Jump to content

Hvor ofte MÅ man skifte diesel filter ?

Rastløs

Recommended Posts

Kan man risikere at drit kommer forbi filteret på motoren eller går risikoen kun på at man får tett filter og motor som stopper?

Normalt stopper en motor ved tett drivstoffilter da den ikke får nok drivstoff. To filter med bypass-ordning er smart å ha for unngå dette da man kan sjalte over til reservefilter når man merker symptom på at det ene filteret er tett.

Det er iallefall en teoretisk mulighet for at svært små urenheter kan komme forbi filter og inn i dyser/motor da det er en grense på filtrene for hvor små partikler de filtrerer(mµ). Jeg har iallefall hørt om dyser som er blitt ødelagt av vann og dieseldyr, men ikke sett det med egne øyne.

Dersom uhellet skulle være ute nytter det ikke med mye gass. En VP reparatør anbefalte meg å kun kjøre på tomgang. Da var sansynligheten mye større for å kunne komme seg til land. Dersom man ( i mine øyne ) er "gal" nok til ikke å ha reservefilter ombord er det også en mulighet til å demontere filteret og blåse det adskillig renere slik at evt. tett filter får en viss bedret gjennomstrømning. ( har selv vært en av disse såkalte "gale" og forsøkt nettopp dette.)

Mvh. glek

Skjønner ikke helt diskusjonen..

Når man bytte er det vel noe for sent..

Filtrene det er snakk om her koster for de fleste fra ca 50 kroner til 150 kroner stykket.

Hadde skjønt at man ønsker å utsette dette lengst mulig hvis det var en kostbar affære og stor jobb, men fatter ikke helt poenget med å spekulere i dette.

De færreste har vel full oversikt på hva som finnes av skitt i tanken, og det kan vel ikke være noe å gamble med?

Hvis et filter går tett på grunn av skitt i tanken er det nesten garantert at det skjer i stor sjøgang (og nærme land) og da passer minst å få motorstopp.

Bytt hvert år!

Finnes sikkert mange argumenter i mot, men er det noen vits å ta kjangsen?

:yesnod:

Redigert av shaloom (see edit history)

Har normalt kjørt flere år på samme filter, byttet når jeg har merket at jeg ikke får max turtall. Aldri blitt kritiske stuasjoner rundt dette.

Med ny motor der forhandler krever ca 1000,- kroner for grovfilter og 400,- for finfilter er ikke lysten tilstede for å bytte disse hver sesong. Men vil ha disse ombord i tilfelle.....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Mange bra innlegg i tråden. Jeg bytter både grovfilter og hovedfilter hver vår. Jeg anser dette som en rimelig forsikring mot at jeg skal få problemer med drivstofftilførsel i dårlig vær. Det er jo når båten ruller endel og diseselen får god bevegelse i tankene at problemene som regel kan oppstå.

Hvor får man kjøpt filtere da? Til min VP md11c? Har ikke slik på en bensinstasjon vel?
Hvis du oppsøker en "god gammeldags bensinstasjon" er det kanskje håp.

Hvis ikke kan du høre i hvem som helst oppegående bilrekvisitabutikk.

Oljefilter = 15-OC11

Den er levert med to forskjellige dieselfilter.

15-KC20 (Skrufilter, i metall høyde 76-80 mm)

15-KX34 (Innsatsfilter høyde 51/65 mm)

Dette er Mekonomen sine delenummer, men du får dem sikkert levert hos andre bilrekvisitabutikker også.

Jeg har solgt filtere i "bøtter og spann" tidligere til båtmotorer, og jeg har tatt vare på katalogene mine fra den gang.

Kjekt å ha!

:lol:

Redigert av shaloom (see edit history)

Har i alle år (flere båter) byttet begge filtre hvert 2. år. Aldri sett noe skitt i filtrene ved bytte. Bytter derfor kanskje for ofte, men dette er jo verken arbeidskrevende eller særlig dyrt.

Forøvrig bytter jeg alltid filtre når båten står på vannet. Dette da jeg er redd for stress og tjas rundt eventuelt startsproblemer ved sjøsetting p.g.a. luft i systemet. Når båten ligger på vannet, lufter jeg systemet og starter motoren. Lar deretter motoren gå en stund på tomgang slik at eventuelle småbobler i ledningene forsvinner helt.

Finnes det noen jukse løsning for skifte av diesel filter. Jeg tenkte kanskje at hvis jeg fyller grov filteret med diesel før jeg monterer det, så slipper jeg å lufte? .

( siden det er litt lite hjelp å få til å betjene selvstarteren ved eventuell lufting)

Finnes det noen jukse løsning for skifte av diesel filter. Jeg tenkte kanskje at hvis jeg fyller grov filteret med diesel før jeg monterer det, så slipper jeg å lufte? .

Det er ikke noen jukseløsning, men snarere sunn fornuft som tilsier at dette er fornuftig. en forutseting er selvsagt at den diselen man fyller opp filteret med er ren... Dette er noe jeg har gjort på alle diselemotorer siden jeg jobbet som reperatør på Cummins og Detroit V16 dieseler på tidlig 80 tall... har aldri hatt behov for å lufte i ettertid... Pleier også å bruke håndpumpen og lufteskruen på filteret om jeg mistenker at noe luft kan ligge her... På Detroit'en så måtte en ruse motoren litt og så "hostet" den seg gjennom den luften som var der.... Dette er noe jeg fortsatt gjør (gammel vane og overtro), etter oppstart så drar jeg på til et par tusen omdr. i ett lite minutt.. Har aldri hatt problemer med luft..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Dette var nyttig info fra shaloom

MD5,MD11 og MD17 har samme filter.

Oljefilter = 15-OC11 Mekonomen

= 50-659 Biltema (Renault 4) Kr.59,-

= PH2874 Fram filter

= 834337 orginal Volvo Penta

Den er levert med to forskjellige dieselfilter.

15-KC20 (Skrufilter, i metall høyde 76-80 mm)

15-KX34 (Innsatsfilter høyde 51/65 mm)

Dette er Mekonomen sine delenummer, men du får dem sikkert levert hos andre bilrekvisitabutikker også.

Flere tips?

Noen som vet om Biltema har dieselfilter tilsvarende Mekonomen?

Redigert av TMe (see edit history)
  • 10 år senere...

Drar opp igjen denne tråden siden det snart er båtsesong igjen. Komer ikke intervaller an på hvor mye motoren blir kjørt i løpet av sesongen også? Selv har jeg pleid å bytte hvert år men vurderer å bytte annen hvert år siden filtrene aldri er skikkelig skittne. I fjor så de nesten nye ut for eksempel, og jeg har ikke like mange timer i båten i 2017 som året før, så kanskje de er minst like rene i år. 

Spørsmålet var vel hvor ofte en skifte filter. For min motor er det oppgitt hver 100 time, noe som blir en gang i året for meg. Og det gjør jeg, - noen ganger annet hvert år. Men en ikke skifte før filteret er tett.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hulda skrev 1 time siden:

Jeg kan måle undertrykk over filtrene.

Er dette mulig å ettermontere på alle filtre?   

Bytter filter når eg ser det er ein del smuss i  bunn av separatordelen. Nå er tankene nettop reingjort, så eg tenker det går partre år før neste filterbytte dersom bunkers er ok. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg mener å ha registrert både hos meg og andre at de fleste problemer med tette drivstoffiltere oppstår under sjøgang når det hvirvles opp grums i tankene. Da kan selv det nyeste filter gå tett på kort tid. Derfor anser jeg det som vel så viktig å holde drivstofftankene rene som å skifte filter til stadighet.

Så nytt filter hver år er ingen garanti dersom du ikke passer på å unngå vann og dieseldyr på tanken. Så klok av skade inspiserer jeg jevnlig vannutskilleren og sjekker tankene ved å suge opp fra bunnen. Dieselfilter skifter jeg omtrent annet hvert år.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev 52 minutter siden:

Jeg mener å ha registrert både hos meg og andre at de fleste problemer med tette drivstoffiltere oppstår under sjøgang når det hvirvles opp grums i tankene. Da kan selv det nyeste filter gå tett på kort tid. Derfor anser jeg det som vel så viktig å holde drivstofftankene rene som å skifte filter til stadighet.

Så nytt filter hver år er ingen garanti dersom du ikke passer på å unngå vann og dieseldyr på tanken. Så klok av skade inspiserer jeg jevnlig vannutskilleren og sjekker tankene ved å suge opp fra bunnen. Dieselfilter skifter jeg omtrent annet hvert år.

Akkurat det jeg mener også. Jeg er veldig forsiktig. Bruker trakt med filter når jeg fyller diesel for å sjekke hvor ren den er før jeg fyller helt opp. Tanken er renset nylig også. 

Desverre selges det stadig båter med drivstofftank uten mulighet for inspeksjon eller  avtapping av vann (pluss oppsveiste tanker som ikke lar seg demontere uten å ødelegge båten). Det slipper produsenten tydeligvis unna med når kjøperen er opptatt av helt andre ting . . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Sjeldenutpå skrev for 11 timer siden:

Er dette mulig å ettermontere på alle filtre?   

Bytter filter når eg ser det er ein del smuss i  bunn av separatordelen. Nå er tankene nettop reingjort, så eg tenker det går partre år før neste filterbytte dersom bunkers er ok. 

Ettermontering av manometer nokså uproblematisk.

Konklusjonen er vel egentlig at man bør rengjøre drifstofftanken(e) årlig.

Holder man de rene, kan vurdere lengere skiftintervall av filtere. Avhengig av antall driftstimer.

Man bør også ha vannutskiller med glass,eller mulighet for å tappe ut bunnfall. Denne bør sjekkes en hviss  kjøretid etter bunkring,for å avdekke evt. urenheter fra tankanlegg.

Man bør også sjekke dette før en "kritisk" tur f.eks. kryssing åpne havområder i vind.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Og får du om bord 50 liter gjørme i 1 fylling, kan du glemme alle gode forsetter. Ligger du i fremmed havn med 500 liter møkkadiesel på tanken, så er det bare å rengjøre hele greia. Enkelt. Da kan du også glemme antall driftstimer. Vel, ikke helt, men skifteintervall et par ganger i døgnet virker rimelig. Men, det skjer ikke så ofte at man mengder med dritt på tanken. Har ikke skjedd meg mer enn et par ganger på fem år. Begge fyllingene rett nord for Göteborg om våren.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...