Jump to content

Prosjekt: Taule 23 (prosjekt 2)


M/S Bastard

Recommended Posts

Akkurat kommet hjem fra en økt nå, og første strøk med topcoat er lagt.

Ser at luka er første plastjobb :rolleyes: men, får heller lage en ny senere muligens.

 

Skrudde opp dørkplaten under pentry, og fant enda mere ballast.

Den kan forsåvidt ligge der.

Delte dog dørkplaten i to, slik at jeg har en løs plate inntil pentry.

Den gode nyheten er at dørken er rett, den er dog bygd opp 10-12 cm i forhold til det som er orginalt.

Må legge inn en liten forsterkning her, da dørken svikter i dette området. Ellers er det grei skuring.

 

Kan det legges belegg på malte plater?

Vil et feste seg noel im på dette, eller bør jeg gå for terassegress elns?

Link to post
Share on other sites

Du kan selvsagt legge belegg på malte plater, sitter malingen sitter limet.

 

Men hvorfor ikke bare legge det løst og klemme det fast med dørk listene, er jo ikke mange m2

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hadde tenkt og male skrogsider og vindskjerm innvendig idag, men fikk nok med og vaske rent.

Så nå er det klart for maling i morgen :smiley:

Må lage ett par pyntlister også, de som var der er ødelagt av tidens tann.

 

Må skrive en liste over ting og tang som skal kjøpes inn fra Maritim også.

Vel, det baller på seg når man først skal fikse ett par småsaker.

Det nærmer seg ihvertfall sjøsetting :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Snart sjøsetting.. :yesnod:

 

Timene går for fort om kvelden om kvelden, rakk ikke male hele "salongen"

Fikk ett strøk på babord side og vindskjermen.

Vises litt dårlig på bildene grunnet lav sol.

Blir ikke så værst alikevel

 

malingsalong1.jpg

 

Etter ett strøk

 

malingsalong2.jpg

 

malingsalong3.jpg

 

Passet også en del bedre med denne stolen, i stedet for den gamle blå

 

taulecockpit.jpg

 

taulesalong3.jpg

 

Håper og få lagt ett strøk til på takluke i morgen, hvis pusheren har fått inn herder til topcoaten.

Pentry listes ferdig i morgen, og ska få ett strøk til med benar.

Regner med og få satt inn pentry på Fredag, hvis ting klaffer litt

Link to post
Share on other sites

...Kan det brukes en vanlig kontrollkabel til spaken for og vri propellen?

 

Tror ikke det Per Chr. - vanligvis trenger omstyringen ganske så mye kraft - ihvertfall på Sabben sin. Kan nok funke på "dra-siden" men på "dytte-siden" har jeg mine tvil på at kabelen er sterk nok....

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Har et litt dumt spørsmål til deg Walter-S: er det tungt å sveive for å koble bakover (reversj) på Sabben?

Her finnes det ikke noen dumme spørsmål, Sjarkens venn. Tja - tungt og tungt. Ikke det akkurat, men det er jo en del friksjon som må overkommes. Sveiva er jo en 30-40 cm lang så du får moment nok, men du må jo ta i. Det er jo ikke for ingenting at original fjernbetjeningen til Sabb er bygget i solide dimensjoner!

 

Spørsmålet til Bastarden var om en vanlig kontrollkabel kunne brukes, og det tror jeg ikke ville klare jobben. Jeg snakker hele tiden om 90º omstyring og IKKE sveivomstyring eller 4-og-en-kvart.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det kommer det også..etterhvert :wink:

 

Kan det brukes en vanlig kontrollkabel til spaken for og vri propellen? Noen som har erfaring på det?

 

Jeg har en c2-kabel på rb-kassa mi. (eller c8) Skal egentlig være en sånn vridbarpropell-type kabel, men det ville jeg ikke ha. Denne kabelen er forsterket og har fått vite at den kan brukes på vridbar, men den gir bare ca 75 mm slaglengde.

Link to post
Share on other sites

...Spørs om jeg ikke lager dette hydraulisk...

Oi det høres bra ut Per Christian! Hydraulisk!

 

:wink: Blir jo litt jålete da...

 

Vi andre "dødelige" får vel fortsatt slite med "vanlig" mekanisk omstyring... :sweat:

 

:lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

...Tar imot tips angående dette...

Har tenkt mye på dette jeg også. Nå kjenner ikke jeg ditt system, hvordan "greia" ser ut på din motor, men på Sabben har jeg mange ganger tenkt på å tre et tannhjul fra en MC nedover den loddrette omstyrings-akselen, feste det (sveise?) og bruke mc-kjetting som overføring. Eneste problem jeg har med dette er stramming av kjeden og en 90º bend på kjeden... :crazy:

 

Helt håpløst selvfølgelig, men det er ikke skattt på fantasi og tankene er også gratis! :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Trenger ikke hydraulisk, men har det meste som trengs.

Skal prøve med kontroll kabel først. Er vel redd det blir for svakt selv om jeg kan dytte spaken med en finger nå, den blir nok tregere når båten er i vannet

Teleflex får jeg ikke noe som er kort nok tror jeg.

 

Kan være jeg finner på en annen patent, eller om det kommer noen forslag på andre måter og løse dette på

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...