Jump to content

"Kjerringer" og barn i båt


My First

Recommended Posts

Etter flere båtturer - om det så være med seilbåt eller motorbåt hvor jeg har fått liten eller ingen tillit til å ta ansvar med båten (alt fra vedlikehold, fiksing til seiling/føring...)

lurer jeg på en ting;

 

Hvor flinke er dere som "eier" båten til å gi ansvaret til den "uerfarne" og la denne få prøve seg på det aller meste ?

 

 

:flag:

 

 

 

"ærlighet varer lengst"

Redigert av My First (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg prøver hele tiden til å gi fra meg ansvar til kona og barna på vedlikeholdet, men de vil ikke ta det. Når det gjelder å styre/ Legge til. er kona flink, så det overlater jeg så mye hun ønsker til henne. Blir mest styring, og lite manøvrering i havner. Tror dette er pga. lite trening og mindre fartstid. For min del er det bare bra og en nødvendighet at damene og gjerne barna kan manøvrere skuta.

 

mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Prøver å få både sjefen og ungene til å lære seg mest mulig om hvordan tingene virker ombord, og ikke minst hvordan kjøre båt. Dette har jo mye med sikkerhet og trygghetsfølelse for alle å gjøre :yesnod:

 

Sliter litt mer når det gjelder å få de med på vedlikehold og slikt fordi jeg liker å holde på med slikt og det gjør ikke de andre... :lol:

 

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg mener nå at unger og kjerringer skal være med på vedlikeholdet og jeg da... :smiley:

Det er litt av båtlivets gleder det også mener jeg, men det er vel noen som ikke liker den biten og da så...

Ser flere enn oss som tar dette sammen, men i de fleste tilfellene er det gutta på den jobben.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg prøver hele tiden å få min kjære til å ta styringen ol., da hun er vokst opp i bår og kan dette, men hun vil ikke...... Gir meg ikke, da dette også går på sikkerhet.

Når det gjelder vedlikehold, faller dette på meg. Hun har lovet å stå for ny innredning, og vi har satt av penger til dette som hun styrer 100%. Jeg har lovet å ikke legge meg opp i farger ol. men det motormessige, ja det faller nok på meg.

Link to post
Share on other sites

Hvor finne kjerring som liker å vaske og polere båten?

 

Opptatt her og.

Her i heimen går vi begge to på med krum rygg. Å fjerne gammel bunnstoff er både kaldt og tungt nede under skutesida, men det må tas det og. Siden båten var min ide, har jeg værsegod å ta min del, selvom jeg helst vil ligge på dekk i liten bikini og bare være lekker :puke:

Link to post
Share on other sites

Hei

 

ja dette her er jammen ikke lett nei... samboeren min nekter plent å føre båten, okke som... Dette på tross av at vi nesten bor i båten 3/4 deler av året. Jeg har delvis gitt opp når det gjelder å få henne til å skjønne hvordan båt/motor fungerer. :headbang:

 

Jeg satser heller på ungene, de er lærevillige og liker å føre båten. :sailing:

 

Når det gjelder vedlikehold, så ordner jeg det meste. Det er best sånn for alle parter har jeg funnet ut...

 

PAGURUS II

"Sommer... alltid!!!..."

Link to post
Share on other sites

Er enig i at fruen og de andre ombord skal delta aktivt i båtlivet, og jeg bruker fruen til å ta roret, spseielt når vi skal til og fra land... det er den enkleste jobben i den forbindelsen.. Selv tar jeg gjerne tampen og går i land.

 

Utover dette så ta fruen seg av rengjøring innvending og jeg utvendig..... hun lager selvsagt all maten ombord og jeg tar oppvasken

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette er noe en må jobbe med. Av egen erfaring tror jeg det ligger litt i at det er vanskeligere å la andre få div oppgaver hvis du selv ikke er trygg. Hvis skipperen din er fersk selv så kan det være noe her. Det er lettere å gi fra seg en oppgave hvis du vet nøyaktig hva som skal gjøres enn om du er utrygg. Ved ny båt er det alltid en del å bli vant med og selv om vi har hatt som mål hele tiden at mor skal delta mer har vi ikke fått det så godt til. Det henger nok på interessen hos oss, mest behagelig å slippe. Vi håper på en ny vår ifbm overgangen til seilbåt, her er det iallefall ikke trimplan og stor fart som tidligere har vært et argument for hvorfor min bedre halvdel ikke vil delta i føringen av båten. En annen sak jeg forsøker er å bidra mer med rydding, matlaging enn hjemme slik at det blir kjekkere å være i båten enn hjemme...;) Min fru mener at jeg har jukset i det siste, dvs at jeg gjør mindre hjemme og ikke mer i båten!!!!

 

Lykke til og press på hvis du ikke får være med, en frue har jo all makt ombord, trusler om å forlate båtlivet ville iallefall fått meg til å gjøre HVA SOM HELST...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg har delvis gitt opp når det gjelder å få henne til å skjønne hvordan båt/motor fungerer.

Hvor mange "mannfolk" vet hvordan en motor fungerer ? Tror ikke jeg hadde sluppet stuerten ned i maskinrommet dersom vi skulle få et problem der nede. Har opplevd det slik at dess mer vi maser om tingene dess mer tregt går det med overlevering av kunnskapen. Gi dem tid så kommer det nok.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Selv så gir jeg så mye ansvar som mulig til søsteren min på 8 år, hun klarer nå å kjøre båten og begynner å forstå litt hva alle spakene er til.. Hun får også mer og mer ansvar når vi skal legge til. Jeg satser på at hun tar båten alene før hun er 12.

 

Prøver også det samme med broren min på 13, men han er det verre med...

Link to post
Share on other sites

Jeg og Fruen deler stort sett på alt som har med vask og polering å gjøre. Ungene ( de er blitt store nå) har kjørt båtene siden de omtrent kunne går. Nå låner de båten alene (17 og 20). Men kona vil helst at jeg skal kjøre når det er oss to ombord. Dog har hun ingen problemer med å ta over og kjøre båten hvis noe skjer med meg. Det skulle jo bare mangle. :drink:

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Synes det er endel nedsettende orbruk om den andre halvpart, jeg må nok være en av de heldige, kona pusser og maler kommer med forslag om endringer, vårpussen er vi sammen om, hun legger til kai, fører båten og tar sin tørn, vil vel heller si at hun er skipper og jeg maskinist.

Hun har også båtførersertifikat.

Hun er faktisk bedre en meg til å spleise tau.

Er jeg ikke heldig? :sailing:

Redigert av Bella Ilvi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg prøver hele tiden jeg er ombord i en båt å få prøve å kjøre, tar også største parten av bunnsmøring og plassene det er vanskelig å komme til. Har enda ikke fått tillitten til å gjøre omfattene motor arbeid men vår noen små jobber

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Synes det er endel nedsettende orbruk om den andre halvpart, jeg må nok være en av de heldige, kona pusser og maler kommer med forslag om endringer, vårpussen er vi sammen om, hun legger til kai, fører båten og tar sin tørn, vil vel heller si at hun er skipper og jeg maskinist.

Hun har også båtførersertifikat.

Hun er faktisk bedre en meg til å spleise tau.

Er jeg ikke heldig? :sailing:

Jeg er nok enig i Bella sin vurdering. Noen av innleggene er preget av nedsettende og forstokka holdninger som ikke er båtfolk verdige. Samtidig er det motsatte også også tilfelle, det er kjempebra og viser at verden går framover.

Det må være en selvfølge at en har et rimelig likverdig forhold i båten dersom en er ett par ombord. At en velger ulike arbeidsoppgaver etter interesse er ok etter min mening, men begge må være i stand til å navigere og føre båten på en forsvarlig måte, det har med grunnleggende sikkerhet å gjøre.

Gi damene, fruene, konene, kjærringene og ungene annsvar, det vekser på det. :sailing:

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...