Jump to content

Plassering Kartplotter

Kildal

Recommended Posts

Nå kjenner jeg ikke plasseringsmulighetene i Rivieraen, men rent generelt vil jeg si at du burde plassere den rett fremfor deg slik at den er i samme synsfeltet som ut gjennom vinduene. Slik har i hvert fall jeg gjort det (i min Saga27). Dette burde være spesielt viktig i høye hastigheter.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vi monterte nytt 12" radardisplay i krybbe i siktlinjen fremover ... under ett av vinduene som gir god oversikt og klart bilde ... ved siden av, kommer skjermen for egen kartplotter... men vi har ganske mye areal hvor vi kan montere utstyr uten å begrense mye av sikten fremover....

DSC_0533.jpg

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Skal montere kartplotter i Rivieraen nå , hva er best i krybbe på dasjbordet eller oppe i konsollen over fører plassen? Blir å montere Raymarine E-80 med ekkolodd,kart,com mot vp D6 og tilkoble flatskjerm.

Det er alltid spennende å montere instrumentskjermer ombord.

Kan du legge ut noen flere bilder av instrumentposisjonene slik de ser ut i dag.

Min vurdering er at hovedskjermen helst ikke bør være for dominerende.

For å bli lettlest, oppe....., men du skal jo betjene knappene, forandre skala, legge inn kurser mm ... hvor lett rekker du opp der? .... muligens betjening tilsier nede..... Men vet jo ikke hvor langt du må strekke deg ombord hos dere..... kun du kan bestemme...

Vi kunne også ha montert under taket, men med justeringer av radardisplay, nattdisplay, skala osv., ble langt å strekke seg, og lettere å gjøre en overkompensering..., så ble krybbe (se ovenfor)

Muligens lettere å trekke kabler til plasseringen over vinduet ...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Hei Kildal!

Vi har samme båt.

Jeg ville absolutt satt den i konsollen over styreposisjonen.

Den er dyp og romslig, slik at du også får vekk overflødige kabler, osv.

En annen fordel som allerede er nevnt er at du slipper direkte sollys og reflekser rett inn på skjermen.

Her ser du installasjonen hos meg, med Simrad CX44 montert.

CX`en er dyp, men inne i konsollen bak denne er det i tillegg plass til og montert "blackboks" til radaren.

Her kan du altså få orden på og gjemme vekk de skjulte installasjonene i tillegg.

På instrumentkonsollen under ser du videre autopiloten Simrad AP-16 og VHF`en, en Simrad RS82.

Jeg har forøvrig dobbeltinstallasjoner av alt montert på FB (men da CS-versjonen/slave av plotter).

Spør i vei hvis du lurer på noe.

plotterplassering.jpg

Redigert av Phoebe (see edit history)
Jeg ville absolutt satt den i konsollen over styreposisjonen.

Den er dyp og romslig, slik at du også får vekk overfløding kabelkveier, osv.

Veldig fin innmontering og praktisk også.

Du nevner plassering av blackbox for radaren inne i dette konsollet også. Ser at en av defrosterdysene kommer ut av samme konsollet. Ikke problemer med kjøling når defroster brukes?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Phoebe har du flatskjerm ombord ? evt hvor har du plassert den ?tenkte å koble til e 80 en til flatskjerm.

Ole

Ja/ nei..., jeg har flatskjerm, men i form av TV, og denne er pt ikke fastmontert.

Jeg har CX44 nede ved styreposisjon (som vist på bildet over) + oppe på FB,

så jeg har ikke behov for flere monitorer enn det jeg har.

Båten er tross alt ikke så stor :wink:

Eneste vurdering på skjermsiden er en gang få radar på separat skjerm (neste båt?)

og ikke som i dag, hvor radarbildet/ plotter /mm (pluss mye annet) er splittet inn på samme instrument.

Dette hører imidlertid under "Nice" og ikke "Need", da den jeg har uansett gjør en fullgod jobb til mitt bruk.

Vi krysser ofte rett over strekningen vestfold-sørlandskysten uansett sikt eller tid på døgnet,

så jeg ser fordelen med en dedikert radarskjerm.

Redigert av Phoebe (see edit history)

Jeg har sans for monteringen som Phobe har gjort. Det virker som at plassen bak selve monteringsplata er så dyp at det er mylig å montere en Raymarine E-80. Det er imidlertid endel ledninger som skal trekkes og det vil kanskje gi noen monteringstimer. Plassering av en multifunksjonsskjerm har sikkert litt med smak og behag å gjøre og med hvordan man bruker skjermen. Jeg bruker primært radaren og gjør stadige endringer med range, EBL og VRM. Ved regn bruker jeg også rain og FTC mye. For meg ville det være noe uvant å betjene radaren når den står over hodehøyde og hvor jeg hele tiden måtte betjene radaren med armen hevet. Men, dette er som sagt et spørsmål om smak og behag - samt om de fysiske plasseringsmulighetene man har i hver båt. Det er vel så pass mange som har Riviera 925, at det skulle vel være mulig å se litt flere løsninger. Men, jeg gjentar at løsningen til Phobe var flott.

Legger ved et bilde som jeg tenkte viser bedre plassering av kartplotteren.

Tenkte åsså montere c-pod samtidig ,noen erfaringer her?

Ole

riv2.jpg

Enig med Phobe.

Oppe er beste plassen for den plotteren. Der ligger det antakelig også en strømkabel som er merket med "kartplotter". Der har du strømtilførsel til plotteren din.

Jeg monterte opp en Seiwa Barracuda der, som jeg lett kan flytte med meg opp på flybridge'n når det er vær til å bruke den.

Skal også montere opp en 15" skjærm nede til kart og radar. den blir ikke nedfelt da det ikke er klaring til det, men jeg skjærer ut i plexiglasset for å dekke baksiden av skjærmen, festebrakketen etc.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Har bygd båten selv ,og det ligger kabler klar der oppe (var med i den orginale kabelstokken) samt at jeg dro noen ekstra .

Tenkte også jeg skulle montere kamera i motorrommet ( e 80 har inngang for det) slik at man har overvåking der når man går lengre distanser .

Ole

Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...