Jump to content

Hvor ofte MÅ man skifte diesel filter ?

Rastløs

Recommended Posts

- Skal snart levere min nåværende båt til ny eier. Båten ligger jo på vannet, og jeg planlegger å ta motoren ut av vinterdvalen neste helg( tømme ut frostvæsken på saltvanns siden og starte opp) diesel filtrene ble sist byttet i 2006. Siden båten er solgt er jeg ikke så veldig motivert for å gjøre så alt for mye båt vedlikehold før overtakelse.

Med tanke på at diesel biler går mange 1000 kilometer med sine filtere, hjvorfor skal egentlig filtere byttes hvert år . Er det noen som hopper over dette intervallet og bytter hver 2. eller 3. sesong ?

Redigert av Rastløs (see edit history)
Hei,

Skifter vannutskiller filter hvert år og finfilteret på motoren annenhvert år. Tror jeg ligge på ca 200 driftstimer pr år.

Dette er en TMD 40 og det er mulig det er for ofte, har aldri sett noe dritt i noen av filtrene jeg har skiftet. Men jeg vil jo tro filterbytee er avhengig av hvor rent det er på tankene.

Det er det jeg har sett også, - "ingen dritt" i filtrene. da er det jo litt over kill å bytte så ofte. Jeg ser jo at det er bedre være føre var også videre men...

:confused:

Sikkert ikke mulig å svare generelt på dette da det avhenger av bruk og ikke minst hvor ren tanken er. Jeg har stort sett holde meg til hvert 2. år, men det har også hendt at jeg har latt det gå 3 sesonger.

Siden båten er solgt, ville jeg latt være å bytte, og gjort kjøper oppmerksom på at dieselfilter ble skiftet i 2006. Så får ny eiere selv avgjøre hva han ønsker å gjøre.

Til sammenligning kan jeg fortelle at jeg på min forrige traktor kjørte ca 5000 timer på ett filter.

I denne perioden på 9 år brukte den over 35 000 liter.

Har egen tank i bakken, så kondens er ikke problem her.

På båten bytter jeg sjeldnere etter hvert, da jeg begynner å få kontroll på hva som er i tankene.

Jeg drenerer forfilter for kontroll hver 10 - 30 time, og alltid før og etter ruskevær.

Tar sjøvannsfilter samtidig.

Hei

Jeg skifter første filter hvert år, samtidig som jeg gjør ren slamavskiller. Filter nr to som står på motoren skifter jeg sjelden. Det kan være slam i første filter men filter no 2 er altid helt rent.

Forøvrig skifter jeg ikke filter før motoren er kjørt ca 5-10 timer i en ny båtsesong. Dette fordi jeg innbiller meg at viss jeg har fått vann i dieselen i løpet av vinteren vil jeg se dette ved filterskifte og avverge problem i sesongen.

Hilsen Smaapala

Nå er det vel slik med oss båtfolk at vi aldri kan være for sikre på at "alt er som det skal". Og derfor bytter vi vel heller både filtre og impellere og "det meste annet" en del oftere enn det strengt tatt er nødvendig. Leste om impellerbytte i en annen tråd - sjekket "for gøy" i håndboken til min Yanmar - og der står det anbefalt skifte hver 1000 driftstime - ikke rart de kikket på meg når jeg ba om impellerbytte ved siste service (350 timer). MEN - nå er det jo sånn at selv en aldri så liten "driftsforstyrrelse" kan føre til alvorlige følger på sjøen - det er ikke alltid kort vei til nærmeste veikant. Og derfor er det bedre med litt for "unødvendig godt vedlikehold" enn litt for dårlig. Og så skal man jo stelle ekstra godt med den man elsker, dessuten skal jo hobby koste litt.............

Det er nesten umulig å gi et entydig fasitsvar på hvor ofte man må skifte dieselfilter(-e) da det blant annet avhenger av:

- antall driftstimer på motor/mengde diesel filtrert

- antall filter, og om det er montert grovfilter(-e)/forfilter(-e) i tillegg til finfilter(-e)

- type filter(-e) og hvor mye det/de filtrerer

- kontroll/inspeksjon av grovfilter(-e)/forfilter(-e). Ser grovfilter(e)/forfilter(-e) ut som nytt/nye, har det liten hensikt å skifte finfilter(-e).

- mengde partikler/slam/vann/dieseldyr i bunkret diesel

- mengde partikler/slam/vann/dieseldyr i bunnen av dieseltank(-er)

- mulighet for drenering/rengjøring av dieseltank(-er) og eventuelt hyppighet av drenering/rengjøring av dieseltank(-er)

- bruk av middel som forebygger/bekjemper dieseldyr. Er dieseltank(-er)/dieselslange(-r) uten dieseldyr, er det mindre risiko for slam/gele som kan tette filter(-e).

- anbefaling i instruksjonsbok for motor

- kunnskap og erfaring

Redigert av Capitaine (see edit history)

Vær spesielt oppmerksom på at dieseltank(-er) som inneholder mye partikler/vann/slam/dieseldyr, kan tette nyskiftet(-e) dieselfilter(-e) veldig raskt dersom man kommer ut for mye sjøgang og nivået på tanken(-e) er lavt og gir en fri væskeoverflateeffekt. Drenering/rengjøring av dieseltank(-er) er derfor minst like viktig som skifte av filter(-e).

Redigert av Capitaine (see edit history)
Kan man risikere at drit kommer forbi filteret på motoren eller går risikoen kun på at man får tett filter og motor som stopper?

Vi gikk fra Sør Italia til Nord Øst Skottland på samme filterene ... med en del sjø og andre ting og tang .... forskjellen var 400 RPM tapt på topp, men ingen indikasjon om tette filtere på tomgang... eller opp til 1900 RM ... (topper på 2300) ..... men du hvordan de så ut når vi skiftet ... :sad:

Kan nok tenke meg at de kan tettes helt opp, men du merker det først ved høyere turtall...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...