Rastløs Posted March 9, 2008 Share Posted March 9, 2008 (edited) - Skal snart levere min nåværende båt til ny eier. Båten ligger jo på vannet, og jeg planlegger å ta motoren ut av vinterdvalen neste helg( tømme ut frostvæsken på saltvanns siden og starte opp) diesel filtrene ble sist byttet i 2006. Siden båten er solgt er jeg ikke så veldig motivert for å gjøre så alt for mye båt vedlikehold før overtakelse. Med tanke på at diesel biler går mange 1000 kilometer med sine filtere, hjvorfor skal egentlig filtere byttes hvert år . Er det noen som hopper over dette intervallet og bytter hver 2. eller 3. sesong ? Edited March 9, 2008 by Rastløs (see edit history) Quote Link to post
JRK Posted March 9, 2008 Share Posted March 9, 2008 Hei, Skifter vannutskiller filter hvert år og finfilteret på motoren annenhvert år. Tror jeg ligge på ca 200 driftstimer pr år. Dette er en TMD 40 og det er mulig det er for ofte, har aldri sett noe dritt i noen av filtrene jeg har skiftet. Men jeg vil jo tro filterbytee er avhengig av hvor rent det er på tankene. Quote Link to post
Rastløs Posted March 9, 2008 Author Share Posted March 9, 2008 Hei, Skifter vannutskiller filter hvert år og finfilteret på motoren annenhvert år. Tror jeg ligge på ca 200 driftstimer pr år. Dette er en TMD 40 og det er mulig det er for ofte, har aldri sett noe dritt i noen av filtrene jeg har skiftet. Men jeg vil jo tro filterbytee er avhengig av hvor rent det er på tankene. Det er det jeg har sett også, - "ingen dritt" i filtrene. da er det jo litt over kill å bytte så ofte. Jeg ser jo at det er bedre være føre var også videre men... Quote Link to post
LasseB Posted March 9, 2008 Share Posted March 9, 2008 Sikkert ikke mulig å svare generelt på dette da det avhenger av bruk og ikke minst hvor ren tanken er. Jeg har stort sett holde meg til hvert 2. år, men det har også hendt at jeg har latt det gå 3 sesonger. Siden båten er solgt, ville jeg latt være å bytte, og gjort kjøper oppmerksom på at dieselfilter ble skiftet i 2006. Så får ny eiere selv avgjøre hva han ønsker å gjøre. Quote Link to post
Enzo Posted March 9, 2008 Share Posted March 9, 2008 Jeg byttet begge filtrene i går og snakket med Volvo forhandleren på Vallø om dette og han sa at man bør bytte forfilteret hvert år og om dette viser seg å være rent så trenger man ikke bytte filteret på motoren annet enn hvert 2-3år. Men om det er dritt i forfilteret så bytter de altid begge 2 Quote Link to post
C-marine Posted March 9, 2008 Share Posted March 9, 2008 Vi bytter alltid filter hvert år, man vet aldri hva som kan komme i tanken iløpet av sommern. Quote Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post
Hans-Petter Posted March 9, 2008 Share Posted March 9, 2008 jeg bytter filtrerne 1 gang iåret, og har altid ekstra filtre liggende ibåten Quote Link to post
koh Posted March 9, 2008 Share Posted March 9, 2008 Hei ! Skifter hvert 2. år - men så suger jeg bunnrenna i tanken hvert år. Alltid ekstra filtersett i båten. -koh Quote Link to post
bao Posted March 9, 2008 Share Posted March 9, 2008 Bytter også begge hvert år + ekstra i båten. Quote Link to post
bjorngb Posted March 9, 2008 Share Posted March 9, 2008 De MÅ ikke skiftes før de er tette. Dette skjer jo selvfølgelig nå du minst trenger det, så derfor bytter jeg hvert år + har reserve.... Quote Link to post
Enzo Posted March 9, 2008 Share Posted March 9, 2008 Jeg har ingen i reserve i båten siden jeg har seilebåt , skulle motoren stoppe så er det ingen krise. Men det er jo greit å prevantivt ihvertfall bytte det første filteret en gang i året men så var det dette med motortimer da , jeg bruker gjerne 3år på å kjøre 200timer så det er kanskje bare tull å bytte hvert år Quote Link to post
joshua Posted March 9, 2008 Share Posted March 9, 2008 Har inte bytt filter på 5 år!! Quote Link to post
Hilmar 2 Posted March 9, 2008 Share Posted March 9, 2008 (edited) Dieselfilterskift kommer helt ann på hvordan tanken ser ut innvendig. på min lille tank med tappekran i bunn trenger jeg neppe å bytte filter ofte. men hvis man har skitten tank må man bytte ofte. Edited March 9, 2008 by Hilmar 2 (see edit history) Quote Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Rastløs Posted March 9, 2008 Author Share Posted March 9, 2008 (edited) Tanken min er av plast, og det har aldri vært nevneverdig forurensning i de filtrene som tidligere har vært byttet. - så da går det vel bra de få ukene jeg skal ha båten etter at den er tatt ut av "vinterdvalen" håper jeg. Edited March 9, 2008 by Rastløs (see edit history) Quote Link to post
Fjellbonden Posted March 9, 2008 Share Posted March 9, 2008 Til sammenligning kan jeg fortelle at jeg på min forrige traktor kjørte ca 5000 timer på ett filter. I denne perioden på 9 år brukte den over 35 000 liter. Har egen tank i bakken, så kondens er ikke problem her. På båten bytter jeg sjeldnere etter hvert, da jeg begynner å få kontroll på hva som er i tankene. Jeg drenerer forfilter for kontroll hver 10 - 30 time, og alltid før og etter ruskevær. Tar sjøvannsfilter samtidig. Quote Link to post
Smaapala Posted March 9, 2008 Share Posted March 9, 2008 Hei Jeg skifter første filter hvert år, samtidig som jeg gjør ren slamavskiller. Filter nr to som står på motoren skifter jeg sjelden. Det kan være slam i første filter men filter no 2 er altid helt rent. Forøvrig skifter jeg ikke filter før motoren er kjørt ca 5-10 timer i en ny båtsesong. Dette fordi jeg innbiller meg at viss jeg har fått vann i dieselen i løpet av vinteren vil jeg se dette ved filterskifte og avverge problem i sesongen. Hilsen Smaapala Quote Link to post
Hilmar 2 Posted March 9, 2008 Share Posted March 9, 2008 Hvis du skal selge den så ville jeg byttet det. Da kan du slippe masse bråk i fremtiden. Quote Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
terron Posted March 9, 2008 Share Posted March 9, 2008 Nå er det vel slik med oss båtfolk at vi aldri kan være for sikre på at "alt er som det skal". Og derfor bytter vi vel heller både filtre og impellere og "det meste annet" en del oftere enn det strengt tatt er nødvendig. Leste om impellerbytte i en annen tråd - sjekket "for gøy" i håndboken til min Yanmar - og der står det anbefalt skifte hver 1000 driftstime - ikke rart de kikket på meg når jeg ba om impellerbytte ved siste service (350 timer). MEN - nå er det jo sånn at selv en aldri så liten "driftsforstyrrelse" kan føre til alvorlige følger på sjøen - det er ikke alltid kort vei til nærmeste veikant. Og derfor er det bedre med litt for "unødvendig godt vedlikehold" enn litt for dårlig. Og så skal man jo stelle ekstra godt med den man elsker, dessuten skal jo hobby koste litt............. Quote Link to post
Hilmar 2 Posted March 9, 2008 Share Posted March 9, 2008 På min gamle Yanmar er det 300. Cummins bruker 250 på filterskift ser jeg. Quote Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Hansi Posted March 9, 2008 Share Posted March 9, 2008 Da kan du slippe masse bråk i fremtiden. Filter er forbruksvare. Kan ikke bli så fælt mye bråk av det. Quote Link to post
Hilmar 2 Posted March 9, 2008 Share Posted March 9, 2008 Tenk hvis filteret er nesten tett før du selger båten. Unde første tur blir det helt tett, Da blir det nok noe leven. Quote Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Capitaine Posted March 9, 2008 Share Posted March 9, 2008 (edited) Det er nesten umulig å gi et entydig fasitsvar på hvor ofte man må skifte dieselfilter(-e) da det blant annet avhenger av: - antall driftstimer på motor/mengde diesel filtrert - antall filter, og om det er montert grovfilter(-e)/forfilter(-e) i tillegg til finfilter(-e) - type filter(-e) og hvor mye det/de filtrerer - kontroll/inspeksjon av grovfilter(-e)/forfilter(-e). Ser grovfilter(e)/forfilter(-e) ut som nytt/nye, har det liten hensikt å skifte finfilter(-e). - mengde partikler/slam/vann/dieseldyr i bunkret diesel - mengde partikler/slam/vann/dieseldyr i bunnen av dieseltank(-er) - mulighet for drenering/rengjøring av dieseltank(-er) og eventuelt hyppighet av drenering/rengjøring av dieseltank(-er) - bruk av middel som forebygger/bekjemper dieseldyr. Er dieseltank(-er)/dieselslange(-r) uten dieseldyr, er det mindre risiko for slam/gele som kan tette filter(-e). - anbefaling i instruksjonsbok for motor - kunnskap og erfaring Edited March 9, 2008 by Capitaine (see edit history) Quote Link to post
Capitaine Posted March 9, 2008 Share Posted March 9, 2008 (edited) Vær spesielt oppmerksom på at dieseltank(-er) som inneholder mye partikler/vann/slam/dieseldyr, kan tette nyskiftet(-e) dieselfilter(-e) veldig raskt dersom man kommer ut for mye sjøgang og nivået på tanken(-e) er lavt og gir en fri væskeoverflateeffekt. Drenering/rengjøring av dieseltank(-er) er derfor minst like viktig som skifte av filter(-e). Edited March 9, 2008 by Capitaine (see edit history) Quote Link to post
Frøken Fryd Posted March 9, 2008 Share Posted March 9, 2008 Kan man risikere at drit kommer forbi filteret på motoren eller går risikoen kun på at man får tett filter og motor som stopper? Quote Link to post
Divemaster Posted March 9, 2008 Share Posted March 9, 2008 Kan man risikere at drit kommer forbi filteret på motoren eller går risikoen kun på at man får tett filter og motor som stopper? Vi gikk fra Sør Italia til Nord Øst Skottland på samme filterene ... med en del sjø og andre ting og tang .... forskjellen var 400 RPM tapt på topp, men ingen indikasjon om tette filtere på tomgang... eller opp til 1900 RM ... (topper på 2300) ..... men du hvordan de så ut når vi skiftet ... Kan nok tenke meg at de kan tettes helt opp, men du merker det først ved høyere turtall... Quote Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.