Rastløs Startet 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 9.Mars.2008 (redigert) - Skal snart levere min nåværende båt til ny eier. Båten ligger jo på vannet, og jeg planlegger å ta motoren ut av vinterdvalen neste helg( tømme ut frostvæsken på saltvanns siden og starte opp) diesel filtrene ble sist byttet i 2006. Siden båten er solgt er jeg ikke så veldig motivert for å gjøre så alt for mye båt vedlikehold før overtakelse. Med tanke på at diesel biler går mange 1000 kilometer med sine filtere, hjvorfor skal egentlig filtere byttes hvert år . Er det noen som hopper over dette intervallet og bytter hver 2. eller 3. sesong ? Redigert 9.Mars.2008 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Hei, Skifter vannutskiller filter hvert år og finfilteret på motoren annenhvert år. Tror jeg ligge på ca 200 driftstimer pr år. Dette er en TMD 40 og det er mulig det er for ofte, har aldri sett noe dritt i noen av filtrene jeg har skiftet. Men jeg vil jo tro filterbytee er avhengig av hvor rent det er på tankene. Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 9.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Hei, Skifter vannutskiller filter hvert år og finfilteret på motoren annenhvert år. Tror jeg ligge på ca 200 driftstimer pr år. Dette er en TMD 40 og det er mulig det er for ofte, har aldri sett noe dritt i noen av filtrene jeg har skiftet. Men jeg vil jo tro filterbytee er avhengig av hvor rent det er på tankene. Det er det jeg har sett også, - "ingen dritt" i filtrene. da er det jo litt over kill å bytte så ofte. Jeg ser jo at det er bedre være føre var også videre men... Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Sikkert ikke mulig å svare generelt på dette da det avhenger av bruk og ikke minst hvor ren tanken er. Jeg har stort sett holde meg til hvert 2. år, men det har også hendt at jeg har latt det gå 3 sesonger. Siden båten er solgt, ville jeg latt være å bytte, og gjort kjøper oppmerksom på at dieselfilter ble skiftet i 2006. Så får ny eiere selv avgjøre hva han ønsker å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Jeg byttet begge filtrene i går og snakket med Volvo forhandleren på Vallø om dette og han sa at man bør bytte forfilteret hvert år og om dette viser seg å være rent så trenger man ikke bytte filteret på motoren annet enn hvert 2-3år. Men om det er dritt i forfilteret så bytter de altid begge 2 Sitér dette innlegget Link to post
C-marine Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Vi bytter alltid filter hvert år, man vet aldri hva som kan komme i tanken iløpet av sommern. Sitér dette innlegget Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post
Hans-Petter Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 jeg bytter filtrerne 1 gang iåret, og har altid ekstra filtre liggende ibåten Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Hei ! Skifter hvert 2. år - men så suger jeg bunnrenna i tanken hvert år. Alltid ekstra filtersett i båten. -koh Sitér dette innlegget Link to post
bao Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Bytter også begge hvert år + ekstra i båten. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 De MÅ ikke skiftes før de er tette. Dette skjer jo selvfølgelig nå du minst trenger det, så derfor bytter jeg hvert år + har reserve.... Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Jeg har ingen i reserve i båten siden jeg har seilebåt , skulle motoren stoppe så er det ingen krise. Men det er jo greit å prevantivt ihvertfall bytte det første filteret en gang i året men så var det dette med motortimer da , jeg bruker gjerne 3år på å kjøre 200timer så det er kanskje bare tull å bytte hvert år Sitér dette innlegget Link to post
joshua Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Har inte bytt filter på 5 år!! Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 (redigert) Dieselfilterskift kommer helt ann på hvordan tanken ser ut innvendig. på min lille tank med tappekran i bunn trenger jeg neppe å bytte filter ofte. men hvis man har skitten tank må man bytte ofte. Redigert 9.Mars.2008 av Hilmar 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Rastløs Svart 9.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 (redigert) Tanken min er av plast, og det har aldri vært nevneverdig forurensning i de filtrene som tidligere har vært byttet. - så da går det vel bra de få ukene jeg skal ha båten etter at den er tatt ut av "vinterdvalen" håper jeg. Redigert 9.Mars.2008 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Til sammenligning kan jeg fortelle at jeg på min forrige traktor kjørte ca 5000 timer på ett filter. I denne perioden på 9 år brukte den over 35 000 liter. Har egen tank i bakken, så kondens er ikke problem her. På båten bytter jeg sjeldnere etter hvert, da jeg begynner å få kontroll på hva som er i tankene. Jeg drenerer forfilter for kontroll hver 10 - 30 time, og alltid før og etter ruskevær. Tar sjøvannsfilter samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Hei Jeg skifter første filter hvert år, samtidig som jeg gjør ren slamavskiller. Filter nr to som står på motoren skifter jeg sjelden. Det kan være slam i første filter men filter no 2 er altid helt rent. Forøvrig skifter jeg ikke filter før motoren er kjørt ca 5-10 timer i en ny båtsesong. Dette fordi jeg innbiller meg at viss jeg har fått vann i dieselen i løpet av vinteren vil jeg se dette ved filterskifte og avverge problem i sesongen. Hilsen Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Hvis du skal selge den så ville jeg byttet det. Da kan du slippe masse bråk i fremtiden. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
terron Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Nå er det vel slik med oss båtfolk at vi aldri kan være for sikre på at "alt er som det skal". Og derfor bytter vi vel heller både filtre og impellere og "det meste annet" en del oftere enn det strengt tatt er nødvendig. Leste om impellerbytte i en annen tråd - sjekket "for gøy" i håndboken til min Yanmar - og der står det anbefalt skifte hver 1000 driftstime - ikke rart de kikket på meg når jeg ba om impellerbytte ved siste service (350 timer). MEN - nå er det jo sånn at selv en aldri så liten "driftsforstyrrelse" kan føre til alvorlige følger på sjøen - det er ikke alltid kort vei til nærmeste veikant. Og derfor er det bedre med litt for "unødvendig godt vedlikehold" enn litt for dårlig. Og så skal man jo stelle ekstra godt med den man elsker, dessuten skal jo hobby koste litt............. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 På min gamle Yanmar er det 300. Cummins bruker 250 på filterskift ser jeg. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Hansi Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Da kan du slippe masse bråk i fremtiden. Filter er forbruksvare. Kan ikke bli så fælt mye bråk av det. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Tenk hvis filteret er nesten tett før du selger båten. Unde første tur blir det helt tett, Da blir det nok noe leven. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Capitaine Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 (redigert) Det er nesten umulig å gi et entydig fasitsvar på hvor ofte man må skifte dieselfilter(-e) da det blant annet avhenger av: - antall driftstimer på motor/mengde diesel filtrert - antall filter, og om det er montert grovfilter(-e)/forfilter(-e) i tillegg til finfilter(-e) - type filter(-e) og hvor mye det/de filtrerer - kontroll/inspeksjon av grovfilter(-e)/forfilter(-e). Ser grovfilter(e)/forfilter(-e) ut som nytt/nye, har det liten hensikt å skifte finfilter(-e). - mengde partikler/slam/vann/dieseldyr i bunkret diesel - mengde partikler/slam/vann/dieseldyr i bunnen av dieseltank(-er) - mulighet for drenering/rengjøring av dieseltank(-er) og eventuelt hyppighet av drenering/rengjøring av dieseltank(-er) - bruk av middel som forebygger/bekjemper dieseldyr. Er dieseltank(-er)/dieselslange(-r) uten dieseldyr, er det mindre risiko for slam/gele som kan tette filter(-e). - anbefaling i instruksjonsbok for motor - kunnskap og erfaring Redigert 9.Mars.2008 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 (redigert) Vær spesielt oppmerksom på at dieseltank(-er) som inneholder mye partikler/vann/slam/dieseldyr, kan tette nyskiftet(-e) dieselfilter(-e) veldig raskt dersom man kommer ut for mye sjøgang og nivået på tanken(-e) er lavt og gir en fri væskeoverflateeffekt. Drenering/rengjøring av dieseltank(-er) er derfor minst like viktig som skifte av filter(-e). Redigert 9.Mars.2008 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Kan man risikere at drit kommer forbi filteret på motoren eller går risikoen kun på at man får tett filter og motor som stopper? Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Kan man risikere at drit kommer forbi filteret på motoren eller går risikoen kun på at man får tett filter og motor som stopper? Vi gikk fra Sør Italia til Nord Øst Skottland på samme filterene ... med en del sjø og andre ting og tang .... forskjellen var 400 RPM tapt på topp, men ingen indikasjon om tette filtere på tomgang... eller opp til 1900 RM ... (topper på 2300) ..... men du hvordan de så ut når vi skiftet ... Kan nok tenke meg at de kan tettes helt opp, men du merker det først ved høyere turtall... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.