnes det stygge lave båter og stygge høye båter og pene lave båter og pene høye båter. Hva som gjør en båt pen i mine øyne? Tja.... gud vet. Det tror jeg ikke jeg har noe fasitsvar på. Jeg ser det bare med en gang - den er pen og den er stygg. I mine øyne altså.

 

I all ærbødighet

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Grimme elling / ugly duckling .... stygg andunge som ble til en svane .... ingenting med båt å gjøre i utgangspunktet, og helt sikkert ikke kritikk mot din egen ... mest sansylig brukt som en metafor i denne sammenheng.

:flag:

 

Det er helt korrekt!

 

Hifo - det er også helt korrekt, jeg vet ikke "i farten"hvordan en Hifo ser ut og har derfor ikke uttalt meg om denne - heller! :wink:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

jeg skjønner tuff. men det har noe med måten slikt blir fremsatt. at mange ikke er enige med deg i at båten din er peneste i verden er en ting, men når de sier at : hvis du synes den er noe av de fineste av båter , tar du feil . da blir det helt feil i mine øyne\ører. for det er ikke opp til noen enkelte å fortelle hva som ER fint og stygt.. da mener jeg de må pynte på ordbruken.

mouche . det kom en noblesse inn på finn i går , 30 fot . samma båt som hifo.. :-)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

mouche . det kom en noblesse inn på finn i går , 30 fot . samma båt som hifo.. :-)

 

For meg så ser det ut som en båt bygget for å brukes, tidstypisk for byggeåret/perioden og med rimelig god balanse mellom bruk og design. En fornuftsbåt om man kan kalle det det? :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hiver meg inn i Ibiza diskusjonen, er vel litt innhabil, men når jeg skulle velge meg en ny Ibiza-modell i fjor, falt valget på Ibiza 22 Weekender.

Syns ikke den ser hverken avkappet ut, eller spesielt høy. Den er bygd på 22 touring skroget, men er litt dypere.

 

ibiza22w.jpg

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Vanskelig å diskutere design og hva som er stygt osv uten at noen føler seg tråkka på tærne ser det ut til.

 

Personlig er jeg tilhenger av "form follows function" , dvs funksjonen kommer først, deretter designet. En god designer vil uansett få til et bra kompromiss mellom disse 2, slik at man kan få både i pose og sekk.

Design bare for designets egen skyld, har jeg ikke så mye sans for... heller ikke at alt til enhver pris må være så forbasket trendy. På en båt med en levetid på flerfoldige tiår, så foretrekker jeg helt klart en "klassisk", tidløs linjeføring som tåler litt moteskiftinger.

 

Men som andre har sagt her, en båt blir uansett et kompromiss mellom flere ting. Kunne f.eks aldri tenkt meg å hatt en skjærgårdsjeep der jeg sitter på en sofa (uten sidestøtte) høyt hevet over rekka.

 

Når det gjelder Askeladden 705, så syns jeg absolutt det er et godt kompromiss mellom innvendig volum og utvendige linjer.

Da er denne Sealine'en værre , dvs linjene er ikke så ille, det er proporsjonene som ikke stemmer. (Så får jeg håpe at ingen her har denne og føler seg fornærmet :smiley: )

s25Port-Running-shot.jpg

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Dere snakker om lave, elegante båter, og så er det bare bilder av masse plastikk...

Nei, hold skjærgården ren, ikke la plasten ligge å flyte ! :lol:

 

Her er en lav, slank og elegant båt. :cool:

Van Dam's "Fast with Class", en kopi av GoldCup-winneren "Baby Bootlegger" fra ca 1929.

 

fastwi1.jpg

 

fastwi4.jpg

Link to post
Share on other sites

Båtdesigner er blitt et moteord---før snakket man om båtkonstruktører som gjerne hadde erfaring med en båtbyggertradisjon. Derfor har mange av de klassiske båtene gode og solide sjøegenskaper, harmoniske linjer, og praktiske i bruk. Og volumiøse båter i evig "oppoverbakke" (les planende) med ditto store hekkbølger, blir aldri noe estetisk syn i mine øyne :smash:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vel også vært inne i Kragerø by noen ganger i løpet av de siste 45 år, men lenge siden jeg har lagt meg til innerst i Blindtarmen! Den andre broen som du referer til Lingefan er vel broen over til Øya og den er vel høy nok? Og skulle den ikke være det så kan du vel også legge til i gjestehavna utenfor Kraft/Rema? Jeg prøver alltid å legge meg der, hvis mulig.

 

Forøvrig er jeg helt enig med deg i poenget med å "komme nærmere vannet", det er sågar praktisk i en del sammenhenger.

 

Ellers så er det vel liten tvil om at en del båter blir et kompromiss mellom design og bruksnytte og her får den enkelte gjøre sine valg, men i mine øyne finnes det mange båter hvor ingen "maskeringstape" kan skjule et klumpete og stygt skrog. For husfredens skyld skal jeg la være å nevne navn for her er noen svært så nærtagende! Historien om "den grimme elling" har vel de fleste hørt? :wink:

 

 

He he, grimme elling ja...!

 

Jeg drar i gang litt ekstra hard argumentering her siden det er min oppgave som trådstarter :-)

 

Det er vel til og med slik at taxibåtene kommer akkurat under den ytterste broen i Kragerø, så på den ytterste var det en overdrivelse. Men jeg har selv sittet med pils og cæsar-salat på en av restaurantene flere ganger og sett på folk som har akkurat kommet helt inn i Blindtarmen ved lavt vann og så har det blitt høyvann i mellomtiden... og vips... sperret inne.

 

Ellers er jo lave båter bedre å gå ombord i fra normale brygger, mens de høye er rett og slett veldig høye å gå i land fra eller ombord i.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

For meg så finnes det stygge lave båter og stygge høye båter og pene lave båter og pene høye båter.

 

 

Jeg mener også at det finnes båter som er lave, slanke og elegante som rett og slett er stygge. Men utgangspunktet for at en båt skal være smekker i linjene på sjøen er likevel den oppskriften. Ingen regel uten unntak :-)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder Askeladden 705, så syns jeg absolutt det er et godt kompromiss mellom innvendig volum og utvendige linjer.

Da er denne Sealine'en værre , dvs linjene er ikke så ille, det er proporsjonene som ikke stemmer. (Så får jeg håpe at ingen her har denne og føler seg fornærmet :smiley: )

s25Port-Running-shot.jpg

 

 

Hehehe! Det ser ut som at han sjåføren der holder seg godt fast i rattet fordi han er redd for å falle ned fra tårnet sitt? Eller har han høydeskrekk? :lol:

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Dere snakker om lave, elegante båter, og så er det bare bilder av masse plastikk...

Nei, hold skjærgården ren, ikke la plasten ligge å flyte ! :lol:

 

Her er en lav, slank og elegant båt. :cool:

Van Dam's "Fast with Class", en kopi av GoldCup-winneren "Baby Bootlegger" fra ca 1929.

 

fastwi1.jpg

 

fastwi4.jpg

 

 

Mahogney-kano på 35 fot? :cool:

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Det er vel til og med slik at taxibåtene kommer akkurat under den ytterste broen i Kragerø, så på den ytterste var det en overdrivelse.

 

Jada, men nå har jo enhver taxibåtsjåfør i Kragerø et skip som er langt større enn det selv de rikeste skipsrederne hadde for bare en generasjon siden! :yesnod:

 

Jeg kan fortsatt huske den gang en taxibåt i Kragerø var en ganske alminnelig kogg og utstyr som vhf, kompass og radar ikke akkurat var en aktiv del av "sjåførens" vokabular. Utstyret var vel primært rullings, kaffe og en lue som KNBF's generalsekretær har på seg! :lol:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...