Jump to content

Hvor ofte MÅ man skifte diesel filter ?


Rastløs

Recommended Posts

arkmarin skrev for 9 timer siden:

. Har en båt verd mange hundre tusen og kanskje millioner, men har ikke råd til å skifte dieselfilter til noen hundre kroner hvert år. Der er dårlig sjømannskap!

 

Har slept til land mange med årets filter tette også pga dårlig bunkers.  Trur eg forsiktig må sei meg enig med Hulda. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, Roger jo said:

Det er derfor jeg mener at det er betryggende å drenere bunnen av tanken etter bunkring.

 

 

Og det er en vane jeg har lagt meg til. Du får også samtidig en sjekk av bunkringsstedet. Tror mer på det enn å oppsøke "trygge" marinaer . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Hulda said:

Da bør du vel sjekke før du fyller? Har du først fått tanken full av dritt, så er den jo full av dritt, irreverserbart. 

 

Jeg har fatisk opplevd å suge ut både vann og dritt på en gang så tanken ble ganske ren. Det fordi dritten fulgte med vannet ut. Det vet jeg fordi jeg den gangen tok av mannlokket og sjekket under prosessen . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det er egentlig ikke greit å kjøre til filter er tett.Ser nå bort fra risikosporten det er å få motorstopp når man er på båttur. De aller fleste dieselpumper trenger kjøling fra dieselen. Derfor sirkulerer det mye diesel gjennom pumpa. Kjører du til filter går tett vil denne flowen synke til null og pumpa får ingen kjøling. Til slutt så stopper motoren. Problemet er når man kjører pumpa med for liten flow så blir den og dieselen inni mye varmere. Viskositeten synker og smøreevne synker. Dette kan gi metallisk kontakt mellom høyt belastede komponenter og gi slitasje. På common rail motorer er det også viktig da høytrykkspumpen her også har stort kjølebehov. Vil derfor si at overvåk trykkfall,sugetrykk eller temperatur på returdiesel og skift filter i god tid før de går tett.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...