Jump to content

Prosjekt: Taule 23 (prosjekt 2)


M/S Bastard

Recommended Posts

Jeg har ikke peiling på dette med anoder.

Jeg kjøper en to tre stykker, så er det ihvertfall på plass.

 

Det så ikke ut som om inntaket er byttet siden båten var ny, siden støpen lå oppå mutteren innvendig.

Så det er jo ikke værst bare det.

Link to post
Share on other sites

Er ikke vanlig med anode på kjølevannsinntaket tror eg. Har iallefall ikkje hatt det på noen av mine båter.

 

Men den vanligste er vel en anode i nærheten av hylsa som har forbindelse med hylsa med en ledning.

 

Så bør vel "jernet" under propellen, akslingen/propellen ha anode. Har roret noe metall på seg, bør vel dette også sikres.

Link to post
Share on other sites

Nye gjennomføringer er montert, skal ha inn en til som jeg glemte bort i dag.

Fikk desverre ikke montert ferdig styringa. Mangler og strekke slanger.

Elektrisk for motor er koblet opp.

Dørken er rettet opp.

Byttet bolter på roret.

Montert anodene

 

Ble litt tidligere kvelden i dag, da det er lummert ute får jeg plagsom hodepine.

Så da blir det litt medisin :cheers:

 

PÅ Søndag regner jeg med at båten er ferdig stoffet.

Og muligens koblet opp noe mere strøm.

Link to post
Share on other sites

Båten er ferdig stoffet (flekket bare)

Og da jeg skulle løsne mutteren på stevnflensen for og forbinde denne med anoden, så dro jeg av muttere og bolt :eek:

Disse boltene var tæret i stykker.

 

Heldigvis var det lett og fjerne dem, så for meg mange timer med plundring.

Regner med at nye bolter er på plass i morgen.

Link to post
Share on other sites

Like greit å oppdaget det slik ... :yesnod:

 

Da nærmer det seg den store dagen da Plastarden skal flyte i sitt rette element!

 

Når er det ut?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Ja, ville vært kjedlelig og oppdaget dette senere.

 

Jeg lagde en liste i dag over ting som skal gjøres, den er lang...

Men jeg skal gjøre opp status på Fredag.

 

Det har jo dukket opp litt saker og ting når man holder på så da tar ting litt tid.

Skulle vært ute til 17 Mai :sweat:

Link to post
Share on other sites

Er det flere enn meg som begynner å få en følelse av at mannen egentlig ikke liker seg på sjøen?? :eek:

 

Noe må det være som får ham til å beholde alle båter han har på land.... :lol::lol::lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det gikk brillefint og sette i nye bolter. :smash:

Da er også anoder forbundet med dette.

Og fikk vasket under dørkene og nedi kjølen.

Glad jeg gjorde dette nå, for så fort det ble litt bevegelse i vannet nedi der, luktet det pyton.

Styresylinder er justert også, så får jeg likt utslag begge veier på roret

 

Det var 4 punkter på lista i dag :yesnod:

 

 

Red;

 

Hva slag hyraulikk olje skal på styringa?

Kan jeg bruke den vi har på pressene på jobben tru?

Husker ikke dataene på den olja nå, men..

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Endelig fikk jeg rettet opp dørken.

La den også ferdig på babord side.

Pentry er nå festet.

 

Utrolig hvor lang tid slikt småplukk tar.

 

Var på nippet til og avtale for utsett i morgen, da nabobåten skal ut.

Men fant ut at grovarbeidet er greiest og gjøre på land.

Har forkastet ideen om og sette opp skott for toalett, det blir heller en portapotti i benken i kabinen.

 

Lurer på fortsatt på hva slag hydraulikkolje jeg kan bruke på styringa

Link to post
Share on other sites

ATF olje Dexron II

Høykvalitets tarnsmisjonsolje til bruk i automatgearkasser og servistyringertil person.last og buss. Rød farge. GM Dexron II, Allison C3/C4, Cat TO 2 og flere.

 

ATF olje Dexron III Mercon

Seneste generasjon automatgearoljer hvor det er foreskrevet Dexron IIE eller bedre.Meget god viskositetsindeks og lavtemperaturegenskap med flytetemperatur ned til - 54 grader. Anbefales spesielt i elektronisk styrte girkasser. GM Dexron III, Ford Mercon Allison C3/C4. Voith-Diwa G 607.

 

ATF olje type F/G

Olje for automatgir og visse typer hydraulikksystem. Benyttes ofte i eldre Volvo, Ford, Saab og japanske biler. Må ikke benyttes hvor det er foreskrevet Dexron eller Marcon oljer. Rød farge. Ford M2C 33F/G, SQM-2C9007A, Leyland E

Redigert av power (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Olje blir ordnet i morgen, kjøper av naboen på jobben som er bilverksted :wink:

Noe spesielt fett som brukes i hylsa osv?

Hvilken olje på gearkasse? Motorolje?

 

Fikk strekt ferdig slanger til styringa i dag, og i morgen skal dette fylles med olje og luftes.

Pressede kuplinger :yesnod:

 

Slik ser det ut, om det er av intresse.

 

Slangestuss og presshylse

 

hydr.styring1.jpg

 

Som settes sammen slik

 

hydr.styring2.jpg

 

Og presses til slutt slik, enkelt og greit.

 

 

Bypass ventil i skottet, og sylinder venter på og blir skrudd fast.

 

hydr.styring3.jpg

 

hydr.styring4.jpg

 

Har også lappet sammen dørken ved pentry

 

pentry12.jpg

 

Gass vaier ble også koblet til i dag, må bare justere lengden.

Mulig choke vaier må handles inn, da den gamle ikke er helt god.

Skal se litt nærmere på den i morgen.

 

Skal bli spennende og se hvor langt jeg kommer i morgen, og hva som står igjen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...