Sjeldenutpå Svart 20.Mars.2018 Del på Facebook Svart 20.Mars.2018 arkmarin skrev for 9 timer siden: . Har en båt verd mange hundre tusen og kanskje millioner, men har ikke råd til å skifte dieselfilter til noen hundre kroner hvert år. Der er dårlig sjømannskap! Har slept til land mange med årets filter tette også pga dårlig bunkers. Trur eg forsiktig må sei meg enig med Hulda. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 20.Mars.2018 Del på Facebook Svart 20.Mars.2018 Sjeldenutpå skrev 20 minutter siden: Har slept til land mange med årets filter tette også pga dårlig bunkers. Det er derfor jeg mener at det er betryggende å drenere bunnen av tanken etter bunkring. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 20.Mars.2018 Del på Facebook Svart 20.Mars.2018 6 hours ago, Roger jo said: Det er derfor jeg mener at det er betryggende å drenere bunnen av tanken etter bunkring. Og det er en vane jeg har lagt meg til. Du får også samtidig en sjekk av bunkringsstedet. Tror mer på det enn å oppsøke "trygge" marinaer . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 20.Mars.2018 Del på Facebook Svart 20.Mars.2018 Da bør du vel sjekke før du fyller? Har du først fått tanken full av dritt, så er den jo full av dritt, irreverserbart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 20.Mars.2018 Del på Facebook Svart 20.Mars.2018 1 hour ago, Hulda said: Da bør du vel sjekke før du fyller? Har du først fått tanken full av dritt, så er den jo full av dritt, irreverserbart. Jeg har fatisk opplevd å suge ut både vann og dritt på en gang så tanken ble ganske ren. Det fordi dritten fulgte med vannet ut. Det vet jeg fordi jeg den gangen tok av mannlokket og sjekket under prosessen . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 20.Mars.2018 Del på Facebook Svart 20.Mars.2018 Jeg vil heller slippe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jonas Svart 20.Mars.2018 Del på Facebook Svart 20.Mars.2018 De som selger drivstoff kunne vel enkelt etablert rensesystem ved pumpene? Skulle vert pålagt de som selger all denne dritten i drivstoffet. RS kunne jo begynnt å sette fokus på dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ulyden Svart 20.Mars.2018 Del på Facebook Svart 20.Mars.2018 Det er egentlig ikke greit å kjøre til filter er tett.Ser nå bort fra risikosporten det er å få motorstopp når man er på båttur. De aller fleste dieselpumper trenger kjøling fra dieselen. Derfor sirkulerer det mye diesel gjennom pumpa. Kjører du til filter går tett vil denne flowen synke til null og pumpa får ingen kjøling. Til slutt så stopper motoren. Problemet er når man kjører pumpa med for liten flow så blir den og dieselen inni mye varmere. Viskositeten synker og smøreevne synker. Dette kan gi metallisk kontakt mellom høyt belastede komponenter og gi slitasje. På common rail motorer er det også viktig da høytrykkspumpen her også har stort kjølebehov. Vil derfor si at overvåk trykkfall,sugetrykk eller temperatur på returdiesel og skift filter i god tid før de går tett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 20.Mars.2018 Del på Facebook Svart 20.Mars.2018 "Min lokale" bunkers har filtersystem. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.