Jump to content

Hvor ofte MÅ man skifte diesel filter ?


Rastløs

Recommended Posts

Bytter Racorfilter 1 gang pr.år, mens finfilter på motor hvert 2-3 år. Vasker tankene hvert 5 år. Bruker konsekvent  Bioprotect2 for å forebygge mot dieseldyr. Men jeg er nøye med hvor jeg fyller diesel, forsøker alltid å fylle der det er stor omsetning på diesel.

Link to post
Share on other sites

nomen skrev 1 time siden:

Konklusjonen er vel egentlig at man bør rengjøre drifstofftanken(e) årlig.

 

Holder man de rene, kan vurdere lengere skiftintervall av filtere. Avhengig av antall driftstimer.

 

 

Det som er viktig er at en har bunndrenering så en får sjekket hva en har kjøpt etter en har fylt.

Så en kan begrense skaden, hvis en kjøper dritt.

Det motorfabrikanten sier  om filter bytte er vel 100 til XXX timer,  ELLER årlig det bør en følge.

Fyll diesel der fiskerflåten fylle.  Glemme sommer marinaer.

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 1 time siden:

 Men, det skjer ikke så ofte at man mengder med dritt på tanken. Har ikke skjedd meg mer enn et par ganger på fem år. Begge fyllingene rett nord for Göteborg om våren.

Den siste episoden har du jo beskrevet ganske så ettertrykkelig med bilder og ord tidligere. Siden du er på farta både sent og tidlig på året vil jeg gi deg et råd. Du ligger jo i Strømstad, men ta deg tid til en svipptur utom Utgårdskilen på Vesterøy før du legger sørover. Der får du rimelig diesel, og de har god gjennomstrømning på tankene. Fiskebåtene fyller der.

 

Ellers, har du et bilde av hvordan du har montert manometer, og hva slags manometer du har valgt? Jeg kunne også tenkt meg en slik løsning for å ha litt mer kontroll på sugemotstanden.

Link to post
Share on other sites

Manometeret står på finfilteret. Fant det i søpla offshore. Når vi kommer syd til Göteborg, avhengig av vær, vind og turen ellers kan vi ha brukt så mye at det uansett er på tide med en fylling. Ellers prøver vi å unngå fylling på svenskekysten, det har gjennom årtier hos meg manifistert seg et inntrykk av dårlig dieselhygiene, høye priser og lav interesse for konsekvenser. Ellers så kjenner jeg til både Herføll og Utgårdskilen. Tror ikke vi noen gang har vært innom Utgårdskilen, får se om vi tar en tur i april.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 3 timer siden:

 

Fyll diesel der fiskerflåten fylle.  Glemme sommer marinaer.

 

Og nettop derfor fyller jeg så langt det lar seg gjøre hos Nordbunkring i Langesund. 

 

Ifjord fylte jeg kun en gang en annen plass, Ollebukta i Tønsberg.

 

I påsken skal mannelokket av og tanken tømmes fullstendig, slik at den er klar for å bli fyllt opp igjen.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 4 timer siden:

Manometeret står på finfilteret. Fant det i søpla offshore. Når vi kommer syd til Göteborg, avhengig av vær, vind og turen ellers kan vi ha brukt så mye at det uansett er på tide med en fylling. Ellers prøver vi å unngå fylling på svenskekysten

Det er to plasser ved Gøteborg som har hatt ren Diesel i  mange år  Källö-Knippla og  Donsö,

her er alle ALLA SVERIGES SJÖMACKAR

https://www.sjomackar.se/alla-sveriges-sjomackar

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Styrsö er en av dem jeg har svartelistet. Donsö har jeg ikke noe negativt på, fylte der en gang for mange år siden. Källö-Knippla, der må du kjenne noen som kjenner en eller annen for at noen skal gidde å komme for å betjene pumpa, slettet fra arkivet, helt dønn uinteressant. Har vært innom der to ganger, heretter går ferden rett forbi.

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, Mix said:

Gjenget du opp lokket selv på Separ eller kjøpte du orginalt Separ lokk med orginalt manometer.

 

Jag tänkte själv gänga för manometrar i mina Separ-filter, men det visade sig att locken var gjutna på ett sätt som gav lite lite gods omkring hålen för gängning. Så jag köpte nya lock med färdiggängade hål plus manometrar av återförsäljaren i Stockholm, Svea Diesel tror jag att dom heter. Kommer inte ihåg priset men det var inte alltför avskräckande med tanke på att det är till båten.....

 

Nedan bild med dom gamla locken och dom nya.

 

image.jpeg.a6eed1e265c1a5e4e3098e45d82494c7.jpeg

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 12 minutter siden:

Skipshandlen er åpent fra kl. 1000 til ?

utenom åpningstiden  Telefon:031-963430  fungerte  i fjor  kl 0830.

Det er jo flott. Vi lå der ett døgn for et par år siden. Det eneste som var fullt oppe og gikk var havneleia. Og så var det en COOP. Resten var stengt.

Link to post
Share on other sites

ebonita skrev 7 minutter siden:

 

Jag tänkte själv gänga för manometrar i mina Separ-filter, men det visade sig att locken var gjutna på ett sätt som gav lite lite gods omkring hålen för gängning. Så jag köpte nya lock med färdiggängade hål plus manometrar av återförsäljaren i Stockholm, Svea Diesel tror jag att dom heter. Kommer inte ihåg priset men det var inte alltför avskräckande med tanke på att det är till båten.....

 

Nedan bild men dom gamla locken och dom nya.

 

Her hjemme er det Lekang Filter som har Separ. De leverer også manometer med t-stykke som kan kobles inn på rør eller slanger. I mitt tilfelle vil det ikke være plass under dørkplatene for manometer. Så da har vi mange monteringsmuligheter.

Link to post
Share on other sites

ebonita skrev 56 minutter siden:

 

Jag tänkte själv gänga för manometrar i mina Separ-filter, men det visade sig att locken var gjutna på ett sätt som gav lite lite gods omkring hålen för gängning. Så jag köpte nya lock med färdiggängade hål plus manometrar av återförsäljaren

Takker for tipset @ebonita

Ser nå at det er lite å gjenge på ja, så ferdig gjenget lokk er nok beste løsningen.

Ser på Separ sine sider at prisen på manometeret er veil 129$ det tilsvarer jo over 1250kr med moms.

Det er standard 1/4" BSP gjenger så manometeret blir nok noe annet enn orginalt Separ.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jag jagade också alternativa leverantörer eftersom jag utgick från att original var för dyrt, men jag hamnade till slut hos Svea Diesel och jag gav inte sådan pengar.

Hittar inte fakturan i farten, men det kan ju vara värt ett försök att kontakta Svea Diesel i Stockholm.

 

Tror locken kostade 150:- eller något sådant. Förvånansvärt billigt i detta sammanhang.

Good Luck!

 

Edit:

Hittade fakturorna:

image.jpeg.55efb18a5144419ada1006640aaa7f65.jpeg

 

SEK 600 per styck för manometrarna och 102 för locken plus moms och /dyr/ frakt.

 

Och då står det Separ på manometrarna!

Inte det värsta man varit med om....

 

 

 

Redigert av ebonita
tillägg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mix skrev for 5 timer siden:

Ser nå at det er lite å gjenge på ja, så ferdig gjenget lokk er nok beste løsningen.

 

En annen mulighet kan jo være å sette inn skottnippel med mutter under og dowety pakning på oversiden, dersom det er plass til mutter da. Eller så er det vel like greit med T-stykke på utsiden?

 

Tips til manometer

https://www.ebay.com/itm/Compound-Pressure-Vacuum-Gauge-Glycerine-Filled-63mm-Back-1-2-Bar-30-Hg-30-PSI/132394943046?hash=item1ed35a8246:g:fDEAAOSwsYpaCDzW 

 

Jeg kjøpte nylig et +/- 1 bar manometer derfra, og det ankom ganske kjapt. 

 

Jeg kunne imidlertid godt tenkt meg å hatt visningen oppe på dashbordet. En måling etter forfilter, og en måling etter finfilter på motor, da vet man hvor problemet oppstår også. Men for å slippe å dra vakumslanger opp, med påfølgende fare for luft osv. må man jo ha elektroniske instrumenter med sensor. 

 

 

Ebay-manometeret

5ab055ac92628_11_03_1805.jpg.0793d0a1bb12bd432be6ba1543813362.jpg

 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om en kjører i flere år med det samme dieselfilter i en bil, så stopper motoren i verste fall. Det skaper mindre problemer. Om det samme skjer med båten, så kan det plutselig sto om liv. Har en båt verd mange hundre tusen og kanskje millioner, men har ikke råd til å skifte dieselfilter til noen hundre kroner hvert år. Der er dårlig sjømannskap!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...